Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En vertel eens wie van die vele gezinnen ja heeft gezegd tegen deze sancties?
Het is natuurlijk vijgen na pasen om een eerlijk antwoord te kunnen krijgen om die statistiek op te maken, maar ik denk niet dat je zelfs in dat geval een meerderheid gaat vinden...

En het versneld inzetten op zelfvoorziening en energiezuinigheid zie ik momenteel voornamelijk uitdraaien op een grootschalige terugkeer naar kolencentrales. De (al dan niet door Rusland georchestreerde) kernuitsappen in verschillende EU landen helpen hier ook niet bij...
Westerse politiek is kortzichtig, en zelfvoorziening en energiezuinigheid is iets dat enkel deftig met goede en stabiele langetermijnplannen te maken valt.
En dan gaan we gaan zeggen dat gezinnen er niet voor gekozen hebben? Sorry maar de westerse kiezer wordt momenteel ingehaald door de realiteit. We moeten nu niet gaan doen alsof de politieke elite hier vanalles boven onze hoofden aan het beslissen zijn en dat we daar allemaal niet voor gekozen hebben. We krijgen wat we verdienen en nu weer maar eens gaan wenen dat het door een ander komt zal helemaal niet helpen. Elk volk krijg de leiders die ze verdienen. De reden waarom er geen langetermijnplannen zijn, geen energiezuinigheid of zelfvoorzienig is is enkel en alleen te wijten aan onszelf. Wij die met zijn allen maar enkel willen en nooit voor iets durven inleveren. Experten slaan ons al jaren om de oren met waarschuwingen en adviezen die we maar al te graag in de wind slaan omdat we pertinent weigeren om ook maar enig (financieel) voordeel op te geven en nu gaan we de schuld natuurlijk steken op de politiek, de russen, vluchtelingen of aliens. Sorry maar we hebben als bevolking om de zoveel jaar de kans om te gaan stemmen en zelf de richting van ons beleid te gaan bepalen. Steek de calimero hoed maar terug in de koffer en zie een in dat het tijd wordt om zoals grote mensen de verantwoordelijkheid op te nemen en in eigen boezem te kijken.
 
En dan gaan we gaan zeggen dat gezinnen er niet voor gekozen hebben? Sorry maar de westerse kiezer wordt momenteel ingehaald door de realiteit. We moeten nu niet gaan doen alsof de politieke elite hier vanalles boven onze hoofden aan het beslissen zijn en dat we daar allemaal niet voor gekozen hebben. We krijgen wat we verdienen en nu weer maar eens gaan wenen dat het door een ander komt zal helemaal niet helpen. Elk volk krijg de leiders die ze verdienen. De reden waarom er geen langetermijnplannen zijn, geen energiezuinigheid of zelfvoorzienig is is enkel en alleen te wijten aan onszelf. Wij die met zijn allen maar enkel willen en nooit voor iets durven inleveren. Experten slaan ons al jaren om de oren met waarschuwingen en adviezen die we maar al te graag in de wind slaan omdat we pertinent weigeren om ook maar enig (financieel) voordeel op te geven en nu gaan we de schuld natuurlijk steken op de politiek, de russen, vluchtelingen of aliens. Sorry maar we hebben als bevolking om de zoveel jaar de kans om te gaan stemmen en zelf de richting van ons beleid te gaan bepalen. Steek de calimero hoed maar terug in de koffer en zie een in dat het tijd wordt om zoals grote mensen de verantwoordelijkheid op te nemen en in eigen boezem te kijken.
Je hebt een punt maar hoe vaak zegt de politiek A en als puntje bij paaltje komt doen ze niets? Het is ook aan de politici om hun beleid uit te voeren wat ze beloven en dat uit te leggen aan de mensen naderhand.

Verkozen zijn en dan niet doen wat je gezegd hebt dat je ging doen is ook schering en inslag. Mensen stemmen misschien op politici die dingen beloven die niet realistisch zijn maar wie is dan de verantwoordelijke, de burger of de politieker die eender wat zegt om stemmen te halen en er daarna zijn broek aan veegt?

