Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Wat ik wel niet zo goed snap, is de houding van Rutten. Ze voelt zich gepasseerd en heeft zoiets van "kdoe al jarenlang moeite, kvind dat die post mi toekomt." Terwijl Van Tigchelt baas van het OCAD was..dus eigenlijk echt wel een expert in zn vak en dus niet uit is/was op postjes pakken.
En dan denk ik "hallo Rutten..wakker worden. Kennis gaat echt wel voor op postjes pakken omdat ge vindt dat het u toekomt"
Toch even opmerken dat Paul Van Tigchelt niet de 1e keuze was.
Men wou eerst Kris Luyckx, maar die paste.
Wat is de meerwaarde van Luyckx tov Rutten? (een vraag, ik ken geen van beiden goed genoeg om daar een mening over te hebben)
 
Logische stappen allemaal.
Quickie muist er vanonder als het té heet wordt. Vermijdt daarmee nog meer blamage (for what it's worth) van de OVLD.
Redt zijn figuur want is enige die 'verantwoordelijkheid' opneemt... (lees: weglopen)
En gaat terug naar de orde van de dag in Kortrijk met vermoedelijk ongeveer dezelfde wedde.

Kaakslag voor de maatschappij/democratie enz... again ...
 
Toch even opmerken dat Paul Van Tigchelt niet de 1e keuze was.
Men wou eerst Kris Luyckx, maar die paste.
Wat is de meerwaarde van Luyckx tov Rutten? (een vraag, ik ken geen van beiden goed genoeg om daar een mening over te hebben)
Pure speculatie langs mijn kant, maar ik zie drie redenen:
  1. Na zo'n systeemfout komt het beter over om een expert op de post te zetten dan een beroepspoliticus (Rutten heeft ook wel een rechtendiploma, maar is meteen de politiek ingegaan)
  2. Een nieuw gezicht lanceren voor de verkiezingen
  3. De beruchte clans binnen Open VLD, waarbij geweten is dat Rutten momenteel geen lid is van de regerende clan ...

Rutten toont met haar reactie in elk geval aan waarom zij geen goede keuze was.
 
Ik weet niet, ik ben precies toch wel tevreden dat er eens iemand met kennis van zake op zo'n post beland, dan dat het weer de zoveelste postjespakker is die tijdelijk moet invallen.
Rutten moest zich doodschamen om haar reactie. Eventjes de dood van 2 Zweden quasi willen aangrijpen om een ministerpost te claimen en dan zo misnoegd zijn dat dat niet lukt, omdat ze simpelweg niet de juiste kennis/capaciteiten heeft.
Blij dat we op deze manier van haar af zijn.
 
Wat een boeiende wendingen allemaal. Mij leek het ontslag van Quickie en dan de aanstelling van Van Tigchelt een berekende en veilige keuze van de partij. Het zijn bijna verkiezingen dus zo lang zal Quickie niet zonder postje zitten en ondertussen heb je iemand met een hoop relevante ervaring op een actueel zeer relevante post.

Dat Rutten het afbolde leek me eerst ook een Courtois-Rode Duivels scenario. Maar nu lijkt de partij toch plots zéér verdeeld te zijn.
 
Het wordt dringend tijd dat we kunnen stemmen voor een burgemeester
Hij had nochtans 3 keer meer voorkeurstemmen dan de 2 in het lijstje bij de laatste verkiezing. Wat op zich ook wel een redelijke aanwijzing was van dat ze hem wel wouden als burgemeester.
 
Voor een partij die enorm met het 'postjesmentaliteit' cliché sukkelt is het toch wel enorm pijnlijk dat de linksblauwe aahang van Rutten de partij op stelten zet op het moment dat er eens niet een postje toegekend wordt, maar gewoon de juiste persoon op de juiste stoel gezet wordt.

Wie, o wie gaat Open VLD komen redden?
 
Voor een partij die enorm met het 'postjesmentaliteit' cliché sukkelt is het toch wel enorm pijnlijk dat de linksblauwe aahang van Rutten de partij op stelten zet op het moment dat er eens niet een postje toegekend wordt, maar gewoon de juiste persoon op de juiste stoel gezet wordt.

Wie, o wie gaat Open VLD komen redden?
Waar zit Guy Verhofstadt ondertussen?

De Gucht is toch ook zijn mening al komen geven en papa de Croo
 
Hij had nochtans 3 keer meer voorkeurstemmen dan de 2 in het lijstje bij de laatste verkiezing. Wat op zich ook wel een redelijke aanwijzing was van dat ze hem wel wouden als burgemeester.
Quickie zijn ster is natuurlijk wel wat tanende in Kortrijk. Enerzijds door een drietal jaar geleden, ondanks alle andere beloftes, dan toch voor die ministerpost te gaan, anderzijds omdat Ruth de laatste jaren wel enorm aan populariteit gewonnen heeft in Kortrijk. (Ruth Vandenberghe is misschien niet het politiek meesterbrein zoals "de Vincent" maar in haar naïviteit is ze wel aan het scoren bij de Kortrijkse bevolking). Zie ook enquête van het nieuwsblad een tweetal weken terug waar Ruth Vandenberghe hoge toppen scheerde en men vooral Quickie niet terug aan het roer wou zien.

Qua timing is het allemaal "een geluk bij een ongeluk" voor Quickie. Het zinkend schip dat de VLD op vandaag is kan hij met veel emotie verlaten (pakt altijd lekker bij de stemmers want "die pakt tenminste zijn verantwoordelijkheid") om dan het komende jaar weer te bouwen aan zijn eigen reputatie en slag om slingel in de media te verschijnen om alle projecten in Kortrijk op te eisen. Het enige wat die man wil is zijn burgemeesterschap veilig stellen dus moest hij wel beginnen zagen aan de pootjes van Ruth. In 2024 wordt je verplicht diegene met de meeste voorkeurstemmen voor te dragen als je de meerderheid vormt, dat risico wou Quickie onvoorbereid helemaal niet nemen.

Conclusie: hij zocht een opportuniteit om het af te bollen en het manhaftig opvangen van de kogel voor alles wat verkeerd gelopen is bij het parket van Brussel, is vooral een keuze uit plat opportunisme.
 
Conclusie: hij zocht een opportuniteit om het af te bollen en het manhaftig opvangen van de kogel voor alles wat verkeerd gelopen is bij het parket van Brussel, is vooral een keuze uit plat opportunisme.
Ik weet niet of ik het helemaal zo gegaan is. Maar men had zijn ontslag zeker al bekeken in een ruimere strategie om ergens anders/later voordeel uit te halen.
 
Pure speculatie langs mijn kant, maar ik zie drie redenen:
  1. Na zo'n systeemfout komt het beter over om een expert op de post te zetten dan een beroepspoliticus (Rutten heeft ook wel een rechtendiploma, maar is meteen de politiek ingegaan)
  2. Een nieuw gezicht lanceren voor de verkiezingen
  3. De beruchte clans binnen Open VLD, waarbij geweten is dat Rutten momenteel geen lid is van de regerende clan ...

Rutten toont met haar reactie in elk geval aan waarom zij geen goede keuze was.

Het idee alleen al dat men bij OVLD dacht dat Luyckx zich ging moeien in die wespennest. Ongena toch niet het politieke meesterbrein dan.

Het water komt steeds hoger te staan en dan wordt het gevecht om de enkele droge plaatsjes steeds bitsiger. We gaan naar een situatie waar voor OVLD eigenlijk nog maar de lijsttrekker's plaats een garantie op een zetel is in 2024. Daarbuiten zal er weinig of niets te rapen zijn. Rutten wist dat het nu of nooit was en het is dan nooit geworden. Op menselijk vlak kan ik de reactie begrijpen. Maar daar stopt het dan wel.
 
De vrouwenkaart trekken, dat ontbrak er nog aan...

Maurits Vande Reyde: "Eeuw van de vrouw? Bij ons eerder begin van de vorige eeuw"

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vindt het jammer hoe het verlopen is met Gwendolyn Rutten. "Ik denk dat Gwendolyn Rutten een van de meest oprechtste en sterkste politica is die ik persoonlijk ken. We zitten in de eeuw van de vrouw, maar ik heb soms de indruk dat dat bij ons het begin van de vorige eeuw is", klonk het scherp. Over de keuze van Van Tigchelt wil hij nog niets kwijt: "Ik ken hem nog niet, ik ga hem nu leren kennen."
 
Quickie had net maaltijdcheques aangekondigd voor fod justitie juni 2024… benieuwd wat er nog van komt
Hoe hebben ze het weer verschoven van januari 2024 naar juni 2024 ?

Was dacht ik de minister van ambtenarenzaken van groen die dit had voorgesteld. Al zijn sommige van de andere verhogingen afgeschaft.
Al ben ik nog altijd defacto tegen dat idee van ambtenaren maaltijdcheques te geven...
 
Toch even opmerken dat Paul Van Tigchelt niet de 1e keuze was.
Men wou eerst Kris Luyckx, maar die paste.
Wat is de meerwaarde van Luyckx tov Rutten? (een vraag, ik ken geen van beiden goed genoeg om daar een mening over te hebben)
Er is maar 1 meerwaarde dat je in deze situatie kan inbrengen en dat is iemand zetten die wat nu in beweging is kan voortzetten.
Op 8 maand tijd gaan er geen mirakels gebeuren. Al het geld is al verdeeld. Alle projecten die moeten lopen, lopen. Op dat vlak gaat Van Tigchelt ook niet veel kunnen doen.
De post van minister van justitie is op dit moment niet meer dan een PR post. Veel vertellen over wat anderen voor u gestart hebben, niets waar je zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen, alles wat de komende maanden positief is op je eigen hoed steken, uw eigen verkopen als de redder, goed nieuwsshow verkopen, harde taal spreken zonder gevolgen of evaluatie, ...

Dat probleem van de dossiers zal een snelle en hopelijk deftige oplossing krijgen en dan is het weer over naar de orde van de dag. Drugs en terrorisme.
 
Niet noodzakelijk hé.

Die Van Tichelt gaat met grote kans minstens 2 - 3 jaar nog op post zitten. Aangezien ik de kans klein acht dat wij zeer snel een nieuwe regering gaan hebben.

Ik denk dat als de verkiezingsresultaten een beetje lijken op de resultaten van de peilingen dat je gelijk zou kunnen hebben.

De partijen die liever geen Vivaldi 2 zouden willen, Nva die zou kunnen dreigen met een Vlaamse regering met Vlaams Belang als ze hun goesting niet krijgen in de federale, Wallonië die misschien stiekem wel weeral geld van Vlaanderen nodig heeft maar dit niet durft te onderhandelen door de PTB.

Dat zijn maar een paar willekeurige dingen waar ik zomaar aan denk die een regeringsvorming moeilijk zullen maken.
 
Terug
Bovenaan