Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tweak37

Crew Member
Crowdfunder FE
De stroom aan nieuwsberichten, twitterberichten etc. kunnen we allemaal volgen via diverse kanalen. Bijvoorbeeld hier:

Indien je een bericht of link post, geef dan op zijn minst wat toelichting en geef aan waarom dit extra aandacht verdient. Liefst met wat minimale bronkritiek. Danku!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteindelijk is dat een zoveelste vierkant draaiende overheidsdienst op zijn Belgisch, met corruptie en eigenbelang aan de top.
Met kwaliteiten groei je er niet door.

Als je dit kan lezen:


Het materiaal valt uit elkaar, maar de officieren feesten erop los.

Om dat te hervormen, moet er hemel en aarde bewogen worden.


De IT'er daar zit verzuurd achter zijn veel te oud pc'tje.
Als die een pré wilt die evenaart met een IT'er uit de privé, moet die al kapitein zijn, minstens. De hogere rangen bereik je niet zomaar zonder ons kent ons.
Hij/zij zit daar goed omdat hij statutair is, en op 56 op pensioen kan.
En wie daar blijft, het interesseert hem/haar niet dat de boel uit elkaar valt.



En profielen cybersecurity, dat is al niet meer een gewone IT'er.
Op een ander is die hun pré x2 + tig andere voordelen.

Ik kan de artikels niet lezen maar afgaand op de headlines ben ik wel al gedegouteerd eerlijk gezegd. Het is duidelijk dat er nog eens een echte crisis en hervorming/zuivering moet volgen.

Toevallig staat hier net De Afspraak op en hoor ik Willy Claes mij gelijk geven op vlak van een sterk ontwikkelde cybercomponent te hebben.
En ja daar zullen de lonen voor de ITers voor omhoog moeten, maar dan is dat maar de kostprijs.
 
Interessante informatie van Willy Claes ook over de kringen rond Putin. Putin zou zich terug meer omringen met zijn (ex)KGB medestanders en de macht daar op consolideren. Ten koste van de oligarchen en waartoe hij de toestand in Oekraïne kan gebruiken.

Ik had daar nog niets over gelezen en ben niet echt vetrouwd met de machtsverhoudingen onder Putin. Lijkt me een gevaarlijke evolutie naar een nog meer hardline Rusland dat niets geeft om geld, economie en mensen.
Weet iemand daar meer over?
 
Ik kan de artikels niet lezen maar afgaand op de headlines ben ik wel al gedegouteerd eerlijk gezegd. Het is duidelijk dat er nog eens een echte crisis en hervorming/zuivering moet volgen.

Toevallig staat hier net De Afspraak op en hoor ik Willy Claes mij gelijk geven op vlak van een sterk ontwikkelde cybercomponent te hebben.
En ja daar zullen de lonen voor de ITers voor omhoog moeten, maar dan is dat maar de kostprijs.
Kolonel Q «Ja. Er zijn zeer competente officieren die op een te lage plaats in de hiërarchie zitten. Bovenaan zitten te veel officieren met een zeer beperkte visie.
...
Kolonel Q «Officieren die hun mond durven open te doen, worden verplaatst en krijgen minder interessante functies.
...
Dat wil dus zeggen dat veel hoge officieren niet de capaciteiten hebben voor hun job?
Kolonel Q «Ja. Sommigen zijn wel bekwaam, maar ze durven geen risico’s te nemen omdat ze zo graag generaal willen worden. Veel competente officieren raken niet hogerop omdat ze geen jaknikkers zijn.
...
s Avonds vind je de generaals vooral op feesten in de kazernes.
Wordt er in het leger dan zoveel gefeest?
Kolonel Q «De generaals krijgen veel uitnodigingen. Ze schuimen de traditionele recepties bij militaire plechtigheden en aanstellingen af, of de cocktailparty’s die de ambassades in Brussel organiseren. Het grootste probleem is niet al dat feesten, maar wel de opperste leiding.»
...
De generaals zorgen heel goed voor zichzelf. ... Ze soigneren zichzelf, maar de kapotte toiletten in de kazernes laten herstellen is te veel gevraagd. We hebben overal soldaten te weinig, maar zij zien er geen graten in om een heel eskadron dag en nacht als chauffeur voor hen te laten opdraven.


