Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Ze hebben blijkbaar de nummer 2 van het kabinet gekozen.
Is wel de beste keuze. Die kent de dossiers beter dan Van Quickenborne.
Iemand nieuw daar zetten die het binnen een paar maand terug mag afbollen zal ook niet veel performant werk opleveren.
 
Rutten in haar gat gebeten en stopt met nationale politiek. Wat had ze nu gedacht?
Ze haalt in datzelfde statement uit naar de huidige top van Open Vld. "De voorbije dagen werd duidelijk dat de huidige partijtop geen rol van betekenis meer voor mij ziet weggelegd. Het zij zo, dat is het lot van elke politicus. De onrespectvolle manier waarop dat gebeurde, draagt wel bij aan mijn beslissing. Politiek is een harde stiel, dat weet ik. Maar op een bepaald moment wordt het gebrek aan respect te groot."

Gebrek aan respect voor de burger ontgaat haar blijkbaar compleet. Een logische opvolger binnen de bestaande structuur die alle dossiers al vier jaar vanop de tweede plaats heeft gevolgd en daardoor dus geen kostbare tijd moet laten verloren gaan voor inwerking kiezen als opvolger?

But what about meeeeeee?
 
Ik heb geen enkele ervaring in de ambtenarij of met bureauwerk op zich. Maar ik hoop toch dat je voorbeeld van een Excel waar 1000 man in moet een boutade is en niet gestoeld op effectieve ervaringen bij de overheid.

Bij ons is elke "database" (niet overheid, maar S&P500 company) die ze gebruiken een excelleke. Met wat chance op een gedeelde drive of een SharePoint. Met wat minder chance op een persoonlijke SharePoint (person left the company, oops). Met nog minder chance over en weer mailen aangezien die op een niet gedeelde locatie staat(en dus 138483 versies in omloop).

Ze doen ongeveer alles in brakke excellekes. Contracten oplijsten. Requirements voor een product beheren. Risk management. Data beheer.
Typisch 100 man die in dezelfde excel zit te briccoleren... en 500 records x 50 kolommen. Dolle pret voor review.

We hebben nu met een team of 4 sinds 2-3y iets anders waar je individuele records kunt reviewed met een compare diff. Kost paar 10k per jaar. Mogen elk jaar Hemel en aarde bewegen om die licentie te vernieuwen... veel mensen vinden inefficiencies Comfortabel.
 
Excel is een rekenblad, geen database :p

Use Excel when you:

  • Require a flat or nonrelational view of your data instead of a relational database that uses multiple tables, and when your data is mostly numeric.
  • Frequently run calculations and statistical comparisons on your data.
  • Want to use PivotTable reports to view hierarchical data in a compact and flexible layout.
  • Plan to create charts regularly and want to use the new charting formats that are available in Excel.
  • Want to emphasize your data by using conditional formatting icons, data bars, and color scales.
  • Want to perform sophisticated what-if analysis operations on your data, such as statistical, engineering, and regression analysis.
  • Want to keep track of items in a simple list, either for personal use or for limited collaboration purposes.

  • Accounting You can use the powerful calculation features of Excel in many financial accounting statements — for example, a cash flow statement, income statement, or profit and loss statement.
  • Budgeting Whether your needs are personal or business related, you can create any type of budget in Excel — for example, a marketing budget plan, an event budget, or a retirement budget.
  • Billing and sales Excel is also useful for managing billing and sales data, and you can easily create the forms that you need — for example, sales invoices, packing slips, or purchase orders.
  • Reporting You can create various types of reports in Excel that reflect your data analysis or summarize your data — for example, reports that measure project performance, forecast data, summarize data, or present variance data.
  • Planning Excel is a great tool for creating professional plans or useful planners — for example, a weekly class plan, a marketing research plan, a year-end tax plan, or planners that help you plan weekly meals, parties, or vacations.
  • Tracking You can use Excel to keep track of data in a time sheet or list — for example, a time sheet for tracking work, or an inventory list that keeps track of equipment.
  • Using calendars Because of its grid-like nature, Excel lends itself well to creating any type of calendar — for example, an academic calendar to keep track of activities during the school year, or a fiscal year calendar to track business events and milestones.

het is niet omdat het niet puur database is, dat het dus niet als zo gebruikt kan worden. Anyway, mijn bedoeling was dus niet om hier te pro's en contra's van excel voor een bedrijf op te starten. Al wat ik zei, was dat dit het minimum was dat ze hadden kunnen doen om zo'n stommiteiten te vermijden. Het gaat om 31 dossiers/jaar. Excel is daar meer dan genoeg voor om die data te managen en de dossiers te tracken.

Laten we nu maar terug naar de orde van de dag gaan voordat dit afgesplitst wordt naar een nieuw topic: 'Excel in het bedrijfsleven: geschikt voor datamanagement of niet?'
 
het is niet omdat het niet puur database is, dat het dus niet als zo gebruikt kan worden. Anyway, mijn bedoeling was dus niet om hier te pro's en contra's van excel voor een bedrijf op te starten. Al wat ik zei, was dat dit het minimum was dat ze hadden kunnen doen om zo'n stommiteiten te vermijden. Het gaat om 31 dossiers/jaar. Excel is daar meer dan genoeg voor om die data te managen en de dossiers te tracken.

Laten we nu maar terug naar de orde van de dag gaan voordat dit afgesplitst wordt naar een nieuw topic: 'Excel in het bedrijfsleven: geschikt voor datamanagement of niet?'

Wel, het is wel duidelijk dat "datamanagement" hier het probleem is. :p

Er is geen data over de aanvraag. Niemand volgt het deftig op. Informatie raakt verloren. Niemand weet van iets. Controles worden overgeslagen.
Dan verbaast het mij niet dat er zoveel procedurefouten gebeuren, stukken verloren geraken, overblijfselen van slachtoffers per ongeluk vernietigd worden, staatsgevaarlijke mensen ongemoeid rondlopen,...
 
het is niet omdat het niet puur database is, dat het dus niet als zo gebruikt kan worden. Anyway, mijn bedoeling was dus niet om hier te pro's en contra's van excel voor een bedrijf op te starten. Al wat ik zei, was dat dit het minimum was dat ze hadden kunnen doen om zo'n stommiteiten te vermijden. Het gaat om 31 dossiers/jaar. Excel is daar meer dan genoeg voor om die data te managen en de dossiers te tracken.

Maar gaat een beetje voorbij aan het feit dat diezelfde overheidsdiensten en/of rechtbanken natuurlijk méér dan die ene bevoegdheid hebben.

Ik deel je visie dat zelfs bij papieren dossiers in deze tijden een zekere mate van digitale opvolging toch een must zou moeten zijn, maar ik zou daarbij echt niet voor Excel kiezen wanneer daar gemakkelijk betere tools die niet meer kosten voor beschikbaar zijn.

Persoonlijk zou ik bij zo'n gevoelige dossiers zelfs graag een soort van digitale check-in/check-out zien, vergelijkbaar met de barcodes op boeken in de lokale bibliotheek. Klinkt misschien eenvoudiger dan het in werkelijkheid zou zijn, maar elke "belangrijke kast" zou op die manier al een soort van bibliotheek kunnen zijn waar je niets in of uit haalt zonder scanbeweging.

Straks zijn onze PMD-zakken meer hoogtechnologisch dan dat onze recht/kromspraak dat is.
Zuhal Demir als minister van federale Justitie dan maar? Misschien dat Fernand Huts dat ook nog wilt sponsoren.

Laten we nu maar terug naar de orde van de dag gaan voordat dit afgesplitst wordt naar een nieuw topic: 'Excel in het bedrijfsleven: geschikt voor datamanagement of niet?'

Dit lijkt mij nu eens eigenlijk een leuk topic, inclusief overheidssector dan.
 
