Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

moeten er ook niet naïef in zijn, de top bereiken gebeurt vaak op niet-koosjere manieren.
Dat is in het zakenleven zo, maar ook zo in de politiek.
Het is wat het is.
 
Inderdaad, zie bijvoorbeeld de toeslagenaffaire in Nederland.
Idd, dat was zo'n ramp dat het volledige kabinet toen gevallen is.

Justitie en migatie zijn in ELK land heikele thema's en in ELK land wordt er geblunderd. Maar zoals hierboven al gezegd, wij weten het meestal alleen van ons eigen land.
 
Volgens het nieuwsblad is die magistraat ook niet onbesproken.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_97529652



Waardoor het natuurlijk best niet moeilijk is om uit te vogelen wie deze persoon is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gct2fpn4s

Daar kan ik zo lastig van worden he. Je hoort al jaar en dag de malaise bij het parket en gerecht. 'Te weinig middelen! te weinig budget!' Maar als puntje bij paaltje komt denk ik dat het eerder 'teveel corruptie! Teveel lobbyen' is....

Uit dat laatste artikel (2009) best ook wel nog een opmerkelijke passage.


Hoe is die dan weer magistraat kunnen worden?
edit.. zo dus
https://www.demorgen.be/nieuws/omstreden-procureur-blijft-niet-aan-als-vn-expert~b757b769/

De magistraat die werkte als VN-expert in het domein van terrorismebestrijding, zou de magistraat zijn die een terroristische aanslag laat gebeuren?

Dat zijn van die dingen die je enkel voorstelt in gitzwarte komedies.
 
Idd, dat was zo'n ramp dat het volledige kabinet toen gevallen is.

Justitie en migatie zijn in ELK land heikele thema's en in ELK land wordt er geblunderd. Maar zoals hierboven al gezegd, wij weten het meestal alleen van ons eigen land.
Natuurlijk. Daarmee dat zo'n berichten van "in het buitenland lachen ze ons uit" ook zo onnozel zijn.
 
Ik hoor vaak zo’n dingen, alleen in België, alleen in Nederland, alleen in de US, … ik denk dat België niet zo uniek is met onze problemen.
Er is een tuchtrecht uitgeschreven in het wetboek om de magistratuur toch nog aan iets van deontologie te onderwerpen.
Dat je nog magistraat kan zijn na zulke kemels, (prostitutiebezoeken betaald Koen Blijweert, beaulieu, en nog andere onfrise zaken zoals dossiers in de zaak senelle opvragen voor de bevriende beschuldigde, toevallig de advocaat van jaja koen blijweert) gaat er bij mij gewoon niet in.
Die man is tot op het bot corrupt en had nooit die functie nog mogen uitvoeren.

Wat gelijklopende cases in nederland.
Affaire sorgdrager: ontslaan
Duitsland:
Toen het OM het boekje te buiten ging en twee journalisten beschuldigden van landsverraad: ontslaan

Belgie. twee zaken waar het boekje te buiten wordt gegaan (beaulieu en senelle) en dan deontologische toch wel laakbare zaken (prostitutiebezoek op kosten van notoire persoon) Postje in de VN en daarna terug op post in de magistratuur.... yeah... only in belgium....
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben gewoon een te tamme pers.
In andere landen zou de naam en reputatie van die magistraat op de voorpagina van meerdere kranten staan die schreeuwen om zijn ontslag.
Die man heeft 2 doden op zijn geweten, onrechtstreeks.
Het enige positieve aan dit ontslag van Van Quickenborne is dat het concept politieke verantwoordelijkheid nog niet volledig dood is, maar zoals Carl Devos zei: er zouden meerdere mensen ontslag mogen genomen hebben. Premier inclusief.

En scheiding der machten is allemaal goed en wel ,maar justitie is een klucht aan het worden in dit land, en je kan wijzen naar gebrek aan financiering, maar deze magistraat schreeuw gewoon incompetentie bovenop corruptie, daar mag gerust een "noodprocedure" voor gecreëerd worden waarbij het parlement wél een vastbenoemd magistraat stante pede mag ontslaan, vanwege de dramatische gevolgen.
 
Ik denk dat we als maatschappij hier in belgie veel te tolerant zijn voor feaude en corruptie. De reden waarom de pers niet zo hard schreeuwt is omdat we er eigenlijk niet zo van wakker liggen.
 
Laatst bewerkt:
Er is een tuchtrecht uitgeschreven in het wetboek om de magistratuur toch nog aan iets van deontologie te onderwerpen.
Dat je nog magistraat kan zijn na zulke kemels, (prostitutiebezoeken betaald Koen Blijweert, beaulieu, en nog andere onfrise zaken zoals dossiers in de zaak senelle opvragen voor de bevriende beschuldigde, toevallig de advocaat van jaja koen blijweert) gaat er bij mij gewoon niet in.
Die man is tot op het bot corrupt en had nooit die functie nog mogen uitvoeren.

Wat gelijklopende cases in nederland.
Affaire sorgdrager: ontslaan
Duitsland:
Toen het OM het boekje te buiten ging en twee journalisten beschuldigden van landsverraad: ontslaan

Belgie. twee zware zaken (beaulieu en senelle) en dan deontologische toch wel laakbare zaken (prostitutiebezoek op kosten van notoire persoon) Postje in de VN en daarna terug op post in de magistratuur.... yeah... only in belgium....

