Secularisering van het onderwijs

beetje misleiden natuurlijk om enkel de vraag te stellen aan voor het stedelijk onderwijs. Ook voor andere onderwijskoepels zijn de cijfers beschikbaar.

Als ik kijk naar het aantal uren les die beschikbaar zijn (komt ongeveer overeen met het aantal leerlingen, zal iets te groot zijn voor de kleine godsdiensten) per religie/zinsbeschouwing) zijn dit de cijfers per gemeente, alle onderwijskoepels samen:

Row LabelsCultuurbeschouwingZedenleerAnglicaansIslamitischIsraëlitischKatholiekOrthodoxProtestants
ANTWERPEN
1,13%​
17,50%​
0,12%​
18,88%​
4,55%​
44,69%​
5,12%​
8,01%​
GENT
1,61%​
20,19%​
0,14%​
17,50%​
0,23%​
48,88%​
6,24%​
5,20%​
MECHELEN
0,00%​
17,06%​
0,08%​
16,47%​
0,00%​
58,28%​
2,34%​
5,77%​
HASSELT
0,00%​
14,55%​
0,00%​
15,47%​
0,00%​
59,82%​
5,58%​
4,58%​
SINT-NIKLAAS
0,00%​
8,20%​
0,00%​
12,11%​
0,00%​
76,59%​
0,68%​
2,41%​
AALST
0,70%​
17,01%​
0,10%​
13,00%​
0,00%​
57,55%​
2,11%​
9,53%​
DEURNE
0,65%​
22,03%​
0,11%​
28,94%​
0,11%​
33,37%​
5,72%​
9,07%​
KORTRIJK
0,00%​
12,52%​
0,11%​
8,49%​
0,00%​
70,60%​
3,16%​
5,12%​
OOSTENDE
0,00%​
26,93%​
0,34%​
13,01%​
0,34%​
49,69%​
4,17%​
5,52%​
GENK
0,00%​
12,96%​
0,00%​
14,84%​
0,00%​
66,54%​
3,02%​
2,64%​
ROESELARE
0,00%​
7,95%​
0,00%​
5,96%​
0,00%​
76,67%​
5,43%​
3,98%​
TURNHOUT
0,99%​
8,73%​
0,14%​
8,59%​
0,00%​
66,92%​
2,67%​
11,96%​
VILVOORDE
0,00%​
18,64%​
0,00%​
22,22%​
0,00%​
46,52%​
3,87%​
8,75%​
LEUVEN
1,07%​
14,19%​
0,00%​
14,04%​
0,31%​
63,08%​
2,90%​
4,42%​
MOL
0,00%​
15,67%​
0,00%​
14,80%​
0,00%​
59,63%​
0,88%​
9,02%​
GEEL
0,88%​
14,13%​
0,00%​
10,95%​
0,00%​
67,14%​
0,88%​
6,01%​
HALLE
0,92%​
11,92%​
0,00%​
10,63%​
0,00%​
59,67%​
5,68%​
11,18%​
HEVERLEE
0,00%​
15,36%​
0,00%​
9,34%​
0,00%​
69,75%​
2,78%​
2,78%​
BRASSCHAAT
9,40%​
21,02%​
0,19%​
10,23%​
0,19%​
49,67%​
4,84%​
4,47%​
BRUGGE
0,00%​
13,45%​
0,00%​
5,76%​
0,00%​
77,81%​
1,63%​
1,34%​
LOKEREN
0,00%​
15,66%​
0,00%​
13,88%​
0,00%​
66,30%​
1,78%​
2,38%​
SINT-MICHIELS
0,00%​
17,30%​
0,00%​
7,98%​
0,00%​
60,39%​
10,03%​
4,30%​
OUDENAARDE
1,05%​
13,28%​
0,00%​
10,96%​
0,00%​
70,07%​
1,90%​
2,74%​
AARSCHOT
0,00%​
20,25%​
0,00%​
13,71%​
0,00%​
56,75%​
2,32%​
6,96%​
WAREGEM
1,29%​
7,77%​
0,00%​
6,90%​
0,00%​
77,56%​
3,67%​
2,80%​
TONGEREN
0,00%​
20,46%​
0,00%​
13,79%​
0,00%​
56,78%​
0,66%​
8,32%​
LOMMEL
0,00%​
21,26%​
0,00%​
15,20%​
0,00%​
56,28%​
0,44%​
6,83%​
DENDERMONDE
0,00%​
14,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
60,85%​
1,34%​
8,28%​
HOBOKEN
1,58%​
12,90%​
0,00%​
20,36%​
0,00%​
54,30%​
3,62%​
7,24%​
DEINZE
2,29%​
13,27%​
0,23%​
14,87%​
0,00%​
62,93%​
2,29%​
4,12%​
SINT-TRUIDEN
0,00%​
14,34%​
0,00%​
10,34%​
0,00%​
64,51%​
4,70%​
6,11%​
LIER
1,90%​
11,64%​
0,00%​
9,98%​
0,00%​
71,73%​
0,71%​
4,04%​
ANDERLECHT
2,39%​
9,56%​
0,00%​
35,36%​
0,00%​
46,24%​
1,91%​
4,54%​
MERKSEM
0,00%​
4,55%​
0,00%​
14,14%​
0,00%​
74,49%​
2,78%​
4,04%​
BEVEREN-WAAS
0,00%​
19,22%​
0,00%​
13,65%​
0,00%​
55,50%​
4,55%​
7,08%​
EEKLO
1,31%​
16,21%​
0,00%​
10,98%​
0,00%​
66,01%​
2,35%​
3,14%​
PELT
1,05%​
5,78%​
0,26%​
5,52%​
0,00%​
78,19%​
2,63%​
6,57%​
IEPER
1,33%​
11,72%​
0,00%​
6,66%​
0,00%​
77,36%​
0,00%​
2,93%​
WETTEREN
0,00%​
8,13%​
0,00%​
7,05%​
0,00%​
80,76%​
1,63%​
2,44%​
TIENEN
1,11%​
15,24%​
0,00%​
16,62%​
0,00%​
51,52%​
1,66%​
13,85%​
NINOVE
0,00%​
17,22%​
0,00%​
18,33%​
0,00%​
51,94%​
2,50%​
10,00%​
BERCHEM
0,00%​
18,13%​
0,00%​
13,67%​
1,12%​
57,60%​
5,02%​
4,46%​
SINT-ANDRIES
0,00%​
17,26%​
0,00%​
4,71%​
0,00%​
74,89%​
0,86%​
2,28%​
SCHOTEN
3,45%​
11,22%​
0,00%​
8,06%​
0,00%​
70,94%​
3,17%​
3,17%​
MAASMECHELEN
0,00%​
11,51%​
0,00%​
15,83%​
0,00%​
64,89%​
3,74%​
4,03%​
DIEST
0,00%​
20,12%​
0,00%​
12,83%​
0,00%​
61,52%​
1,46%​
4,08%​
BORGERHOUT
3,58%​
13,13%​
0,00%​
17,91%​
0,00%​
57,01%​
