Secularisering van het onderwijs

Cerv.Be

Well-known member
Crowdfunder FE
Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn niet gedoopt. Geen kinderen maar als die er komen zullen ze zeker ook niet gedoopt worden. Onze beider families zijn overtuigd vrijzinnig dus er is ook nooit sprake van dopen, kerkelijke huwelijken of begrafenissen in de kerk.

Qua schoolkeuze ga ik wel voor hetzelfde probleem staan als Sir.Killalot. Op honderd meter van ons huis is er een kleuten- en lagere school. Maar het is een vrije school. De makkelijkheidsoplossing voor ons zou dus zijn om een kind daar naar school te sturen. Dan heeft hij/zij waarschijnlijk ook kameraadjes op wandelafstand wonen. De dichtstbijzijnde school van het gemeenschapsonderwijs ligt op 2.5 kilometer.
Sowieso zijn verplicht gedoopt zijn, communie doen of catechese volgen rode lijnen voor mij.

Edit: ik heb zelf mijn lager onderwijs op 3 kilometer van huis gedaan terwijl er ook een vrije school was op een minuut stappen. Dus ik weet al welke keuze mijn ouders dertig jaar geleden gemaakt hebben.
Het katholieke onderwijs is al serieus ingebonden, ze kunnen ook niet anders of ze zouden leerlingen mislopen. Ze krijgen wekelijks een godsdienstles en er hangen kruisjes in de gebouwen, zelfs al vind ik dat nog achterhaald en kunnen ze daar nog moderner in zijn, maar daar beperkt het zich toch toe meestal. Veel (jongere) leerkrachten zijn niet eens katholiek, dus je kan u afvragen hoeveel katholieke waarden ze nog echt meekrijgen. Ik weet echt niet of je daar uw keuze van school moet aan laten afhangen.

De romantisering van het katholieke onderwijs, dat het zoveel beter is, kan ik wel amper geloven in deze tijden.
 
De romantisering van het katholieke onderwijs, dat het zoveel beter is, kan ik wel amper geloven in deze tijden.
"beter" is natuurlijk moeilijk, maar het is jammer genoeg wel nog altijd zo dat er een stuk segregatie is in het onderwijs, soms sterk gestimuleerd door bepaalde scholen (meestal katholieke).
 
"beter" is natuurlijk moeilijk, maar het is jammer genoeg wel nog altijd zo dat er een stuk segregatie is in het onderwijs, soms sterk gestimuleerd door bepaalde scholen (meestal katholieke).
Ik vind het vreemd om het katholieke onderwijs als elitair te bekijken. Voor mij wordt onderwijs vooral gemaakt door de leerkrachten. De beste leerkachten zitten heus niet (alleen) in het katholieke onderwijs. Verder is die segregatie toch lang niet overal. Hier in ons dorp is er 1 lagere school (katholiek onderwijs), iedereen gaat daar naar toe: de rijken, de armeren, de atheïsten, de enkele moslims die hier in het dorp wonen en de protestantse immigrant. Zo hoort het gelukkig ook. Zelf ben ik de laatste 2 jaar van het middelbaar naar een katholieke school geweest (omdat ik een bepaalde richting wou volgen die alleen daar kon op dat moment), die school zat vol moslims omdat die gewoon naar de dichtsbijzijnde school kwamen. De directeur was ook wel een crème van een kerel die alleen maar pro inclusie was.
 
Ik vind het vreemd op het katholieke onderwijs als elitair te bekijken. Voor mij wordt onderwijs vooral gemaakt door de leerkrachten. De beste leerkachten zitten heus niet (alleen) in het katholieke onderwijs. Verder is die segregatie toch lang niet overal. Hier in ons dorp is er 1 lagere school, iedereen gaat daar naar toe: de atheïsten, de enkele moslims die hier in het dorp wonen en de protestantse immigrant. Zo hoort het gelukkig ook. Zelf ben ik de laatste 2 jaar van het middelbaar naar een katholieke school geweest (omdat ik een bepaalde richting wou volgen die alleen daar kon op dat moment), die school zat vol moslims omdat die gewoon daar de dichtsbijzijnde school kwamen. De directeur was ook wel een crème van een kerel die alleen maar pro inclusie was.
De segregatie zit hem niet enkel in de religies, hoor, ik had het eigenlijk over achterstandscriteria zoals dit (% leerlingen die voldoen aan criteria):

KoepelKrijgen schooltoelageThuistaal niet NLArmere buurtMama geen secundair onderwijs
Gemeenschapsonderwijs
48,91%​
31,07%​
28,67%​
27,92%​
Katholiek
35,72%​
20,83%​
19,97%​
17,70%​
Steden/Gemeenten
39,37%​
26,26%​
23,45%​
22,42%​
 
