Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tegen 9 mei Chasiv Yar innemen gaat volgens mij niet lukken, dit is opnieuw een slow grind met zware verliezen.


"Oekraïne heeft de Krim aangevallen met Atacms"​

Russische autoriteiten meldden dinsdag dat Oekraïne de Krim had aangevallen met Amerikaanse Atacms-raketten. Daarmee poogden ze de Russische luchtverdediging van het geannexeerde schiereiland te doorboren, aldus Rusland, maar tevergeefs: zes Atacms zouden neergeschoten zijn.

“Tien Oekraïense onbemande luchtvaartuigen, zes Atacms-raketten geproduceerd door de Verenigde Staten en twee geleide vliegtuigbommen geproduceerd door Frankrijk werden neergeschoten door luchtafweer,” zei het ministerie.

De Russische wetgever Leonid Ivlev, die ooit in de Sovjetluchtmacht diende, zei dat Oekraïne 12 Atacms-raketten afvuurde op luchtmachtbases op de Krim. Ivlev voegde eraan toe dat de aanvallen kunnen toenemen in de aanloop naar de inauguratie van de Russische president Vladimir Poetin volgende week.
Onder voorbehoud, want dit blijft een informatieoorlog, maar als dit waar is zijn die Atacms niet zo moeilijk te onderscheppen.
 
Laatst bewerkt:
Foto is vertaald vanuit TG

Hij zondigt wel aan zowat de eerste OSINT regel, altijd u bronnen vermelden.
't kan dan wel uit tg komen maar dat kan evengoed een shitpost zijn als een rapport van een gekende en betrouwbare officier..

Ben het verder nergens tegengekomen dus zonder beeldmateriaal, of meerdere betrouwbare rapporten, besteed k er weinig aandacht aan.
Niet de eerste keer dat Russen bv fake nieuws over explosies en massale intercepties van ss/atacms rapporteren zonder zelfs één soundbite ervan.

 

En gemiste kans om de brain drain aan te moedigen en een mogelijke oppositie te versterken

Thousands of returning expatriates are also helping Russia weather wartime sanctions and deliver a solid economic performance. According to Bloomberg Economics estimates, reverse migration has likely added between one-fifth and one-third to Russia’s 3.6% annual economic growth in 2023.
Still, returning workers only constitute an estimated 0.3% to the total number of employed. That does little to ease the acute shortage on the labor market, but underscores repatriates’ outsized contribution to economic activity.

The repatriation process is likely to continue. According to a study by political scientists led by Emil Kamalov and Ivetta Sergeeva at the European University Institute in Florence, only 41% of Russian migrants, and in some countries just 16%, consider their status stable or somewhat stable in their host societies. That insecurity is further exacerbated by 25% reporting experiences of discrimination, either from local people or institutions.

They found that “the world literally rallied against them,” said Anna Kuleshova, a sociologist at the Social Foresight Group, who interviews Russian immigrants. “They came back with a feeling of resentment and the feeling that ‘Putin was not so wrong after all. They really hate us.’”
Once home, many repatriates who left over their opposition to the war find different challenges. Alexander... found a job at a large Russian bank where he said most of his colleagues support Putin and believe the propaganda about the war.
He doesn’t argue his colleagues on the matter. “It’s not safe to convince colleagues,” he said. “I’m waiting for this nightmare to end.”
 
Laat ons maar focussen op de Oekrainse vluchteling, ipv de Russische.

"The world literally rallied against them", "they really hate us" =/= "25% experienced discrimination". Dat is nog altijd een heel kleine minderheid. Zou me overigens niets verbazen als een deel van die 25% wel lekker meeliep in de pro-Russische marsen in Duitsland en enkele andere landen, om dan achteraf met hun acties geconfronteerd te worden en daarop afgerekend te worden.
Beetje ironisch wel om dat net van Russen te moeten horen, qua discriminatie van lokale bevolking of instituties kennen ze daar ook wel wat van in Moskou en St. Petersburg. Maar bon, daar hebben ze zelf geen last van dus dan erkennen ze dat niet. Had hun gesierd als ze waren teruggekeerd met iets als "25% experienced discrimination and finally realizes what daily life for the immigrants in Russia feels like".
 
Laat ons maar focussen op de Oekrainse vluchteling, ipv de Russische.