4,18%​
4,18%​
TORHOUT
0,00%​
6,38%​
0,00%​
3,64%​
0,00%​
87,55%​
0,00%​
2,43%​
MAASEIK
0,00%​
9,24%​
0,00%​
11,40%​
0,00%​
75,04%​
1,23%​
3,08%​
HEIST-OP-DEN-BERG
0,00%​
12,17%​
0,00%​
11,54%​
0,00%​
70,67%​
1,25%​
4,37%​
WESTERLO
0,00%​
10,03%​
0,00%​
8,78%​
0,00%​
77,74%​
0,00%​
3,45%​
GERAARDSBERGEN
1,28%​
22,15%​
0,00%​
0,96%​
0,00%​
70,47%​
0,00%​
5,14%​
MENEN
0,00%​
7,58%​
0,00%​
8,24%​
0,00%​
73,64%​
3,29%​
7,25%​
LAKEN
0,00%​
9,24%​
0,00%​
18,48%​
0,33%​
58,42%​
4,62%​
8,91%​
OOSTAKKER
0,00%​
15,99%​
0,00%​
4,42%​
0,00%​
77,89%​
0,00%​
1,70%​
HERENTALS
4,08%​
9,52%​
0,34%​
7,48%​
0,00%​
72,45%​
0,68%​
5,44%​
TIELT
0,00%​
8,52%​
0,34%​
7,84%​
0,34%​
79,22%​
2,39%​
1,36%​
SINT-JANS-MOLENBEEK
0,00%​
12,76%​
0,00%​
33,10%​
0,69%​
43,45%​
1,38%​
8,62%​
ZAVENTEM
0,00%​
11,54%​
0,00%​
12,94%​
0,00%​
54,55%​
13,64%​
7,34%​
BUGGENHOUT
0,00%​
24,04%​
0,00%​
20,70%​
0,70%​
49,65%​
0,70%​
4,21%​
MORTSEL
1,77%​
23,76%​
0,35%​
21,28%​
0,00%​
39,01%​
5,67%​
8,16%​
DILSEN-STOKKEM
0,00%​
22,34%​
0,00%​
20,57%​
0,00%​
47,87%​
4,26%​
4,96%​
KASTERLEE
0,00%​
27,18%​
0,00%​
17,23%​
0,00%​
50,27%​
1,07%​
4,26%​
ZOTTEGEM
0,00%​
27,70%​
0,00%​
3,24%​
0,00%​
60,07%​
0,00%​
8,99%​
EVERGEM
0,00%​
26,62%​
0,00%​
17,01%​
0,00%​
48,24%​
2,96%​
5,18%​
EKEREN
3,36%​
13,43%​
0,00%​
13,43%​
0,75%​
57,09%​
5,60%​
6,34%​
KALMTHOUT
2,25%​
26,64%​
0,38%​
12,38%​
0,00%​
51,22%​
4,50%​
2,63%​
GENTBRUGGE
0,00%​
17,76%​
0,00%​
13,90%​
0,00%​
61,39%​
4,25%​
2,70%​
BILZEN
0,00%​
7,07%​
0,00%​
8,25%​
0,00%​
78,39%​
0,00%​
6,29%​
BOOM
0,00%​
18,95%​
0,00%​
20,97%​
0,00%​
47,98%​
3,23%​
8,87%​
SCHAARBEEK
0,00%​
11,98%​
0,00%​
28,10%​
0,00%​
43,80%​
7,85%​
8,26%​
BERINGEN
0,00%​
1,70%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
97,88%​
0,00%​
0,42%​
MARIAKERKE
0,00%​
18,72%​
0,00%​
18,30%​
0,00%​
56,60%​
2,13%​
4,26%​
WILLEBROEK
0,00%​
18,45%​
0,00%​
23,61%​
0,43%​
25,32%​
8,15%​
24,03%​
BRUSSEL
0,00%​
12,66%​
0,44%​
19,65%​
0,44%​
55,02%​
2,18%​
9,61%​
TERVUREN
2,19%​
23,25%​
1,32%​
15,79%​
0,44%​
28,07%​
7,02%​
21,93%​
REET
0,00%​
26,37%​
0,00%​
31,43%​
0,00%​
32,97%​
0,00%​
9,23%​
SINT-AMANDSBERG
0,00%​
14,80%​
0,00%​
16,14%​
0,45%​
60,54%​
5,38%​
2,69%​
KEERBERGEN
0,00%​
32,43%​
0,00%​
9,46%​
0,00%​
49,55%​
5,86%​
2,70%​
TESSENDERLO
0,00%​
11,29%​
0,00%​
9,48%​
0,00%​
76,07%​
0,45%​
2,71%​
KONTICH
0,00%​
4,97%​
0,00%​
2,48%​
0,00%​
92,55%​
0,00%​
0,00%​
HOOGSTRATEN
0,00%​
2,26%​
0,00%​
2,26%​
0,00%​
90,95%​
2,26%​
2,26%​
RONSE
2,74%​
12,33%​
0,00%​
15,98%​
0,00%​
62,10%​
1,37%​
5,48%​
BREE
0,00%​
7,87%​
0,00%​
14,35%​
0,00%​
75,00%​
0,46%​
2,31%​
EDEGEM
0,00%​
16,28%​
0,00%​
9,77%​
3,26%​
56,28%​
6,98%​
7,44%​
RUMBEKE
0,00%​
29,84%​
0,00%​
13,52%​
0,00%​
49,65%​
4,66%​
2,33%​
JETTE
0,00%​
14,95%​
0,47%​
21,50%​
0,00%​
46,26%​
5,14%​
11,68%​
WILRIJK
3,29%​
11,27%​
0,00%​
13,62%​
0,47%​
64,32%​
4,23%​
2,82%​
KAPELLEN
0,00%​
23,00%​
0,47%​
14,08%​
0,00%​
55,40%​
1,88%​
5,16%​
IZEGEM
2,89%​
6,27%​
0,00%​
5,78%​
0,00%​
81,20%​
2,41%​
1,45%​
HOUTHALEN-HELCHTEREN
0,00%​
11,25%​
0,00%​
22,00%​
0,00%​
59,41%​
3,91%​
3,42%​
ASSE
0,00%​
14,36%​
0,00%​
13,37%​
0,00%​
55,45%​
7,43%​
9,41%​
HAMME
0,00%​
16,83%​
0,00%​
16,34%​
0,00%​
62,87%​
2,48%​
1,49%​
POPERINGE
3,50%​
1,50%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
95,00%​
0,00%​
0,00%​
ASSEBROEK
3,01%​
16,54%​
0,00%​
5,51%​
0,00%​
72,43%​
0,00%​
2,51%​
OPWIJK
0,00%​
16,71%​
0,00%​
9,62%​
0,51%​
67,09%​
0,00%​
6,08%​
WEMMEL
0,00%​
20,97%​
0,00%​
26,34%​
0,00%​
31,20%​
8,18%​
13,30%​
SINT-AGATHA-BERCHEM
0,00%​
21,54%​
0,00%​
32,31%​
0,00%​
28,72%​
5,13%​
12,31%​
HERK-DE-STAD
0,00%​
9,30%​
0,00%​
4,65%​
0,00%​
84,50%​
0,00%​
1,55%​
DUFFEL
0,00%​
16,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
64,86%​
0,52%​
3,10%​

