Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Elk land/continent heeft wel z’n problemen. Ik zal zelfs meer zeggen, als Europa problemen heeft met z’n energiebevoorrading dan gaan we dat probleem ook deels exporteren. We kopen nu alle LNG op de wereldmarkt op, en concurreren Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen weg. Neem nu Pakistan, heeft deze week geen enkel aanbod gekregen op zijn laatste LNG-tender. Maar Europese politici staan wel glimlachend op de foto wanneer ze een nieuw akkoord hebben gesloten om nog meer van de bestaande productie naar Europa te versluizen. Want dat is het probleem, de productie verhogen zal jaren duren omdat we uit een periode zonder investeringen komen. Als Europa meer importeert gaat het altijd ten koste van een ander niet Europees land.

En strontverwende nesten…deze situatie zal weldegelijk de levensstandaard in Europa negatief beinvloeden. Voor jou en mij geen probleem want zelfs binnen het rijke Europa zitten wij nog eens in de top. Maar ook in België zijn er veel mensen van wie de levensstandaard helemaal niet zo hoog ligt. En die door de huidige situatie zullen vervallen in armoede.
Dus ja. Er zijn er die weigeren in te zien hoe goed we het hebben. Maar op hetzelfde moment weiger jij blijkbaar in te zien dat, ondanks dat we het gemiddeld gezien heel goed hebben, hier ook meer dan genoeg mensen wonen die het al moeilijk hadden. En waarvan ik niet weet hoe ze uit deze energiecrisis gaan komen.

Elk land/continent heeft wel z’n problemen. Ik zal zelfs meer zeggen, als Europa problemen heeft met z’n energiebevoorrading dan gaan we dat probleem ook deels exporteren. We kopen nu alle LNG op de wereldmarkt op, en concurreren Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen weg. Neem nu Pakistan, heeft deze week geen enkel aanbod gekregen op zijn laatste LNG-tender. Maar Europese politici staan wel glimlachend op de foto wanneer ze een nieuw akkoord hebben gesloten om nog meer van de bestaande productie naar Europa te versluizen. Want dat is het probleem, de productie verhogen zal jaren duren omdat we uit een periode zonder investeringen komen. Als Europa meer importeert gaat het altijd ten koste van een ander niet Europees land.

En strontverwende nesten…deze situatie zal weldegelijk de levensstandaard in Europa negatief beinvloeden. Voor jou en mij geen probleem want zelfs binnen het rijke Europa zitten wij nog eens in de top. Maar ook in België zijn er veel mensen van wie de levensstandaard helemaal niet zo hoog ligt. En die door de huidige situatie zullen vervallen in armoede.
Dus ja. Er zijn er die weigeren in te zien hoe goed we het hebben. Maar op hetzelfde moment weiger jij blijkbaar in te zien dat, ondanks dat we het gemiddeld gezien heel goed hebben, hier ook meer dan genoeg mensen wonen die het al moeilijk hadden. En waarvan ik niet weet hoe ze uit deze energiecrisis gaan komen.
Laten we het klagen dan aan diegene overlaten die het wel moeilijk hebben en die ook proberen te ondersteunen. Want door zelf met wat minder content te zijn kunnen we ook de mensen ondersteunen.

Laten we het klagen dan aan diegene overlaten die het wel moeilijk hebben en die ook proberen te ondersteunen. Want door zelf met wat minder content te zijn kunnen we ook de mensen ondersteunen.
Een utopie in onze individualistische samenleving.

Desondanks alle doemberichten in de Westerse media over bevoorradingsproblemen in Rusland hoor ik weinig doemberichten vanuit Rusland zelf (dan bedoel ik van de mensen zelf). Het is niet veel erger dan tijdens COVID, hetgeen al voor bevoorradingsproblemen heeft gezorgd. De rus zal niet huilen om een pak frieten minder of om een blikje Cola minder. Dat is iets wat wij hier doen als we geen frituurolie in de winkel kunnen kopen.

Een utopie in onze individualistische samenleving.

Desondanks alle doemberichten in de Westerse media over bevoorradingsproblemen in Rusland hoor ik weinig doemberichten vanuit Rusland zelf (dan bedoel ik van de mensen zelf). Het is niet veel erger dan tijdens COVID, hetgeen al voor bevoorradingsproblemen heeft gezorgd. De rus zal niet huilen om een pak frieten minder of om een blikje Cola minder. Dat is iets wat wij hier doen als we geen frituurolie in de winkel kunnen kopen.