"The world literally rallied against them", "they really hate us" =/= "25% experienced discrimination". Dat is nog altijd een heel kleine minderheid. Zou me overigens niets verbazen als een deel van die 25% wel lekker meeliep in de pro-Russische marsen in Duitsland en enkele andere landen, om dan achteraf met hun acties geconfronteerd te worden en daarop afgerekend te worden.
Beetje ironisch wel om dat net van Russen te moeten horen, qua discriminatie van lokale bevolking of instituties kennen ze daar ook wel wat van in Moskou en St. Petersburg. Maar bon, daar hebben ze zelf geen last van dus dan erkennen ze dat niet. Had hun gesierd als ze waren teruggekeerd met iets als "25% experienced discrimination and finally realizes what daily life for the immigrants in Russia feels like".
Na wat de Poolse Minister van Defensie had gesuggereerd paar dagen geleden zou het inderdaad misschien beter zijn om Oekraïense vluchtelingen beter te beschermen. Hopelijk zijn ze in Europa slimmer en gaan ze daar geen gevolg aan geven.

Ik hoop dat je ook begrijpt dat een deel van de Russische vluchtelingen (als het zelfs geen groot deel is) net uit etnische minderheidsgroepen bestaat of uit etnische "Russen" die niet uit Moskou of Sint-Petersburg komen want dat waren net de groepen die op de eerste rij stonden om gemobiliseerd te worden.
Putin’s regime has declared war not only on Ukraine but on all peoples, regions, and citizens of the Russian Federation
Of zijn deze bevolkingsgroepen te min voor jou om hoogopgeleid te zijn? In de steek gelaten door Rusland en in de steek gelaten door andere landen waar ze bescherming zochten tegen het regime. Het is ook volkomen logisch om een land te ontvluchten omdat je niet akkoord gaat met de leiding en het beleid en dan mee te doen met betogingen ter ondersteuning van het beleid.

Maar hey, alle Russen zijn slecht
Discreetly, and at peril, Russian volunteers help Ukrainian refugees


 
Laatst bewerkt:
Na wat de Poolse Minister van Defensie had gesuggereerd paar dagen geleden zou het inderdaad misschien beter zijn om Oekraïense vluchtelingen beter te beschermen. Hopelijk zijn ze in Europa slimmer en gaan ze daar geen gevolg aan geven.

Ik hoop dat je ook begrijpt dat een deel van de Russische vluchtelingen (als het zelfs geen groot deel is) net uit etnische minderheidsgroepen bestaat of uit etnische "Russen" die niet uit Moskou of Sint-Petersburg komen want dat waren net de groepen die op de eerste rij stonden om gemobiliseerd te worden.
Putin’s regime has declared war not only on Ukraine but on all peoples, regions, and citizens of the Russian Federation
Of zijn deze bevolkingsgroepen te min voor jou om hoogopgeleid te zijn? In de steek gelaten door Rusland en in de steek gelaten door andere landen waar ze bescherming zochten tegen het regime. Het is ook volkomen logisch om een land te ontvluchten omdat je niet akkoord gaat met de leiding en het beleid en dan mee te doen met betogingen ter ondersteuning van het beleid.

Maar hey, alle Russen zijn slecht
Discreetly, and at peril, Russian volunteers help Ukrainian refugees



Geen idee wat je uit je botten slaagt, bevolkingsgroepen die voor mij te min zouden zijn om hoog opgeleid te zijn? Wat heeft hun educatie niveau ermee te maken, daar heb ik toch nergens iets over gezegd?

En de meeste emigranten zijn autochtone Russen die uit angst voor de mobilisatiegolf gevlucht zijn, en nu dat die paniek wat voorbij is, gaan er een hoop terugkeren. Geen compassie met die hun gebleit. Sprekende uit ervaring in Polen met Russen hier, gedraag u niet als een typisch chauvinistisch, zat Russisch zwijn aan de Turkse riviera, en ge gaat weinig tot geen problemen ervaren.
Het feit dat ze terugkeren naar Rusland en ook regelmatig geld probeerden terug te sturen naar Rusland, toont aan dat ze niet gevlucht waren voor het regime zoals je claimt. Er zijn nog altijd zat veel landen buiten Europa die Russische migranten accepteren, dus voor regime ontvluchters en hun familie is er ruimte zat.
Dat je ontkent dat Russische emigranten problemen veroorzaken in vele landen (vooral buiten Europa, maar ook in Duitsland), spreekt voor zich.

Ik ga ook helemaal niet akkoord met die directive van de EU die je linkt, wij hebben daar echt geen verantwoordelijkheid in en we moeten echt niet naief gaan doen dat eender wat wij doen ook maar enig effect heeft op een verandering in het Kremlin. Zoals gewoonlijk van de EU een hoop gutmenscherig wishful thinking dat als wij ons best doen we over enkele jaren allemaal kumbaya kunnen dansen. Dat werkt niet.

