Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is anderzijds geen geheim dat het er momenteel nogal donker uit ziet voor Oekraïne.

"On the battlefronts of the east, threadbare Ukrainian forces are doggedly holding on against mounting Russian assaults that are expected to crescendo in the summer.

Thinned air defenses struggle to stop Russian 1.5-ton guided bombs from pulverizing buildings.
Front lines are held by a patchwork of units that are short of their full complement of troops.
Halting armored columns depends largely on small explosive drones, given meager supplies of artillery shells."

“We are short of everything,” said one company commander operating around the embattled eastern city of Chasiv Yar.
"
 
Vooraleer te zuchten, de eerste paragraaf lezen graag.
Daar staat "without casualties".

Dus vandaar dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar een bron van @outsider waaruit blijkt dat Zelensky 'mensenlevens opoffert voor idiote stunts in de Krim'.

Zo idioot vind ik dat overigens niet. Moreel van de troepen hoog proberen houden, is iets cruciaal in zo'n langdurige oorlog.

Ik denk dat hij deze bedoelt. De beelden van de lichamen circuleerden ook een tijdje op reddit
 

Ik denk dat hij deze bedoelt. De beelden van de lichamen circuleerden ook een tijdje op reddit
Die vorige was van augustus 2023, zonder doden.

Degene die je linkt is van 29 februari 2024, van een raid door special forces die, ik quote: "widely credited with successful amphibious raids targeting primarily Russian air defense and naval overwatch installations based in Crimea.

The secretive unit’s best-known operations include the July 2022 recapture of the strategic Zminiy Island in the western Black Sea and assaults that captured four Russian-controlled oil rigs off the south Crimea coast in Sep. 2023."

Waar is die 'idiotie' hier?

Wat ik vermoed is Russische desinformatie die 2 feiten door elkaar mixt (vlag planten -- mislukte special forces actie) om tot een viraal sociaal media theme te komen 'Zelensky offert special forces op voor idioot doel'.

En dat lukt weer aardig, zo te zien.
 
Die vorige was van augustus 2023, zonder doden.

Degene die je linkt is van 29 februari 2024, van een raid door special forces die, ik quote: "widely credited with successful amphibious raids targeting primarily Russian air defense and naval overwatch installations based in Crimea.

The secretive unit’s best-known operations include the July 2022 recapture of the strategic Zminiy Island in the western Black Sea and assaults that captured four Russian-controlled oil rigs off the south Crimea coast in Sep. 2023."

Waar is die 'idiotie' hier?

Wat ik vermoed is Russische desinformatie die 2 feiten door elkaar mixt (vlag planten -- mislukte special forces actie) om tot een viraal sociaal media theme te komen 'Zelensky offert special forces op voor idioot doel'.

En dat lukt weer aardig, zo te zien.
"Idiotie" is een kwestie van welke kant je kiest, zeker? Zoals je zelf aangeeft hebben zulke acties de mogelijkheid om een morale boost te geven aan de troepen, maar soms loopt het gewoon mis. Oorlog is chaos, zelden loopt iets zoals gepland. Het is ook geen numbers game, waarbij de partij met de minste verliezen sowieso gaat winnen. De VS had, zelfs mét de Zuid-Vietnamezen erbij gerekend, héél wat minder verliezen geleden dan de Noord-Vietnamezen, maar zij zijn uiteindelijk gaan lopen.
 
"Idiotie" is een kwestie van welke kant je kiest, zeker? Zoals je zelf aangeeft hebben zulke acties de mogelijkheid om een morale boost te geven aan de troepen, maar soms loopt het gewoon mis.
Maar je gaat nu opnieuw mee in de premisse van @outsider, namelijk dat ze 'doden opliepen bij een symbolische daad', terwijl ik net die artikels quote dat het over 2 verschillende acties gaat :)

Er staat: "widely credited with successful amphibious raids targeting primarily Russian air defense and naval overwatch installations based in Crimea".

Zijn air en sea defenses uitschakelen nu al symbolische idiotie misschien?
 
Die vorige was van augustus 2023, zonder doden.

Degene die je linkt is van 29 februari 2024, van een raid door special forces die, ik quote: "widely credited with successful amphibious raids targeting primarily Russian air defense and naval overwatch installations based in Crimea.

The secretive unit’s best-known operations include the July 2022 recapture of the strategic Zminiy Island in the western Black Sea and assaults that captured four Russian-controlled oil rigs off the south Crimea coast in Sep. 2023."

Waar is die 'idiotie' hier?

Wat ik vermoed is Russische desinformatie die 2 feiten door elkaar mixt (vlag planten -- mislukte special forces actie) om tot een viraal sociaal media theme te komen 'Zelensky offert special forces op voor idioot doel'.

En dat lukt weer aardig, zo te zien.
Deze?

Of ja nvm wat maakt het ook uit. He said, she said.
 
Laatst bewerkt:
En nog eens een interview met Tom Sauer. Wel weer een artikel voor abonnees. Maar als je abo hebt op De Standaard of Nieuwsblad of zo kan je het ook wel lezen, dacht ik.

