Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Van mij mag je alle kritiek hebben die je wilt, maar beargumenteer ze in plaats van met oneliners te gooien. De insinuatie in je tweede zin is redelijk degoutant eigenlijk. Omdat ik vind dat posts hier wat meer gestoffeerd mogen zijn, wilt dat blijkbaar zeggen dat ik de slachtoffers van de aanslag maar een akkefietje vind? Echt, je moet het verdomme maar durven.

Ja, die opremking was zeker niet algemeen bedoeld, maar wel wat ik denk dat jij erover vindt... :sarcastic:

Koman man, niet alles zo persoonlijk pakken.
 
Ja, die opremking was zeker niet algemeen bedoeld, maar wel wat ik denk dat jij erover vindt... :sarcastic:

Koman man, niet alles zo persoonlijk pakken.
Ook in het algemeen is je opmerking degoutant. Alsof er iemand van de verantwoordelijken bij de respectieve diensten en politici zo over die slachtoffers denkt. Dat Van Quickenborne direct ontslag neemt, is al teken genoeg dat dit niet als faits divers wordt beschouwd.

Voor de rest: nog altijd geen argumentatie, nog altijd vooral vitriool.
 
Laatst bewerkt:
Ook in het algemeen is je opmerking degoutant. Alsof er iemand van de verantwoordelijken bij de respectieve diensten en politici zo over die slachtoffers denkt. Dat Van Quickenborne direct ontslag neemt, is al teken genoeg dat dit niet als faits divers wordt beschouwd.

Voor de rest: nog altijd geen argumentatie, nog altijd vooral vitriool en spelfouten.

Onee, een spelfout! Snel, bel de taalpolitie.

Mogen mensen ook nog een gevoel uiten of moet alles hier met wetenschappelijk en statistisch onderbouwd zijn voor u?
 
Ik dacht dat na Dutroux (30 jaar terug?) de diensten al beter gingen samenwerken?

Nemen ze nu terug 30jaar?


Edit:

Er wordt een database gemaakt van alle die het bevel hebben gekregen om het grondgebied te verlaten

Is dit een grap? Bestond dit nog niet?
 
Om een scheet in een fles aan te kondigen.
+ 5 magistraten
+25 agenten voor spoorwegpolitie
+50 voor gerechtelijke politie
een databank voor betere samenwerking op nationaal vlak.
een betere gegevensuitwisseling in Europa.
Blijkbaar was er ook iets met de aanstelling van de procureur des konings, wat nu opgelost is.
 
Onee, een spelfout! Snel, bel de taalpolitie.

Mogen mensen ook nog een gevoel uiten of moet alles hier met wetenschappelijk en statistisch onderbouwd zijn voor u?

* We mikken op discussies van enig niveau: onderbouw je stellingen met argumenten, laat holle slogans achterwege, blijf ontopic. Pas je schrijfstijl en taalgebruik aan.
Kunnen we dan nu terug ontopic gaan?

Om een scheet in een fles aan te kondigen.
Wat verwacht je precies dat ze gaan doen? Of beter: wat moeten ze van jou precies aankondigen?

Veel meer dan wat ze nu aan het aankondigen zijn kunnen ze nu niet doen natuurlijk. Meer mensen op de diensten zetten is al een goed begin, die database van personen die het bevel hebben gekregen om het grondgebied te verlaten ook. Ik hoop dan wel dat in die database ook de vragen voor uitleveringen eveneens opgenomen worden, want daar is waar het hier is fout gelopen ...
 

Kunnen we dan nu terug ontopic gaan?
Bedoel je nu jezelf? Een discussiepartner gaan schofferen met een onbewuste taalfout is nu geen onderbouwd argument maar gewoon keihard een ad hominem.

Op de man spelen 3 ptn (i.e. ad hominems, argumenten discrediteren door te wijzen op bepaalde eigenschappen of omstandigheden van de poster die dat argument aanbracht)
 
“Ik ga naar Laken om het ontslag van de regering in te dienen”.
Het lijkt me toch ook weer een reactief verhaal. Ineens worden er 50 extra man hier en daar geposteerd om dit probleem op te lossen. Als we nu eens heel eerlijk zijn gaan die 50 man de jarenlange malaise ook niet echt oplossen.

Voor de rest feitelijk gewoon wat VB light gewauwel met databases voor illegalen etc.
 
Dit.

Personeel bij? Ons land heeft al het grootste ambtenarenleger van Europa alsook aantal agenten per kop.

Mentaliteitsverandering is nodig.
En kan je zo'n bewering ook staven?

Gewoon een snelle zoekactie leert:

Public sector: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector_size
België zit heel lichtjes boven het gemiddelde van de OECD. In Europa hebben Noorwegen, Hongarije, Denemarken, Kroatië, Zweden, Letland, Estland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland een grotere publieke sector. We scoren maar net hoger dan Nederland en Frankrijk.

Aantal agenten per capita: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_police_officers
Even snel kijken, maar daar zie ik Spanje, Kroatië, Griekenland, Italië, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, ... allemaal boven België staan.


Het lijkt mij zeker dat een mentaliteitsverandering inderdaad mede aan de orde is, en meer mensen is absoluut niet altijd een zekere manier om dingen op te lossen, maar Justitie heeft echt wel een probleem qua onderbemanning en onderfinanciering (en financieel wanbeheer, zoals al gezegd).
 
Dit.

Personeel bij? Ons land heeft al het grootste ambtenarenleger van Europa alsook aantal agenten per kop.