Dan doe je je best om ze niet te lezen of te horen.
Via moscowtimes.ru zie ik elke week wel berichten langskomen over torenhoge inflatie, automobielindustrie zonder auto's en -onderdelen, en tienduizenden banen op de helling wegens de goudgerelateerde sancties.

Ook een interessant en relevant artikeltje, weliswaar van vorige maand, hoe de armen getroffen worden door de sancties: https://ridl.io/the-poor-against-the-war/

Dusja, als je auto niet stuk is of vervangen dient te worden, als je niet werkt in die industrie of in de goudindustrie*, als je middenklasse of hoger bent, zal je inderdaad nog niet al te veel merken. Maar dan sluit je wel gewoon doelbewust je ogen voor zij die reeds problemen ervaren.
*Of eender welke industrie getroffen door de sancties.

Dan doe je je best om ze niet te lezen of te horen.
Via moscowtimes.ru zie ik elke week wel berichten langskomen over torenhoge inflatie, automobielindustrie zonder auto's en -onderdelen, en tienduizenden banen op de helling wegens de goudgerelateerde sancties.

Ook een interessant en relevant artikeltje, weliswaar van vorige maand, hoe de armen getroffen worden door de sancties: https://ridl.io/the-poor-against-the-war/

Dusja, als je auto niet stuk is of vervangen dient te worden, als je niet werkt in die industrie of in de goudindustrie*, als je middenklasse of hoger bent, zal je inderdaad nog niet al te veel merken. Maar dan sluit je wel gewoon doelbewust je ogen voor zij die reeds problemen ervaren.
*Of eender welke industrie getroffen door de sancties.
Hetzelfde (niet in dezelfde mate) gebeurd hier, met het verschil dat wij een sociaal vangnet hebben. Hier wordt de middenklassen ook nog eens zwaar getroffen door de stijging in energie- en voedingsprijzen. Voor degene die in Rusland de jaren 90 hebben meegemaakt zijn dergelijke toestanden niet nieuw. Hier is men zoiets niet gewoon. Dus ja, in Westerse ogen en zoals @nestorius zei spoiled lifestyle zijn het apocalyptische toestanden. In Russische ogen, is alles relatief.

"Western banks are gradually abandoning apocalyptic forecasts for Russia, which made the country a record holder for the number of sanctions imposed due to the war with Ukraine"

Het zal uiteindelijk wel meevallen op lange termijn. Dat bepaalde industrieën getroffen worden, is vanzelfsprekend maar ook dat zal op termijn stabiliseren met meer afhankelijkheid van Aziatische supply lines. Denk maar niet dat China hier niet van wil gaan profiteren. Het zal niet op 1,2,3 gebeuren maar het zal wel gebeuren.

Business gaat door. Iedereen had verwacht dat Rusland door al die sancties ondertussen aan het branden was. De realiteit is echter anders.

Als China, Rusland laat vallen dan is het een ander spel. Maar als dit ooit gaat gebeuren...

Dat Oekraïne nooit stellingen inneemt bij burgerdoelwitten kunnen we nu denk ik ook wel ontkrachten.

Laatst bewerkt:
Hetzelfde (niet in dezelfde mate) gebeurd hier, met het verschil dat wij een sociaal vangnet hebben. Hier wordt de middenklassen ook nog eens zwaar getroffen door de stijging in energie- en voedingsprijzen. Voor degene die in Rusland de jaren 90 hebben meegemaakt zijn dergelijke toestanden niet nieuw. Hier is men zoiets niet gewoon. Dus ja, in Westerse ogen en zoals @nestorius zei spoiled lifestyle zijn het apocalyptische toestanden. In Russische ogen, is alles relatief.

"Western banks are gradually abandoning apocalyptic forecasts for Russia, which made the country a record holder for the number of sanctions imposed due to the war with Ukraine"

Het zal uiteindelijk wel meevallen op lange termijn. Dat bepaalde industrieën getroffen worden, is vanzelfsprekend maar ook dat zal op termijn stabiliseren met meer afhankelijkheid van Aziatische supply lines. Denk maar niet dat China hier niet van wil gaan profiteren. Het zal niet op 1,2,3 gebeuren maar het zal wel gebeuren.