Wat betekenen die cijfers als je weet dat het vrij net veruit het grootste is en er daar geen keuzevrijheid is?
 
Mordicus "anticlericaal" zijn en de gelovigen afzetten als een bende aspjaars maar dan wel kinderen naar een katholieke school sturen want dat is de "beste" van de regio. Dat gaat er bij mij toch ook niet in.

Ik zit met zo een schoonbroer aan tafel die op regelmatige basis geloof verkettert maar de kinderen worden wel gedropt in het college.
Bwa, ik heb op een katholieke school gezeten waar je niet eens door had dat het eentje was, op de naam na. Buiten godsdienst, zonder dat dat effectief veel over godsdienst ging, was het enige. Je kunt toch perfect zo'n school kiezen als dat een goede school is? Ik ga ook altijd een kerk in als toerist. Ik vind dat altijd interessante en vaak mooie gebouwen. Een moskee ook wel, maar dat is alleen nog maar in Sofia gebeurd.
 
Mordicus "anticlericaal" zijn en de gelovigen afzetten als een bende aspjaars maar dan wel kinderen naar een katholieke school sturen want dat is de "beste" van de regio. Dat gaat er bij mij toch ook niet in.

Ik zit met zo een schoonbroer aan tafel die op regelmatige basis geloof verkettert maar de kinderen worden wel gedropt in het college.
Mochten ongelovigen hun kinderen niet meer naar katholieke scholen sturen zou het snel afgelopen zijn met de colleges me dunkt.
 
Mordicus "anticlericaal" zijn en de gelovigen afzetten als een bende aspjaars maar dan wel kinderen naar een katholieke school sturen want dat is de "beste" van de regio. Dat gaat er bij mij toch ook niet in.

Ik zit met zo een schoonbroer aan tafel die op regelmatige basis geloof verkettert maar de kinderen worden wel gedropt in het college.
Ik denk dat je het katholiek gedeelte van een katholieke school serieus overschat. En ik denk dat kwaliteit van opleiding nog net iets belangrijker mag zijn dan een afkeer van een bepaald geloof.
Zo veel gelovigen ga je niet terugvinden onder de leerlingen in katholiek onderwijs. Het is niet omdat je meegaat naar de 'verplichte' mis 2x per jaar ofzo, dat je daarom gelovig wordt. Ik zat heel mijn leven in het katholiek onderwijs en ik heb nooit geloofd (behalve misschien tot 6 jaar ofzo, maar toen snapte ik er weinig van).
 
Wat betekenen die cijfers als je weet dat het vrij net veruit het grootste is en er daar geen keuzevrijheid is?
dat je kan zien hoeveel mensen (relatief) onderwijs krijgen in welke religie?

Ook het vrije net is verdeeld qua religies, he?
 
Mordicus "anticlericaal" zijn en de gelovigen afzetten als een bende aspjaars maar dan wel kinderen naar een katholieke school sturen want dat is de "beste" van de regio. Dat gaat er bij mij toch ook niet in.
Ik snap niet echt wat je bedoelt. Mijn dochter zit in de klas met vooral niet-gelovigen en ook het overgrote merendeel van de leerkrachten (allen behalve leerkracht godsdienst?) zal niks van hun religie in de lessen verwerken. Naar een schoolse misdienst hoeft ze al lang niet te gaan als ze dat niet wil, da's al zo vanaf de jaren 50.

Als m'n dochter daarom die school wel overweegt, op basis van wat zou ik ze moeten tegenhouden? De einddoelen zijn hetzelfde en het is de overheid die het onderwijs financiert, dus ik mag er perfect gebruik van maken.
 
beetje misleiden natuurlijk om enkel de vraag te stellen aan voor het stedelijk onderwijs. Ook voor andere onderwijskoepels zijn de cijfers beschikbaar.