Mentaliteitsverandering is nodig.
Alleen duurt een mentaliteitsverandering een eeuwigheid, als het ooit al lukt. (zie maar naar het verkeer).
Meer volk vangt het probleem dan een beetje op. Niet zaligmakend natuurlijk en de vraag is ook waar ze die gaan vinden.

Het toegankelijk maken van de database lijkt me een goede stap, maar ook daar zal natuurlijk de interne werking en samenwerking van alle diensten gecontroleerd worden.
Privacy blijft ook een moeilijk issue, als ik het goed versta. Zomaar alles delen kan gewoon niet en je moet ook veiligheden inbouwen in een systeem waarbij sommige personen toegang krijgen tot informatie die normaal niet bij hun dienst behoort. (onlangs is er toch nog zo iemand veroordeeld dacht ik). Ook binnen Europa kan je niet gewoon een database oprichten en daar alle diensten maar toegang toe geven. Lijkt me toch niet zo gemakkelijk om daar de juiste balans in te vinden, zeker als je dan ook met info van niet Europeanen zit.



-----
Kan iemand toelichten wat hier het probleem was:
- Er komt een wettelijke regeling voor de benoeming van een procureur des Konings in Brussel.
Was deze er dan niet?
 
Die extra benoemingen gaan inderdaad toch totaal geen verschil maken.

Richt een task force op met een grondige doorlichting en haal de grove borstel door justitie en migratie. Bouw desnoods wat extra gevangenissen met een noodprocedure (cfr. de nooddorpen voor Oekraïners). Sanctioneer advocaten die de prodeo-procedure misbruiken,...

Het wordt hier graag afgeschilderd als populistisch gezwets, maar voor de minste verkeersovertreding krijg je een boete in de brievenbus. En ik vind dit helemaal prima, maar graag ook dezelfde efficiëntie voor andere aspecten van het strafrecht.

Maar er zal dus niets veranderen. En op 9 juni 2024 gaat men verbaasd zijn waarom zoveel mensen op een extreem-rechtse partij stemmen.
 
En kan je zo'n bewering ook staven?

Gewoon een snelle zoekactie leert:

Public sector: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector_size
België zit heel lichtjes boven het gemiddelde van de OECD. In Europa hebben Noorwegen, Hongarije, Denemarken, Kroatië, Zweden, Letland, Estland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland een grotere publieke sector. We scoren maar net hoger dan Nederland en Frankrijk.

Aantal agenten per capita: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_police_officers
Even snel kijken, maar daar zie ik Spanje, Kroatië, Griekenland, Italië, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, ... allemaal boven België staan.


Het lijkt mij zeker dat een mentaliteitsverandering inderdaad mede aan de orde is, en meer mensen is absoluut niet altijd een zekere manier om dingen op te lossen, maar Justitie heeft echt wel een probleem qua onderbemanning en onderfinanciering (en financieel wanbeheer, zoals al gezegd).
Even merci zeggen voor jouw inhoudelijke bijdragen hier en in vele andere topics waar de vele posts waar ze maar blijven smijten met meningen ingekleed als feiten.
 
Die extra benoemingen gaan inderdaad toch totaal geen verschil maken.

Richt een task force op met een grondige doorlichting en haal de grove borstel door justitie en migratie. Bouw desnoods wat extra gevangenissen met een noodprocedure (cfr. de nooddorpen voor Oekraïners). Sanctioneer advocaten die de prodeo-procedure misbruiken,...

Het wordt hier graag afgeschilderd als populistisch gezwets, maar voor de minste verkeersovertreding krijg je een boete in de brievenbus. En ik vind dit helemaal prima, maar graag ook dezelfde efficiëntie voor andere aspecten van het strafrecht.

Maar er zal dus niets veranderen. En op 9 juni 2024 gaat men verbaasd zijn waarom zoveel mensen op een extreem-rechtse partij stemmen.

Verkiezingsbingo 2024:
B: "We hebben het signaal van de kiezer gehoord."
I: "We moeten de kiezers van het Vlaams Belang respecteren maar niet hun politici. "
N: "De N-VA is eigenlijk de grootste verliezer in absolute stemmenaantal."
G: "Als je de stemmen voor de extreme partijen niet meetelt zijn wij eigenlijk de grootste politieke partij/familie."
O: "Het is tijd voor politieke vernieuwing!"


Dat is dan weer wel een typisch Belgisch probleem dus, hommeles over de taal :sarcastic:

En vind je dit in deze onterecht? Er is een duidelijke, informele regel dat de topvacatures binnen de magistratuur 50/50 verdeeld worden, en nu eist één Franstalige de volle pot.

Ik ben géén flamingant, maar het mag toch wel eens gezegd worden dat doorgaans die hommeles er is omdat Franstaligen zelfs na bijna 200 jaar België nog altijd te weinig respect hebben voor het Nederlands, zeker in Brussel.
Als je zo'n toploon krijgt, leer dan gewoon de beide fucking landstalen, dat is echt niet zo moeilijk, zeker niet als je al een goede 5 jaar universitaire studies gedaan hebt.

Topfunctie in België op federaal niveau? Tweetaligheidsvereiste zonder uitzondering denk ik dan. Je kan nog enige flexibiliteit geven qua een lager niveau van spreken/schrijven voor functies waarin externe communicatie minder van belang is, maar het verstaan van anderstalige collega's volstaat.
 
Terug
Bovenaan