Je lijkt in dat opzicht wat op de vriendin van mijn schoonbroer, alleen begrijp ik niet dat daar soms een keuze zou worden gemaakt die eigenlijk nadelig is voor het kind. Hier op het dorp heb je 2 basisscholen, de ene katholiek met een heel goede reputatie, de andere gemeentelijk met een mindere reputatie waar soms kindjes naartoe gaan die het moeilijk hebben en niet mee kunnen op de andere, betere school. Zij zou dus haar kind puur uit principe naar de gemeentelijke school sturen, ook al zou het meekunnen op de andere school. Dat snap ik niet goed. Je geeft je kind dus de facto een mindere opleiding enkel omwille van dat katholieke aspect, wat eigenlijk eerder protocolair en echt bijkomstig is. Want ja, een ietwat oudere kleuterjuf heeft mijn dochtertje ook eens een versje geleerd over Jezus en ja, dan draaien mijn ogen ook wel even weg. Maar eerlijk, ik denk echt niet dat mijn kinderen enkel en alleen door die enkele katholieke aspecten op die school plots extreem gelovig zullen worden, elke week naar de kerk gaan willen gaan of laat staan non of priester gaan willen worden. In het dagelijkse leven heb ik die, behalve tijdens kerstmis, nog nooit over religie, God of de kerk horen praten.

Ik denk dus dat er vaak teveel impact wordt toegekend aan dat katholieke aspect in het onderwijs, maar vaak is dat katholieke onderwijs nu wel eenmaal van goede of betere kwaliteit, niet omwille van het katholieke maar omdat die scholen vaak een langere geschiedenis hebben in onze samenleving en daardoor een stevigere basis hebben.

Ik vind het nogal pretentieus en elitair om te stellen dat die keuze nadelig zou zijn voor de opvoeding of opleiding van mijn kinderen. Ook voor de lagere school hebben we de katholieke school met goede reputatie links laten liggen voor een gemeenschapsschool een stuk verder. Maar daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad, ook mijn vrouw niet, want buiten de afstand is het gewoon een veel betere school voor onze kinderen.

Katholieke scholen dragen nog die "superieure" reputatie mee van vroeger, maar dat het katholieke net vandaag dr dag een meer kwalitatieve opleiding biedt dan het GO, of dat katholieke scholen per definitie een streepje voor hebben op gemeenschapsscholen, da's toch quatsch. Dat er door historische segregatie meer katholieke elitescholen zijn, dat klopt. Maar ik zou mijn kinderen sowieso liefst niet naar een eliteschool sturen, katholiek of niet.
 
Ik vind het nogal pretentieus en elitair om te stellen dat die keuze nadelig zou zijn voor de opvoeding of opleiding van mijn kinderen. Ook voor de lagere school hebben we de katholieke school met goede reputatie links laten liggen voor een gemeenschapsschool een stuk verder. Maar daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad, ook mijn vrouw niet, want buiten de afstand is het gewoon een veel betere school voor onze kinderen.

Katholieke scholen dragen nog die "superieure" reputatie mee van vroeger, maar dat het katholieke net vandaag dr dag een meer kwalitatieve opleiding biedt dan het GO, of dat katholieke scholen per definitie een streepje voor hebben op gemeenschapsscholen, da's toch quatsch.
Dat beweert hij toch niet? Hij zegt dat SOMS, in het geval dat de katholieke school in je buurt effectief beter is dan de gemeenschapsschool, je ze toch uit principes naar de mindere school zou sturen. Niet dat dat altijd zo is.

Edit: wij hebben ook gewoon verschillende scholen bezocht, en gekozen voor wat voor ons de beste leek, zonder te kijken of het een katholieke school is of niet. Dat doet er gewoon niet toe imo.
 
Dat beweert hij toch niet? Hij zegt dat SOMS, in het geval dat de katholieke school in je buurt effectief beter is dan de gemeenschapsschool, je ze toch uit principes naar de mindere school zou sturen. Niet dat dat altijd zo is.

Edit: wij hebben ook gewoon verschillende scholen bezocht, en gekozen voor wat voor ons de beste leek, zonder te kijken of het een katholieke school is of niet. Dat doet er gewoon niet toe imo.
Maar wat is een 'mindere' school. Van de meeste scholen heb je als buitenstaander geen enkel idee wat de kwaliteit of het niveau is. Ik betwijfel dat er velen zijn die (recente) inspectieverslagen opsnorren om te bepalen naar welke school ze hun kinderen gaan sturen. Dus wordt er vaak afgegaan op 'reputatie', waar toch vooral door het verleden en de traditie makkelijk van uit wordt gegaan dat de katholieke school 'beter' is.