Structureel rot dus.

Gooi er maar extra belastinggeld tegenaan, het komt niet op de juiste plaats terecht.
 
Laatst bewerkt:
Interessante informatie van Willy Claes ook over de kringen rond Putin. Putin zou zich terug meer omringen met zijn (ex)KGB medestanders en de macht daar op consolideren. Ten koste van de oligarchen en waartoe hij de toestand in Oekraïne kan gebruiken.

Ik had daar nog niets over gelezen en ben niet echt vetrouwd met de machtsverhoudingen onder Putin. Lijkt me een gevaarlijke evolutie naar een nog meer hardline Rusland dat niets geeft om geld, economie en mensen.
Weet iemand daar meer over?
Het is gekend dat hij een kleine kring van vertrouwelingen heeft zoals Lavrov en Shoigu. Maar ik denk dat maar heel weinig mensen weten hoe de vork echt aan de steel zit. Claes zal daar vermoedelijk niet bij zitten.
Interessante news live feed van de gebeurtenissen in en rond Oekraïne: https://liveuamap.com/ , de 'bronnen' zijn wel meestal gewoon tweets, dus hier en daar wel met een korrel zout te nemen, maar het in kaart brengen van wat en waar is wel top.
Is hier eerder al gepost geweest en inderdaad interessant om te volgen, ook omdat je het kan visualiseren waar er beweging is.
 
Oekraïne toelaten tot de NATO en massaal militairen mobiliseren om de grenzen te bewaken in Oekraïne volgens artikel 5. 🤷🏻

Nu, vraag ik me wel af wat de NATO kan doen tegen Rusland in een regelrechte niet-nucleaire militaire confrontatie? Buiten het Amerikaanse leger zijn er toch geen landen die een deftig weerstand kunnen bieden? Misschien Duitsland, UK en Turkije. Maar ik zie de Turken niet direct in confrontatie gaan met de Russen ook al komt het tot een gewapend conflict tussen de NATO en Rusland. Zij hebben een eigen geo-politieke strategie en zullen enkel steun bieden als het hen goed uitkomt. 🤷🏻
Turkije, Frankrijk, Duitsland, UK en Italie zijn de zwaargewichten naast USA zou ik denken.
 
Oekraïne toelaten tot de NATO en massaal militairen mobiliseren om de grenzen te bewaken in Oekraïne volgens artikel 5. 🤷🏻

Nu, vraag ik me wel af wat de NATO kan doen tegen Rusland in een regelrechte niet-nucleaire militaire confrontatie? Buiten het Amerikaanse leger zijn er toch geen landen die een deftig weerstand kunnen bieden? Misschien Duitsland, UK en Turkije. Maar ik zie de Turken niet direct in confrontatie gaan met de Russen ook al komt het tot een gewapend conflict tussen de NATO en Rusland. Zij hebben een eigen geo-politieke strategie en zullen enkel steun bieden als het hen goed uitkomt. 🤷🏻
De oorlog verklaren aan Rusland dus.

En dan in tweede instantie vraag je je pas af wat we (NATO) zouden kunnen doen. Lijkt me ook niet het meest strakke plan.
Zonder de USA lukt dat niet en die hebben meermaals aangegeven dat niet te willen doen. Los van het feit dat je dan actief militair cobflict hebt tussen de twee grootste kernmachten. Gaat het volk daar achter staan? Putin moet maar eens terloops melden dat het dan niet ondenkbaar is om raketten te mikken op Parijs, Berlijn en Londen en het is al paniek.
 
Vraagje. Iemand een zicht op een mogelijke straatoorlog in Oekraïne?
Zijn er daar veel burgermilities? Gewapende burgers die zich zouden verschansen en guerilla voeren?
 
De oorlog verklaren aan Rusland dus.