Als ik kijk naar het aantal uren les die beschikbaar zijn (komt ongeveer overeen met het aantal leerlingen, zal iets te groot zijn voor de kleine godsdiensten) per religie/zinsbeschouwing) zijn dit de cijfers per gemeente, alle onderwijskoepels samen:

Row LabelsCultuurbeschouwingZedenleerAnglicaansIslamitischIsraëlitischKatholiekOrthodoxProtestants
ANTWERPEN
1,13%​
17,50%​
0,12%​
18,88%​
4,55%​
44,69%​
5,12%​
8,01%​
GENT
1,61%​
20,19%​
0,14%​
17,50%​
0,23%​
48,88%​
6,24%​
5,20%​
MECHELEN
0,00%​
17,06%​
0,08%​
16,47%​
0,00%​
58,28%​
2,34%​
5,77%​
HASSELT
0,00%​
14,55%​
0,00%​
15,47%​
0,00%​
59,82%​
5,58%​
4,58%​
SINT-NIKLAAS
0,00%​
8,20%​
0,00%​
12,11%​
0,00%​
76,59%​
0,68%​
2,41%​
AALST
0,70%​
17,01%​
0,10%​
13,00%​
0,00%​
57,55%​
2,11%​
9,53%​
DEURNE
0,65%​
22,03%​
0,11%​
28,94%​
0,11%​
33,37%​
5,72%​
9,07%​
KORTRIJK
0,00%​
12,52%​
0,11%​
8,49%​
0,00%​
70,60%​
3,16%​
5,12%​
OOSTENDE
0,00%​
26,93%​
0,34%​
13,01%​
0,34%​
49,69%​
4,17%​
5,52%​
GENK
0,00%​
12,96%​
0,00%​
14,84%​
0,00%​
66,54%​
3,02%​
2,64%​
ROESELARE
0,00%​
7,95%​
0,00%​
5,96%​
0,00%​
76,67%​
5,43%​
3,98%​
TURNHOUT
0,99%​
8,73%​
0,14%​
8,59%​
0,00%​
66,92%​
2,67%​
11,96%​
VILVOORDE
0,00%​
18,64%​
0,00%​
22,22%​
0,00%​
46,52%​
3,87%​
8,75%​
LEUVEN
1,07%​
14,19%​
0,00%​
14,04%​
0,31%​
63,08%​
2,90%​
4,42%​
MOL
0,00%​
15,67%​
0,00%​
14,80%​
0,00%​
59,63%​
0,88%​
9,02%​
GEEL
0,88%​
14,13%​
0,00%​
10,95%​
0,00%​
67,14%​
0,88%​
6,01%​
HALLE
0,92%​
11,92%​
0,00%​
10,63%​
0,00%​
59,67%​
5,68%​
11,18%​
HEVERLEE
0,00%​
15,36%​
0,00%​
9,34%​
0,00%​
69,75%​
2,78%​
2,78%​
BRASSCHAAT
9,40%​
21,02%​
0,19%​
10,23%​
0,19%​
49,67%​
4,84%​
4,47%​
BRUGGE
0,00%​
13,45%​
0,00%​
5,76%​
0,00%​
77,81%​
1,63%​
1,34%​
LOKEREN
0,00%​
15,66%​
0,00%​
13,88%​
0,00%​
66,30%​
1,78%​
2,38%​
SINT-MICHIELS
0,00%​
17,30%​
0,00%​
7,98%​
0,00%​
60,39%​
10,03%​
4,30%​
OUDENAARDE
1,05%​
13,28%​
0,00%​
10,96%​
0,00%​
70,07%​
1,90%​
2,74%​
AARSCHOT
0,00%​
20,25%​
0,00%​
13,71%​
0,00%​
56,75%​
2,32%​
6,96%​
WAREGEM
1,29%​
7,77%​
0,00%​
6,90%​
0,00%​
77,56%​
3,67%​
2,80%​
TONGEREN
0,00%​
20,46%​
0,00%​
13,79%​
0,00%​
56,78%​
0,66%​
8,32%​
LOMMEL
0,00%​
21,26%​
0,00%​
15,20%​
0,00%​
56,28%​
0,44%​
6,83%​
DENDERMONDE
0,00%​
14,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
60,85%​
1,34%​
8,28%​
HOBOKEN
1,58%​
12,90%​
0,00%​
20,36%​
0,00%​
54,30%​
3,62%​
7,24%​
DEINZE
2,29%​
13,27%​
0,23%​
14,87%​
0,00%​
62,93%​
2,29%​
4,12%​
SINT-TRUIDEN
0,00%​
14,34%​
0,00%​
10,34%​
0,00%​
64,51%​
4,70%​
6,11%​
LIER
1,90%​
11,64%​
0,00%​
9,98%​
0,00%​
71,73%​
0,71%​
4,04%​
ANDERLECHT
2,39%​
9,56%​
0,00%​
35,36%​
0,00%​
46,24%​
1,91%​
4,54%​
MERKSEM
0,00%​
4,55%​
0,00%​
14,14%​
0,00%​
74,49%​
2,78%​
4,04%​
BEVEREN-WAAS
0,00%​
19,22%​
0,00%​
13,65%​
0,00%​
55,50%​
4,55%​
7,08%​
EEKLO
1,31%​
16,21%​
0,00%​
10,98%​
0,00%​
66,01%​
2,35%​
3,14%​
PELT
1,05%​
5,78%​
0,26%​
5,52%​
0,00%​
78,19%​
2,63%​
6,57%​
IEPER
1,33%​
11,72%​
0,00%​
6,66%​
0,00%​
77,36%​
0,00%​
2,93%​
WETTEREN
0,00%​
8,13%​
0,00%​
7,05%​
0,00%​
80,76%​
1,63%​
2,44%​
TIENEN
1,11%​
15,24%​
0,00%​
16,62%​
0,00%​
51,52%​
1,66%​
13,85%​
NINOVE
0,00%​
17,22%​
0,00%​
18,33%​
0,00%​
51,94%​
2,50%​
10,00%​
BERCHEM
0,00%​
18,13%​
0,00%​
13,67%​
1,12%​
57,60%​
5,02%​
4,46%​
SINT-ANDRIES
0,00%​
17,26%​
0,00%​
4,71%​
0,00%​
74,89%​
0,86%​
2,28%​
SCHOTEN
3,45%​
11,22%​
0,00%​
8,06%​
0,00%​
70,94%​
3,17%​
3,17%​
MAASMECHELEN
0,00%​
11,51%​
0,00%​
15,83%​
0,00%​
64,89%​
3,74%​
4,03%​
DIEST
0,00%​
20,12%​
0,00%​
12,83%​
0,00%​
61,52%​
1,46%​
4,08%​
BORGERHOUT
3,58%​
13,13%​
0,00%​
17,91%​
0,00%​
57,01%​
4,18%​
4,18%​
TORHOUT
0,00%​
6,38%​
0,00%​
3,64%​
0,00%​
87,55%​
0,00%​
2,43%​
MAASEIK
0,00%​
