Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Beetje serieus blijven.
De digitalisering is gestart in 2001 onder Marc Verwilghen.
Pheniks project, Cheops project. Allemaal stuk gelopen om dezelfde reden. Van boven zegt iemand wat er moet gebeuren en trekt er zich niets meer van aan, vanonder zitten er mensen die het geen bal interesseert.
Laten we ook niet de projectjes vergeten zoals PC@Work waar men de pc infrastuctuur wilde standaardiseren voor iedereen en veel gevallen voor de eerste keer iedereen een eigen pc te geven. (we spreken hier over het jaar 2015!) Zijn alle winXP computers ondertussen al uitgefaseerd?

Wat heeft dit opgeleverd?
E-deposit waar je op elke uur van de dag aktjes kunt neerleggen. Allé, als je eerst elke ingediende akte individueel betaald aan dit veredelde mail systeem. En dan nog niet voor elke rechtbank. Ik heb vrienden advocaten die gestopt zijn met pleiten voor bepaalde rechtbanken omdat ze het beu waren om eerst heel de dag te moeten wachten terwijl alle oude zakken eerst mochten pleiten om dan op vrijdag laat te moeten werken om overschrijvingen te doen.
Just-on-web waar men de burger sneller en efficiënter zijn boeten laat betalen. Top prioriteit. Zijn ze nog voor in de prijzen gevallen trouwens.
Enige positieve is dat "een aantal" vonissen nu digitaal raadpleegbaar zijn. Afhankelijk van de rechtbank. (2023!) En de beschikbaarheid is blijkbaar ook soms politiek bepaald?!

Niemand vraagt dat dossiers van de magistraten online beschikbaar zijn.
Dit is een puur interne aangelegenheid. Het zou zelfs op intranet parket niveau kunnen indien het hyper super top secret geheim moet zijn.
Ik heb persoonlijk meer schrik van al die mollen op lokaal niveau die alles doorgeven. Veel gemakkelijker en goedkoper dan de federale overheid te hacken.

Van Quickenborne heeft wel 1 uitzonderlijke prestatie geleverd op dit vlak. Europa er van te overtuigen om +130 miljoen te investeren in de digitalisering van de Belgische justitie. Meer geld dan de overheid in 23 jaar ooit heeft ingestoken.
 
Laatst bewerkt:
En er ook rekening mee houden dat papieren dossiers niet gehacked kunnen worden om ze digitaal te laten verdwijnen. Security op niveau justitie moet top zijn. Teveel slechte mensen met geld die daar wel es een legertje darkweb hackers tegenaan zet om een bepaald dossier te laten verdwijnen.

Waarom zou dat niet kunnen terwijl andere diensten in dit land en andere landen in het algemeen dit gewoon goed in orde hebben?

Overigens. Papieren dossiers zijn ook niet waterdicht. In Operatie Kelk gooide een schoonmaakster zakken vol bewijsstukken in de vuilbak. In het Brussels justitiepaleis eet een schimmel dossiers op.

En dan gaat het eigenlijk nog niet over een volledige digitalisatie van het papierwerk maar gewoon de omkadering ervan. De opvolging.
 
Ik denk dat haar einde wel wat meer inhoudt dan enkel dat. Ze verwijst naar een onrespectvolle behandeling van de afgelopen dagen en het lijkt me eerder te kaderen in de manier waarop het allemaal beslist is. Iets wat wel vaker mis lijkt te lopen bij Open VLD de laatste periode...
Bart Tommelein zegt ook dat hij uit onvrede niet meer naar het partijbureau komt.

Het getuigt vooral van een énorm ego om zoals ik zei dit te doen in de nasleep van 2 doden in onze hoofdstad na een zoveelste geval van terreur.
Had gewacht, misschien nog zelfs maar een weekje.