Maar bon, ik ga er mijn tijd niet verder insteken. Als jij, zoals gewoonlijk, elke negatieve opmerking over het Westen door een Rus wil geloven en dat klakkeloos overneemt om je kritiek te onderstaven, ga je gang. Ik zal er af en toe wel eens mee lachen.
 
Gazprom heeft hun eerste verlies in 23 jaar geleden, zal de Russische plannen geen goed doen



Gazprom’s revenues fell almost 30 per cent year on year to Rbs8.5tn, with gas sales dropping from Rbs6.5tn in 2022 to Rbs3.1tn.
Gazprom’s Moscow-listed shares fell more than 4.4 per cent on the news. Most Russian analysts had expected it to make a small profit.
Analysts said the losses showed how Gazprom, once a cash-rich “national champion” that used its stronghold over Europe’s energy supply as a geopolitical weapon, had failed to adapt to losing the EU market.
Gazprom’s revenue from gas sales outside Russia fell from Rbs7.3tn in 2022 to Rbs2.9tn last year, a drop analysts said was mostly driven by the loss of its European sales.

Georgië lijkt idd weer op te flakkeren, 't zijn niet enkel jongeren die betogen.



En van Dzhankoy zijn de eerste, wazige, beelden beschikbaar. Lijkt toch dat daar een S-300/400 batterij geraakt werd.
 
En van Dzhankoy zijn de eerste, wazige, beelden beschikbaar. Lijkt toch dat daar een S-300/400 batterij geraakt werd.
Klopt inderdaad


Dat er chauvinistische zwijnen zijn, dat zal niemand ontkennen maar die heb je overal en van alle nationaliteiten. Dat zijn gewoon marginalen met geld. En maak u geen zorgen, de hoeveelheid Russische oorlogsmigranten in de EU is miniem (rond de 10% van het totaal) dus ze zullen de Westerse waarden niet aantasten. Ik ontken nergens dat Russische migranten problemen veroorzaken. Jij bent degene die met het argument afkwam dat
"Zou me overigens niets verbazen als een deel van die 25% wel lekker meeliep in de pro-Russische marsen in Duitsland en enkele andere landen, om dan achteraf met hun acties geconfronteerd te worden en daarop afgerekend te worden."
Terwijl maar
Only 1.5% of emigrants ever supported Mr Putin’s United Russia party.
Alsook
According to the Vote Abroad project, Putin won 3% in Serbia, 5% in Istanbul, Turkey, 6% in Argentina, 8% in Yerevan, Armenia, 9% in Kazakhstan, 10% in Thailand, 15% in Vietnam and 16% in Tel Aviv, Israel.
Dus het lijkt me sterk dat de regime ontvluchters plots gaan meelopen in pro-Putin en pro-oorlog betogingen.

Het feit dat ze terugkeren naar Rusland en ook regelmatig geld probeerden terug te sturen naar Rusland, toont aan dat ze niet gevlucht waren voor het regime zoals je claimt.
Aja? Ook bij stilgestaan dat ze vaak bejaarde ouders of andere familieleden hebben waar ze voor moeten zorgen aangezien er geen social opvangnet is en zij vaak de enige kostwinner zijn? Daarnaast deporteren een deel van de "zat veel landen" sommige vluchters terug naar Rusland op verzoek van het Kremlin.

Dat jij niet akkoord gaat met het EU initiatief is jouw goed recht. Ik ga ook niet akkoord met bepaalde aspecten van het EU beleid zoals het uitdelen van kandidaat lidstaat tickets alsof het snoepjes zijn. Maar het Westen maakt een fout om de vluchters terug te duwen richting Rusland. Dat versterkt enkel Poetin zijn ideologische overtuiging dat het Westen russofoob is, en versterkt de uitbouw van het Russisch militair complex hetgeen een Oekraïense overwinning op het veld steeds moeilijker maakt.



Maar bon, ik ga er mijn tijd niet verder insteken. Als jij, zoals gewoonlijk, elke negatieve opmerking over het Westen door een Rus wil geloven en dat klakkeloos overneemt om je kritiek te onderstaven, ga je gang. Ik zal er af en toe wel eens mee lachen.
Ik neem aan dat de journalisten van Bloomberg hun DD hebben uitgevoerd ipv Kremlin propaganda te verspreiden :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan