Het onderwijs

Spijtig dat die "beste cursus" maar beschikbaar is bij één leerkracht. Die andere 199 leerkrachten konden die beste cursus die je ooit gehad hebben, ook geven.
Zonder zo'n werkend systeem dat al even draait én ook nog eens exact doet wat de bedoeling is, zal het inderdaad blijven bij een stapel papieren die je van de persoon in kwestie kreeg.

Nu, de cursus in kwestie was ook gewoon opgesteld door iemand bezeten door zijn vak, en die dat vak het belangrijkste ter wereld vond. Wiskunde, 8u per week, was al wat die mens gaf. Niet de 6u, dat was te min ofzo. Die zorgde ook door zijn manier van doen dat elke leerling met twijfels werd afgeschrikt tijdens les 1. Een soort elitair gedoe.

Al bij al veel zaken die niet geschikt zijn voor een systeem zoals hier voorgesteld lijkt me.

Dat is dus juist de val waar veel leerkrachten inlopen; grow some balls. "voldoende uren". 90% van de vakken moet je gewoon je hand opsteken en mag je lesgeven. Hoezo moet je 'above en beyond' gaan om uren te krijgen. Het is niet dat er pakken leerkrachten staan aan te schuiven om je plek in te nemen...

Een vriend van mij is binnen door goed te investeren en vult zijn tijd af en toe door een jaar les te geven in middelbaar. Ik heb die nog nooit horen klagen dat hij geen vacatures vindt. En hij heeft zelfs geen leraren opleiding gedaan ...

Ik denk dat er niemand verwacht dat je examens of toetsen opstelt die een speeltuin zijn. Daar zou de directie of whoever eens de leraars mogen geruststellen 'keep it simple'. Zodat ze geen week verschijten aan een simpele toets.
Dat gejongleer met die uren die worden toegewezen en de hele dynamiek die daarbij komt kijken is toch net een belangrijke reden waarom veel leerkrachten de handdoek in de ring gooien. Vastbenoemden hebben daar geen last van maar iedere leerkracht die werkt met een TADD is nooit zeker van het aantal uren dat er volgende maand/semester/jaar gaan worden toebedeeld. Als gevolg ben je niet zeker over je inkomen. Die uren verdelen gaat in veel scholen dan nog 's gepaard met een hoop gefoefel en vriendjespolitiek. Je zou het voor minder aftrappen.

Vacatures vind je volop maar je moet wel de flexibiliteit hebben om volgend semester misschien 60% te verdienen tov huidig semester. Je vriend heeft dat niet nodig want hij doet het niet voor het geld. Maar dat is natuurlijk niet voor elke TADD leerkracht het geval he.

Dat gejongleer met die uren die worden toegewezen en de hele dynamiek die daarbij komt kijken is toch net een belangrijke reden waarom veel leerkrachten de handdoek in de ring gooien. Vastbenoemden hebben daar geen last van maar iedere leerkracht die werkt met een TADD is nooit zeker van het aantal uren dat er volgende maand/semester/jaar gaan worden toebedeeld. Als gevolg ben je niet zeker over je inkomen. Die uren verdelen gaat in veel scholen dan nog 's gepaard met een hoop gefoefel en vriendjespolitiek. Je zou het voor minder aftrappen.
Dat hebben leerkrachten i/h begin van hun carrière even en dan volgt er normaalgezien een vaste benoeming tot aan hun pensioen. De meeste leerkrachten uit mijn kennissenkring hebben sinds hun 25ste vaste uren (tot aan hun pensioen). Ze zitten er geen carrière lang mee te jongleren.

Dat hebben leerkrachten i/h begin van hun carrière even en dan volgt er normaalgezien een vaste benoeming tot aan hun pensioen. De meeste leerkrachten uit mijn kennissenkring hebben sinds hun 25ste vaste uren (tot aan hun pensioen). Ze zitten er geen carrière lang mee te jongleren.
Ik haalde het aan omdat ik een paar mensen ken die als zij-instromer in het onderwijs aan de slag zijn gegaan. Die zitten daar dan wel mee. Zal inderdaad niet voor de rest van hun carrière zijn maar blijkt toch een frustratie puntje bij hun.

Dat is dus juist de val waar veel leerkrachten inlopen; grow some balls. "voldoende uren". 90% van de vakken moet je gewoon je hand opsteken en mag je lesgeven. Hoezo moet je 'above en beyond' gaan om uren te krijgen. Het is niet dat er pakken leerkrachten staan aan te schuiven om je plek in te nemen...

Een vriend van mij is binnen door goed te investeren en vult zijn tijd af en toe door een jaar les te geven in middelbaar. Ik heb die nog nooit horen klagen dat hij geen vacatures vindt. En hij heeft zelfs geen leraren opleiding gedaan ...

Ge zegt het zelf eh.... uw vriend is binnen. Die geeft er dus geen hol om om ergens TADD of vast benoemd te geraken. Als ik morgen wil gaan les geven en ik wil van interim naar interim huppelen, heb ik ook geen probleem om plekken te vinden.

Maar de meeste mensen zijn niet binnen. De meeste mensen zoeken wel enige stabiliteit in hun leven en dus ook in hun inkomen.

Jonge leerkrachten klagen ook niet dat ze geen vacatures vinden. Ze stappen uit het onderwijs omdat ze nergens een vaste plek vinden. Omdat ze 5 jaar later nog steeds na elke vakantie onzeker zijn of ze in de school van het jaar voordien gaan kunnen blijven en een full time gaan kunnen bijeen sprokkelen.

Ik heb zelf 2,5 jaar les gegeven in 1 scholengroep. Toen ik dacht mijn TADD vast te hebben, bleek dat dat niet zo was, want in dat eerste half jaar hadden ze mij op papier 2 uurtjes op een ander vak gezet. Ik had dat inderdaad getekend. Ze hadden toen wel gezegd dat dat een kunstgreepje was om mij een fulltime te kunnen geven, niet dat dat was omdat ze toen al geteld hadden dat ze mij dan een jaar langer konden houden. Het jaar nadien ging ik dan wel mijn TADD krijgen en dat was uiteraard het jaar dat ik mocht beschikken. Te verwachten wel, want had dat al met 5 andere collega's zien gebeuren ondertussen. En tadaaaa... gans een scholengroep waar je zelfs geen interim meer kan doen, want dan zit je plots aan die uren.

Ik had het toen ook al wel wat gehad met lesgeven op zich. Dus in die zin was dat voor mij sowieso het moment om een ander pad in te slaan. Maar als je dat een paar keer mee maakt, dan mag je nog zo graag les geven. Dan ben je ten eerste al verbrand in alle scholengroepen in de nabije omgeving, dus zit je sowieso al verder van huis en tegen dan willen de meeste wel een huizeke kopen, kindje maken.... allez weet wel zo die dingen die wat zekerheid vereisen.

Misschien moet je wat minder hoog van de toren blazen over dingen waar je eigenlijk geen hol van af weet, maar waar je iemand kent die dan nog niet eens representatief is voor de groep waar je over spreekt.

De meeste leerkrachten die ik ken...= anekdotisch bewijs. Want Ik ken er vooral heel veel (incl mezelf) die lang (plus min 10 jaar) hebben moeten wachten tot er zekerheid was. Wie heeft er dan gelijk?

De personen uit mijn afstudeerklas die nog leerkracht zijn gebleven, hebben allemaal pas hun TADD gehaald na +5j, en vaak pas volledige uren na een jaar of 8. De enige die sneller was, was de enige man van de klas.
En dat valt dus helemaal niet mee, want op die leeftijd wil je je vaak ook gaan settelen, een huis kopen, aan kinderen beginnen... Maar alles wat financiële impact heeft, hangt vast aan de job. Niet aan of je wilt werken, maar of je mag werken. En pak je tijdelijk een andere job aan, kan je vaak niet meteen weg wanneer er net uren vrijkomen.
Zal nooit vergeten dat ik in mijn dorp een aanbieding kreeg die ik moest weigeren, omdat ik niet eerder weg mocht bij mijn toenmalige opdracht in Brussel. Anders had ik daar wellicht nog gezeten, onder de kerktoren.

Ik hoop dat het intussen iets makkelijker is.

Dat van die uren is enkele jaren geleden al onderzocht. Ik heb daar toen aan deelgenomen. Conclusie was dat leerkrachten gemiddeld op jaarbasis gewoon een 40-urenweek hadden.
Uit nieuwsgierigheid, hoe bevraagt men zoiets - wordt dat geregistreerd, tijdsschema dat moet ingevuld worden, ik veronderstel dat men dat uitsplitst in bepaalde activiteiten - zijn daar ook details van genre x % voor lesgeven, vergaderen, activiteiten, verbeteren, voorbereiden ...

Vacatures vind je volop maar je moet wel de flexibiliteit hebben om volgend semester misschien 60% te verdienen tov huidig semester. Je vriend heeft dat niet nodig want hij doet het niet voor het geld. Maar dat is natuurlijk niet voor elke TADD leerkracht het geval he.

Ge zegt het zelf eh.... uw vriend is binnen. Die geeft er dus geen hol om om ergens TADD of vast benoemd te geraken. Als ik morgen wil gaan les geven en ik wil van interim naar interim huppelen, heb ik ook geen probleem om plekken te vinden.

Maar de meeste mensen zijn niet binnen. De meeste mensen zoeken wel enige stabiliteit in hun leven en dus ook in hun inkomen.

Jonge leerkrachten klagen ook niet dat ze geen vacatures vinden. Ze stappen uit het onderwijs omdat ze nergens een vaste plek vinden. Omdat ze 5 jaar later nog steeds na elke vakantie onzeker zijn of ze in de school van het jaar voordien gaan kunnen blijven en een full time gaan kunnen bijeen sprokkelen.

Ik heb zelf 2,5 jaar les gegeven in 1 scholengroep. Toen ik dacht mijn TADD vast te hebben, bleek dat dat niet zo was, want in dat eerste half jaar hadden ze mij op papier 2 uurtjes op een ander vak gezet. Ik had dat inderdaad getekend. Ze hadden toen wel gezegd dat dat een kunstgreepje was om mij een fulltime te kunnen geven, niet dat dat was omdat ze toen al geteld hadden dat ze mij dan een jaar langer konden houden. Het jaar nadien ging ik dan wel mijn TADD krijgen en dat was uiteraard het jaar dat ik mocht beschikken. Te verwachten wel, want had dat al met 5 andere collega's zien gebeuren ondertussen. En tadaaaa... gans een scholengroep waar je zelfs geen interim meer kan doen, want dan zit je plots aan die uren.

Ik had het toen ook al wel wat gehad met lesgeven op zich. Dus in die zin was dat voor mij sowieso het moment om een ander pad in te slaan. Maar als je dat een paar keer mee maakt, dan mag je nog zo graag les geven. Dan ben je ten eerste al verbrand in alle scholengroepen in de nabije omgeving, dus zit je sowieso al verder van huis en tegen dan willen de meeste wel een huizeke kopen, kindje maken.... allez weet wel zo die dingen die wat zekerheid vereisen.

Misschien moet je wat minder hoog van de toren blazen over dingen waar je eigenlijk geen hol van af weet, maar waar je iemand kent die dan nog niet eens representatief is voor de groep waar je over spreekt.

De meeste leerkrachten die ik ken...= anekdotisch bewijs. Want Ik ken er vooral heel veel (incl mezelf) die lang (plus min 10 jaar) hebben moeten wachten tot er zekerheid was. Wie heeft er dan gelijk?

De personen uit mijn afstudeerklas die nog leerkracht zijn gebleven, hebben allemaal pas hun TADD gehaald na +5j, en vaak pas volledige uren na een jaar of 8. De enige die sneller was, was de enige man van de klas.
En dat valt dus helemaal niet mee, want op die leeftijd wil je je vaak ook gaan settelen, een huis kopen, aan kinderen beginnen... Maar alles wat financiële impact heeft, hangt vast aan de job. Niet aan of je wilt werken, maar of je mag werken. En pak je tijdelijk een andere job aan, kan je vaak niet meteen weg wanneer er net uren vrijkomen.
Zal nooit vergeten dat ik in mijn dorp een aanbieding kreeg die ik moest weigeren, omdat ik niet eerder weg mocht bij mijn toenmalige opdracht in Brussel. Anders had ik daar wellicht nog gezeten, onder de kerktoren.

Dat kan allemaal zijn.

Maar de discussie was gestart met "de leerkrachten moeten 7249 uren per week werken omdat ze anders niet vastbenoemd/TADD raken. Ik zei 'dat maakt allemaal geen hol uit' (lees terug ivm het examen of toets opstellen met allerlei toeters en bellen). Dat jullie daarom met argumenten afkomen dat een jonge leerkracht niet snel vastbenoemd raakt, dat kan allemaal zijn en ga ik niet ontkennen maar is weinig relevant voor die discussie.

By the way, elke starter heeft onzekerheid en moet gaten vullen. Zo specifiek is dat niet voor leerkrachten. De 22jarige vers-afgestudeerden krijgen niet de coolste taken, he. En als er moet geknipt worden, knippen ze eerst de goedkope jongelingen af want die zijn vervangbaar.

En mijn madam had TADD na 2y en volledig vastbenoemd rooster na 4y of zo. En ondertussen huis gekocht en verbouwd. Het is maar welke je voorbeelden je pakt zeker ?

En dat settelen, dat zal ook wel meevallen zeker ? Als het ze uitkomt, dan zijn de 22-jarigen aan het sabaticalen en deeltijds werken en whatever. Om dan 2 min later te klagen dat ze niet kunnen settelen en een huis kopen als ze vers uit school komen.

I am sorry, maar dat noem ik 'lerarengedrag'. Met die redenering moet niemand in de prive ooit aan kinderen of een huis beginnen, he. Je hebt nooit zekerheid.

Dat was geen redenering of keuze of zo, dat was gewoon realiteit in onze regio... Het was niet zomaar ook dat ik in Brussel zat, dat was omdat er dicht bij huis gewoon geen plaats was èn omdat veel scholengemeenschappen hier de gewoonte had om af te danken voor de TADD bereikt werd.

Dat uw madam chance had, is oprecht heel fijn voor haar. Snap niet waarom haar situatie niet evenzeer kan bestaan naast het feit dat het systeem gewoon voor veel mensen wèl nadelig is.

En een zijdiscussie is toch wel redelijk normaal op een forum... In de bredere discussie past dit namelijk perfect: hoe leerkrachten soms neergezet worden in de trend om te polariseren, terwijl het beroep nu eenmaal mooie maar ook een paar zeer onaantrekkelijke kanten heeft, waaronder de punten die worden aangehaald door users die je daar citeert.

En mijn madam had TADD na 2y en volledig vastbenoemd rooster na 4y of zo. En ondertussen huis gekocht en verbouwd. Het is maar welke je voorbeelden je pakt zeker ?

En dat settelen, dat zal ook wel meevallen zeker ? Als het ze uitkomt, dan zijn de 22-jarigen aan het sabaticalen en deeltijds werken en whatever. Om dan 2 min later te klagen dat ze niet kunnen settelen en een huis kopen als ze vers uit school komen.

I am sorry, maar dat noem ik 'lerarengedrag'. Met die redenering moet niemand in de prive ooit aan kinderen of een huis beginnen, he. Je hebt nooit zekerheid.

Ik ben hier al 5 keer begonnen met hertypen. Maar weet je, ge hebt gelijk Cege, als gij het niet persoonlijk zijt tegengekomen is het niet waar, gezeur, lerarengedrag....

Jij mag hier denigrerend uit de hoek komen en als je daar reply's op krijgt, gaat de discussie daar volgens jou niet over.
En als het niet in jouw omgeving gebeurd is het al gelul.

Wat een degoutante manier van een discussie voeren.

Amai, de draad wordt weer maar eens platgewalst door individuen voor wie Ockhams Scheermes een te hoog gegrepen gegeven is blijkbaar: vacatures in het onderwijs raken inderdaad amper ingevuld omdat lesgeven nu eenmaal een makkelijk jobke is dat bovengemiddeld verloond wordt en waar er meer vakantiedagen zijn dan dat er gewerkt moet worden
:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

[In de "discussie" over het aantal uren dat er per week gepresteerd moet worden, wordt er overigens ook vaak voorbijgegaan aan het feit dat een leerkracht vaak behoorlijk wat "springuren" heeft & daardoor de facto veel meer uren op school doorbrengt dan 20 of 21].

Maar welke vacatures worden niet ingevuld? De vacatures van een paar uur per school, waarbij je als leerkracht van hot naar her moet lopen om toch aan een deftig rooster (en loon) te raken? De vacatures om in te vallen voor een langdurig zieke die op tijd en stond toch eens komt opdagen? Of de voltijdse roosters met uiteindelijk zicht op vaste benoeming?

Volgens mij zit daar een groot deel van het probleem.