9,24%​
0,00%​
11,40%​
0,00%​
75,04%​
1,23%​
3,08%​
HEIST-OP-DEN-BERG
0,00%​
12,17%​
0,00%​
11,54%​
0,00%​
70,67%​
1,25%​
4,37%​
WESTERLO
0,00%​
10,03%​
0,00%​
8,78%​
0,00%​
77,74%​
0,00%​
3,45%​
GERAARDSBERGEN
1,28%​
22,15%​
0,00%​
0,96%​
0,00%​
70,47%​
0,00%​
5,14%​
MENEN
0,00%​
7,58%​
0,00%​
8,24%​
0,00%​
73,64%​
3,29%​
7,25%​
LAKEN
0,00%​
9,24%​
0,00%​
18,48%​
0,33%​
58,42%​
4,62%​
8,91%​
OOSTAKKER
0,00%​
15,99%​
0,00%​
4,42%​
0,00%​
77,89%​
0,00%​
1,70%​
HERENTALS
4,08%​
9,52%​
0,34%​
7,48%​
0,00%​
72,45%​
0,68%​
5,44%​
TIELT
0,00%​
8,52%​
0,34%​
7,84%​
0,34%​
79,22%​
2,39%​
1,36%​
SINT-JANS-MOLENBEEK
0,00%​
12,76%​
0,00%​
33,10%​
0,69%​
43,45%​
1,38%​
8,62%​
ZAVENTEM
0,00%​
11,54%​
0,00%​
12,94%​
0,00%​
54,55%​
13,64%​
7,34%​
BUGGENHOUT
0,00%​
24,04%​
0,00%​
20,70%​
0,70%​
49,65%​
0,70%​
4,21%​
MORTSEL
1,77%​
23,76%​
0,35%​
21,28%​
0,00%​
39,01%​
5,67%​
8,16%​
DILSEN-STOKKEM
0,00%​
22,34%​
0,00%​
20,57%​
0,00%​
47,87%​
4,26%​
4,96%​
KASTERLEE
0,00%​
27,18%​
0,00%​
17,23%​
0,00%​
50,27%​
1,07%​
4,26%​
ZOTTEGEM
0,00%​
27,70%​
0,00%​
3,24%​
0,00%​
60,07%​
0,00%​
8,99%​
EVERGEM
0,00%​
26,62%​
0,00%​
17,01%​
0,00%​
48,24%​
2,96%​
5,18%​
EKEREN
3,36%​
13,43%​
0,00%​
13,43%​
0,75%​
57,09%​
5,60%​
6,34%​
KALMTHOUT
2,25%​
26,64%​
0,38%​
12,38%​
0,00%​
51,22%​
4,50%​
2,63%​
GENTBRUGGE
0,00%​
17,76%​
0,00%​
13,90%​
0,00%​
61,39%​
4,25%​
2,70%​
BILZEN
0,00%​
7,07%​
0,00%​
8,25%​
0,00%​
78,39%​
0,00%​
6,29%​
BOOM
0,00%​
18,95%​
0,00%​
20,97%​
0,00%​
47,98%​
3,23%​
8,87%​
SCHAARBEEK
0,00%​
11,98%​
0,00%​
28,10%​
0,00%​
43,80%​
7,85%​
8,26%​
BERINGEN
0,00%​
1,70%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
97,88%​
0,00%​
0,42%​
MARIAKERKE
0,00%​
18,72%​
0,00%​
18,30%​
0,00%​
56,60%​
2,13%​
4,26%​
WILLEBROEK
0,00%​
18,45%​
0,00%​
23,61%​
0,43%​
25,32%​
8,15%​
24,03%​
BRUSSEL
0,00%​
12,66%​
0,44%​
19,65%​
0,44%​
55,02%​
2,18%​
9,61%​
TERVUREN
2,19%​
23,25%​
1,32%​
15,79%​
0,44%​
28,07%​
7,02%​
21,93%​
REET
0,00%​
26,37%​
0,00%​
31,43%​
0,00%​
32,97%​
0,00%​
9,23%​
SINT-AMANDSBERG
0,00%​
14,80%​
0,00%​
16,14%​
0,45%​
60,54%​
5,38%​
2,69%​
KEERBERGEN
0,00%​
32,43%​
0,00%​
9,46%​
0,00%​
49,55%​
5,86%​
2,70%​
TESSENDERLO
0,00%​
11,29%​
0,00%​
9,48%​
0,00%​
76,07%​
0,45%​
2,71%​
KONTICH
0,00%​
4,97%​
0,00%​
2,48%​
0,00%​
92,55%​
0,00%​
0,00%​
HOOGSTRATEN
0,00%​
2,26%​
0,00%​
2,26%​
0,00%​
90,95%​
2,26%​
2,26%​
RONSE
2,74%​
12,33%​
0,00%​
15,98%​
0,00%​
62,10%​
1,37%​
5,48%​
BREE
0,00%​
7,87%​
0,00%​
14,35%​
0,00%​
75,00%​
0,46%​
2,31%​
EDEGEM
0,00%​
16,28%​
0,00%​
9,77%​
3,26%​
56,28%​
6,98%​
7,44%​
RUMBEKE
0,00%​
29,84%​
0,00%​
13,52%​
0,00%​
49,65%​
4,66%​
2,33%​
JETTE
0,00%​
14,95%​
0,47%​
21,50%​
0,00%​
46,26%​
5,14%​
11,68%​
WILRIJK
3,29%​
11,27%​
0,00%​
13,62%​
0,47%​
64,32%​
4,23%​
2,82%​
KAPELLEN
0,00%​
23,00%​
0,47%​
14,08%​
0,00%​
55,40%​
1,88%​
5,16%​
IZEGEM
2,89%​
6,27%​
0,00%​
5,78%​
0,00%​
81,20%​
2,41%​
1,45%​
HOUTHALEN-HELCHTEREN
0,00%​
11,25%​
0,00%​
22,00%​
0,00%​
59,41%​
3,91%​
3,42%​
ASSE
0,00%​
14,36%​
0,00%​
13,37%​
0,00%​
55,45%​
7,43%​
9,41%​
HAMME
0,00%​
16,83%​
0,00%​
16,34%​
0,00%​
62,87%​
2,48%​
1,49%​
POPERINGE
3,50%​
1,50%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
95,00%​
0,00%​
0,00%​
ASSEBROEK
3,01%​
16,54%​
0,00%​
5,51%​
0,00%​
72,43%​
0,00%​
2,51%​
OPWIJK
0,00%​
16,71%​
0,00%​
9,62%​
0,51%​
67,09%​
0,00%​
6,08%​
WEMMEL
0,00%​
20,97%​
0,00%​
26,34%​
0,00%​
31,20%​
8,18%​
13,30%​
SINT-AGATHA-BERCHEM
0,00%​
21,54%​
0,00%​
32,31%​
0,00%​
28,72%​
5,13%​
12,31%​
HERK-DE-STAD
0,00%​
9,30%​
0,00%​
4,65%​
0,00%​
84,50%​
0,00%​
1,55%​
DUFFEL
0,00%​
16,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
64,86%​
0,52%​
3,10%​