En laten we wel wezen: Van Quickenborne z'n ontslag is nu een zoenoffer, maar hij blijft wel op de loonlijst staan van de schatkist, dus dat is een "beperkt" offer.
Hij kan later nog altijd terugkeren, zoals ook andere ministers die hun politieke verantwoordelijkheid namen in het verleden en silver lining: hij kan zich de miserie van de periode in lopende zaken besparen.

Gwendolyn Rutten heeft in 2019 hoog politiek spel willen spelen door de Vlaamse regering die zij mee vorm gegeven heeft, aan zich laten voorbij te gaan, voor de kans om premier te worden... ze had er niet op gerekend dat OpenVLD natuurlijk een "fils à papa"-partij is - want Egbert Lachaert's aversie tegen paars is toch plots weggesmolten toen De Croo junior de Westraat 16 kon krijgen - ...

Bart Tommelein, nog zo'n blauw schertsfiguur...
 
Ik denk dat haar einde wel wat meer inhoudt dan enkel dat. Ze verwijst naar een onrespectvolle behandeling van de afgelopen dagen en het lijkt me eerder te kaderen in de manier waarop het allemaal beslist is. Iets wat wel vaker mis lijkt te lopen bij Open VLD de laatste periode...
Bart Tommelein zegt ook dat hij uit onvrede niet meer naar het partijbureau komt.

"Uit onvrede"

Lees: er valt niks te rapen. Hoeveel verkozenen gaat ovld hebben in 2024?

Federaal 5-6-7 zetels ?
Vlaams 8 zetels ?

In elk geval is enkel de nr #1 spot in de provincie zeker van een zetel, en dan nog. Dat velen, meestal met een burgemeester mandaat waar ze relatief zeker van zijn, de vlucht vooruit pakken, is "opvallend". Beetje zoals Groen. De partij is misschien politiek incompetent, de mandatarissen kunnen wel beter rekenen...
 
Hij is dan wel geen minister meer, maar zit wel nog in het parlement en is burgemeester van Kortrijk. Die gaat echt geen boke minder moeten eten.
Dit staat nog niet vast. Ruth Vandenberghe is op dit moment nog steeds uitvoerend burgemeester en het kan zijn dat Van Quickenborne de titel terug opeist maar het kan ook zijn dat hij verzaakt aan het burgemeesterschap.

 
Dan wil ik ook wel eens mijn ontslag geven en met de pluimen gaan lopen.

Inderdaad, de prijs die hij betaalt is natuurlijk "hoog" in de zin dat een ministerpost natuurlijk het summum is wat je kan bereiken in de (Belgische) politiek, zeker op een departement als Justitie, op uiteraard het premierschap of Europees commissaris na.

Maar federaal parlementslid plus burgemeestersjerp, ... dit is géén ontslag zoals een gewone jan met de pet een ontslag na een professionele fout ervaart: géén economische schade en uiteindelijk als het op de volgende regering aankomt ook geen (en dat is op zich ook niet nodig, want nogmaals de échte fout lag bij de magistraat) gevolgen voor toekomstige politieke ambities.

Je zou hooguit kunnen zeggen één concurrent erbij voor een postje, maar er zijn er al twee afgevallen ook. En ach, zoveel postjes zuller niet meer zijn voor Vlaamse blauwen in de volgende regering denk ik als de huidige peilingen de waarheid worden of erger.

Dit staat nog niet vast. Ruth Vandenberghe is op dit moment nog steeds uitvoerend burgemeester en het kan zijn dat Van Quickenborne de titel terug opeist maar het kan ook zijn dat hij verzaakt aan het burgemeesterschap.


Je kan moeilijk als titelvoerend burgemeester dat ambt niet terug opeisen en volgend jaar nog naar de gemeenteraadsverkiezingen durven trekken. Met welk excuus? Ik wou federaal parlementslid blijven - wat voor velen écht géén fulltime job is, want velen combineren dat met burgemeesterschap of andere jobs - en/of er even tussenuit.