Niet elke stemmer is in staat om een synthese te maken van wat alle politiekers beloven of om de actualiteit te volgen of heeft voldoende expertise om bepaalde zaken die beloofd worden te analyseren alvorens te gaan stemmen.
Ik twijfel er zelfs aan of veel politici zelf de impact of haalbaarheid beseffen van wat ze beloven..
 
Je hebt een punt maar hoe vaak zegt de politiek A en als puntje bij paaltje komt doen ze niets? Het is ook aan de politici om hun beleid uit te voeren wat ze beloven en dat uit te leggen aan de mensen naderhand.
Verkozen zijn en dan niet doen wat je gezegd hebt dat je ging doen is ook schering en inslag. Mensen stemmen op politici die misschien dingen beloven die niet realistisch zijn maar wie is dan de verantwoordelijke, de burger of de politieker die eender wat zegt om stemmen te halen en er daarna zijn broek aan veegt? Niet elke stemmer is in staat om een synthese te maken van wat alle politiekers beloven of om de actualiteit te volgen of heeft voldoende expertise om bepaalde zaken die beloofd worden te analyseren alvorens te gaan stemmen.
Ik twijfel er zelfs aan of veel politici zelf de impact of haalbaarheid beseffen van wat ze beloven..
ik ben akkoord dat niet iedereen politici goed kan inschatten maar dat is nu eenmaal een nadeel van een democratie, iedereen heeft evenveel recht om zijn stem uit te brengen en een slechte stem bestaat in mijn ogen niet. Maar men moet wel beseffen dat we onze eigen verantwoordelijkheid in de handen van de politici leggen en dat het niet de politici zijn die dan de eindverantwoordelijkheid dragen maar wij als stemgerechtigde. En laten veel mensen dat net vergeten als ze gaan stemmen. Imo gaat men daar veel te lichtzinnig mee om.
 
Ik vind dat een grotere verantwoordelijkheid van de politici dan van de stemmers, iemand die politiek actief wil zijn moet dat doen vanuit de idee dat dit geen carriere is maar om de samenleving te dienen, er moet een engagement zijn dat groter is dan gewoon in het parlement te geraken en elkaar de duvel aan te doen omdat iemand van een andere partij is.
Het zijn de politici die (her)opgevoed moeten worden niet de kiezers, het is tenslotte de politieker die een mandaat krijgt, waar om gevraagd is door zich verkiesbaar te stellen.
Neem dan je verantwoordelijkheid in plaats van al die politieke spelletjes altijd, vaak lijkt de politiek meer bezig met politiek dan met beleid, daar heeft niemand een boodschap aan.
 
Waarschuwing!!! belachelijk lange post!
Ik ben een aantal keren opnieuw begonnen en heb regelmatig zaken achteraf toegevoegd dus de post kan mogelijks wat raar lezen. Excuses hiervoor.

Tjah, eigenlijk heb ik daar geen probleem mee, als je zelf klappen wilt uitdelen moet je ook klappen kunnen incasseren. En vroeg of laat zie ik dat toch in ons eigen voordeel uitdraaien dat we versneld van het gas afstappen en daardoor meer inzetten op zelfvoorziening en energiezuinigheid. Enkel jammer dat we daarvoor Poetin de credits moeten geven en dat we het niet van ons eigen uit kunnen laten komen.

Vroeg of laat zal dit inderdaad in ons voordeel uitdraaien. Binnen een jaar of 20 ofzo... in de tussentijd keren we dan wel terug naar het stenen tijdperk. Veel succes met de raffinaderijen en de (petro)chemie te laten draaien zonder gas. Een tijdje geleden heb ik al eens een hoop berekeningen gemaakt maar heb deze uiteindelijk niet gepost dus bij deze.

Nettoproductie van afgewerkte producten in belgië
2019cijfers in ktcijfers in %"huishoudelijk gebruik"
autobenzine4.26112%ja
vliegtuigbrandstoffen2.1986%ja
diesel+gasolie (2)(3)14.69642%ja/nee
residuele stookolie4.58513%nee
vloeibare gassen (3)9403%ja/nee
bitumen-0%-
nafta2.7678%nee
andere producten (1)5.59516%nee
totaal35.042100%18% strikt "huishoudelijk"
45% gemengd gebruik
37% "niet huishoudelijk" gebruik
(1) oa solventen EXXON (solvesso, exxsol, etc), chemische producten
ex raffinaderij (xyleen, benzeen, etc)
(2) autodiesel, marine gasoil, bepaalde fuelcomponenten
(3) gebruik voor industrie en huishoudelijke toepassingen
(butaan, propaan, propyleen, etc)
cijfers ex ENERGIAFED "kerncijfers 2019"

