Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Das wel pech hebben, het enige dossier dat is blijven liggen en net die kerel die de aanslag pleegt.
Afgehandeld wil nu ook nie zeggen dat die ander 30 wel zijn teruggestuurd hè

Kan zijn die ze die personen ook kwijt zijn of beslist hebben er nie op in te gaan denk ik?
 
Die uitleg weer ...

Johan Delmulle, procureur-generaal van Brussel, legde tijdens de persconferentie uit dat vorig jaar 31 soortgelijke dossiers door het parket van Brussel werden ontvangen. "Dit is het enige van die 31 dat na ontvangst niet verder werd afgehandeld", legde hij uit. "Ik kan niet anders dan concluderen dat de enige oorzaak een jammerlijke samenloop van omstandigheden is, waarbij het dossier te wachten werd gelegd en uit het oog werd verloren."

Het enige dossier, geloof er geen bal van..
Waarvan ze weten dat ze het uit het oog verloren 🤣
 
Toch een gebrek aan een digitaal opvolging van dossiers bij justitie dan?

Er zou toch een opvolging moeten zijn op zo'n vragen op maandbasis ? Dat is toch niet echt logisch dat ze een uitleveringsverzoek zomaar aan de kant laat liggen casual een jaar aan de kant laten liggen? Zeker als je er maar 31 krijgt op een jaar.
 
Toch een gebrek aan een digitaal opvolging van dossiers bij justitie dan?

Er zou toch een opvolging moeten zijn op zo'n vragen op maandbasis ? Dat is toch niet echt logisch dat ze een uitleveringsverzoek zomaar aan de kant laat liggen casual een jaar aan de kant laten liggen? Zeker als je er maar 31 krijgt op een jaar.

Inderdaad.
Maar je ziet al aan de reactie van Van Quickenborne hoe de mentaliteit is op dat vlak.

“De onafhankelijkheid van een magistraat is een fundament van onze rechtsstaat. Ik heb dat altijd verdedigd en ik zal dat blijven verdedigen. Als minister van Justitie kan en mag ik niet tussenkomen in de beslissing van een magistraat. En ook al is dit het werk van een individuele onafhankelijke magistraat, toch wil ik mijn politieke verantwoordelijkheid nemen voor deze onaanvaardbare fout. Ik zoek geen uitvluchten, ik zoek geen excuses, ik vind het mijn plicht dit te doen.

Nee Vincent. Dit heeft niets te maken met de onafhankelijkheid van een magistraat.
Die mens is onafhankelijk in zijn beslissingen. Het is nog altijd de overheid die in personen en middelen moet voorzien om justitie te laten draaien.
 
Ik lees net dat die dader in Tunesië veroordeeld was tot 26 jaar wegens dubbele moordpoging.

Bij justitie een uitleveringsverzoek van zo iemand 'vergeten', om dan een jaar later te zien dat die man hier een aanslag pleegt.

Van Quickenborne kan niet anders dan ontslag nemen dan. De reputatie van Justitie krijgt alweer een deuk, want het is zó een absurd ernstige fout dat je het bijna niet voor mogelijk acht.
 
Grappig hoe ze nu afkomen met dat er zo 31 aanvragen zijn geweest. Ze waren die aanvraag kwijt he, als ze diezelfde vraag vorige week hadden gesteld, dan ging het antwoord zijn dat er maar 30 aanvragen waren geweest...
 
In het buitenland zijn regeringen de laatste jaren voor minder gevallen.

Als De Croo junior een man met eer zou zijn, gaf hij ook zijn ontslag.

Jammer genoeg voor Van Quickenborne is het enige zekere Europese parlementszitje al uitgedeeld aan Hilde - 6% BTW op luxepaarden - Vautmans.
Maar geen nood, een partij als VLD kan altijd wel ergens een leuk postje fiksen in de privé. Vraag maar aan De Gucht.
 