Ik weet dat in Houthalen Helchteren een soort van islamitische private middelbaar school is, daar gaan kinderen uit heel limburg naar toe, daarom die hoge % Islam denk ik. Is trouwens echt een ondermaatse school volgens mensen die er ooit op zaten.


Vgm kun je in veel scholen buiten zedenleer en godsdienst (katholiek) niets anders volgen. Was in mijn tijd toch zo. En gaan ouders tegenwoordig kinderen naar een school sturen waar bv. Islam wel gevolgd kan worden. Ipv te kijken wat het kind echt nodig heeft, en of hij of zij eigenlijk wel een passende richting kan vinden op diezelfde school.
Vaak zijn die islam leerkrachten ook propaganda materiaal voor politieke achterban. Zo verhalen gehoord dat een islam leerkracht AKP en Erdogan openlijk ondersteunde tijdens zijn lessen.
Vaak zijn ze ook verbonden aan 1 of andere sekte, die je proberen te brainwashen, zoals de Gulen beweging.

Ik vind persoonlijk dat alle godsdienst lessen moeten afgeschaft worden. Ik moest verdomme 8ste uren volgen omdat ik een ‘technische’ richting volgde maar had wel onnodig 2 uur zedenleer/week waar ik nada aan had.
 
Laatst bewerkt:
Vgm kun je in veel scholen buiten zedenleer en godsdienst (katholiek) niets anders volgen. Was in mijn tijd toch zo. En gaan ouders tegenwoordig kinderen naar een school sturen waar bv. Islam wel gevolgd kan worden. Ipv te kijken wat het kind echt nodig heeft, en of hij of zij eigenlijk wel een passende richting kan vinden op diezelfde school.
Elke school van het "officieel" onderwijs (gemeenschaps/stedelijk/gemeentelijk/provinciaal) MOET de vrije keuze geven aan de kinderen welke levensbeschouwing/godsdienst ze willen krijgen. Daar heb je dus alle keuze.

Vrij onderwijs kiest zelf (daarom zijn ze vrij). Dat kan een/meerdere godsdienst zijn, zedenleer, cultuurbeschouwing of godsdienst én zedenleer. Zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...n/wat-leert-mijn-kind/godsdienst-of-zedenleer
 
Ik snap niet echt wat je bedoelt. Mijn dochter zit in de klas met vooral niet-gelovigen en ook het overgrote merendeel van de leerkrachten (allen behalve leerkracht godsdienst?) zal niks van hun religie in de lessen verwerken. Naar een schoolse misdienst hoeft ze al lang niet te gaan als ze dat niet wil, da's al zo vanaf de jaren 50.

Als m'n dochter daarom die school wel overweegt, op basis van wat zou ik ze moeten tegenhouden? De einddoelen zijn hetzelfde en het is de overheid die het onderwijs financiert, dus ik mag er perfect gebruik van maken.

Er is nog een verschil tussen "niet geloven" en "het instituut kerk en het daarbijhorende katholicisme te verketteren" . Sta me toch toe dat wat hallucinant te vinden om met de regelmaat met de klok aan de familiedis te aanhoren hoe walgelijk het instituut wel is, hoe onnozel het allemaal is, hoe middeleeuws, etc... om dan finaal wel je kind te sturen naar het katholieke onderwijsnet, finaal nog altijd een product van alles dat je verafschuwt.

Dat het merendeel van de kinderen niet meer "gelovig" is op de oude onderdanige stijl (inclusief aflaten en boetedoening :) ) lijkt me nogal evident en een school mag/moet zich openstellen van dat klassieke juk en op een andere manier invulling geven aan dat katholiek verhaal maar opnieuw er is een verschil tussen een "ongelovige" dan opgroeien in een puur anti-verhaal.

Echt consequent gedrag is me dat toch niet.
 
Er is nog een verschil tussen "niet geloven" en "het instituut kerk en het daarbijhorende katholicisme te verketteren" . Sta me toch toe dat wat hallucinant te vinden om met de regelmaat met de klok aan de familiedis te aanhoren hoe walgelijk het instituut wel is, hoe onnozel het allemaal is, hoe middeleeuws, etc... om dan finaal wel je kind te sturen naar het katholieke onderwijsnet, finaal nog altijd een product van alles dat je verafschuwt.
Gezien het katholieke onderwijs op een aantal belangrijke vlakken DUIDELIJK afstand genomen heeft van wat er in Rome beslist is, vind ik dit niet zo raar. Bovendien zit er in de meeste schoolbesturen hoogstens nog ergens een nonnetje, maar heeft die in de praktijk niks te zeggen over de dagelijkse werking.

Terwijl als je je doopt, je wel degelijk nog altijd DUIDELIJK aansluit bij Rome .
E_Wout zei:
Dat het merendeel van de kinderen niet meer "gelovig" is op de oude onderdanige stijl (inclusief aflaten en boetedoening :) ) lijkt me nogal evident en een school mag/moet zich openstellen van dat klassieke juk en op een andere manier invulling geven aan dat katholiek verhaal maar opnieuw er is een verschil tussen een "ongelovige" dan opgroeien in een puur anti-verhaal.
Ik heb ook niks met het "anti"-verhaal hoor, een goeie collega van mijn vrouw is evangeliste en de dochter is de beste vriendin van mijn dochter. En ik walg ervan als enkele mensen hier op het werk het een schande vinden om je kind naar vrij onderwijs te sturen (ja, zelfs niet-confessioneel vrij onderwijs is een schande!).

