Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Naast Congo is er ook het potentieel van de Oost-Afrikaanse Federatie wat ik wel één van de nieuwe landen zie worden deze eeuw, maar dat is nog niet direct voor morgen, maar als dat werkelijkheid wordt, is dat een andere potentiële powerhouse, en Nigeria is dat bijvoorbeeld ook, maar opnieuw stabiliteit kan soms wel een probleem zijn, waar tal v. redenen voor zijn. Oost-Afrikaanse Federatie zou wel zeer gelijkaardige staten verenigen qua cultuur, religie, taal en zelfs geografie, en zou in één klap één van de meest bevolkte landen ter wereld zijn. Dat is een voorgestelde federatie tussen D.R. Congo, Kenia, Tanzania, Rwanda, Burundi, Zuid-Soedan en Oeganda. Qua populatie zou enkel China, India en de VS beter doen en de VS zal men vrij snel inhalen.
Een groot probleem in Afrika is dat al die landen etnisch mismeesterd zijn door hun voormalige kolonisatoren. Stammen werden bij elkaar gegooid op basis van antropologische studies die nog maar in hun kinderschoenen stonden. Die etnische breuklijnen pacificeren is een immens werk, maar ook een voorwaarde tot stabiliteit.

@w00tw00t Mogelijk wel, maar China heeft een héél ander globaal project dan Westerse landen. De VS heeft ca. 750 militaire bases verdeeld over 80 landen. China geen enkel. Misschien past die discussie meer in het Chinatopic, maar op Netflix is er een boeiende documentaire genaamd "The coming war on China". Bij momenten best onthutsend.

Een groot probleem in Afrika is dat al die landen etnisch mismeesterd zijn door hun voormalige kolonisatoren. Stammen werden bij elkaar gegooid op basis van antropologische studies die nog maar in hun kinderschoenen stonden. Die etnische breuklijnen pacificeren is een immens werk, maar ook een voorwaarde tot stabiliteit.

@w00tw00t Mogelijk wel, maar China heeft een héél ander globaal project dan Westerse landen. De VS heeft ca. 750 militaire bases verdeeld over 80 landen. China geen enkel. Misschien past die discussie meer in het Chinatopic, maar op Netflix is er een boeiende documentaire genaamd "The coming war on China". Bij momenten best onthutsend.
China heeft geen militaire doelstellingen in Afrika maar eerder als doelstelling om de Chinese diaspora in Afrika sterker te verankeren en om een economische grip te krijgen op de regio en zo de Westerse bedrijven uit de regio weg te pesten. Dat is naar mijn mening veel sterker dan een militaire aanwezigheid.

China heeft geen militaire doelstellingen in Afrika maar eerder als doelstelling om de Chinese diaspora in Afrika sterker te verankeren en om een economische grip te krijgen op de regio en zo de Westerse bedrijven uit de regio weg te pesten. Dat is naar mijn mening veel sterker dan een militaire aanwezigheid.
Correct, maar wat militaire bases betreft vind ik het wel frappant dat de VS zoveel bases heeft gestationeerd rondom China. Je kan die militaire bases op Kwajalein, Okinawa en Jeju beschouwen als een pistool gericht op de nek van China. En dat brengt ons weer terug op de uitbreiding van de NAVO in Europa en de gefaalde opzet om post-Sovjet Rusland te integreren in de Europese veiligheidsarchitectuur.

Ukraine: Civilians in Russian-occupied Kherson region urged to leave​

Ukraine‘s deputy prime minister has urged civilians in the Russian-occupied southern region of Kherson to evacuate as soon as possible.
Iryna Vereshchuk said on Ukrainian television that Ukraine‘s armed forces were preparing a counter-attack in the region – but she did not say when exactly it would happen.

