Goh, ik zie dat anders - als je iets koopt elders steun je de facto de andere partij, wat die partij daarmee doet heb je nauwelijks controle over - ik bedoel maar: we kopen goedkope kledij waar men mensen gaat uitbuiten, kinderen aan het werk enz. - en ja, we weten dat - en zo zijn er duizenden zaken, China, macht van big tech, afhankelijkheid van Navo ... het is een gemondialiseerde wereld - 100% controle bestaat niet. Kijk naar de VS - beste/grootste/.. leger ter wereld, meeste/beste tech ter wereld - maar een zeestraat van een paar km inpalmen of gewoon open houden tegen een beperkte dictatuur van mannen met baarden en schietgeweren.
Specifiek voor energie - we hebben er te weinig, we kopen in Rusland, in de zandbak (waar de regimes ook geen voorbeeld zijn naar westerse normen) en bij den Donald, diegene die ons elke week probeert te sjarelen met tarieven.
En Poetin, die heeft zich wss wat mispakt denk ik - de situatie vandaag is in de verste verte niet wat hij had verwacht, en wie of wat komt er na Poetin?
Het feit dat die gesprekken er zijn met personen die niet de hoofdrol gaan spelen is toch ook iets om rekening mee te houden, paar maand terug zat de VS ook aan de tafel met Rusland, zonder Europa en zonder Oekraïne - op papier was dat kalf verdronken want deze 2 konden dat kalf met vingers in de neus verdrinken, dat kunnen ze vandaag nog - maar het feit dat het niet gebeurd is veelzeggend.