Maar iemand die niks moet weten van het christendom, maar zijn kinderen wél naar een katholieke school stuurt, ik zie daar, behalve voor enkele "extreme" scholen, geen enkel probleem. Je kan perfect je 'atheist'/whatever zijn beleven op school en je kind niet verwarren.
 
dat je kan zien hoeveel mensen (relatief) onderwijs krijgen in welke religie?

Ook het vrije net is verdeeld qua religies, he?
Ok, maar het punt is dat dat niet zoveel zegt over de populariteit van godsdienstonderwijs op zich, omdat 2/3 van het aanbod (katholiek) vrij onderwijs is, en omdat religie zeer laag staat in de criteria voor schoolkeuze.
Door concentratie effecten krijg je zelfs selectie van niet gelovigen naar het vrije net, waardoor het aandeel islam in het officieel onderwijs nog versterkt wordt.
Dus, als indicatie over hoeveel mensen bewust voor een bepaalde levensbeschouwing kiezen, is het nauwelijks bruikbare data.
Om te zien hoeveel leerlingen de verschillende levensbeschouwelijke vakken volgen is het inderdaad zeer bruikbare data. :p
 
Ok, maar het punt is dat dat niet zoveel zegt over de populariteit van godsdienstonderwijs op zich, omdat 2/3 van het aanbod (katholiek) vrij onderwijs is, en omdat religie zeer laag staat in de criteria voor schoolkeuze.
Door concentratie effecten krijg je zelfs selectie van niet gelovigen naar het vrije net, waardoor het aandeel islam in het officieel onderwijs nog versterkt wordt.
Dus, als indicatie over hoeveel mensen bewust voor een bepaalde levensbeschouwing kiezen, is het nauwelijks bruikbare data.
Om te zien hoeveel leerlingen de verschillende levensbeschouwelijke vakken volgen is het inderdaad zeer bruikbare data. :p
Het was mij vooral te doen om het aandeel islamvolgende leerlingen correct te zetten, niet zoals De Winter het wil doen opblazen :). Uit zijn cijfers zou je vlug het woord "stedelijk" doen verdwijnen en lijkt het alsof gigantisch veel kinderen islam als godsdienst kiezen op school.
 
De laatste schoolstrijd in België is ook alweer even geleden (63 jaar ofzo?), ik mag hopen dat de geesten ondertussen misschien verder gerijpt zijn? En dat we nu wel tot een genuanceerd debat kunnen komen. Ikzelf stel mij alvast vragen bij de subsidiëring van (onderwijs)instellingen die geen godsdienstvrijheid aanbieden. Dit voelt voor mij aan als in strijd met de kerngedachte van godsdienstvrijheid, zeker als je weet dat bepaalde studierichtingen in bepaalde regio's niet in een school van een ander net gegeven worden, waardoor de keuzevrijheid de facto beperkt is.

Ik pleit niet voor de afschaffing van de verschillende netten. Het katholiek onderwijs en andere vrije netten kunnen vast en zeker hun eigen interpretatie hebben op de manier waarop ze les gegeven en dit in overeenstemming doen met de waarden die zij aan het onderwijs willen meegeven. Echter het vak godsdienst zou een keuzevak moeten zijn in iedere school, zodat iedereen zijn geloof van keuze op school kan leren, beleven en ervaren.

Persoonlijk ben ik nog wel iets extremer en mag het van mij nog verder gaan. De leer van religie heeft vandaag de dag geen relevante plaats meer binnen het onderwijs en wordt beter volledig buiten de lesuren om georganiseerd. De vrijgekomen (2?) lesuren kunnen dan voor maatschappelijk relevantere onderwerpen gebruikt worden, iets waar we als maatschappij wellicht meer aan zullen hebben.
 
De laatste schoolstrijd in België is ook alweer even geleden (63 jaar ofzo?), ik mag hopen dat de geesten ondertussen misschien verder gerijpt zijn? En dat we nu wel tot een genuanceerd debat kunnen komen. Ikzelf stel mij alvast vragen bij de subsidiëring van (onderwijs)instellingen die geen godsdienstvrijheid aanbieden. Dit voelt voor mij aan als in strijd met de kerngedachte van godsdienstvrijheid, zeker als je weet dat bepaalde studierichtingen in bepaalde regio's niet in een school van een ander net gegeven worden, waardoor de keuzevrijheid de facto beperkt is.

Ik pleit niet voor de afschaffing van de verschillende netten. Het katholiek onderwijs en andere vrije netten kunnen vast en zeker hun eigen interpretatie hebben op de manier waarop ze les gegeven en dit in overeenstemming doen met de waarden die zij aan het onderwijs willen meegeven. Echter het vak godsdienst zou een keuzevak moeten zijn in iedere school, zodat iedereen zijn geloof van keuze op school kan leren, beleven en ervaren.

Persoonlijk ben ik nog wel iets extremer en mag het van mij nog verder gaan. De leer van religie heeft vandaag de dag geen relevante plaats meer binnen het onderwijs en wordt beter volledig buiten de lesuren om georganiseerd. De vrijgekomen (2?) lesuren kunnen dan voor maatschappelijk relevantere onderwerpen gebruikt worden, iets waar we als maatschappij wellicht meer aan zullen hebben.
Ik denk dat de behoudsgezinde reflex hier wel gaat winnen, ook denk ik dat bij de brede bevolking er echt geen animo is om dit te veranderen. Uiteindelijk leeft daar de gedachte dat katholieke scholen beter zijn, en kan je de meeste mensen atheïst of op zijn minst niet-praktiserend noemen ondanks toch wel een serieus katholiek net.

Het onderwijs staat sowieso voor gigantische uitdagingen op vlak van kwaliteit en het vinden van (kwalitatief) personeel, dus je kan je ook afvragen of een extra verstoring nu wel aan de orde is. Tenzij je misschien door een soort van eenmaking ook voor een serieuze verhoging in efficiëntie (o.a. in besteding van middelen) kan zorgen. Al verwijs ik daar wel gewoon opnieuw naar mijn eerste zin.
 