Eerst en vooral een waarschuwing, aangezien verschillende raffinaderijen/bedrijven andere benamingen gebruiken voor hun producten is het soms heel moeilijk in te schatten wat er nu exact wordt verstaan onder de individuele producten. Overigens vind ik de tabellen van Energia zelf soms heel onduidelijk waardoor het mij niet helemaal duidelijk is wat deze tonnages inhouden. Zoals ik het lees zijn deze tonnages de totale productie van de belgische raffinaderijen en houden deze geen rekening met eventuele import. Echter is de belgische petroleumindustrie een netto uitvoerder en geen invoerder.

In de tabel hierboven zie je dat 18% van de producten (6.3 MT) uitsluitend dient voor "huishoedelijk gebruik". Hier verstaat men de klassieke transportbrandstoffen onder, verwarmingsbrandstoffen (mazout), LPG maar ook JET A1 brandstof voor vliegtuigen. Momenteel produceert er geen enkele Belgische raffinaderij een andere straalmotorbrandstof voor militair gebruik (JP-1, JP-8, ea) dus vandaar dat ik de volledige jetproductie heb ingedeeld als "huishoudelijk".

De 45% voor gemengd gebruik is moeilijk op te delen daar ik daar geen tabellen van kan vinden die de exacte onderverdeling weergeven maar vooral voor diesel en stookolie voor huishoudelijk gebruik zal een groot deel voorbehouden zijn als transport en/of verwarmingsbrandstof.
Een ander deel hiervan zal gebruikt worden in elektriciteitscentrales die op "olie" draaien of voor het gebruik in pakweg dieselmotoren voor de binnenvaart.

Een zeer interessant deel is echter de 37% voor niet huishoudelijk gebruik dit zijn voornamelijk producten die verder in de chemische sector worden verwerkt (hierover later meer) of als grondstof voor stoomkrakers (nafta + eventueel LPG/ethaan). Verder mag ook hiervan de 13% residuele stookolie, lees brandstof voor de zeevaart, niet verwaarloosd worden aangezien de ganse wereldeconomie draait op die schepen.
Gezien de economische hub die Rotterdam en Antwerpen zijn kan het verlies van "bunker fuel" of de betere "ultra low sulphur fuel" en "marine diesel/gasoil leiden tot het stilvallen of alleszins het sterk ontregelen van die hub. Ook de productie van bitumen blijft belangrijk. Bitumen kent men vooral van de productie van asfalt en roofing. Tot voor kort had België tevens de grootste bitumenraffinaderij van Europa (of van de wereld?) (ATPC).

Nu ik hoor jullie al denken, "wat heeft olie in godsnaam te maken met aardgas?"
Aardgas gebruikt men volop in de raffinage en de petrochemie als stookgas voor de ovens (verwarmen van producten), als stookgas voor de kraakovens van stoomkrakers en wat velen niet weten, aardgas is een grondstof voor de industriële productie van waterstof via het "methaan stoom reforming"-proces. Waarvoor gebruikt men deze waterstof? op de raffinaderijen voornamelijk voor het ontzwavelen van brandstofcomponenten zodat de uiteindelijke brandstof een lagere SOX uitstoot heeft. Echter gebruikt men waterstof ook in de petrochemie, de staalindustrie, electronica, etc.

