Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Liveuamap wordt niet altijd even consistent geupdate, dat is ook met die livethread van Reddit: soms komt daar op een dag tijd amper iets nieuwswaardigs op. Het kan trouwens inderdaad zo zijn dat Rusland tijdelijk wat mindert met bombardementen omdat ze hun reserves weer moeten aanvullen, herstellingen moeten uitvoeren en troepen moeten herpositioneren. Er is nu heel intensief gevochten om Severodonetsk en mogelijk is het nu tijd voor een tactische adempauze (die voor Oekraïne ongetwijfeld ook welgekomen zal zijn).

Of ze door hun voorraad conventionele munitie heen zijn weet ik niet, volgens mij kan je artilleriegranaten en "domme bommen" vrij snel weer aanvullen omdat die relatief makkelijk te produceren zijn. Kruisraketten en PGM's zijn moeilijker te maken, maar die dingen gebruik je niet voor massieve beschietingen. Net zoals Javelins en Stingers in de VS zijn dat technologisch complexe systemen die je niet in grote massa's kan produceren.

Er zijn nog gevechten gaande in die regio. Lijkt me niet dat de Russen zoveel vooruitgang boeken dat meeste van hun artilleriestukken moeten herpositioneren om mee te kunnen.
Eigenlijk geen idee welke capaciteiten Rusland heeft om snel munitie te produceren.
Het is gewoon opvallend omdat op liveuamap die regio al weken vol met rode symbolen stond :)

Er zijn nog gevechten gaande in die regio. Lijkt me niet dat de Russen zoveel vooruitgang boeken dat meeste van hun artilleriestukken moeten herpositioneren om mee te kunnen.
Eigenlijk geen idee welke capaciteiten Rusland heeft om snel munitie te produceren.
Het is gewoon opvallend omdat op liveuamap die regio al weken vol met rode symbolen stond :)
Inderdaad wel opvallend, maar het verbaast me ook niet dat Rusland vroeg of laat een adempauze nodig heeft na wekenlang intensieve beschietingen.

damn das wel crazy om te zien
Maar, maar, het Kremlin had toch gezegd dat dat in brand was gevlogen door munitie van het depot ernaast dat de Russen hadden aangevallen?
Het Kremlin zou toch niet liegen? /s

GPS van Tomtom op die raket had nog oude kaarten denk ik.

Oftewel bewust beschoten oftewel zijn hun slimme raketten minder slim dan Westerse versies.

Maar, maar, het Kremlin had toch gezegd dat dat in brand was gevlogen door munitie van het depot ernaast dat de Russen hadden aangevallen?
Het Kremlin zou toch niet liegen? /s
Het is ook niet omdat Kiev zegt dat er geen munitiedepot was, dat ze de waarheid spreken. Ze gaan nooit toegeven dat ze op locatie X een munitiedepot herbergen, dat is praktisch vragen aan Moskou om daar een raket naartoe te sturen. Door onvoorzichtig om te springen met informatie (zoals foto's op sociale media waarvan de locatie gemakkelijk via google street view opgezocht kan worden) zijn er al veel doelwitten geraakt, zowel bij Oekraïeners als bij Russen. Er zijn twee raketten ingeslagen en een ervan effectief op de fabriek en deze op het winkelcentrum. Ik denk niet doelbewust*, maar wel een zoveelste bewijs dat precisiewapens niet altijd even precies zijn. Dat was al gebleken in Syrië, trouwens. Westerse precisiewapens zijn doorgaans beter, maar dat sluit geen collateral damage uit waarbij onschuldige slachtoffers vallen. We zijn nog lang niet aan een oorlog zonder onschuldige slachtoffers, vrees ik.

Zou het niet beter zijn dat oorlogsvoerende partijen hun ding doen over een no man's land met enkel onbemande drones? :unsure:

*Als Moskou doelbewust burgerdoelwitten raakt om terreur te zaaien verliezen ze hun goodwill bij landen die hen gunstig of neutraal gezind zijn, wat in absolute getallen toch aanzienlijk is (maar in economische en militaire macht niet). Het is wel een héél grijze zone, want de beelden van platgebombardeerde appartementsblokken liegen er niet om. .

*Als Moskou doelbewust burgerdoelwitten raakt om terreur te zaaien verliezen ze hun goodwill bij landen die hen gunstig of neutraal gezind zijn, wat in absolute getallen toch aanzienlijk is (maar in economische en militaire macht niet). Het is wel een héél grijze zone, want de beelden van platgebombardeerde appartementsblokken liegen er niet om. .
Als? Zijn we alle burgerslachtoffers, verkrachtingen en standrechtelijke executies al vergeten?

Als? Zijn we alle burgerslachtoffers, verkrachtingen en standrechtelijke executies al vergeten?
Dan moeten we een onderscheid maken tussen incidenteel, structureel en systematisch oorlogsgeweld.

Incidenteel: haast onvermijdelijk oorlogsgeweld waarbij individuele soldaten zich misdragen. Correctie wordt toegepast via militaire rechtbanken.
Structureel: lakse controle door officierenkorps of inefficiëntie, waardoor misdaden regelmatig kunnen plaatsvinden met weinig correctie
Systematisch: van bovenuit wordt bevolen om oorlogsmisdaden te begaan om de vijandelijke bevolking (en soldaten) te terroriseren of uit te moorden

Van incidenteel en structureel geweld kan er volgens mij wel sprake zijn, maar systematisch is een nog een graad erger. Oostfront WOII (of China 1937-1945) zijn daar klassieke voorbeelden van, waarbij miljoenen mensen stierven en waar de terreurcampagne tegen de bevolking een gebruikelijke procedure was (cfr. Nanjing massacre, Commissarenbevel, partisanenbestrijding, Holocaust, ...). Recenter zou ik dan spreken van de genocide van de Hutu's en Tutsi's in 1994 of de vervolging van de Yezidi onder Daesh enkele jaren geleden.

Ruslands rijdende crematoria en etnische zuiveringen wijzen eerder naar systematische oorlogsmisdaden hoor. Misschien niet in de zin van effectieve genocide ( gelukkig) maar dit neigt mij weer teveel naar het licht van Ruslands misdaden ontkennen.

Ik ben vrij zeker dat het wel systematisch is:

Ja soldaten zullen ook proberen in te dekken, door te zeggen da thet bevelen van bovenaf waren, maar toch.
100% zeker kunnen we pas zijn als we alle informatie van Russische zijde krijgen natuurlijk.
Feit is wel dat de Russen zich niets, maar dan ook absoluut niets aantrekken van burgerslachtoffers.
Er zijn al teveel theaters, kerken, treinstations, supermarkter, flatgebouwen midden in steden opgeblazen om hun nog het voordeel van de twijfel te geven. De Russen zijn terroristen, zo simpel is het!

De bondgenoten van Rusland en de landen die neutraal zijn tegenover Rusland geven geen moer om russische oorlogsmisdaden. Heel de russische strategie draait om oorlogsmisdaden te begaan.

Naïef om te denken dat het hier niet gaat om systematische oorlogsmisdaden.

Het lijkt er eerder op dat ze een stuk met bomen tussen dat winkelcentrum en die fabrieken geraakt hebben.
Het Russisch materiaal is zoals hierboven al aangehaald minder precies dan het materiaal van EU/USA.

Aan de andere kant kan het zijn dat er militair materiaal werd verborgen in dat winkel centrum.
Iets wat Zelensky natuurlijk nooit zal toegeven.
De laatste keer dat de Russen een winkelcentrum opbliezen was omdat ze er GRAD trucks hadden weggestoken.

Ik ben vrij zeker dat het wel systematisch is:

Ja soldaten zullen ook proberen in te dekken, door te zeggen da thet bevelen van bovenaf waren, maar toch.
100% zeker kunnen we pas zijn als we alle informatie van Russische zijde krijgen natuurlijk.
Feit is wel dat de Russen zich niets, maar dan ook absoluut niets aantrekken van burgerslachtoffers.
Er zijn al teveel theaters, kerken, treinstations, supermarkter, flatgebouwen midden in steden opgeblazen om hun nog het voordeel van de twijfel te geven. De Russen zijn terroristen, zo simpel is het!
Paar telefoongesprekken (hetgeen eender wat kan zijn of van eender waar kan komen; ditzelfde telefoongesprek circuleert al maanden) of paar krijgsgevangenen die al dan niet onder dwang toegeven dat ze burgers moesten aanvallen maakt het nog steeds niet systematisch. Die mobiele crematoria konden ook dienen voor eigen troepen, alsook voor vijandelijke troepen...zeker met COVID in het achterhoofd, iets wat in Rusland nog steeds voor problemen zorgt. Tijdens de eerste dagen van de invasie hebben de Britse inlichtingsdiensten al vermeld dat de crematoria waarschijnlijk gebruikt zullen worden om eigen verliezen te camoufleren. Daarna kwamen de speculaties maar deze kwamen niet van niet-Oekraiense bronnen. Volgens mij zijn er ook geen onafhankelijk geverifieerde bronnen die kunnen aantonen dat deze crematoria op grote schaal gebruikt worden in Oekraïne buiten wat speculaties hier en daar of wat de SBU zegt. Niet te vergeten dat sinds 2014 in Oost-Oekraïne ook burgers werden geviseerd door beide kampen.