En dan in tweede instantie vraag je je pas af wat we (NATO) zouden kunnen doen. Lijkt me ook niet het meest strakke plan.
Zonder de USA lukt dat niet en die hebben meermaals aangegeven dat niet te willen doen. Los van het feit dat je dan actief militair cobflict hebt tussen de twee grootste kernmachten. Gaat het volk daar achter staan? Putin moet maar eens terloops melden dat het dan niet ondenkbaar is om raketten te mikken op Parijs, Berlijn en Londen en het is al paniek.
In zo'n scenario vermoed ik dat de eerste atoombom richting Brussel gaat. Ik woon op nog geen 3km vogelvlucht van het NAVO-hoofdkantoor en soms moet ik daar terloops eens aan denken en krijg ik een lichte paniekaanval 😅
 
De oorlog verklaren aan Rusland dus.

En dan in tweede instantie vraag je je pas af wat we (NATO) zouden kunnen doen. Lijkt me ook niet het meest strakke plan.
Zonder de USA lukt dat niet en die hebben meermaals aangegeven dat niet te willen doen. Los van het feit dat je dan actief militair cobflict hebt tussen de twee grootste kernmachten. Gaat het volk daar achter staan? Putin moet maar eens terloops melden dat het dan niet ondenkbaar is om raketten te mikken op Parijs, Berlijn en Londen en het is al paniek.
Zeg maar gerust Brussel. Lijkt me logisch dat die stad bovenaan op de lijst staan als het ooit zover zou komen.
 
Zeg maar gerust Brussel. Lijkt me logisch dat die stad bovenaan op de lijst staan als het ooit zover zou komen.
Inderdaad, denk dat mensen precies al eens durven vergeten dat België eigenlijk echt wel een prime target zou zijn. De EU/NATO in Brussel, USCOM/SHAPE in Henegouwen, verschillende vooruitgeschoven strategische depots (kleine brogel, zutendaal hier iets verder of Brunssum net over de grens), algemeen gezien als het hart van Europa, veiliger dan meteen pakweg Frankrijk naar de keel vliegen (direct dan toch, geschiedenis leert ook wel dat België indirect toch wel een gevaarlijk doel blijkt te zijn).
Allez ja, we zijn echt niet gewoon "maar België", uit strategisch oogpunt
 
In zo'n scenario vermoed ik dat de eerste atoombom richting Brussel gaat. Ik woon op nog geen 3km vogelvlucht van het NAVO-hoofdkantoor en soms moet ik daar terloops eens aan denken en krijg ik een lichte paniekaanval 😅

Ge moet daar niet mee inzitten, als er een atoombom op Brussel valt zijn we toch allemaal fucked. Wereldwijd zelfs, want dan gaan er rap meer bommen vertrekken :unsure:
 
Ge moet daar niet mee inzitten, als er een atoombom op Brussel valt zijn we toch allemaal fucked. Wereldwijd zelfs, want dan gaan er rap meer bommen vertrekken :unsure:
Er is zo een simulatie van een 3e wereldoorlog door een Amerikaanse Universiteit.

Als er kernwapens gebruikt worden zou Rusland die het eerst afvuren. Bij de eerste Strike zouden er meteen 2-3 miljoen slachtoffers zijn. Logisch dat hij niet direct voor Washington zou gaan, maar een doel in Europa kiest, bv Brussel. Is er Überhaupt wel een afweermiddel tegen dergelijke aanval?

Echt veilig ben je volgens mij niet meer in Europa. Hij kan ons ook nog benaderen met een Vloot via de Noordzee. Er is hier geen afweer, buiten wat oude F16s .


Mensen zullen op de vlucht slaan, maar kunnen eigenlijk nergens heen. Veilige plaatsen zullen overspoeld worden door vluchtende mensen, wat opnieuw onveiligheid zal creëren. De happy few vlucht naar Dubai ofzo...

Dit is uiteraard een doemscenario, maar het is volgens mij nooit 100% uitgesloten als je de geschiedenis bekijkt.
 
Wat zou de krachtigste bom zijn die in een Russische raket past?
De krachtigste bom die ooit is getest geweest is de Tsar Bomba, 50Mt, maar die bom is te zwaar om in een intercontinentale raket te passen, en is daardoor dus onbruikbaar.
 
Terug
Bovenaan