Er zijn 2.600 magistraten actief in België



Als ik die tabellen lees in dit document, is 99,9% onbesproken :p.

En de straffen die uitgedeeld worden zijn toch ook maar belachelijk

Blz 37
Een gunstig advies wordt gegeven voor een verlenging van 3 maand schorsing ZONDER INHOUDING VAN WEDDE wegens een STRAFRECHTERLIJKE veroordeling voor witwassen en verduistering door een magistraat. (Wat een klucht, betaald thuiszitten omdat hij geld verduisterde.)

blz 34
Magistraat krijgt schorsing van één maand wegens illegaal wapenbezit, schenden van een straatverbod, geweld tegen partner en intimidatie.
 
Corruptie komt gewoon in elk land voor en er is zelf een index voor.
Ik zie in de meeste landen met gem. corruptie weinig of geen protest ertegen. En bij die met veel corruptie waagt ge uw leven door er tegen te protesteren.
Ik denk dat iedereen gewoon weet dat je corruptie nooit kan uitroeien. Macht is doorheen de geschiedenis gewoon onlosmakelijk verbonden met corruptie. Dus zolang de corruptie niet teveel impact heeft op het dagelijkse leven is er weinig animo om er iets aan te doen.
En laten we eerlijk zijn: buiten een post op BG zie ik hier ook niet veel animo om te gaan protesteren aan de Wetstraat.
 
Hij kan weer op zijn stoeltje in Kortrijk gaan zitten om daar wat personeel uit te kafferen en met zijn "team Burgemeester" volgend jaar naar de lokale verkiezingen trekken. Hopelijk hebben ze in Kortrijk meer verstand dan van daarin te trappen maar de gemiddelde kiezer is helaas dom.
Ik woonde lang om de hoek van hem en dat werd je dus niet gewoon, op het gemak met de hond buiten *boem* Quick. Efkes de vuilnis op straat zetten *boem* Quick. En voor verkiezingen kwam hij dan aan elke deur bellen. Vinnie, ik ben pampers aan het verversen, tis niet de moment…
 
Ik woonde lang om de hoek van hem en dat werd je dus niet gewoon, op het gemak met de hond buiten *boem* Quick. Efkes de vuilnis op straat zetten *boem* Quick. En voor verkiezingen kwam hij dan aan elke deur bellen. Vinnie, ik ben pampers aan het verversen, tis niet de moment…
Zo'n persoonlijk contact met het volk is nochtans belangrijk, zo wordt je nen echte burger king
 
Ze gaan Q waarschijnlijk vervangen door Gwendoline Ruthen, je zou bijna denken dat het een strategie is van open-VLD om de partij onder de kiesdrempel te duwen
Dat meen je toch niet? Dan wordt het helemaal rampzalig. Eerlijk gezegd vond ik Quick nog wel goed in zijn rol. Ok hij heeft zich belachelijk gemaakt met die plascombi-affaire maar hij heeft toch ook een aantal goede dingen gedaan waaronder de hervorming van het seksueel strafrecht.
 
Na de ‘Red Notice’ van Interpol die Annelies Verlinden (CD&V) mogelijk in moeilijkheden brengt, blijkt nu ook dat het ministerie van Buitenlandse Zaken wist dat Tunesië in 2022 de uitlevering vroeg van Abdessalem Lassoued. Dat bevestigt de FOD Buitenlandse Zaken zelf aan de redacties van HLN en VTM Nieuws.

Allè hup
 
Eerder verklaarde men de man eigenlijk niet te kennen.
Alweer een leugen?

Vervroegde verkiezingen dringen zich op.
 

Waarom de geviseerde magistraat het dossier van terrorist Lassoued nooit in handen kreeg: het stak in de verkeerde kast

geen idee of ge hier mee moet lachen of huilen

Waarom steken ze niet eens 50 miljoen euro in een deftige digitale transformatie van Justitie?
"Papieren dossier in de verkeerde kast".

Dus het bevestigt wat ik dacht. Geen enkel vorm van een digitaal opvolgingssysteem van dossiers.

In plaats van iemand die het in de verkeerde kast steekt, zou in een digitale systeem daar de juiste prioriteit, de juiste deadlines, de juiste procedure en bijhorende KPI's tonen.
 
Waarom steken ze niet eens 50 miljoen euro in een deftige digitale transformatie van Justitie?
"Papieren dossier in de verkeerde kast".

Dus het bevestigt wat ik dacht. Geen enkel vorm van een digitaal opvolgingssysteem van dossiers.

In plaats van iemand die het in de verkeerde kast steekt, zou in een digitale systeem daar de juiste prioriteit, de juiste deadlines, de juiste procedure en bijhorende KPI's tonen.
al zou het dossier in papieren vorm blijven, ge zou toch verwachten dat er ergens op zijn minste een excelleke zou bestaan om te volgen welke dossiers open staan, welke door wie in behandeling zijn en welke afgesloten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Terug
Bovenaan