Niet dat ik de acties van Rusland ontken of goedkeur maar laten we soms ook beetje voorzichtig omspringen met de desinformatie die door beide kampen wordt verspreid.

IRAK 2004
“The first reason for the task force was that we were living in close proximity to these corpses, mixed with the 135 degree temperature and 90% humidity made them decompose more rapidly than other places. It was so bad that the bodies were literally exploding from being blotted in the sun. You could literally tastes the corpses the smell was so atrocious and I can still remember it to this day,” the source, who was reportedly present for the burning, stated. The source further added that “since we were heavily engaged…burning them was the only viable option.”

Ik denk dan dat een mobiel crematorium iets effectiever is dan de lichamen met benzine te overgieten en in de fik te steken

Laatst bewerkt:
Het lijkt er eerder op dat ze een stuk met bomen tussen dat winkelcentrum en die fabrieken geraakt hebben.
Het Russisch materiaal is zoals hierboven al aangehaald minder precies dan het materiaal van EU/USA.

Aan de andere kant kan het zijn dat er militair materiaal werd verborgen in dat winkel centrum.
Iets wat Zelensky natuurlijk nooit zal toegeven.
De laatste keer dat de Russen een winkelcentrum opbliezen was omdat ze er GRAD trucks hadden weggestoken.

ah ok het is de schuld van Oekraïne en een vergissing van Rusland.

Begrijpbaar natuurlijk, niet dat Rusland zou durven burgerdoelwitten aan te vallen.

Ik probeer het bij feiten te houden. Uw emotioneel gezwets daarentegen draagt niets bij.

Emotioneel gezwets? Ok dan
Dus Rusland durft niet bewust burgerdoelwitten te raken?

Jij komt met foto's van een vroegere aanval om te staven dat er mss nu ook weer militair materiaal ligt.
Op je eerste foto zie ik zelfs niks wat militair kan omschreven worden om zo'n raket naartoe te zenden, laat staan dat ze dan nog niet accuraat genoeg is om het effectief te geraken.

Jij komt met foto's van een vroegere aanval om te staven dat er mss nu ook weer militair materiaal ligt.
Op je eerste foto zie ik zelfs niks wat militair kan omschreven worden om zo'n raket naartoe te zenden, laat staan dat ze dan nog niet accuraat genoeg is om het effectief te geraken.
Die kredmash fabrieken worden gebruikt om BTR-70's te herstellen. Oorlogsmateriaal dus.

Bronnen:

Dat was niet je oorspronkelijk post natuurlijk.
Je poste dat ze gemist waren maar dat het natuurlijk ook kon zijn dat er militair materiaal in de shoppingmall aanwezig was want vroeger deden ze dat ook.

Maar als dat de beste geleidde raketten van de Russen zijn dan gaan er nog heel veel burgerdoden vallen als ze fabrieken in steden gaan aanvallen.
En bij bewuste aanval op shoppingmall wegens militair materiaal aanwezig : dan was het ook bewuste keuze van de Russen om burgerdoden te veroorzaken.

En bij bewuste aanval op shoppingmall wegens militair materiaal aanwezig : dan was het ook bewuste keuze van de Russen om burgerdoden te veroorzaken.
Het is maar aan welke kant van het verhaal je staat. Plaats dit in Syrie/Irak en je krijgt: "Assad/Sadam gebruikt menselijk schild om militaire doelwitten te beschermen..."

Het is maar aan welke kant van het verhaal je staat. Plaats dit in Syrie/Irak en je krijgt: "Assad/Sadam gebruikt menselijk schild om militaire doelwitten te beschermen..."
Dat is het verwijt dat Hamas altijd krijgt wanneer burgerdoden vallen bij Israëlische luchtaanvallen. Die zouden toch moeten weten dat ze veel beter een groot kruis op de grond moeten schilderen en zeggen dat ze naar daar moeten schieten ... :unsure:

Zowel Rusland (nuja, de rebellen) als Oekraïne werden er in 2014 van beticht om scholen, ziekenhuizen en andere burgerlijke infrastructuur te gebruiken als schuilplaats voor hun troepen, waardoor dat legitieme militaire doelwitten worden.

Terug
Bovenaan