Business gaat door.

Ik bedoelde de "hoge" middenklasse ginds, voor zover ze die hebben. Met een inflatie tegen de 20% aan zal ook de normale middenklasse wel last ondervinden van de hoge prijzen, vooral voor voeding en levensmiddelen en minder voor energie dan.

De mediaan in Rusland qua leeftijd is overigens 39,6, dat wil zeggen dat de helft van de Russische bevolking de jaren 90 niet of als kind heeft meegemaakt. En na 20 jaar constante economische groei kunnen zij diegene die de jaren 90 wel bewust hebben meegemaakt, dat ook helemaal ontwend zijn natuurlijk.

Dat het zal meevallen op lange termijn, durf ik net te betwijfelen. Het valt juist mee op korte termijn, maar hoe langer die sancties gehandhaafd blijven, hoe groter de impact zal zijn. Een hoop sancties worden ontweken via parallel import maar daar betalen ze een premium op en hebben ze weinig tot geen garantie van de producent bv.
Chinese investeerders staan overigens ook niet bekend om hun bekommernis om de lokale economie en het welzijn van de lokale bevolking.

Ik bedoelde de "hoge" middenklasse ginds, voor zover ze die hebben. Met een inflatie tegen de 20% aan zal ook de normale middenklasse wel last ondervinden van de hoge prijzen, vooral voor voeding en levensmiddelen en minder voor energie dan.

De mediaan in Rusland qua leeftijd is overigens 39,6, dat wil zeggen dat de helft van de Russische bevolking de jaren 90 niet of als kind heeft meegemaakt. En na 20 jaar constante economische groei kunnen zij diegene die de jaren 90 wel bewust hebben meegemaakt, dat ook helemaal ontwend zijn natuurlijk.

Dat het zal meevallen op lange termijn, durf ik net te betwijfelen. Het valt juist mee op korte termijn, maar hoe langer die sancties gehandhaafd blijven, hoe groter de impact zal zijn. Een hoop sancties worden ontweken via parallel import maar daar betalen ze een premium op en hebben ze weinig tot geen garantie van de producent bv.
Chinese investeerders staan overigens ook niet bekend om hun bekommernis om de lokale economie en het welzijn van de lokale bevolking.
Iedereen van mijn leeftijd heeft de jaren 90 en de aftermath sowieso meegemaakt en ik zit een paar jaar onder die leeftijd. De economische groei in het eerste decennium van 2000 was gegund voor de lucky few. De rest begon het pas echt te voelen vanaf midden jaren 2000, later, of misschien zelfs niet. Je kan moeilijk iets missen als je het gedeeltelijk of niet hebt gehad.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat voor beide zijden de gevolgen even slecht zullen zijn. Mensen zullen ginder ook wel evenveel last hebben van de situatie, de vraag is waar voor hun de grens ligt om te beginnen morren en tegen het systeem in te gaan.

Iedereen van mijn leeftijd heeft de jaren 90 en de aftermath sowieso meegemaakt en ik zit een paar jaar onder die leeftijd. De economische groei in het eerste decennium van 2000 was gegund aan de lucky few. De rest begon pas echt te voelen vanaf 2010, later, of misschien zelfs niet. Je kan moeilijk iets missen als je het gedeeltelijk of niet hebt gehad.

Dan komen we terug op mijn artikel van ridl.io waarin uitgelegd staat dat de armere bevolking toch serieus last heeft. En dan gun ik die iets meer credibiliteit dan jouw bericht, no offence.

Inflatie van 25%, 75% Russische families die reeds voor de oorlog al meer dan de helft van hun budget aan voeding dienden te besteden, groenten die intussen met 40-70% in prijs gestegen zijn, suiker met 50%, boter en rijst met 30%, medicijnen en OV met 10% (en voor een hoop bevolkingsgroepen waren medicijnen voor de oorlog nog gratis, sinds de sancties niet meer en betalen ze de volle roebel).
Volgens Russische bronnen zal de werkloosheid groeien met 2-2,5 miljoen extra Russen tegen einde dit jaar, dat is een verdubbeling.

