Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat klopt toch maar voor een deel hoor.

Voor sommige grondstoffen gaan wij inderdaad afhankelijk blijven van landen buiten Europa
Maar veel grondstoffen zitten hier weldegelijk onder de grond. Er is daar gewoon te weinig onderzoek naar gedaan en het wordt ook (nog) niet ontgonnen. En om dat allemaal op te starten daar gaat veel tijd over.

Zeldzame grondstoffen in Europa
Ook veel weerstand van lokale bewoners die de overlast niet willen en dan zwijg ik nog maar over de milieuverontreiniging. Maar er zit best veel in de grond, ja. Maar niet alles. Daarom worden zoveel verleidingspogingen gedaan met een land als Indonesië, dat enorme rijkdommen heeft.
Kost is het grootste probleem. Tegen de tijd dat ze naar boven zijn gehaald ben je helemaal niet meer concurrentieel.
 
US heeft 81 oude Soviet vliegtuigen (MiG-31/29/27 en Su-24) van Kazakhstan gekocht.
Kennelijk is de gemiddelde verkoopprijs 20.000$ !
Het zijn dan ook oude vliegtuigen, die niet meer kunnen vliegen. Enkel bruikbaar voor onderdelen, of als afleiding op basissen.

Opzienbarend omwille van verscheidene zaken:
- Kazakhstan keert zich sinds het begin van deze oorlog meer en meer van Rusland af. Ze hebben al meerdere malen geweigerd hulp te bieden aan Rusland in de oorlog, lanceerbasis van Rusland Baikonoer stond in Kazakhstan. Rusland heeft nu een nieuwe gebouwd in Vostochny, vlakbij China (was vroeger kennelijk ook Chinees grondgebied!)
Het is 1 zaak om deze toestellen niet aan Rusland te verkopen, ze aan het Westen verkopen is nog iets heel anders.
- De Russische MiG-31 vliegtuigen zitten al serieus tegen hun vlieguren aan naar het schijnt. Dus dat deze niet naar Rusland kunnen gaan, is voor hen toch wel een klap. Dit is 1 van de weinige vliegtuigen die de Kinzhal hypersonische raket kunnen lanceren, dus hoe minder er zijn, des te beter voor Oekraïne.

zelfs voor onderdelen zouden ze niet "geschikt" zijn volgens Kazachstan. Het kan evengoed zijn dat ze al deels gestript zijn.

“it is not feasible to use the evaluated assets for other purposes, including as a source of spare parts, given their technical condition and uniqueness.”

Kazachstan is inderdaad van twee walletjes aan het eten of eerder hun multi vector buitenlands beleid aan het voorzetten van reeds voor de oorlog waarvan China en Rusland nog steeds een belangrijk onderdeel van uitmaken. Tokayev heeft immers met de hulp van Rusland, de opstanden in 2022 met geweld neergeslagen. Desondanks de oorlog groeit de handel tussen beide landen (ook in dual-use goods). Investeringen door Russische bedrijven in Kazachstan nemen ook toe en de helft van buitenlandse bedrijven zijn Russische bedrijven. Tokayev verkoopt stiekem licenties voor strategische grondstoffen aan Russische staatsbedrijven. Voor energie zijn ze sterk afhankelijk van elkaar. Dat Kazachstan zich gaat afscheuren van Rusland of China is een utopie (op KT dan toch). Daarvoor zijn de relaties tussen de landen veel te hecht.

De Kinzhal kan afgevuurd worden door de MiG-31, Tu-160M, Tu-22M3M en Su-34 en steeds meer Su vliegtuigen worden gemodificeerd zoals dat ook was met de MiG-31K.

 
Laatst bewerkt:
Met de huidige situatie op de frontlijn zou het 29 jaar duren voordat heel de Donetsk provincie onder Russisch bezet gebied valt, aan het huidige tempo.
Het is een kwestie van perspectief hoe je de situatie kan "copen" zeker? Aan beide kanten zijn er genoeg arm chair generals die een glazen bol lijken te hebben. Soms laat ik me er aan vangen, omdat ze vaak zinnige dingen zeggen. Zeker de titels op Youtube "HUGE BREAKTHROUGH" of "STRATEGIC SUCCESS !!" komen om de haverklap naar voor. Clickbait. Als kamp X een dorpje verovert is het voor kamp Y slechts een spookdorp maar voor kamp X een Gigabelangrijk Strategisch Knooppunt. Julian Röpcke van BILD vind ik nog de meest nuchtere van allemaal: pro-Oekraïens maar dit zit niet continu te copen om het verhaal zo te draaien dat de AFU er goed uit komt.
 
Met de huidige situatie op de frontlijn zou het 29 jaar duren voordat heel de Donetsk provincie onder Russisch bezet gebied valt, aan het huidige tempo.
We hebben hier te maken met een stellingenoorlog en uitputtingsslag.
Niemand is in staat de ander een KO-punch te verkopen.
Het veroveren van gebied is natuurlijk belangrijk maar op dit ogenblik is de focus eerder op het verzwakken van de tegenstander.
Pas als één van de twee écht op het tandvlees zit gaan we grote bewegingen kunnen zien.
Beetje vergelijkbaar met het Westfront in 14-18.
 
roepen dat bronnen niet betrouwbaar zijn, volstaat niet
"Bronnen" Oekraïnse regering, gouverneur van Donetsk....niet neutraal !
Zullen we dan eens kijken wat de reactie van Rusland was?
Initially, Russian state media and pro-Russian telegram channels claimed successful Russian airstrikes on a military transport target in Kramatorsk. After it became clear that the missiles had killed civilians, however, earlier reports were redacted, the Russian government denied responsibility for the attack, and the Russian Ministry of Defence characterized it as a Ukrainian hoax.
Ik weet niet of ik daar nog uitleg bij moet geven.
 
"Bronnen" Oekraïnse regering, gouverneur van Donetsk....niet neutraal !
Klopt trouwens niet wat je schrijft.
Onderzoek Amnesty International.
During an extensive investigation, Amnesty International found evidence of Russian forces repeatedly using 9N210/9N235 cluster munitions as well as scatterable mines, both of which are subject to international treaty bans because of their indiscriminate effects.
 
"Bronnen" Oekraïnse regering, gouverneur van Donetsk....niet neutraal !
Er zijn daar letterlijk beelden van...


Back on topic. Is dit een nieuw wapen? Of iets ouds? Rusland heeft voor zover ik weet geen airburst cluster munition bommen gebruikt. De airburst bommen en cluster munitie bommen hebben we reeds gezien.

edit: blijkbaar een 9K720 Iskander-M
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon too little too late denk ik. Mocht het westen van dag 1 zijn gaan leveren en blijven leveren, zou de situatie er heel anders hebben kunnen uitzien.
Er zijn toch demonstraties geweest van westerse wapens die erg doeltreffend zijn. Kijk maar naar de Javelin,de Bradley of de Gepard AA.
 
Het is gewoon too little too late denk ik. Mocht het westen van dag 1 zijn gaan leveren en blijven leveren, zou de situatie er heel anders hebben kunnen uitzien.
Er zijn toch demonstraties geweest van westerse wapens die erg doeltreffend zijn. Kijk maar naar de Javelin,de Bradley of de Gepard AA.
Die Bradley tegen de T-90 :love2:
 
Terug
Bovenaan