Het zou ondertussen wel duidelijk moeten zijn dat de impact van een verlies aan een (grote) hoeveelheid gas, significant is en niet een kwestie van eens "een koude douche nemen" of "de thermostaat een graadje lager zetten". We doen toch nog even verder en komen terug op die 8% nafta die als grondstof gebruikt wordt voor de stoomkrakers. Bovenop deze nafta gebruiken krakers mogelijks ook LPG (butaan/propaan) en ethaan (zie INEOS). Het feitelijke percentage aan koolwaterstoffen die men gebruikt ex de raffinaderij ligt dus in feite nog hoger, echter gaan we hier niet mee rekenen aangezien:
1) ethaan voornamelijk import is of voorkomt uit de restgassen van de raffinaderijen;
2) omdat ik nergens tabellen vindt die het LPG verbruik weergeven van de krakers. Als ik naar de kraker bij ons op het bedrijf kijk was dit al een zeer hoog percentage (10-tallen procenten) en doordat het momenteel economisch voordeliger is om LPG te kraken is dit alleen nog maar gestegen.
Terug naar de kern, die "luttele" 8% zal praktisch integraal in de belgische krakers gebruikt worden. Mijn bedrijf importeert bovendien nog ettelijke 100-duizenden tonnen nafta (en 10-duizenden tonnen ethaan/lpg) als voeding waardoor je op een gigantische hoeveelheid feedstock nodig hebt om de Belgische petrochemie te laten draaien.

Het doel van deze stoomkrakers? Maximale productie van etheen (ethyleen) en propeen (propyleen). Hier bovenop ontstaat er nog een deel vloeibare KWS'en die gebruikt worden als component in benzine, maar voornamelijk een bron zijn van BTX (benzeen, tolueen en xyleen) en ruwe C4. Ook deze componenten worden gebruikt in de petrochemie.
Dus ondanks dat onze groene medestanders graag naar stoomkrakers verwijzen als plastiekfabrieken is dit verre van het enige product dat deze produceren.

Hieronder een beperkt lijstje van de producten die men, rechtstreeks of onrechtstreeks, verkrijgt uit etheen, propeen, BTX en RC4;
-polyethyleen en polypropyleen (zowel high density als low density)------------------------ vervaardiging van allerhande plastiek producten
-ethyleenoxide en propyleenoxide------------------------------------------------------------- vervaardiging van ethaandiolen, polyester, PET, etc
-ethyleendichloride (EDC)---------------------------------------------------------------------- vervaardiging van VCM, gebruik als ontvetter, etc
-vinylchloridemomomeer (VCM)--------------------------------------------------------------- vervaardiging PVC
-polyvinylchloride (PVC)------------------------------------------------------------------------ vervaardiging van allerhande plastiek producten
-mono-ethyleenglycol (MEG), di-ethyleenglycol (DEG), tri-ethyleenglycol (TEG)------------ antivries, remvloeistof
-propyleenglycol (PG)-------------------------------------------------------------------------- hygroschopisch middel in de voedingsindustrie
-acrylzuur--------------------------------------------------------------------------------------- vervaardiging van acrylaten, platiek, harsen, superabsorbers, ...
-butadiëen-------------------------------------------------------------------------------------- synthetisch rubber, ABS, chloropreen->neopreen
-isobuteen-------------------------------------------------------------------------------------- vervaardiging van MTBE (benzinecomponent)
-raffinate-1,2,3 en 4 (en bijgvolg alle verwijderde componenten)
-styreen, polystyreen, acrylonitrile-butadieen-styreen---------------------------------------- vervaardiging van allerhande plastiek producten
-vinylacetaatmonomeer (VAM)----------------------------------------------------------------- vervaardiging van oplosmiddelen
-acrylonitril-------------------------------------------------------------------------------------- vervaardiging van ABS, synthetisch rubber
-methylmethacrylaat (MMA)------------------------------------------------------------------- vervaardiging PMMA = plexiglas, plastics
-acrylzuur--------------------------------------------------------------------------------------- plastics, superabsorbers, verven, inkt, lijm
-aceton----------------------------------------------------------------------------------------- oplosmiddel (nagellakverwijderaar)
-isopropylalcohol------------------------------------------------------------------------------ ontsmettingsalcohol in farmabedrijven
-octanol---------------------------------------------------------------------------------------- geur- en smaakstoffen
-styreenbutadieenrubber (SBR)--------------------------------------------------------------- autobanden
-methylethylketon (MEK)---------------------------------------------------------------------- oplosmiddel, lijm,
-isopreen--------------------------------------------------------------------------------------- rubber, vervaardiging limoneen (oplosmiddel,...)
-caprolactam----------------------------------------------------------------------------------- vervaardiging van Nylon
-nitrobenzeen---------------------------------------------------------------------------------- explosieven voor de mijnbouw/militair gebruik
-tolueendiisocyanaat (TDI)--------------------------------------------------------------------- PUR-schuim
-Fenol------------------------------------------------------------------------------------------- vervaardiging caprolactam, salicylzuur (grondstof voor aspirine), adipinezuur (conserveermiddel),...
-...