De verschillen in kwaliteit zijn vaak minimaal, de ene school is beter in x, de andere in y, of ze leggen wat andere klemtonen. Die verschillen zijn in veel scholen zo beperkt dat het quatsch is om te zeggen dat je dan voor een 'mindere' opleiding kiest, laat staan dat je gaat stellen dat je dan een keuze maakt die ingaat tegen de belangen van je kind. Gezien de minieme verschillen, kan het levensbeschouwelijke verhaal toch prima een doorslaggevende factor zijn.

En voor mij doet het levensbeschouwelijke verhaal waarop de onderwijsvisie is gebaseerd er wel degelijk toe. Ik wil niet dat mijn kinderen religieuze onzin ingelepeld krijgen. Ik snap niet dat je kan zeggen "dat doet er niet toe". In andere topics kunnen we niet hard genoeg zijn voor religieuze invloed in onze samenleving, maar voor de vorming van onze kinderen zien we daar, zolang het katholiek is, geen graten in? We vertrouwen geen leerkracht met een hoofddoek aan het schoolbord, want pas op, religieuze inmenging. Maar een leerplan dat gelooid is op de christelijke leer, daar zien we geen graten in? Ik ga niet beweren dat de leerplannen van het katholieke net niet deugen door hun katholieke achtergrond, maar het gaat mij om het principe. Waar ik blijkbaar meer rechtlijnig in ben dan anderen. Als je dichtstbijzijnde school een (kwalitatieve) yeshiva-school is, of een (kwalitatieve) islamschool, ga je dan ook beweren dat de levensbeschouwelijke basis van de school er niet toe doet?
 
Als je dichtstbijzijnde school een (kwalitatieve) yeshiva-school is, of een (kwalitatieve) islamschool, ga je dan ook beweren dat de levensbeschouwelijke basis van de school er niet toe doet?
Als die scholen net zo 'hard' religieus zijn als de meeste huidige katholieke scholen - lees: buiten twee uurtjes godsdienst/levensbeschouwing, die grotendeels overeenkomt met mijn normen en waarden, is er niks religieus aan - dan wel ja. Het katholieke aspect is zodanig ver naar de achtergrond verdrongen op die scholen, dat er andere aspecten belangrijker zijn. (Ik kan natuurlijk enkel spreken over de scholen hier in de buurt, allicht bestaan er ook nog 'strenge' katholieke scholen. Waarschijnlijk zou ik inderdaad ook minder geneigd zijn om mijn kinderen daar naartoe te sturen).
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is een 'mindere' school. Van de meeste scholen heb je als buitenstaander geen enkel idee wat de kwaliteit of het niveau is. Ik betwijfel dat er velen zijn die (recente) inspectieverslagen opsnorren om te bepalen naar welke school ze hun kinderen gaan sturen. Dus wordt er vaak afgegaan op 'reputatie', waar toch vooral door het verleden en de traditie makkelijk van uit wordt gegaan dat de katholieke school 'beter' is.

De verschillen in kwaliteit zijn vaak minimaal, de ene school is beter in x, de andere in y, of ze leggen wat andere klemtonen. Die verschillen zijn in veel scholen zo beperkt dat het quatsch is om te zeggen dat je dan voor een 'mindere' opleiding kiest, laat staan dat je gaat stellen dat je dan een keuze maakt die ingaat tegen de belangen van je kind. Gezien de minieme verschillen, kan het levensbeschouwelijke verhaal toch prima een doorslaggevende factor zijn.

En voor mij doet het levensbeschouwelijke verhaal waarop de onderwijsvisie is gebaseerd er wel degelijk toe. Ik wil niet dat mijn kinderen religieuze onzin ingelepeld krijgen. Ik snap niet dat je kan zeggen "dat doet er niet toe". In andere topics kunnen we niet hard genoeg zijn voor religieuze invloed in onze samenleving, maar voor de vorming van onze kinderen zien we daar, zolang het katholiek is, geen graten in? We vertrouwen geen leerkracht met een hoofddoek aan het schoolbord, want pas op, religieuze inmenging. Maar een leerplan dat gelooid is op de christelijke leer, daar zien we geen graten in? Ik ga niet beweren dat de leerplannen van het katholieke net niet deugen door hun katholieke achtergrond, maar het gaat mij om het principe. Waar ik blijkbaar meer rechtlijnig in ben dan anderen. Als je dichtstbijzijnde school een (kwalitatieve) yeshiva-school is, of een (kwalitatieve) islamschool, ga je dan ook beweren dat de levensbeschouwelijke basis van de school er niet toe doet?