Zo erg is het bijlange na nog niet in West-Europa. En in Moskou en Sint-Petersburg is het ook zo erg nog niet, maar in het meer rurale Rusland en de kleinere steden zal je wel doemberichten kunnen horen. Anders gaat men zulke onderbouwde artikels niet schrijven natuurlijk.

Dan komen we terug op mijn artikel van ridl.io waarin uitgelegd staat dat de armere bevolking toch serieus last heeft. En dan gun ik die iets meer credibiliteit dan jouw bericht, no offence.

Inflatie van 25%, 75% Russische families die reeds voor de oorlog al meer dan de helft van hun budget aan voeding dienden te besteden, groenten die intussen met 40-70% in prijs gestegen zijn, suiker met 50%, boter en rijst met 30%, medicijnen en OV met 10% (en voor een hoop bevolkingsgroepen waren medicijnen voor de oorlog nog gratis, sinds de sancties niet meer en betalen ze de volle roebel).
Volgens Russische bronnen zal de werkloosheid groeien met 2-2,5 miljoen extra Russen tegen einde dit jaar, dat is een verdubbeling.

Zo erg is het bijlange na nog niet in West-Europa. En in Moskou en Sint-Petersburg is het ook zo erg nog niet, maar in het meer rurale Rusland en de kleinere steden zal je wel doemberichten kunnen horen. Anders gaat men zulke onderbouwde artikels niet schrijven natuurlijk.
De vraag is wel hoe hard die rurale gebieden kunnen wegen op de politiek. Want imo is het niet de bedoeling om de russische bevolking te treffen maar het beleid.

De vraag is wel hoe hard die rurale gebieden kunnen wegen op de politiek. Want imo is het niet de bedoeling om de Russische bevolking te treffen maar het beleid.
Ik denk dat dit een cruciale vraag is in heel dit verhaal. Zolang je de mensen tevreden houdt in de grootsteden, zal er (vrees ik) weinig tegenstand zijn vanuit de kleinere regionale stadjes.

Wat zijn we toch gefucked hier in europa, niks van grondstoffen, alles naar de knoppen, niet gewoon. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat miljoenen mensen pogen europa te bereiken in de hoop op een beter leven. :sarcastic: Het grootste probleem van europa is dat het vol zit met zwartgallige stront verwende mensen die zitten te wenen, geen stamp onder hun kloten waard zijn en weigeren in te zien hoe goed we het ondanks alle "problemen" wel hebben.
Ik denk niet dat die mensen ontkennen dat we het relatief tegenover andere landen niet goed hebben, maar soms toch het gevoel dat BG een Holslag echokamer geworden is.

Over "zwartgallige stront verwende mensen" gesproken, veel posters hier zijn zwartgallig in een veelvoud, en hebben het wellicht over het algemeen vrij goed, zoals iemand hier zei: "zelfs als er een mindere periode aanbreekt denk ik niet dat de meeste BG'ers getroffen zullen worden, want je leeft in België en je hebt het goed in België.

Ik vind statements als dat een beetje hypocriet, omdat het ook betrekking tot jezelf, en je wellicht zwartgalliger bent dan de mensen die je verwijt zwartgallig te zijn.

En dit onderschrijf ik ook.

Ik denk niet dat die mensen ontkennen dat we het relatief tegenover andere landen niet goed hebben, maar soms toch het gevoel dat BG een Holslag echokamer geworden is.

Over "zwartgallige stront verwende mensen" gesproken, veel posters hier zijn zwartgallig in een veelvoud, en hebben het wellicht over het algemeen vrij goed, zoals iemand hier zei: "zelfs als er een mindere periode aanbreekt denk ik niet dat de meeste BG'ers getroffen zullen worden, want je leeft in België en je hebt het goed in België.

Ik vind statements als dat een beetje hypocriet, omdat het ook betrekking tot jezelf, en je wellicht zwartgalliger bent dan de mensen die je verwijt zwartgallig te zijn.

En dit onderschrijf ik ook.
Constructieve kritiek zeg, kan je misschien eens de essentie van uw betoog samenvatten?