Al een indrukwekkend lijstje niet? Nu zoals gewoonlijk kan de gemiddelde persoon zich als "leek" moeilijk een beeld vormen waar dit uiteindelijk in terecht komt. Dus verwijs ik graag verder naar de volgende link voor een iets klassiekere opsomming: A life without oil

Conclusie:
Rusland is verantwoordelijk voor de levering van 40% van het Europees aardgas (Reuters). Het wegvallen van zo'n hoeveelheid gas zal ongetwijfeld leiden tot een economisch bloedbad maar eveneens tot een serieuze daling van de levensstandaard in Europa door het verlies of duurder worden van een aantal luxeproducten zoals cosmetica en electronische toestellen, maar ook een prijsstijging betekenen van medicatie, brandstoffen, bouwmaterialen en andere.
Los daarvan zal het verlies aan raffinagecapaciteit potentieel leiden tot een serieus militair probleem. Indien men niet meer in staat is om de benodigde brandstoffen te leveren aan de strijdkrachten zullen er vroeg of laat niet veel voertuigen meer kunnen ingezet worden.
Tenzij men op zeer korte termijn van plan is om tanks te laten rondrijden op AAA-batterijen (althans als we landen vinden die de metalen willen leveren voor de productie van batterijen).


Persoonlijke mening:
De geopolitieke situatie van Europa is weinig benijdenswaardig. We hebben zeer weinig strategische grondstoffen en door de shift naar groene energie gaat dit nog verder afnemen omdat we hier praktisch volledig afhankelijk zijn van de andere continenten. Op lange termijn kan het slechts 2 richtingen uitgaan ofwel een blijvende wereldvrede waarin alle landen samenwerken naar een betere toekomst of een grote confrontatie tussen landen en/of machtsblokken om de benodigde grondstoffen om te overleven te bemachtigen. De 2de optie lijkt mij helaas de meest waarschijnlijke.
 
En Rusland gaat in UA nog eens lopen met wat daar allemaal te rapen valt.
Energie is alles in de wereld van vandaag, en Rusland heeft er hopen van.

Kernenergie gaat het problemen op korte termijn ook niet meer kunnen oplossen. Wat dan wel? Import uit USA en Midden-Oosten denk ik. Uiteraard niet ideaal. Binnenkort massaal emigreren naar USA? Wie weet..
 
En Rusland gaat in UA nog eens lopen met wat daar allemaal te rapen valt.
Energie is alles in de wereld van vandaag, en Rusland heeft er hopen van.

Kernenergie gaat het problemen op korte termijn ook niet meer kunnen oplossen. Wat dan wel? Import uit USA en Midden-Oosten denk ik. Uiteraard niet ideaal. Binnenkort massaal emigreren naar USA? Wie weet..
Met wat er allemaal aan het bewegen is in de USA zou ik toch ook niet op dat paard wedden. Het kan gebeuren dat de "leider van het Vrije Westen" ten val komt en de EU zijn eigen boontjes zal moeten doppen. Import uit het Midden-Oosten is ook wat cynisch. Saudi-Arabië doet met Yemen wat Rusland met Oekraïne doet, maar krijgt bijlange niet zoveel sancties opgelegd.
 
Met wat er allemaal aan het bewegen is in de USA zou ik toch ook niet op dat paard wedden. Het kan gebeuren dat de "leider van het Vrije Westen" ten val komt en de EU zijn eigen boontjes zal moeten doppen. Import uit het Midden-Oosten is ook wat cynisch. Saudi-Arabië doet met Yemen wat Rusland met Oekraïne doet, maar krijgt bijlange niet zoveel sancties opgelegd.
Dat is mijn grote angst. Is waarom ik voorzichtig ben met dit conflict, want ik ben niet zo zeker of de kant van de VS wel de goede kant is.