Maar gaat een beetje voorbij aan het feit dat diezelfde overheidsdiensten en/of rechtbanken natuurlijk méér dan die ene bevoegdheid hebben.

Ik deel je visie dat zelfs bij papieren dossiers in deze tijden een zekere mate van digitale opvolging toch een must zou moeten zijn, maar ik zou daarbij echt niet voor Excel kiezen wanneer daar gemakkelijk betere tools die niet meer kosten voor beschikbaar zijn.

Persoonlijk zou ik bij zo'n gevoelige dossiers zelfs graag een soort van digitale check-in/check-out zien, vergelijkbaar met de barcodes op boeken in de lokale bibliotheek. Klinkt misschien eenvoudiger dan het in werkelijkheid zou zijn, maar elke "belangrijke kast" zou op die manier al een soort van bibliotheek kunnen zijn waar je niets in of uit haalt zonder scanbeweging.

Straks zijn onze PMD-zakken meer hoogtechnologisch dan dat onze recht/kromspraak dat is.
Zuhal Demir als minister van federale Justitie dan maar? Misschien dat Fernand Huts dat ook nog wilt sponsoren.
volledig akkoord hoor dat het meer dan een excelleke moet zijn, daarom dat ik ook zei: 'op zijn minst.' Kost geen hol extra, want zit sowieso in het office-pakket en het had geholpen voor die 31 dossiers/jaar.

Lol, i.v.m. de PMD zakken. Dat is eigenlijk wel zo. Hier in Oostakker betaal je een bepaald bedrag en als ze uw container van restafval komen leegmaken, wordt uw container eerst gescand en als ge niet betaald hebt, wordt hij geweigerd. Als digitalisering lukt voor vuilophaling, zou dat zeker mogen lukken voor een dienst als justitie.

Het is altijd spijtig dat eerst iets ernstig moet voorvallen eer er (even) een versnelling hoger wordt geschakeld. Maar het is toch nog afwachten of het ook werkelijk efficiënter wordt.
Dit lijkt mij nu eens eigenlijk een leuk topic, inclusief overheidssector dan.
lol, voel je vrij om het aan te maken. geeft misschien nog mooie verhalen :p
 
volledig akkoord hoor dat het meer dan een excelleke moet zijn, daarom dat ik ook zei: 'op zijn minst.' Kost geen hol extra, want zit sowieso in het office-pakket en het had geholpen.

Lol, i.v.m. de PMD zakken. Dat is eigenlijk wel zo. Hier in Oostakker betaal je een bepaald bedrag en als ze uw container van restafval komen leegmaken, wordt uw container eerst gescand en als ge niet betaald hebt, wordt hij geweigerd. Als digitalisering lukt voor vuilophaling, zou dat zeker mogen lukken voor een dienst als justitie.

Het is altijd spijtig dat eerst iets ernstig moet voorvallen eer er (even) een versnelling hoger wordt geschakeld. Maar het is toch nog afwachten of het ook werkelijk efficiënter wordt.

Ah, jij verwijst naar de containers... daar heb je ook gelijk in.
Ik bedoelde eerder de proefprojecten rond statiegeld waarbij men mensen de barcode op een blikje of PET-flesje willen laten scannen, en dan de barcode van je blauwe zak om zo je statiegeld terug te krijgen (waar een bedrijf van Fernand Huts tussen zou komen zitten, vandaar mijn steek naar de neoliberale vleugel van de N-VA).

lol, voel je vrij om het aan te maken. geeft misschien nog mooie verhalen :p

Hahaha, ik twijfel, maar als ik dat doe is de anonimiteit van dit forum voor mij niet meer gegarandeerd. 😅
 
Gebrek aan respect voor de burger ontgaat haar blijkbaar compleet. Een logische opvolger binnen de bestaande structuur die alle dossiers al vier jaar vanop de tweede plaats heeft gevolgd en daardoor dus geen kostbare tijd moet laten verloren gaan voor inwerking kiezen als opvolger?

But what about meeeeeee?