Massaal overschakelen op renewables? We zijn er niet klaar voor en weinigen lijken precies te beseffen dat we dan evenzeer afhankelijk zijn van de rest van de wereld. Veel geluk om een in Europa geproduceerd zonnepaneel te vinden waarvan de grondstoffen dan ook nog eens uit Europa zouden komen.
De realiteit? Europa is een relatief energie-arm continent en de gedachte van complete onafhankelijkheid (of zelf maar relatieve onafhankelijkheid) is een waanbeeld. Wat niet wil zeggen dat je bepaalde stappen niet moet nemen. Maar wind en solar als een deus ex machina zien is naief.
We zijn er niet klaar voor omdat we nooit volledig een stap gemaakt hebben. We hebben zoveel tijd gehad, en jaren aan een stuk "rampberichten", en nog steeds zijn we niet klaar. Misschien dat er een "incentive" is, dat er eens werkt van komt van een onafhankelijker en groener energiebeleid. Al zal volledig "groen" inderdaad utopisch zijn, zeker voor de beginperiode. Kernenergie zal daar zeker onderdeel v. moeten maken. Er zijn veel manieren om energie te creëren. Ik heb het gevoel dat er soms niet creatief genoeg over nagedacht wordt.

Als 1/500ste van de Sahara volgebouwd wordt met zonnepanelen kan je al de hele wereld bevoorraden v. energie, zolang de energie kan opgeslagen worden (zodat een zandstorm, nacht of een wolkje geen roet in het eten gooit) en de energie kan getransporteerd worden. Als 1/500ste van de Sahara met zonnepanelen zetten, genoeg is, dan moet je je voorstellen wat een dyson sphere aan energie zou opleveren.

Maar uiteindelijk zie ik nergens dat soort voorstellen, en doen we liever aan "rampspoedberichten over het klimaat", of "minder vlees, minder dit, minder energie verbruiken, minder dat, dikketruiendag", enzovoort, terwijl de oplossing eigenlijk zo voor de hand ligt. De Noord-Afrikaanse landen zijn al langer vragende partijen geweest om tot de EU te behoren. Misschien behoren ze cultureel niet tot Europa, maar in principe zijn ze wel liberaler of even conservatief als vele andere landen in de EU of kanshebbers, en qua vrij transport v. mensen en goederen leven er toch al genoeg Marokkanen in Europa. Het zal het leven in Marokko ook beter maken trouwens waardoor "immigratie" van die regio's minder een noodzaak wordt en emigratie terug naar Marokko voor wie meer voeling heeft met Marokko ook zal bevorderen. En het is een bron v. rijkdom voor die landen dat de welvaart in die landen zal verhogen, alsook een grotere energieafhankelijkheid voor de EU met de Maghreblanden als deel van de EU. Het is ook de manier waarop progressivisme en democratie kan bevorderd worden in die landen, en landen als Tunesië zijn eigenlijk al "democratischer" dan Polen of Hongarije. Maar vrij transport v. mensen en goederen, zal ook leiden tot vrij transport v. ideeën. Ik denk dat er alleen wat meer grenscontrole zal moeten zijn in die landen met niet-Europese grenzen, en dat daar de grote uitdaging dan ligt. En eventueel ook een meer "seculiere visie" op de Islam promoten, zoals "de light versie van het christendom dat hier geldt", alsook de banden tussen het christendom en de islam benadrukken (en beide landen die dat doen).

Laatst bewerkt:
De EU kan zich ook wat pragmatischer opstellen en minder de focus leggen op Europese normen en "Verlichtingswaarden" die sowieso maar een deel van het Europese verhaal vertellen. De VS, het Midden-Oosten en Rusland hebben véél grondstoffen, maar zijn lang niet de enige landen met waardevolle grondstoffen. Simpel wordt het niet met ons koloniale verleden, maar een aantal strategische partnerschappen met een aantal Afrikaanse landen kan een aantal cruciale grondstoffen veiligstellen. In Guinée struikel je bijna over de bauxiet en de Congolese regio Katanga alleen al is in theorie een powerhouse. Nigeria heeft enorme oliereserves. Zoals @Lakigigar hierboven stelt is het gebruiken van de lege zonovergoten ruimtes in de Sahara een unieke kans om een enorme energiebevoorrading te verzekeren, al ga je daarvoor ijzersterke garanties moeten hebben op een zeer stabiele en veilige regio.