Eens vastbenoemd heb je dat probleem inderdaad niet meer - maar je hangt wel vast aan die vaste benoeming in de school / scholengemeenschap waar je vastbenoemd werd.
Mijn zus heeft zo enkele jaren hier en daar lesgegeven in de buurt en uiteindelijk vast benoemd geraakt relatief ver van waar ze woont. Nu kan ze niet meer dichter bij huis werken zonder heel dat circus opnieuw te doorstaan, want die vaste benoeming geld enkel voor die scholengemeenschap verder weg.
Dus weer een extra auto op de weg die de files langer maakt, elke dag tijd en energie verschijten terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn indien men dat systeem afschaft.

Heel dat systeem is gewoon rot. Waarom moet een leerkracht vast benoemd worden? Waar is dat goed voor? Ik denk dat iedereen die zelfs maar rakelings in contact komt met het onderwijs wel een aantal anekdotes heeft van situaties waarin het systeem van vaste benoemingen een hinder is zowel voor de goede leerkrachten om te beginnen als om de slechte leerkrachten buiten te shotten.

Onmiddelijk afschaffen die handel. Wat mij betreft kan elke discussie over onderwijs gepauzeerd worden totdat dit afgeschaft is.

Eens vastbenoemd heb je dat probleem inderdaad niet meer - maar je hangt wel vast aan die vaste benoeming in de school / scholengemeenschap waar je vastbenoemd werd.
Mijn zus heeft zo enkele jaren hier en daar lesgegeven in de buurt en uiteindelijk vast benoemd geraakt relatief ver van waar ze woont. Nu kan ze niet meer dichter bij huis werken zonder heel dat circus opnieuw te doorstaan, want die vaste benoeming geld enkel voor die scholengemeenschap verder weg.
Dus weer een extra auto op de weg die de files langer maakt, elke dag tijd en energie verschijten terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn indien men dat systeem afschaft.

Heel dat systeem is gewoon rot. Waarom moet een leerkracht vast benoemd worden? Waar is dat goed voor? Ik denk dat iedereen die zelfs maar rakelings in contact komt met het onderwijs wel een aantal anekdotes heeft van situaties waarin het systeem van vaste benoemingen een hinder is zowel voor de goede leerkrachten om te beginnen als om de slechte leerkrachten buiten te shotten.

Onmiddelijk afschaffen die handel. Wat mij betreft kan elke discussie over onderwijs gepauzeerd worden totdat dit afgeschaft is.
Beetje gelijkaardig hier. Mijn vrouw had uren opgebouwd en benoemd in school A die onder de provincie viel. Was echter wat ver en heeft jaar op jaar gedwee gesolliciteerd bij een school (B) in de buurt die onder het katholieke systeem viel. Sowieso andere gemeenschap dus en na 8 jaar op de ene school is nu 3 jaar bezig in de nieuwe en amper 7 uur benoemd dus elke jaar opnieuw weer wat onzekerheid. Veel beloftes altijd maar je kan het nooit zeker weten.
Gisteren ofzo bericht gehad dat ze volgend jaar haar taalvak in het 4e mag/moet geven. Dus wat ze al drie jaar heeft opgebouwd in het 1e en 2e, kan de grotendeels de schop op.

Zijn dat rampen? Neen. Is dat aangenaam? Ook niet. Voor ons op zich zelfs geen probleem moest ze eens een jaar 4/5e ofzo moeten gaan, mijn loon is mooi genoeg daarvoor. Maar ik kan bedenken dat er velen in minder rooskleurige toestanden zitten waarbij het dan toch telkens op het einde van jaar en gedurende de "grote vakantie" met de billen dicht is, hopend op positief nieuws.

Trouwens, aan Waalse kant is er weer heel wat aan het verschuiven, waaronder ook afschaf vaste benoemingen voor nieuwe leerkrachten. Levert hoop protest op (niet aleen om die maatregel) maar lijkt maar beperkt tot in Vlaanderen door te schemeren in de media of ligt dat aan mij?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het idd niet zo in the picture staat in Vlaanderen omdat het gemeenschapsmaterie is en we weinig affiniteit voelen met het Franstalig onderwijs.
Blijkbaar zijn de problemen in Wallonië al jaren aan de gang, omdat de verdeelsleutel van de financiële middelen anders is dan in Vlaanderen. Dat dat in combinatie met de schuldenberg, hoge loonkosten etc. zorgt dat het onderwijs daar diep in de sh*t zit, met de protesten tot gevolg. Maar ik had daar zelf bijvoorbeeld nog nooit echt veel over gehoord, over die structurele problemen van een ander level daar...

Terug
Bovenaan