Ik denk dat haar einde wel wat meer inhoudt dan enkel dat. Ze verwijst naar een onrespectvolle behandeling van de afgelopen dagen en het lijkt me eerder te kaderen in de manier waarop het allemaal beslist is. Iets wat wel vaker mis lijkt te lopen bij Open VLD de laatste periode...
Bart Tommelein zegt ook dat hij uit onvrede niet meer naar het partijbureau komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
volledig akkoord hoor dat het meer dan een excelleke moet zijn, daarom dat ik ook zei: 'op zijn minst.' Kost geen hol extra, want zit sowieso in het office-pakket en het had geholpen voor die 31 dossiers/jaar.

Lol, i.v.m. de PMD zakken. Dat is eigenlijk wel zo. Hier in Oostakker betaal je een bepaald bedrag en als ze uw container van restafval komen leegmaken, wordt uw container eerst gescand en als ge niet betaald hebt, wordt hij geweigerd. Als digitalisering lukt voor vuilophaling, zou dat zeker mogen lukken voor een dienst als justitie.

Het is altijd spijtig dat eerst iets ernstig moet voorvallen eer er (even) een versnelling hoger wordt geschakeld. Maar het is toch nog afwachten of het ook werkelijk efficiënter wordt.

lol, voel je vrij om het aan te maken. geeft misschien nog mooie verhalen :p
Ik denk dat we nochtans als genoeg ernstige voorvallen gehad hebben maar die versnelling hoger is er toch nog altijd niet.
 
Maar als je hoort van @cege hoe moeilijk zelfs een groot commercieel bedrijf het kan hebben met data en change management, dan hoeft het niet te verbazen dat het bij de overheid nog wat trager loopt natuurlijk. Naast het feit dat de overheid zich ook aan veel meer regels e.d. moet houden.

Enfin, opnieuw geen excuus hé. Maar ik denk dat we onderschatten hoe groot, hoe oud en hoe log een tanker als Justitie precies is. En velen onder ons weten ook hoe gigantisch de kosten van een custom IT/data systeem kunnen oplopen, en hoe brak die systemen tegelijkertijd ook nog kunnen werken.

Je kan ook klein beginnen, maar dan loop je weer tegen het risico dat je met 500 verschillende systemen over evenveel diensten zit, die allemaal onderhouden moeten worden en liefst toch met elkaar kunnen werken.
 
Maar als je hoort van @cege hoe moeilijk zelfs een groot commercieel bedrijf het kan hebben met data en change management, dan hoeft het niet te verbazen dat het bij de overheid nog wat trager loopt natuurlijk. Naast het feit dat de overheid zich ook aan veel meer regels e.d. moet houden.

Enfin, opnieuw geen excuus hé. Maar ik denk dat we onderschatten hoe groot, hoe oud en hoe log een tanker als Justitie precies is. En velen onder ons weten ook hoe gigantisch de kosten van een custom IT/data systeem kunnen oplopen, en hoe brak die systemen tegelijkertijd ook nog kunnen werken.

Je kan ook klein beginnen, maar dan loop je weer tegen het risico dat je met 500 verschillende systemen over evenveel diensten zit, die allemaal onderhouden moeten worden en liefst toch met elkaar kunnen werken.

En er ook rekening mee houden dat papieren dossiers niet gehacked kunnen worden om ze digitaal te laten verdwijnen. Security op niveau justitie moet top zijn. Teveel slechte mensen met geld die daar wel es een legertje darkweb hackers tegenaan zet om een bepaald dossier te laten verdwijnen.
 
En er ook rekening mee houden dat papieren dossiers niet gehacked kunnen worden om ze digitaal te laten verdwijnen. Security op niveau justitie moet top zijn. Teveel slechte mensen met geld die daar wel es een legertje darkweb hackers tegenaan zet om een bepaald dossier te laten verdwijnen.
Privacy, security, ... moet allemaal stukken sterker dan bij het gemiddelde private bedrijf.
 
Terug
Bovenaan