Allee quickie neemt ontslag.
Moedig.
Maar waarom die magistraat niet ontslaan die verantwoordelijk was om dat dossier te laten liggen?
Hij is de verantwoordelijke!!

TUNESIE VROEG ZIJN UITLEVERING LOL!

en in de andere thread zit iedereen maar te hameren dat dergelijke landen criminelen niet willen terugnemen!!??
Ja daar verschiet ik wel van.
Tunesie wilde hem terug!!!!
Dit is echt niet goed te praten.

Hoeveel zulke gevallen zouden er rond lopen in Brussel?
brr 🤨
 
Dit ruikt voor mij echt enorm naar achterkamerpolitiek tussen CD&V en VLD, waar VLD Quickie opoffert zodat beide partijen wanhopig aan hun 7-8% kunnen vasthouden en als blok van 15% naar de onderhandelingen kunnen stappen.

En zoals eerder gezegd, Quickie zal wel naar Europa mogen verkassen, of terug zich concentreren op het lokale niveau.

Ik ben eens benieuwd hoe Zweden gaat reageren. Die zijn nu 2 landgenoten verloren omdat ons immigratie en justitie systeem opnieuw gefaald heeft. De Croo zal 't mogen gaan uitleggen bij de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken en Zweedse ambassadeur.
Quickie is door Decroo onder de bus gegooid, hij is daar niet vies van (remember financiën).
En tegelijk kan hij tegen de Zweden gaan zeggen dat de verantwoordelijken gestraft zijn en de oppositie is ook gesusd.

Ik heb dat nooit gesnapt waarom een minister ontslag neemt na zoiets. Ja hij is verantwoordelijk voor justitie, maar los je met zo'n ontslag iets op? Neen. De volgende erft hetzeflde departement met dezelfde mankementen. En nog erger, die zal alle mankementen opnieuw moeten leren kennen terwijl zijn voorganger al wist waar de pijnpunten zaten en er iets aan probeerde te doen.
 
Grappig hoe ze nu afkomen met dat er zo 31 aanvragen zijn geweest. Ze waren die aanvraag kwijt he, als ze diezelfde vraag vorige week hadden gesteld, dan ging het antwoord zijn dat er maar 30 aanvragen waren geweest...
Omwille van de mogelijke veroordeling voor terrorisme in Tunesië, besliste de federale gerechtelijke politie van Antwerpen op zondagavond 15 oktober om een joint information centre bijeen te roepen. Die meeting was voor vandaag, dinsdag 17 oktober, gepland. Ondertussen ontvingen onze diensten informatie dat de man niet veroordeeld was in Tunesië voor terrorisme, maar wel voor feiten van crimineel recht.

Dus ze hebben nog info ontvangen, maar niet "euhm jongens we vragen die gast al een jaar terug
 
Is er eigenlijk ook een tuchtprocedure om de 'onafhankelijke' magistraat die deze fout gemaakt heeft te ontslaan of te degraderen tot een functie waar die geen kwaad meer kan?

En kan België door deze fout ook niet veroordeeld worden in Zweden voor verantwoordelijkheid/schade voor de twee dode landgenoten?

Reputatie van ons land weeral naar beneden international...
 
Politiek is toch iets vreemd.

“ oh er is een fout gemaakt onder mijn bewind? Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid door weg te lopen en iemand anders het te laten oplossen!”

Wat?
 
Ik lees net dat die dader in Tunesië veroordeeld was tot 26 jaar wegens dubbele moordpoging.
En zijn vrouw dan maar faken dat ze verbaasd was dat haar man tot zoiets als een aanslag in staat zou zijn.

“ oh er is een fout gemaakt onder mijn bewind? Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid door weg te lopen en iemand anders het te laten oplossen!”
Inderdaad, alsof hiermee het eigenlijke probleem opgelost is.
Eerder ontslag uit zelfbehoud.
 
Terug
Bovenaan