Ik zeg niet dat N-VA zegt dat er geen MER moest komen, ik zeg dat volgens N-VA het MER niet gekoppeld was aan het al dan niet goedkeuren van het ontwerp. Dat zegt Demir letterlijk in haar verdediging. Again, lees gewoon wat er staat ipv er scheppen bovenop te doen. En ja, zoals ik ook al gezegd heb, daar is ze fout in.Klopt niet.
Het is voor beide partijen kraakhelder dat er een MER moest komen. Ook voor N-VA. Maar na al die maanden is er zelfs nog geen studiebureau aangesteld. Toevallig zeg.
De politiek plakt tegenwoordig samen van de studie'tjes. Kijk maar naar de honderden miljoenen die uitgegeven worden aan consultancy-bureau's. Of waren het nu miljarden? Of duizenden? De Vlaamse Regering weet het zelf al lang niet meer, zie de hele farce waar de N-VA elke week met een ander cijfer naar voor kwam.
Maar hiervoor "vinden ze dan geen studiebureau".
"Vervelend", had minister Jambon daarover gezegd deze week. 1000'en boeren gaan failliet? Uw overheid is bezorgd en reageert met "vervelend".
Ze moeten trouwens geen studiebureau vinden, de lijsten van de MER-experts staan gewoon op hun eigen website.
Ik zég toch dat Demir hier fout is of toch op z'n minst niet koosjer handelt.Demir en Jambon zijn beiden van N-VA hoor.
Wel eigenhandig een volledige sector de grond kunnen inboren maar een studiebureau aanstellen is te lastig. Kijk eens aan. Het is maar waar uw prioriteiten liggen zeker?
Daar ben je gewoon fout, want als er geen wettelijk kader zou zijn, is er in se al een vergunningsstop. Zonder wettelijk kader kan je gewoon geen vergunningen afleveren. Er is geen nieuw wettelijk kader, dus het oude blijft gewoon bestaan.Maar er IS gewoon géén wettelijk kader.
Uitvoeringsbesluiten opstellen en bijsturen mag een minister/administratie perfect. Dat is zelfs gewoon hun taak. Op basis van het oude wettelijke kader, dus. Een kader dat in vorige legislaturen is goedgekeurd.Men geraakte het niet eens binnen de schoot van de regering, men heeft gedaan alsof er een akkoord was in Maart, maar bij (een poging tot) de omzetting naar een decreet (=wettelijk kader) bleek dat er eigenlijk toch geen eensgezindheid was. Er is op dit moment dus géén decreet en dus géén wettelijk kader. Het publiek geheim (er was eigenlijk geen akkoord) komt nu boven water.
Dat kon Demir niet verkroppen waardoor ze zonder meerderheid op eigen houtje superstrenge regelgeving heeft opgelegd met verregaande vormen van discriminatie. Het dictaat van Demir. Eenzijdige beslissingen doordrukken valt helemaal niet onder de bevoegdheid van een minister, hoe kom je daarbij? Jij denkt dat een minister een soort almacht heeft om te doen en laten wat ze willen?
We kunnen over de flaters van Demir (en een heleboel andere politici van verschillende politieke strekkingen) gerust een apart topic opstarten, maar hier gaat het over het stikstofakkoord.Ze gaat weer met haar domme kop tegen de muur lopen. Maar opzet geslaagd hé: ze heeft weer de pers gehaald met flinke en forse uitspraken ("Wauw, wat een sterke leider! "), een hele hoop naïevelingen trappen erin en straks wordt ze weer stilletjes teruggefloten door de Raad van State omdat ze er niets van kent. Zoals al zoveel keer is gebeurd. Ze is toevallig ook Vlaams Minister van Energie. En ik ben toevallig ook professioneel werkzaam in de energiesector. En ook daar volgt haar ene flater de andere op. Heel de sector spuwt haar uit. Wat een gevaarlijk, ongeleid projectiel zit daar eigenlijk aan het stuur.
Maar ondertussen zit er wel een hele landbouwsector in de rechtsonzekerheid terwijl er miljoenen-leningen moeten afgelost worden. Ga jij die betalen? Of jij @Nesjamag , met dat je toch zoveel van de landbouw kent zal dat vast geen probleem zijn.
-> Demir weigert 9 op 10 vergunningen voor landbouwbedrijven.
Again, waar haal je het dat Demir hier iets doet dat - nogmaals, ondanks dat het niet koosjer is - niet binnen haar bevoegdheid valt. Ze past uitvoeringsbesluiten aan binnen een bestaand wettelijk kader, punt. Waarschijnlijk - enfin, hopelijk - op advies van haar kabinet/administratie. De wetgevende macht stelt gewoon het kader op, hoe dat kader in de praktijk wordt uitgevoerd is nog altijd de bevoegdheid van de minister - de uitvoerende macht.De Raad van State is het laatste orgaan die ons beschermd tegen de dictatuur van de N-VA. Net zoals bij de hele corruptie rond Oosterweel en andere dossiers.
Het enige wat de Raad van State kan beslissen is dat de verscherpte uitvoeringsbesluiten niet stroken met het oude wettelijk kader. Niet meer of minder.
En toch haal ik uit jouw uitleg echt 0,0 redenen waarom ik hier basisbeginselen over het hoofd zie. Ik geef je zelfs grotendeels gelijk (ik zeg letterlijk dat Demir 2 keer liegt/haar job niet correct doet) maar het is blijkbaar niet N-VA-hatend genoeg en/of te genuanceerd dus ik mis blijkbaar beginselen van onze democratie en rechtstaat. Jij haalt gewoon consequent uitvoerende en wetgevende macht door elkaar om toch maar jouw beeld van N-VA als dictatuurpartij te kunnen naar voor brengen.Jij ziet niet zomaar "iets" over het hoofd, jij ziet zelfs de basisbeginselen van onze democratie en rechtstaat over het hoofd.