Europa moet gewoon proberen terug een wereldmacht te worden, desnoods in alliantie met andere landen. En niet "de vs vertelt de rest wat iedereen moet doen". Zo werkt het niet. Maar zolang er geen vierde wereldmacht is het de balans zoeken, en Rusland is uiteraard een vijand nu, dus balans tussen China en de VS zonder TE afhankelijk te zijn, en met eventueel middelgrote "machten" een sterkere band. Ik ben skeptisch over China, maar ik ben skeptisch over de VS ook.
 
Met wat er allemaal aan het bewegen is in de USA zou ik toch ook niet op dat paard wedden. Het kan gebeuren dat de "leider van het Vrije Westen" ten val komt en de EU zijn eigen boontjes zal moeten doppen. Import uit het Midden-Oosten is ook wat cynisch. Saudi-Arabië doet met Yemen wat Rusland met Oekraïne doet, maar krijgt bijlange niet zoveel sancties opgelegd.
Kan jij mij dan zeggen waar wij onze energie vandaan moeten gaan halen als Rusland en midden oosten en USA geen optie zijn voor jou?
Ik zeg niet dat de oplossing een goede oplossing is, maar het is dat of gewoon een giga economisch probleem met ongeziene gevolgen. (Als Rusland effectief de kraan dicht draait)

Hernieuwbare energie en opslag is natuurlijk de uitweg, maar helaas komt deze oorlog 15-25 jaar te vroeg Om daar op te kunnen rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Gisterenavond met de buren (jong en oud) gezellig op iemand z'n terras aan het keuvelen geweest. Wat als de spreekwoordelijke bom barst? Hout halen in het bos om te verwarmen, een paar buren met een grote moestuin, zelf brood bakken (steenoven), een handige Harry of 5 bij de buren waaronder een garagist... . Het voelde aan als een aflevering van The Walking Death. Maar het idee leeft dus wel degelijk bij sommigen.
 
Gisterenavond met de buren (jong en oud) gezellig op iemand z'n terras aan het keuvelen geweest. Wat als de spreekwoordelijke bom barst? Hout halen in het bos om te verwarmen, een paar buren met een grote moestuin, zelf brood bakken (steenoven), een handige Harry of 5 bij de buren waaronder een garagist... . Het voelde aan als een aflevering van The Walking Death. Maar het idee leeft dus wel degelijk bij sommigen.
Beetje dramatisch eh…

En vooral een Westerse, geromantiseerde visie. Stel dat de bom hier echt barst, denk je dan werkelijk dat uw buur met moestuin zijn laatste paar wortelen met u gaat delen?

Nuja, is vooral weer ongefundeerd doemdenkerij in mijn ogen. Ik zie het zo als hln artikel verschijnen: Welke 5 profielen heb je nodig tijdens de apocalyps? Wij zochten het uit!
 
Laatst bewerkt:
Nuja, is vooral weer ongefundeerd doemdenkerij in mijn ogen. Ik zie het zo als hln artikel verschijnen: Welke 5 profielen heb je nodig tijdens de apocalyps? Wij zochten het uit!
😃😃😃
Enige wat Europa kan doen is alles op alles zetten om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn. Gedaan met massaal import vanuit china, us, midden oosten en lokaal gaan produceren.

Een mega shift naar solar en wind zal nu eenmaal noodzakelijk en hopen dat noorwegen al zijn reserves wil aanwenden voor europa.

Ik vrees voor deze winter echt. Tzou me niet verwonderen dat we plots de strengste winter in jaren gaan meemaken en met alle evenementen die nu plaats vinden ( Fomo is a bitch ) na 2 jaar corona.. tis niet normaal ge weet niet naar waar eerst gelopen. De gentse feesten dit jaar gaan er compleet over zijn van zattigheid. Tvolk smijt het geld langs elke kanaal buiten en alst winter wordt hebn ze nix meer, kom dan maar iets net tegen dat je op de ziekenkas beland…

Tgaan er dikke scheten laten in de nabije toekomst.