Russian fighters facing lack of scheduled breaks, claims UK​

The British defence ministry said that the Russian military is facing one of the most damaging issues as their soldiers are unable to go on scheduled breaks from intense combat conditions.
Citing a Russia report, the British MoD said: “In late June, a Russian-language media agency based in Russia’s far eastern Lake Baikal region uploaded a video in which the wives of soldiers from the Eastern Military District’s (EMD’s) 36th Combined arms Army directly appealed to a local politician for their husbands to be returned home from service in Ukraine.”
“One woman claimed that personnel of EMD’s 5th Separate Guards Tank Brigade are ‘mentally and physically exhausted’ because they have been on active combat duty since the launch of the ‘special military operation’ on 24 February 2022,” the latest intelligence update read.
It added: “The lack of scheduled breaks from intense combat conditions is highly likely one of the most damaging of the many personnel issues the Russian MoD is struggling to rectify amongst the deployed force”.
On the Ukrainian frontiers, the ministry said that the Russian artillery bombardments continued in the northern Donbas sector “but probably without any major territorial advances. Ukrainian forces continued to apply localised pressure to the Russian defensive line in North East Kherson oblast, also probably without achieving territorial gain”.

Fantastische post van @Enforcer

Je zou bijna gaan denken dat het naïeve Europa vandaag de gevolgen aan het ondervinden is van een geostrategisch schaakspel dat Rusland al 15 jaar aan het opzetten was.

Het is nu al 2 dagen dat Oekraïne bij Kherson commandoposten vernietigd.
Wetende dat structuur van Russisch leger niet gemaakt is om zonder direct bevel van hogerhand te reageren denk ik dat dit de voorbereidingen zijn voor een offensief richting Kherson.

Wetende dat structuur van Russisch leger niet gemaakt is om zonder direct bevel van hogerhand te reageren denk ik dat dit de voorbereidingen zijn voor een offensief richting Kherson.

Dat en het uitschakelen van de Russische logistiek (wapenopslag) lijken momenteel de primaire doelen.

Rusland blijkt ook een operationele pauze in te lassen?

Ik heb een bericht gelezen dat er inderdaad een offensief zou kunnen zijn in die regio. Maar was Rusland niet bezig om daar verdedigingswerken aan te brengen? De val van Kherson zou alleszins een grote overwinning betekenen voor Kiev, want zo komt de landburg tussen de Krim en het vasteland in gevaar.

Ukrainian forces claim to recapture village in Kherson​

Ukrainian forces claim to have recaptured a village named Ivanivka, in the southern Russian-occupied region of Kherson.
“The only thing left of the Russian occupiers in Ivanivka are horrible memories and ‘dead’ military equipment,” a Ukrainian infantry brigade said.
There is more than one village of Ivanivka in the area. One of them is located along the front line.

Als ik zoek op Ivanivka Kherson Oblast dan zouden ze al aan de Dnipro zitten wat me ten sterkste zou verbazen

Nu sowieso was het de bedoeling om Kherson te heroveren of toch te proberen.
Oekraïne beweert er 1.000.000 troepen voor te hebben wat een immense legermacht zou zijn.

Ukraine amassing million-strong force to retake southern areas, defence minister says​

Ukraine is amassing a million troops armed with western weapons to retake southern territory captured by Russia, Kyiv’s defence minister has told The Times.
Oleksii Reznikov said Volodymr Zelensky had told Ukraine's military to retake coastal areas vital to the country's economy, saying: “We understand that, politically, it's very necessary for our country.
“The president has given the order to the supreme military chief to draw up plans. After that the general staff are doing their homework and say to achieve this goal we need XYZ ... This is my job. I’m writing letters to counterparts in partner countries, the generals talk about why we need this kind of weaponry and then we get the political decisions.”
Warning that “each day we're waiting for howitzers we can lose a hundred soldiers”, he suggested that Western countries were stepping up arms supplies now because Ukrainians had proved that they could fight, adding that Nato had underestimated Kyiv’s determination and overestimated Russia’s strength.
“I tried to explain that after eight years of hybrid war we have more than 400,000 veterans plus their relatives in different parts of the world,” he told the paper. “Workers from Poland to Portugal decided to return to Ukraine to defend their country.”