Kijk, ik kan sommige elementen van zijn betoog wel volgen en hoop ook dat die oorlog zo snel mogelijk stopt. Maar als je er dan een rondje whataboutisme ertussen gooit dat ik wel op inernetfora verwacht maar niet van een academicus, doet het dat weer volledig teniet.
U verwijst in uw boek naar de Bulgaarse filosoof Ivan Krastev, die stelt dat Poetin ons eigenlijk een spiegel voorhoudt.

“Poetin heeft champagne ontkurkt na de Brexit? Het Westen heeft gevierd toen de Sovjet-Unie uiteenviel. Rusland heeft Syrië gebombardeerd zonder goedkeuring van de VN? De VS hebben dat met Irak gedaan in 2003. Rusland steunt extreemrechts in Europa? Het Westen heeft de kleurenrevolutie in Oekraïne gesteund. Het opmerkelijke is dat wij al die zaken eerst gedaan hebben. Poetin heeft gewoon gereageerd. Poetin heeft gelogen toen hij zei dat hij Oekraïne niet zou aanvallen? Wij hebben gelogen toen we zeiden dat we de NAVO nooit zouden uitbreiden naar het oosten.”

Of van die naïviteit:
...
Dat heeft hij willen voorkomen. Maar de voornaamste verklaring is de uitbreiding van de NAVO naar het oosten, en vooral de poging om Oekraïne los te weken van Rusland. En dan denk ik dat hij stopt als we Oekraïne een neutraal statuut geven en hem de grond geven die hij nu bezet.”

Vlamingen die in Oekraïne wonen, zeggen nochtans hetzelfde: wie de Russische media volgt, weet dat hij niet zal stoppen bij Oekraïne.

“Dat zijn Vlamingen die wonen in Oekraïne. Ik ken Vlamingen die wonen in Rusland en zij zeggen wat ik zeg: hij zal stoppen. Poetin kan zo’n oorlogseconomie ook niet blijven trekken.”
 
En nog eens een interview met Tom Sauer. Wel weer een artikel voor abonnees. Maar als je abo hebt op De Standaard of Nieuwsblad of zo kan je het ook wel lezen, dacht ik.

Kijk, ik kan sommige elementen van zijn betoog wel volgen en hoop ook dat die oorlog zo snel mogelijk stopt. Maar als je er dan een rondje whataboutisme ertussen gooit dat ik wel op inernetfora verwacht maar niet van een academicus, doet het dat weer volledig teniet.


Of van die naïviteit:
Poetin zal niet stoppen bij Oekraïne, hij gaat gebruik maken van de pauze om te herbewapenen en dan andere landen binnen te vallen
 
Poetin zal niet stoppen bij Oekraïne, hij gaat gebruik maken van de pauze om te herbewapenen en dan andere landen binnen te vallen
Ik weet dat dit de natte droom is van velen, zeker als de Baltische staten in het vizier komen. Ik kan enkel zeggen: dream on. Poetin is geen onberedeneerde gek. Een aanval op een NATO staat is het einde van Rusland maar ook het einde van NATO en mogelijks de EU.

Als de EU op haar gat blijft zitten zoals ze na 2014 heeft gedaan zonder iets te doen aan haar eigen defensie-industrie dan kan zelfs een hond met een stok de EU op haar knieën krijgen. Stel dat Rusland zou verdwijnen (in een hersenkronkel van alle NAFO idioten) dan krijg je China voor in de plaats en ik weet niet of dat een beter alternatief is.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat dit de natte droom is van velen, zeker als de Baltische staten in het vizier komen. Ik kan enkel zeggen: dream on. Poetin is geen onberedeneerde gek. Een aanval op een NATO staat is het einde van Rusland maar ook het einde van NATO en mogelijks de EU.

Als de EU op haar gat blijft zitten zoals ze na 2014 heeft gedaan zonder iets te doen aan haar eigen defensie-industrie dan kan zelfs een hond met een stok de EU op haar knieën krijgen. Stel dat Rusland zou verdwijnen (in een hersenkronkel van alle NAFO idioten) dan krijg je China voor in de plaats en dat is nog erger.
Ik denk ook niet dat Poetin zo dom is om een NAVO lidstaat aan te vallen. Rusland heeft al laten zien in 2014 dat het een papieren tijger is.
Het was in 2014 toch het plan om Oekraïne af te sluiten van de Zwarte Zee en de hele kuststreek in te nemen.
Oekraïne was toen nog zwakker militair dan bij de invasie 8 jaar later. De beruchte Azov brigade heeft de opmars toen kunnen stoppen, daarom dat er ook zoveel anti Azov propaganda vanuit Rusland kwam.

Een militair conflict zie ik (zeker op korte termijn) met China niet gebeuren. De economieën van het westen en China zijn veel meer verwoven met elkaar. En de Chinese economie is ook aan het sputteren, kijk maar naar de hele vastgoedsector daar.
 