Zoals @Dyer Hunt opmerkte, ik trek daarom die lijn niet door naar alle scholen hé, enkel hier in het dorp is het wel gewoon geweten dat die ene school beter is en de leerlingen beter voorbereid worden op het middelbaar. Er zijn genoeg voorbeelden van kinderen die in de ene school starten maar nadat blijkt dat ze het moeilijk hebben naar de andere school gaan en daar wel slagen.

En uiteraard is dan eigenlijk die school beter voor dat kind en is het daar gewoon wellicht beter op zijn plaats, maar goed, in eerste instantie kan je natuurlijk niet weten dat het moeilijk gaat worden op die ene school.

En zoals ook reeds gezegd, dat katholieke is echt maar een minieme bijzaak, daar wordt niet gebeden, niet naar de kerk gegaan, daar sijpelt echt heel weinig van door. Ik vermoed, hoewel ik de materie daar niet genoeg ken, dat dat voor de gemiddelde Islam school wel anders is en de Islam daar wel een prominente plaats krijgt in de dagelijkse werking en opvoeding. Dat maakt toch echt een groot verschil. Mocht op die katholieke school er alle dagen pakweg een uur worden gebeden onder de middag en er wordt verwacht dat ze pakweg maandelijks een kerkdienst bijwonen of iedereen eens misdienaartje moet gaan spelen, dan zou mijn keuze ook niet op die school vallen, absoluut. Maar er wordt, voor de meeste katholieke scholen, echt veel te hard op dat katholieke gefocust alsof dat door de hele school doordrongen is en de leerlingen bijna gaat indoctrineren. Dat is doorgaans absoluut niet zo. Alsof al die jonge leerkrachten die daar ondertussen les geven zelf (sterk) gelovig zijn.

Ik merk echt aan heel weinig dat die school katholiek is.

Maar, het bijzondere is, die vriendin mijn schoonbroer werkt zelf op een atheneum en heeft, oa omwille van segregatie en de manier van subsidiëren, het niveau daar jaar na jaar compleet achteruit zien gaan. Zij erkent zelf dat dit een probleem is dat doorgaans, vnl op stedelijke, niet katholieke scholen voorvalt. De niet katholieke scholen worden daar gewoon harder door getroffen, dat is echt geen onzin.
 
Zoals @Dyer Hunt opmerkte, ik trek daarom die lijn niet door naar alle scholen hé, enkel hier in het dorp is het wel gewoon geweten dat die ene school beter is en de leerlingen beter voorbereid worden op het middelbaar. Er zijn genoeg voorbeelden van kinderen die in de ene school starten maar nadat blijkt dat ze het moeilijk hebben naar de andere school gaan en daar wel slagen.

En uiteraard is dan eigenlijk die school beter voor dat kind en is het daar gewoon wellicht beter op zijn plaats, maar goed, in eerste instantie kan je natuurlijk niet weten dat het moeilijk gaat worden op die ene school.

En zoals ook reeds gezegd, dat katholieke is echt maar een minieme bijzaak, daar wordt niet gebeden, niet naar de kerk gegaan, daar sijpelt echt heel weinig van door. Ik vermoed, hoewel ik de materie daar niet genoeg ken, dat dat voor de gemiddelde Islam school wel anders is en de Islam daar wel een prominente plaats krijgt in de dagelijkse werking en opvoeding. Dat maakt toch echt een groot verschil. Mocht op die katholieke school er alle dagen pakweg een uur worden gebeden onder de middag en er wordt verwacht dat ze pakweg maandelijks een kerkdienst bijwonen of iedereen eens misdienaartje moet gaan spelen, dan zou mijn keuze ook niet op die school vallen, absoluut. Maar er wordt, voor de meeste katholieke scholen, echt veel te hard op dat katholieke gefocust alsof dat door de hele school doordrongen is en de leerlingen bijna gaat indoctrineren. Dat is doorgaans absoluut niet zo. Alsof al die jonge leerkrachten die daar ondertussen les geven zelf (sterk) gelovig zijn.

Ik merk echt aan heel weinig dat die school katholiek is.
Mja, die school hier bij ons is nog een echte uniformschool, mis bij de start en het einde van het schooljaar, allerlei activiteiten rond katholieke vieringen, ...

Als het zoals bij de KUL gewoon een kruisje boven de deur van elk klaslokaal hangt, en het blijft daarbij, dan maakt het me ook al een stuk minder uit. Al heb je natuurlijk wel nog de verplichte godsdienstles waar ik het zéér moeilijk mee heb.
 
Mja, die school hier bij ons is nog een echte uniformschool, mis bij de start en het einde van het schooljaar, allerlei activiteiten rond katholieke vieringen, ...

Als het zoals bij de KUL gewoon een kruisje boven de deur van elk klaslokaal hangt, en het blijft daarbij, dan maakt het me ook al een stuk minder uit. Al heb je natuurlijk wel nog de verplichte godsdienstles waar ik het zéér moeilijk mee heb.
Ik denk dat het aantal scholen die nog "streng" in de katholieke leer zijn, toch wel beperkt zijn (en vooral dat imago willen uitstralen om allochtone leerlingen tegen te houden).

In de katholieke school waar m'n dochter naar school gaat (Ieper, waar CD&V lang de plak heeft gezwaaid) is de invloed van de godsdienst voorlopig beperkt tot de les godsdienst (waar alle religies aan bod komen) en 1 viering nét voor ontvangst van het rapport (waar m'n dochter haar zwaar verveeld heeft).
 
Mja, die school hier bij ons is nog een echte uniformschool, mis bij de start en het einde van het schooljaar, allerlei activiteiten rond katholieke vieringen, ...

Als het zoals bij de KUL gewoon een kruisje boven de deur van elk klaslokaal hangt, en het blijft daarbij, dan maakt het me ook al een stuk minder uit. Al heb je natuurlijk wel nog de verplichte godsdienstles waar ik het zéér moeilijk mee heb.

Zoals @JPV ook schrijft, die echt streng katholieke scholen, waar die godsdienst echt nog overheerst, zijn toch beperkt. En al zeker voor het basisonderwijs.

Nu, godsdienstlessen in veel scholen zijn ondertussen toch ook eerder een soort levensbeschouwingslessen, waar men niet alleen verschillende religies maar ook zaken als gender, discriminatie en mentaal welzijn bespreekt. Ik herinner me zelf een leraar godsdienst, toch al 24 jaar geleden, die ons liet mediteren in de les, die zette rustgevende muziek op en vroeg ons een comfortabele plek te zoeken in de klas en de ogen te sluiten. Dat kwam dan ook wel neer op een uurtje slapen voor sommigen, maar die leraar drong wel door tot veel leerlingen.
 
Laatst bewerkt:
Het is misschien een beetje off-topic, maar wordt het niet eens tijd om religie weg te houden van scholen?
Geen geschiedkundige, maar is de reden dat alles is zoals het is niet de hele schoolstrijd? Zo zonder context krijg je inderdaad aan buitenlanders moeilijk uitgelegd hoe we katholieke scholen hebben die ook gesubsidieerd worden. Nu goed, op zich stoort het mij niet zo, maar zuiver principieel is het inderdaad IMO gewoon fout.
 
Geen geschiedkundige, maar is de reden dat alles is zoals het is niet de hele schoolstrijd? Zo zonder context krijg je inderdaad aan buitenlanders moeilijk uitgelegd hoe we katholieke scholen hebben die ook gesubsidieerd worden. Nu goed, op zich stoort het mij niet zo, maar zuiver principieel is het inderdaad IMO gewoon fout.
Als je tegenwoordig kijkt hoeveel mensen het onderscheid niet kennen tussen "fake news" en de waarheid, lijkt het me beter om een vak als Godsdienst te vervangen door omgaan met nieuwsberichten. Of een soort wetenschap begrijpen op een niveau dat iedereen begrijpt.

Ook de druk voor ouders, om hun kinderen te laten dopen, zal dan minder worden.
 
Klopt, volgens dit artikel:
"Zo’n 57% van leerlingen in lager stedelijk onderwijs in Antwerpen volgt islamitische godsdienst op school. In het secundaire onderwijs ligt dat aantal op 51%. "

"In 2016 stelde Antwerps gemeenteraadslid Filip Dewinter (Vlaams Belang) dezelfde vraag aan toenmalig schepen voor Onderwijs Claude Marinower (Open Vld). Toen volgden er 6.451 van de 12.300 kinderen in het stedelijk basisonderwijs islamitische godsdienstles. Dat was met 52,4% al meer dan de helft. Zes jaar later is dit percentage met een kleine 5% gestegen, in tegenstelling tot de leerlingen die katholiek onderwijs volgen. Deze is in die periode in het secundaire onderwijs van 18,7% naar 13,2% gezakt."
beetje misleiden natuurlijk om enkel de vraag te stellen aan voor het stedelijk onderwijs. Ook voor andere onderwijskoepels zijn de cijfers beschikbaar.

Als ik kijk naar het aantal uren les die beschikbaar zijn (komt ongeveer overeen met het aantal leerlingen, zal iets te groot zijn voor de kleine godsdiensten) per religie/zinsbeschouwing) zijn dit de cijfers per gemeente, alle onderwijskoepels samen:

Row LabelsCultuurbeschouwingZedenleerAnglicaansIslamitischIsraëlitischKatholiekOrthodoxProtestants
ANTWERPEN
1,13%​
17,50%​
0,12%​
18,88%​
4,55%​
44,69%​
5,12%​
8,01%​
GENT
1,61%​
20,19%​
0,14%​
17,50%​
0,23%​
48,88%​
6,24%​
5,20%​
MECHELEN
0,00%​
17,06%​
0,08%​
16,47%​
0,00%​
58,28%​
2,34%​
5,77%​
HASSELT
0,00%​
14,55%​
0,00%​
15,47%​
0,00%​
59,82%​
5,58%​
4,58%​
SINT-NIKLAAS
0,00%​
8,20%​
0,00%​
12,11%​
0,00%​
76,59%​
0,68%​
2,41%​
AALST
0,70%​
17,01%​
0,10%​
13,00%​
0,00%​
57,55%​
2,11%​
9,53%​
DEURNE
0,65%​
22,03%​
0,11%​
28,94%​
0,11%​
33,37%​
5,72%​
9,07%​
KORTRIJK
0,00%​
12,52%​
0,11%​
8,49%​
0,00%​
70,60%​
3,16%​
5,12%​
OOSTENDE
0,00%​
26,93%​
0,34%​
13,01%​
0,34%​
49,69%​
4,17%​
5,52%​
GENK
0,00%​
12,96%​
0,00%​
14,84%​
0,00%​
66,54%​
3,02%​
2,64%​
ROESELARE
0,00%​
7,95%​
0,00%​
5,96%​
0,00%​
76,67%​
5,43%​
3,98%​
TURNHOUT
0,99%​
8,73%​
0,14%​
8,59%​
0,00%​
66,92%​
2,67%​
11,96%​
VILVOORDE
0,00%​
18,64%​
0,00%​
22,22%​
0,00%​
46,52%​
3,87%​
8,75%​
LEUVEN
1,07%​
14,19%​
0,00%​
14,04%​
0,31%​
63,08%​
2,90%​
4,42%​
MOL
0,00%​
15,67%​
0,00%​
14,80%​
0,00%​
59,63%​
0,88%​
9,02%​
GEEL
0,88%​
14,13%​
0,00%​
10,95%​
0,00%​
67,14%​
0,88%​
6,01%​
HALLE
0,92%​
11,92%​
0,00%​
10,63%​
0,00%​
59,67%​
5,68%​
11,18%​
HEVERLEE
0,00%​
15,36%​
0,00%​
9,34%​
0,00%​
69,75%​
2,78%​
2,78%​
BRASSCHAAT
9,40%​
21,02%​
0,19%​
10,23%​
0,19%​
49,67%​
4,84%​
4,47%​
BRUGGE
0,00%​
13,45%​
0,00%​
5,76%​
0,00%​
77,81%​
1,63%​
1,34%​
LOKEREN
0,00%​
15,66%​
0,00%​
13,88%​
0,00%​
66,30%​
1,78%​
2,38%​
SINT-MICHIELS
0,00%​
17,30%​
0,00%​
7,98%​
0,00%​
60,39%​
10,03%​
4,30%​
OUDENAARDE
1,05%​
13,28%​
0,00%​
10,96%​
0,00%​
70,07%​
1,90%​
2,74%​
AARSCHOT
0,00%​
20,25%​
0,00%​
13,71%​
0,00%​
56,75%​
2,32%​
6,96%​
WAREGEM
1,29%​
7,77%​
0,00%​
6,90%​
0,00%​
77,56%​
3,67%​
2,80%​
TONGEREN
0,00%​
20,46%​
0,00%​
13,79%​
0,00%​
56,78%​
0,66%​
8,32%​
LOMMEL
0,00%​
21,26%​
0,00%​
15,20%​
0,00%​
56,28%​
0,44%​
6,83%​
DENDERMONDE
0,00%​
14,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
60,85%​
1,34%​
8,28%​
HOBOKEN
1,58%​
12,90%​
0,00%​
20,36%​
0,00%​
54,30%​
3,62%​
7,24%​
DEINZE
2,29%​
13,27%​
0,23%​
14,87%​
0,00%​
62,93%​
2,29%​
4,12%​
SINT-TRUIDEN
0,00%​
14,34%​
0,00%​
10,34%​
0,00%​
64,51%​
4,70%​
6,11%​
LIER
1,90%​
11,64%​
0,00%​
9,98%​
0,00%​
71,73%​