De laatste schoolstrijd in België is ook alweer even geleden (63 jaar ofzo?), ik mag hopen dat de geesten ondertussen misschien verder gerijpt zijn? En dat we nu wel tot een genuanceerd debat kunnen komen. Ikzelf stel mij alvast vragen bij de subsidiëring van (onderwijs)instellingen die geen godsdienstvrijheid aanbieden. Dit voelt voor mij aan als in strijd met de kerngedachte van godsdienstvrijheid, zeker als je weet dat bepaalde studierichtingen in bepaalde regio's niet in een school van een ander net gegeven worden, waardoor de keuzevrijheid de facto beperkt is.
Ik denk niet dat er veel studierichtingen zijn die in een regio wél in één net gegeven wordt, maar niet in het officieel onderwijs. Tenzij je regio natuurlijk als 1 stad definieert :).

Overigens is er wel degelijk godsdienstvrijheid, je kan nooit gedwongen worden naar een viering te gaan, ook niet in het katholiek onderwijs. Een les godsdienst is wel geen viering.

Wat velen trouwens niet weten is dat je, weliswaar enkel in het officieel onderwijs, zelfs het vak zedenleer kan weigeren. Je hebt dan géén religieus/levensbeschouwelijke les, maar moet die uren wel in school aanwezig zijn.
 
Ik denk dat de behoudsgezinde reflex hier wel gaat winnen, ook denk ik dat bij de brede bevolking er echt geen animo is om dit te veranderen. Uiteindelijk leeft daar de gedachte dat katholieke scholen beter zijn, en kan je de meeste mensen atheïst of op zijn minst niet-praktiserend noemen ondanks toch wel een serieus katholiek net.

Het onderwijs staat sowieso voor gigantische uitdagingen op vlak van kwaliteit en het vinden van (kwalitatief) personeel, dus je kan je ook afvragen of een extra verstoring nu wel aan de orde is. Tenzij je misschien door een soort van eenmaking ook voor een serieuze verhoging in efficiëntie (o.a. in besteding van middelen) kan zorgen. Al verwijs ik daar wel gewoon opnieuw naar mijn eerste zin.

Ik hoopte dat de geesten ondertussen wel al genoeg grepen zouden zijn om dit thema op zijn minst een sereen debat te geven. Jammer genoeg vrees ik er ondertussen ook wel voor dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben en deze discussie al snel zou kunnen overslaan naar een conservatief behoudsgezinde reflex. Al dan niet aangewakkerd met non argumenten dat bepaalde netten / scholen in het onderwijs kwalitatiever zijn dan anderen.

Ik wil nog niet eens de verzuiling van het onderwijs (en bij uitbreiding grote delen van onze maatschappij) aan de kaak stellen, maar deel enkel mijn bedenkingen bij het verplichte vak godsdienst. Dit heeft anno 2023 - voor mij althans - geen enkele meerwaarde of bestaansredenen meer binnen ons onderwijs. Als scholen dit per se toch willen behouden, dan moet daar keuzevrijheid in zijn als die onderwijsinstellingen met gemeenschapsmiddelen worden gesubsidieerd. Maar idealiter maakt godsdienst geen deel meer uit van het onderwijs zelf en wordt het naschools aangeboden voor wie daar nood en behoefte aan heeft.

Dit doet dus niets af van de onderwijskwaliteit.
Het zal ook onze uitdagingen in het onderwijs niet groter of kleiner maken.

Ik denk niet dat er veel studierichtingen zijn die in een regio wél in één net gegeven wordt, maar niet in het officieel onderwijs. Tenzij je regio natuurlijk als 1 stad definieert :).

Overigens is er wel degelijk godsdienstvrijheid, je kan nooit gedwongen worden naar een viering te gaan, ook niet in het katholiek onderwijs. Een les godsdienst is wel geen viering.

Wat velen trouwens niet weten is dat je, weliswaar enkel in het officieel onderwijs, zelfs het vak zedenleer kan weigeren. Je hebt dan géén religieus/levensbeschouwelijke les, maar moet die uren wel in school aanwezig zijn.

Oké, je hebt gelijk dat ik misschien een regio te nauw bekijk. Toch denk ik dat er een sterkte zit in onderwijs in de buurt en je hier niet mag gehinderd zijn in het feit welk net dit is. Godsdienstvrijheid is in bepaalde scholen wel degelijk beperkt, doordat je verplicht les moet volgen van een bepaald geloofsovertuiging en de keuze in die school dus niet hebt om over je eigen geloofsovertuiging te leren. Natuurlijk ben je wel vrij welke school je kiest, maar als de school met gemeenschapsgeld wordt gefinancierd zou ik niet weten waarom je gehinderd zou moeten worden.

Dit is trouwens oplosbaar, zoals ik hierboven schreef. Geen godsdienst lessen meer binnen de onderwijstijd zelf. Dit kan prefect aansluitend op de school gebeuren en kan van mijn part zelf binnen de schoolmuren, zolang het maar niet verplicht vak is.
 
Wat velen trouwens niet weten is dat je, weliswaar enkel in het officieel onderwijs, zelfs het vak zedenleer kan weigeren. Je hebt dan géén religieus/levensbeschouwelijke les, maar moet die uren wel in school aanwezig zijn.

Meer zelfs, het vakkenpakket dat scholen aanbieden zijn slechts een "voorstel". Zeker in de hogere jaren kan je eventueel met de school bespreken om een specifieker pakket te bekomen. Uiteraard binnen de lijnen van organisatorisch haalbare en binnen de leertermen voor de graad.

OT: Er is onderwijsvrijheid, dwz dat je naar GO kan gaan als je geen godsdienst wil.
Je kan niet naar een katholieke school gaan en eisen geen godsdienst te krijgen. Gezien de onderwijsvrijheid mogen zij gerust dat pedagogisch project uitdragen.
Je kan toch maar moeilijk tegelijk een pedagogisch project subsidiëren en tegelijk zeggen "maar als je het niet wilt volgen moet het niet". Als je het niet wilt volgen moet je naar een school gaan waar je je wél kan vinden in het pedagogisch project
 
Terug
Bovenaan