Maar nogmaals: dat is niet vanzelfsprekend. Toch zal het noodzakelijk zijn, want het is geen zekerheid dat de VS een partner zal blijven. Als de midterms slecht uitvallen voor Biden die het sowieso al niet goed doet bij de bevolking, gaan de komende twee jaar overbodig zijn en met SCOTUS on a rampage worden de VS nog veel meer verdeeld dan ze nu al zijn.

Wat ben je met grondstoffen als je geen voedsel hebt. Mensen vergeten nogal rap dat we hier in europa van de meest productieve voedselvoorzieningen hebben. Maar gelukkig hebben ze in andere landen de grondstoffen om de noodzakelijke smartphone en batterij te maken.

Ik kan het niet meer eens zijn met @Avondland; en hij dus de nagel op de kop slaat. Maar inderdaad met een focus op partnerschap, en dan denk ik dat het een unieke kans ook kan zijn voor het Afrikaanse continent. Ik denk dat het een kans kan zijn voor op termijn meer stabiliteit, welvaart en progressie voor Afrika of bepaalde Afrikaanse landen.

Wat ben je met grondstoffen als je geen voedsel hebt. Mensen vergeten nogal rap dat we hier in europa van de meest productieve voedselvoorzieningen hebben. Maar gelukkig hebben ze in andere landen de grondstoffen om de noodzakelijke smartphone en batterij te maken.
Een strategisch partnerschap betekent wederzijdse voordelen. Nederland is een klein land dat een zeer hoge voedselproductie heeft. Die know-how kan je exporteren naar bevoorrechte partners. Ik besef dat dit héél simplistisch en naïef klinkt, want naast de technische en economische barricades zijn er ook héél wat diplomatische euvels op te lossen. Als Congo een stabiele staat wordt kan dat dé economische powerhouse van Afrika worden. En zo zijn er nog heel wat andere Afrikaanse landen die er baat bij kunnen hebben.

Ik zie dit echter niet gebeuren met de huidige EU.

Naast Congo is er ook het potentieel van de Oost-Afrikaanse Federatie wat ik wel één van de nieuwe landen zie worden deze eeuw, maar dat is nog niet direct voor morgen, maar als dat werkelijkheid wordt, is dat een andere potentiële powerhouse, en Nigeria is dat bijvoorbeeld ook, maar opnieuw stabiliteit kan soms wel een probleem zijn, waar tal v. redenen voor zijn. Oost-Afrikaanse Federatie zou wel zeer gelijkaardige staten verenigen qua cultuur, religie, taal en zelfs geografie, en zou in één klap één van de meest bevolkte landen ter wereld zijn. Dat is een voorgestelde federatie tussen D.R. Congo, Kenia, Tanzania, Rwanda, Burundi, Zuid-Soedan en Oeganda. Qua populatie zou enkel China, India en de VS beter doen en de VS zal men vrij snel inhalen.

De EU kan zich ook wat pragmatischer opstellen en minder de focus leggen op Europese normen en "Verlichtingswaarden" die sowieso maar een deel van het Europese verhaal vertellen. De VS, het Midden-Oosten en Rusland hebben véél grondstoffen, maar zijn lang niet de enige landen met waardevolle grondstoffen. Simpel wordt het niet met ons koloniale verleden, maar een aantal strategische partnerschappen met een aantal Afrikaanse landen kan een aantal cruciale grondstoffen veiligstellen. In Guinée struikel je bijna over de bauxiet en de Congolese regio Katanga alleen al is in theorie een powerhouse. Nigeria heeft enorme oliereserves. Zoals @Lakigigar hierboven stelt is het gebruiken van de lege zonovergoten ruimtes in de Sahara een unieke kans om een enorme energiebevoorrading te verzekeren, al ga je daarvoor ijzersterke garanties moeten hebben op een zeer stabiele en veilige regio.

Maar nogmaals: dat is niet vanzelfsprekend. Toch zal het noodzakelijk zijn, want het is geen zekerheid dat de VS een partner zal blijven. Als de midterms slecht uitvallen voor Biden die het sowieso al niet goed doet bij de bevolking, gaan de komende twee jaar overbodig zijn en met SCOTUS on a rampage worden de VS nog veel meer verdeeld dan ze nu al zijn.
Die trein heeft Europa vrees ik allang gemist. China is allang bezig met neokolonialisatie van het Afrikaans continent.

Terug
Bovenaan