0,71%​
4,04%​
ANDERLECHT
2,39%​
9,56%​
0,00%​
35,36%​
0,00%​
46,24%​
1,91%​
4,54%​
MERKSEM
0,00%​
4,55%​
0,00%​
14,14%​
0,00%​
74,49%​
2,78%​
4,04%​
BEVEREN-WAAS
0,00%​
19,22%​
0,00%​
13,65%​
0,00%​
55,50%​
4,55%​
7,08%​
EEKLO
1,31%​
16,21%​
0,00%​
10,98%​
0,00%​
66,01%​
2,35%​
3,14%​
PELT
1,05%​
5,78%​
0,26%​
5,52%​
0,00%​
78,19%​
2,63%​
6,57%​
IEPER
1,33%​
11,72%​
0,00%​
6,66%​
0,00%​
77,36%​
0,00%​
2,93%​
WETTEREN
0,00%​
8,13%​
0,00%​
7,05%​
0,00%​
80,76%​
1,63%​
2,44%​
TIENEN
1,11%​
15,24%​
0,00%​
16,62%​
0,00%​
51,52%​
1,66%​
13,85%​
NINOVE
0,00%​
17,22%​
0,00%​
18,33%​
0,00%​
51,94%​
2,50%​
10,00%​
BERCHEM
0,00%​
18,13%​
0,00%​
13,67%​
1,12%​
57,60%​
5,02%​
4,46%​
SINT-ANDRIES
0,00%​
17,26%​
0,00%​
4,71%​
0,00%​
74,89%​
0,86%​
2,28%​
SCHOTEN
3,45%​
11,22%​
0,00%​
8,06%​
0,00%​
70,94%​
3,17%​
3,17%​
MAASMECHELEN
0,00%​
11,51%​
0,00%​
15,83%​
0,00%​
64,89%​
3,74%​
4,03%​
DIEST
0,00%​
20,12%​
0,00%​
12,83%​
0,00%​
61,52%​
1,46%​
4,08%​
BORGERHOUT
3,58%​
13,13%​
0,00%​
17,91%​
0,00%​
57,01%​
4,18%​
4,18%​
TORHOUT
0,00%​
6,38%​
0,00%​
3,64%​
0,00%​
87,55%​
0,00%​
2,43%​
MAASEIK
0,00%​
9,24%​
0,00%​
11,40%​
0,00%​
75,04%​
1,23%​
3,08%​
HEIST-OP-DEN-BERG
0,00%​
12,17%​
0,00%​
11,54%​
0,00%​
70,67%​
1,25%​
4,37%​
WESTERLO
0,00%​
10,03%​
0,00%​
8,78%​
0,00%​
77,74%​
0,00%​
3,45%​
GERAARDSBERGEN
1,28%​
22,15%​
0,00%​
0,96%​
0,00%​
70,47%​
0,00%​
5,14%​
MENEN
0,00%​
7,58%​
0,00%​
8,24%​
0,00%​
73,64%​
3,29%​
7,25%​
LAKEN
0,00%​
9,24%​
0,00%​
18,48%​
0,33%​
58,42%​
4,62%​
8,91%​
OOSTAKKER
0,00%​
15,99%​
0,00%​
4,42%​
0,00%​
77,89%​
0,00%​
1,70%​
HERENTALS
4,08%​
9,52%​
0,34%​
7,48%​
0,00%​
72,45%​
0,68%​
5,44%​
TIELT
0,00%​
8,52%​
0,34%​
7,84%​
0,34%​
79,22%​
2,39%​
1,36%​
SINT-JANS-MOLENBEEK
0,00%​
12,76%​
0,00%​
33,10%​
0,69%​
43,45%​
1,38%​
8,62%​
ZAVENTEM
0,00%​
11,54%​
0,00%​
12,94%​
0,00%​
54,55%​
13,64%​
7,34%​
BUGGENHOUT
0,00%​
24,04%​
0,00%​
20,70%​
0,70%​
49,65%​
0,70%​
4,21%​
MORTSEL
1,77%​
23,76%​
0,35%​
21,28%​
0,00%​
39,01%​
5,67%​
8,16%​
DILSEN-STOKKEM
0,00%​
22,34%​
0,00%​
20,57%​
0,00%​
47,87%​
4,26%​
4,96%​
KASTERLEE
0,00%​
27,18%​
0,00%​
17,23%​
0,00%​
50,27%​
1,07%​
4,26%​
ZOTTEGEM
0,00%​
27,70%​
0,00%​
3,24%​
0,00%​
60,07%​
0,00%​
8,99%​
EVERGEM
0,00%​
26,62%​
0,00%​
17,01%​
0,00%​
48,24%​
2,96%​
5,18%​
EKEREN
3,36%​
13,43%​
0,00%​
13,43%​
0,75%​
57,09%​
5,60%​
6,34%​
KALMTHOUT
2,25%​
26,64%​
0,38%​
12,38%​
0,00%​
51,22%​
4,50%​
2,63%​
GENTBRUGGE
0,00%​
17,76%​
0,00%​
13,90%​
0,00%​
61,39%​
4,25%​
2,70%​
BILZEN
0,00%​
7,07%​
0,00%​
8,25%​
0,00%​
78,39%​
0,00%​
6,29%​
BOOM
0,00%​
18,95%​
0,00%​
20,97%​
0,00%​
47,98%​
3,23%​
8,87%​
SCHAARBEEK
0,00%​
11,98%​
0,00%​
28,10%​
0,00%​
43,80%​
7,85%​
8,26%​
BERINGEN
0,00%​
1,70%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
97,88%​
0,00%​
0,42%​
MARIAKERKE
0,00%​
18,72%​
0,00%​
18,30%​
0,00%​
56,60%​
2,13%​
4,26%​
WILLEBROEK
0,00%​
18,45%​
0,00%​
23,61%​
0,43%​
25,32%​
8,15%​
24,03%​
BRUSSEL
0,00%​
12,66%​
0,44%​
19,65%​
0,44%​
55,02%​
2,18%​
9,61%​
TERVUREN
2,19%​
23,25%​
1,32%​
15,79%​
0,44%​
28,07%​
7,02%​
21,93%​
REET
0,00%​
26,37%​
0,00%​
31,43%​
0,00%​
32,97%​
0,00%​
9,23%​
SINT-AMANDSBERG
0,00%​
14,80%​
0,00%​
16,14%​
0,45%​
60,54%​
5,38%​
2,69%​
KEERBERGEN
0,00%​
32,43%​
0,00%​
9,46%​
0,00%​
49,55%​
5,86%​
2,70%​
TESSENDERLO
0,00%​
11,29%​
0,00%​
9,48%​
0,00%​
76,07%​
0,45%​
2,71%​
KONTICH
0,00%​
4,97%​
0,00%​
2,48%​
0,00%​
92,55%​
0,00%​
0,00%​
HOOGSTRATEN
0,00%​
2,26%​
0,00%​
2,26%​
0,00%​
90,95%​
2,26%​
2,26%​
RONSE
2,74%​
12,33%​
0,00%​
15,98%​
0,00%​
62,10%​
1,37%​
5,48%​
BREE
0,00%​
7,87%​
0,00%​
14,35%​
0,00%​
75,00%​
0,46%​
2,31%​
EDEGEM
0,00%​
16,28%​
0,00%​
9,77%​
3,26%​
56,28%​
6,98%​
7,44%​
RUMBEKE
0,00%​
29,84%​
0,00%​
13,52%​
0,00%​
49,65%​
4,66%​
2,33%​
JETTE
0,00%​
14,95%​
0,47%​
21,50%​
0,00%​
46,26%​
5,14%​
11,68%​
WILRIJK
3,29%​
11,27%​
0,00%​
13,62%​
0,47%​
64,32%​
4,23%​
2,82%​
KAPELLEN
0,00%​
23,00%​
0,47%​
14,08%​
0,00%​
55,40%​
1,88%​
5,16%​
IZEGEM
2,89%​
6,27%​
0,00%​
5,78%​
0,00%​
81,20%​
2,41%​
1,45%​
HOUTHALEN-HELCHTEREN
0,00%​
11,25%​
0,00%​
22,00%​
0,00%​
59,41%​
3,91%​
3,42%​
ASSE
0,00%​
14,36%​
0,00%​
13,37%​
0,00%​
55,45%​
7,43%​
9,41%​
HAMME
0,00%​
16,83%​
0,00%​
16,34%​
0,00%​
62,87%​
2,48%​
1,49%​
POPERINGE
3,50%​
1,50%​
0,00%​
0,00%​
0,00%​
95,00%​
0,00%​
0,00%​
ASSEBROEK
3,01%​
16,54%​
0,00%​
5,51%​
0,00%​
72,43%​
0,00%​
2,51%​
OPWIJK
0,00%​
16,71%​
0,00%​
9,62%​
0,51%​
67,09%​
0,00%​
6,08%​
WEMMEL
0,00%​
20,97%​
0,00%​
26,34%​
0,00%​
31,20%​
8,18%​
13,30%​
SINT-AGATHA-BERCHEM
0,00%​
21,54%​
0,00%​
32,31%​
0,00%​
28,72%​
5,13%​
12,31%​
HERK-DE-STAD
0,00%​
9,30%​
0,00%​
4,65%​
0,00%​
84,50%​
0,00%​
1,55%​
DUFFEL
0,00%​
16,54%​
0,00%​
14,99%​
0,00%​
64,86%​
0,52%​
3,10%​
 
Mordicus "anticlericaal" zijn en de gelovigen afzetten als een bende aspjaars maar dan wel kinderen naar een katholieke school sturen want dat is de "beste" van de regio. Dat gaat er bij mij toch ook niet in.

Ik zit met zo een schoonbroer aan tafel die op regelmatige basis geloof verkettert maar de kinderen worden wel gedropt in het college.
 
Terug
Bovenaan