Guazala
Well-known member
Dat is dus juist de val waar veel leerkrachten inlopen; grow some balls. "voldoende uren". 90% van de vakken moet je gewoon je hand opsteken en mag je lesgeven. Hoezo moet je 'above en beyond' gaan om uren te krijgen. Het is niet dat er pakken leerkrachten staan aan te schuiven om je plek in te nemen...
Een vriend van mij is binnen door goed te investeren en vult zijn tijd af en toe door een jaar les te geven in middelbaar. Ik heb die nog nooit horen klagen dat hij geen vacatures vindt. En hij heeft zelfs geen leraren opleiding gedaan ...
Ge zegt het zelf eh.... uw vriend is binnen. Die geeft er dus geen hol om om ergens TADD of vast benoemd te geraken. Als ik morgen wil gaan les geven en ik wil van interim naar interim huppelen, heb ik ook geen probleem om plekken te vinden.
Maar de meeste mensen zijn niet binnen. De meeste mensen zoeken wel enige stabiliteit in hun leven en dus ook in hun inkomen.
Jonge leerkrachten klagen ook niet dat ze geen vacatures vinden. Ze stappen uit het onderwijs omdat ze nergens een vaste plek vinden. Omdat ze 5 jaar later nog steeds na elke vakantie onzeker zijn of ze in de school van het jaar voordien gaan kunnen blijven en een full time gaan kunnen bijeen sprokkelen.
Ik heb zelf 2,5 jaar les gegeven in 1 scholengroep. Toen ik dacht mijn TADD vast te hebben, bleek dat dat niet zo was, want in dat eerste half jaar hadden ze mij op papier 2 uurtjes op een ander vak gezet. Ik had dat inderdaad getekend. Ze hadden toen wel gezegd dat dat een kunstgreepje was om mij een fulltime te kunnen geven, niet dat dat was omdat ze toen al geteld hadden dat ze mij dan een jaar langer konden houden. Het jaar nadien ging ik dan wel mijn TADD krijgen en dat was uiteraard het jaar dat ik mocht beschikken. Te verwachten wel, want had dat al met 5 andere collega's zien gebeuren ondertussen. En tadaaaa... gans een scholengroep waar je zelfs geen interim meer kan doen, want dan zit je plots aan die uren.
Ik had het toen ook al wel wat gehad met lesgeven op zich. Dus in die zin was dat voor mij sowieso het moment om een ander pad in te slaan. Maar als je dat een paar keer mee maakt, dan mag je nog zo graag les geven. Dan ben je ten eerste al verbrand in alle scholengroepen in de nabije omgeving, dus zit je sowieso al verder van huis en tegen dan willen de meeste wel een huizeke kopen, kindje maken.... allez weet wel zo die dingen die wat zekerheid vereisen.
Misschien moet je wat minder hoog van de toren blazen over dingen waar je eigenlijk geen hol van af weet, maar waar je iemand kent die dan nog niet eens representatief is voor de groep waar je over spreekt.