En wij kiezen de leiders van dit jaar. Sorry maar tis ier kiezen tussen pest en cholera bij ons. Ik zie geen enkele charismatische figuur opstaan om dit land op langere termijn op een positieve manier te evolueren. Decroo is al lang bezig met zijn zitje in europa veilig te stellen..
Erg om te zeggen maar iets in de zin van een franse revolutie tegen het politiek establisment zou dit land niet misstaan. Hoeveel fucking politiekers hebben wij eigenlijk niet die allemaal hun graai in de zak willen hebben…
 
😃😃😃
Enige wat Europa kan doen is alles op alles zetten om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn. Gedaan met massaal import vanuit china, us, midden oosten en lokaal gaan produceren.
dat zou net zowel het einde van onze sociale welvaartsstaat betekenen waarschijnlijk. We kunnen dat niet volhouden zonder te steunen op import van andere landen met lage lonen en weinig regels inzake milieuvervuiling.
 
De HIMARS doen goed hun werk in Oekraïne. Iedere dag worden er munitiedepots vernietigd.
Rusland heeft zeer grote voorraden, maar dit moet zeker pijn doen als ze diep vanuit de Oeral alles moeten aanvoeren. Oekraïne heeft niet de capacitiet om de Russen terug te dringen, maar hun logistieke levenslijnen doorsnijden is iets waarbij die HIMARS goed van pas komt.
 
Volgens update van MOD van VK is Rusland scrapping the barrel.
Heel oud materiaal (lees jaren 50) gebruiken en troepen die normaal gestationeerd zijn om land te beschermen aan bv grens met Finland weg te halen en naar Oekraïne te sturen.
 
Massaal overschakelen op renewables? We zijn er niet klaar voor en weinigen lijken precies te beseffen dat we dan evenzeer afhankelijk zijn van de rest van de wereld. Veel geluk om een in Europa geproduceerd zonnepaneel te vinden waarvan de grondstoffen dan ook nog eens uit Europa zouden komen.
De realiteit? Europa is een relatief energie-arm continent en de gedachte van complete onafhankelijkheid (of zelf maar relatieve onafhankelijkheid) is een waanbeeld. Wat niet wil zeggen dat je bepaalde stappen niet moet nemen. Maar wind en solar als een deus ex machina zien is naief.
 
Maw.. europa is zo goed als gefuckt.
Mondiaal gezien staan wij inderdaad nergens meer buiten onze welvaart ( waarom hebben wij anders zoveel vluchtelingen).
Ik heb altijd gedacht dat ik geen pensioen meer zou hebben, kga er nog mss niet naast liggen.
 
Wat zijn we toch gefucked hier in europa, niks van grondstoffen, alles naar de knoppen, niet gewoon. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat miljoenen mensen pogen europa te bereiken in de hoop op een beter leven. :sarcastic: Het grootste probleem van europa is dat het vol zit met zwartgallige stront verwende mensen die zitten te wenen, geen stamp onder hun kloten waard zijn en weigeren in te zien hoe goed we het ondanks alle "problemen" wel hebben.
 
Elk land/continent heeft wel z’n problemen. Ik zal zelfs meer zeggen, als Europa problemen heeft met z’n energiebevoorrading dan gaan we dat probleem ook deels exporteren. We kopen nu alle LNG op de wereldmarkt op, en concurreren Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen weg. Neem nu Pakistan, heeft deze week geen enkel aanbod gekregen op zijn laatste LNG-tender. Maar Europese politici staan wel glimlachend op de foto wanneer ze een nieuw akkoord hebben gesloten om nog meer van de bestaande productie naar Europa te versluizen. Want dat is het probleem, de productie verhogen zal jaren duren omdat we uit een periode zonder investeringen komen. Als Europa meer importeert gaat het altijd ten koste van een ander niet Europees land.

En strontverwende nesten…deze situatie zal weldegelijk de levensstandaard in Europa negatief beinvloeden. Voor jou en mij geen probleem want zelfs binnen het rijke Europa zitten wij nog eens in de top. Maar ook in België zijn er veel mensen van wie de levensstandaard helemaal niet zo hoog ligt. En die door de huidige situatie zullen vervallen in armoede.
Dus ja. Er zijn er die weigeren in te zien hoe goed we het hebben. Maar op hetzelfde moment weiger jij blijkbaar in te zien dat, ondanks dat we het gemiddeld gezien heel goed hebben, hier ook meer dan genoeg mensen wonen die het al moeilijk hadden. En waarvan ik niet weet hoe ze uit deze energiecrisis gaan komen.
 
Terug
Bovenaan