Ukrainian forces claim to recapture village in Kherson​

Ukrainian forces claim to have recaptured a village named Ivanivka, in the southern Russian-occupied region of Kherson.
“The only thing left of the Russian occupiers in Ivanivka are horrible memories and ‘dead’ military equipment,” a Ukrainian infantry brigade said.
There is more than one village of Ivanivka in the area. One of them is located along the front line.

Als ik zoek op Ivanivka Kherson Oblast dan zouden ze al aan de Dnipro zitten wat me ten sterkste zou verbazen

Nu sowieso was het de bedoeling om Kherson te heroveren of toch te proberen.
Oekraïne beweert er 1.000.000 troepen voor te hebben wat een immense legermacht zou zijn.

Ukraine amassing million-strong force to retake southern areas, defence minister says​

Ukraine is amassing a million troops armed with western weapons to retake southern territory captured by Russia, Kyiv’s defence minister has told The Times.
Oleksii Reznikov said Volodymr Zelensky had told Ukraine's military to retake coastal areas vital to the country's economy, saying: “We understand that, politically, it's very necessary for our country.
“The president has given the order to the supreme military chief to draw up plans. After that the general staff are doing their homework and say to achieve this goal we need XYZ ... This is my job. I’m writing letters to counterparts in partner countries, the generals talk about why we need this kind of weaponry and then we get the political decisions.”
Warning that “each day we're waiting for howitzers we can lose a hundred soldiers”, he suggested that Western countries were stepping up arms supplies now because Ukrainians had proved that they could fight, adding that Nato had underestimated Kyiv’s determination and overestimated Russia’s strength.
“I tried to explain that after eight years of hybrid war we have more than 400,000 veterans plus their relatives in different parts of the world,” he told the paper. “Workers from Poland to Portugal decided to return to Ukraine to defend their country.”
In absolute aantallen heeft Oekraïne zeker meer troepen dan Rusland, maar die zijn lang niet allemaal even inzetbaar.

Correct, maar wat militaire bases betreft vind ik het wel frappant dat de VS zoveel bases heeft gestationeerd rondom China. Je kan die militaire bases op Kwajalein, Okinawa en Jeju beschouwen als een pistool gericht op de nek van China. En dat brengt ons weer terug op de uitbreiding van de NAVO in Europa en de gefaalde opzet om post-Sovjet Rusland te integreren in de Europese veiligheidsarchitectuur.
Ik heb de docu net gezien. Zeer interessant. Bepaalde dingen wist ik maar oppervlakkig.

Geen wonder dat Rusland en China zo reageert. Je zou voor minder. Misschien eens tijd om de VS overal buiten te kegelen :)

INTERACTIVE-US-military-presence-around-the-world.png

Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers van militaria, een filmpje waarbij een slimme PzH2000-granaat, die op basis van infrarood en/of radar een voertuig vindt :

Ander 155mm nieuws: de VS stuurt een nieuw pakket met 1000 stuks Excalibur munitie, GPS-granaten met een precisie van 4 meter.

Laatst bewerkt:
Ik heb de docu net gezien. Zeer interessant. Bepaalde dingen wist ik maar oppervlakkig.

Geen wonder dat Rusland en China zo reageert. Je zou voor minder. Misschien eens tijd om de VS overal buiten te kegelen :)

INTERACTIVE-US-military-presence-around-the-world.png
Aangezien zowel China als Rusland de grootste bedreiging voor de wereldvrede vormen slaap ik elke nacht toch dat ietsje beter wetende dat ze nog steeds in check gehouden worden door één van de grootste kernmachten op aarde.

Dus nee, laten we vooral niet overal de amerikanen buitengooien.

Aangezien zowel China als Rusland de grootste bedreiging voor de wereldvrede vormen slaap ik elke nacht toch dat ietsje beter wetende dat ze nog steeds in check gehouden worden door één van de grootste kernmachten op aarde.

Dus nee, laten we vooral niet overal de amerikanen buitengooien.
Care to elaborate. Zonder gebruik te maken van argumenten om de imperialistische drang van de VS te rechtvaardigen. Rusland ervaart stuiptrekkingen uit het verleden. China vormt al decennia een bedreiging voor de economische expansiedoelstellingen van de VS.

Laatst bewerkt:
Care to elaborate. Zonder gebruik te maken van argumenten om de imperialistische drang van de VS te rechtvaardigen. Rusland ervart stuiptrekkingen uit het verleden. China vormt al decennia een bedreiging voor de economische expansiedoelstellingen van de VS.
Wat dacht je van het Feit dat Rusland een effectieve fucking oorlog gestart is op het europees vasteland?? En dat China al jaren zit te azen op Taiwan..

Wat dacht je van het Feit dat Rusland een effectieve fucking oorlog gestart is op het europees vasteland?? En dat China al jaren zit te azen op Taiwan..
En dit vormt een bedreiging voor de wereldvrede in welk opzicht? In welk opzicht is dit anders dan alle andere conflicten in het Midden-Oosten uit de laatste decennia? Omdat het bij onze achterdeur ligt? Het huidige spierballengerol van iedereen, alsook de economische fallout van alle acties, de polarisatie op globale schaal, enz vind ik een grotere bedreiging voor de wereldvrede dan de daad zelf (niet dat ik de daad rechtvaardig). De oorlog of invasie is al bezig sinds 2014. Of waren de 3500 en nog wat burgerdoden en de 11000 en nog wat militairen ("vrijwilligers") tussen 2014 en 2022 minder erg dan de huidige doden? China zit al decennia te azen op Taiwan. What's new.

The “red storm” imagined in Tom Clancy’s thriller never came to pass as the Soviet Union collapsed within five years of its publication. Will a cataclysmic war driven by intense rivalries between the U.S. and China (and/or Russia) also fail to come to pass, perhaps due to wise diplomacy and sound policy based on mutual tolerance and enlightened morality? Or is our fate to be ever more massive military budgets and incendiary provocations from the South China to the Baltic seas and so nuclear brinksmanship to the end of time?

The U.S. military’s new emphasis on near-peer conflicts will undoubtedly help funnel trillions of dollars into yet more weaponry, including a revamped nuclear arsenal, but it does not bode well for reasoned diplomacy or anything like peace on this planet. Absent some fresh thinking at the Pentagon and elsewhere in this country, the alternative may well be that, sooner or later, our reborn cold war flares hot, perhaps this time destroying humanity’s life on this planet.

Such an ending, lived with so endlessly but never experienced during that first Cold War, when schoolkids regularly prepared for Armageddon by “duckingandcovering” under their desks, should be unthinkable and intolerable. It should be a plot line reserved for the most outlandish and farfetched fictional thrillers and nothing else. If only.

Laatst bewerkt:
En dit vormt een bedreiging voor de wereldvrede in welk opzicht? In welk opzicht is dit anders dan alle andere conflicten in het Midden-Oosten uit de laatste decennia? Omdat het bij onze achterdeur ligt? Het huidige spierballengerol van iedereen, alsook de economische fallout van alle acties, de polarisatie op globale schaal, enz vind ik een grotere bedreiging voor de wereldvrede dan de daad zelf (niet dat ik de daad rechtvaardig). De oorlog of invasie is al bezig sinds 2014. Of waren de 3500 en nog wat burgerdoden en de 11000 en nog wat militairen ("vrijwilligers") tussen 2014 en 2022 minder erg dan de huidige doden? China zit al decennia te azen op Taiwan. What's new.
Niets is nieuw. Die basissen zijn er ook al lang. Ik snap je punt niet.

Tuurlijk niet, het zorgt zeker niet voor globale problemen met bevoorrading van graan.
Zorgt ook niet voor stijging van voedselproducten. Laat staan dat het invloed heeft op olieprijzen.
Rusland wilde zeker geen regimechange doen in Oekraïne waardoor het z'n macht wilde vergroten en nog meer invloed hebben op voedselprijzen en olie en gasprijzen.

Maar het is de schuld van de VS met hun basissen. Of mss kan Rusland niet zo ver gaan omdat VS z'n basissen zo heeft verspreid over Europa.

Terug
Bovenaan