De enige reden dat het nog niet vast staat lijkt mij gewoon dat er nog moet nagekeken worden wie finaal de zwarte piet krijgt en echt zijn (of haar) job kwijt is.
 
Benieuwd naar de uitslag van de volgende verkiezingen. Zeker nu er enorme verdeeldheid is binnen de OVLD.

Wat ik wel niet zo goed snap, is de houding van Rutten. Ze voelt zich gepasseerd en heeft zoiets van "kdoe al jarenlang moeite, kvind dat die post mi toekomt." Terwijl Van Tigchelt baas van het OCAD was..dus eigenlijk echt wel een expert in zn vak en dus niet uit is/was op postjes pakken.
En dan denk ik "hallo Rutten..wakker worden. Kennis gaat echt wel voor op postjes pakken omdat ge vindt dat het u toekomt"
 
Technocraat aan het hoofd van een Justitie, waar gaan we dees schrijven, begint ver eens tijd te worden zeker dat er capabele mensen aan het hoofd komen van belangrijke departementen in de klucht die belgië geworden is. :baard: (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gray
Was Koen Geens geen professor in de rechten? Nu goed, die had destijds ook beter zijn politieke verantwoordelijkheid genomen na de moord op Julie Van Espen.
 

Was te verwachten...

dat is toch ook een fenomeen waar men eens paal en perk mag aan stellen en wat bijdraagt aan het verlies van geloof in de politiek.
Kiezersbedrog.
Verkozen worden als burgemeester, daarna toch weer elders minister worden en als het foutloopt, zomaar de post terug oppakken.
De Crem was daar ook kampioen in.

Ofwel ga je ervoor ofwel niet (lokaal niveau).
 
Laatst bewerkt:
dat is toch ook een fenomeen waar men eens paal en perk mag aan stellen en wat bijdraagt aan het verlies van geloof in de politiek.
Kiezersbedrog.
Verkozen worden als burgemeester, daarna toch weer elders minister worden en als het foutloopt, zomaar de post terug oppakken.
De Crem was daar ook kampioen in.

Ofwel ga je ervoor ofwel niet (lokaal niveau).

De typische dooddoener is dan dat een je je stad ook kan helpen in het parlement. Of toch dixit BDW. De optiek is uiteraard inderdaad dodelijk.
 
Q. begrijpt teleurstelling van Rutten, maar “veiligheid van het land primeert”.

Allez, toch weeral een beetje in de mond overgegeven dat het nu wél een prioriteit zou zijn…
 
Technocraat aan het hoofd van een Justitie, waar gaan we dees schrijven, begint ver eens tijd te worden zeker dat er capabele mensen aan het hoofd komen van belangrijke departementen in de klucht die belgië geworden is. :baard: (y)

Was Koen Geens geen professor in de rechten? Nu goed, die had destijds ook beter zijn politieke verantwoordelijkheid genomen na de moord op Julie Van Espen.

De meeste ministers van Justitie hadden minstens een licentiaat/master rechten, velen hebben gewerkt als advocaat en velen (o.a. Geens idd) als doctor/professor/hoogleraar. Ik denk dat de afgelopen 30 jaar enkel Turtelboom (econoom) en De Block (arts) geen achtergrond in de rechten hadden. En voor Turtelboom moet je denk ik al terug naar Philippe Moureaux begin jaren 80 voor een minister van Justitie die geen jurist was. Ik denk zelfs dat die drie de enigen zijn in de naoorlogse periode.
 
Laatst bewerkt:
De meeste ministers van Justitie hadden minstens een licentiaat/master rechten, velen hebben gewerkt als advocaat en sommigen (o.a. Geens idd) als professor. Ik denk dat de afgelopen 30 jaar enkel Turtelboom (econoom) en De Block (arts) geen achtergrond in de rechten hadden.
Koen Geens was geen politicus toen hij minister werd, maar had wel al ervaring in de politiek als kabinetschef. Ik denk dat het eerder daar over gaat.
 
Terug
Bovenaan