Een militair conflict zie ik (zeker op korte termijn) met China niet gebeuren. De economieën van het westen en China zijn veel meer verwoven met elkaar. En de Chinese economie is ook aan het sputteren, kijk maar naar de hele vastgoedsector daar.
Rechtstreeks militair conflict niet maar we zijn zo sterk afhankelijk van Azië omdat we zo verslaafd zijn aan goedkoop en veel strategische sectoren hebben uitverkocht en verhuisd in ruil voor "welvaart" dat China ons best wel pijn kan doen zonder militair ingrijpen. Dat de Biden administratie even met hun geslachtsorgaan staat te zwaaien tegen de Chinezen en te dreigen zoals Blinken het net deed, is geen positieve evolutie. De BRICS is groter aan het worden en de weegschaal kan heel rap omslaan. Tegen dat de illusie van de westerse hegemonie in sommige hun hoofden verdwijnt, kan het al te laat zijn, vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Rechtstreeks militair conflict niet maar we zijn zo sterk afhankelijk van Azië omdat we zo verslaafd zijn aan goedkoop en veel strategische sectoren hebben uitverkocht in ruil voor "welvaart" dat China ons best wel pijn kan doen zonder militair ingrijpen. Dat de Biden administratie even met hun geslachtsorgaan staat te zwaaien tegen de Chinezen en te dreigen zoals Blinken het net deed, is geen positieve evolutie. De BRICS is groter aan het worden en de weegschaal kan heel rap omslaan. Tegen dat de illusie van de westerse hegemonie in sommige hun hoofden verdwijnt, kan het al te laat zijn, vrees ik.
Azië heeft ook een afzetmarkt nodig om hun goedkope spullen aan kwijt te geraken.

De BRICS laden zijn ook niet altijd de goede vrienden van elkaar. Regelmatig grensconflicten tussen China en India bv.
Was onlangs op vakantie in Vietnam en daar geleerd dat China en Vietnam(geen BRICS) ook geen goede vrienden zijn van elkaar.
 
Azië heeft ook een afzetmarkt nodig om hun goedkope spullen aan kwijt te geraken.

De BRICS laden zijn ook niet altijd de goede vrienden van elkaar. Regelmatig grensconflicten tussen China en India bv.
Was onlangs op vakantie in Vietnam en daar geleerd dat China en Vietnam(geen BRICS) ook geen goede vrienden zijn van elkaar.
Ja maar wij zijn maar een klein deel van de wereld. Er zijn genoeg landen om handel mee te drijven. China zoekt al langer naar alternatieven om minder afhankelijk te zijn van het westen voor handel en dat lijkt hen te lukken. Het is een kwestie van tijd. Ook op vlak van productie van hoogtechnologische goederen gaan ze ons binnenkort niet meer nodig hebben; ze kunnen het beter en goedkoper.

Duitsland en Frankrijk hebben bijna dagelijks een dickfight. Je moet niet de beste vrienden zijn met elkaar om geen strategische partner te zijn.
 
Ja maar wij zijn maar een klein deel van de wereld. Er zijn genoeg landen om handel mee te drijven. China zoekt al langer naar alternatieven om minder afhankelijk te zijn van het westen voor handel en dat lijkt hen te lukken. Het is een kwestie van tijd. Ook op vlak van productie van hoogtechnologische goederen gaan ze ons binnenkort niet meer nodig hebben; ze kunnen het beter en goedkoper.

Duitsland en Frankrijk hebben bijna dagelijks een dickfight. Je moet niet de beste vrienden zijn met elkaar om geen strategische partner te zijn.
Duitsland en Frankrijk staan niet met gewapende soldaten tegenover elkaar en er vallen geen doden zoals daar af en toe wel het geval is. BRICS lijkt me sneller uit elkaar te zullen vallen dan bv EU of NAVO.

Welke andere landen hebben de financiële mogelijkheden om het westen (+ Japan en Zuid-Korea) te vervangen?
 
Duitsland en Frankrijk staan niet met gewapende soldaten tegenover elkaar en er vallen geen doden zoals daar af en toe wel het geval is. BRICS lijkt me sneller uit elkaar te zullen vallen dan bv EU of NAVO.

Welke andere landen hebben de financiële mogelijkheden om het westen (+ Japan en Zuid-Korea) te vervangen?
BRICS landen maken nu ong 36% uit van het wereldwijd BBP. Dit jaar zijn Egypte, Iran, VAE en Ethiopië erbij gekomen en er staan nog ongeveer 40 kandidaat lidstaten te wachten. We bekijken en beoordelen BRICS vanuit onze (soms naïeve) westerse bril. De BRICS is geen alliantie zoals de EU of NATO. Interne spanningen zoals de Sino-Indiase conflicten is ruis en wordt als zodanig behandeld zonder dat de doelstellingen van de BRICS in het gedrang komen.

China exporteert sinds kort meer naar ASEAN landen dan naar Europa of de VS, waarbij dit in het verleden anders was. Steeds meer export focust zich op opkomende economieën en met succes. Eens dat China Taiwan onder haar hoede krijgt (en de vraag is niet of het gaat gebeuren maar eerder wanneer), heeft China het westen helemaal niet meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan