Vincent Van Quickenborne neemt ontslag als minister van justitie

Die robocop Verlinden, heeft die eigenlijk enige voeling met de maatschappij?

"Geen aanwijzingen dat politie procedure niet gevolgd heeft"

Dat is het punt niet, het punt is dat de politiediensten dus wisten dat hij gevaarlijk was en daar duidelijk niets mee gedaan heeft.

Alexander, ga naar de koning jong. Het is niet meer om aan te zien.
 
Die robocop Verlinden, heeft die eigenlijk enige voeling met de maatschappij?

"Geen aanwijzingen dat politie procedure niet gevolgd heeft"

Dat is het punt niet, het punt is dat de politiediensten dus wisten dat hij gevaarlijk was en daar duidelijk niets mee gedaan heeft.

Alexander, ga naar de koning jong. Het is niet meer om aan te zien.
"We konden hem niet uitwijzen of oppakken want we wisten hem niet wonen"

1u na de aanslag "ja se we hebben 2 man laten postvatten bij zijn woning, hij moest es terugkomen"
 
"We konden hem niet uitwijzen of oppakken want we wisten hem niet wonen"

1u na de aanslag "ja se we hebben 2 man laten postvatten bij zijn woning, hij moest es terugkomen"
Wie verwacht nu dat die bij zijn vrouw woont...

Is die hier eigenlijk wel legaal?
 
al zou het dossier in papieren vorm blijven, ge zou toch verwachten dat er ergens op zijn minste een excelleke zou bestaan om te volgen welke dossiers open staan, welke door wie in behandeling zijn en welke afgesloten zijn.
Je zou dat verwachten, maar zo werkt het niet bij de overheid. Een excelleke waar iedereen aan kan, dat ruikt te veel naar controle. Bij ons is dat ook elk zijn dossiers, en zo lang er niemand (zwaar) ziek valt heeft de rest eigenlijk geen inzage in of idee van waar de ander mee bezig is.

Gans dat gedoe van de magistratuur voelt mij toch wat wrang aan. Als die effectief onafhankelijk moeten zijn (waar in se niet tegen ben), dan is de magistraat verantwoordelijk en niet de Minister. Als de Minister mag/moet aansturen, corrigeren en evalueren, dan vind ik het logischer dat de Minister verantwoordelijk is.
In lopende zaken kunnen ze zoveel verkeerd niet doen.

In lopende zaken kan je natuurlijk ook niks goed doen, omdat nieuw beleid dan de facto uitgesloten is.
 
Nochtans lijkt het er toch op dat de laatste regeringen vooral uitblinken in niks doen.
Ze zouden beter niks doen want veel zaken die ze doen zijn toch geen grote successen.

Er is trouwens geen enkele aanwijzing dat de regering de boeken neerlegt.
 
Zijn we zo ongeveer door het emmertje stront om te gooien jongens? Als ik oneliners vol vitriool en taalfouten wil lezen, ga ik wel commentaren op X of Facebook doornemen.

Het is goed dat hij ontslag neemt. Je bent als minister eindverantwoordelijke, en dan kan je bij zo'n falen van je systeem niet anders dan je ontslag nemen. Natuurlijk helpt dat de zaken niet vooruit bij Justitie, integendeel. Deze situatie toont - nog maar eens - aan hoe archaïsch ons rechtssysteem werkt en hoe dringend en ingrijpend dat aangepakt moet worden. Dat is een werk van lange adem, en dat is een historie die ons al héél wat regeringen en ministers achtervolgt (en dus ook een collectieve verantwoordelijkheid van ons politiek bestuur van de afgelopen ... tja, decennia zeker?). Het is niet dat er op een half jaar voor de verkiezingen nog veel gaat veranderen, maar een nieuwe minister die zich nu weer moet inwerken ... dat zijn toch weer een aantal dossiers die stilvallen, vertraging oplopen of (pun intended) ergens in een kast zullen belanden.

Dit verhaal van structureel onderbemande diensten, een archaïsch analoog systeem van werken, ... maakt het bericht van enkele weken geleden over die miljoenen die foutief naar BPost liepen voor de huur van een kantoor voor Justitie nog meer wraakroepend natuurlijk.
 
Zijn we zo ongeveer door het emmertje stront om te gooien jongens? Als ik oneliners vol vitriool en taalfouten wil lezen, ga ik wel commentaren op X of Facebook doornemen.

Het is goed dat hij ontslag neemt. Je bent als minister eindverantwoordelijke, en dan kan je bij zo'n falen van je systeem niet anders dan je ontslag nemen. Natuurlijk helpt dat de zaken niet vooruit bij Justitie, integendeel. Deze situatie toont - nog maar eens - aan hoe archaïsch ons rechtssysteem werkt en hoe dringend en ingrijpend dat aangepakt moet worden. Dat is een werk van lange adem, en dat is een historie die ons al héél wat regeringen en ministers achtervolgt (en dus ook een collectieve verantwoordelijkheid van ons politiek bestuur van de afgelopen ... tja, decennia zeker?). Het is niet dat er op een half jaar voor de verkiezingen nog veel gaat veranderen, maar een nieuwe minister die zich nu weer moet inwerken ... dat zijn toch weer een aantal dossiers die stilvallen, vertraging oplopen of (pun intended) ergens in een kast zullen belanden.

Dit verhaal van structureel onderbemande diensten, een archaïsch analoog systeem van werken, ... maakt het bericht van enkele weken geleden over die miljoenen die foutief naar BPost liepen voor de huur van een kantoor voor Justitie nog meer wraakroepend natuurlijk.
We kunnen toch moeilijk gaan doen alsof de politiek de laatste legislaturen al veel verwezenlijkt heeft? Moeten we ze op de borst kloppen dat ze het goed doen?
 
Dit verhaal van structureel onderbemande diensten, een archaïsch analoog systeem van werken, ... maakt het bericht van enkele weken geleden over die miljoenen die foutief naar BPost liepen voor de huur van een kantoor voor Justitie nog meer wraakroepend natuurlijk.
Dat is natuurlijk niet alleen een probleem bij Justitie, dat zit zodanig ingebakken in al onze overheidsniveaus dat geen enkele regering daar op korte termijn potten in gaat kunnen breken. De weerstand binnen die diensten en systemen om te veranderen is zo groot, werkelijk waanzinnig.

Simpel voorbeeld: ik werk nu mee aan een project om onze personeelsinzet in een online tool te gooien. Ja, onze personeelsinzet wordt voorlopig, anno 2023, nog altijd geregeld met Excel-bestanden. De weerstand tegen die online tool is waanzinnig. En niet omdat ze de praktische voordelen er niet van zien, nee. Men heeft schrik dat hun "manier van werken" (lees: taakbelasting per VTE) van bovenaf gaat kunnen gecontroleerd worden. Dat er - laat het uit - uniformiteit zou zijn in hoeveel een VTE in verschillende diensten binnen de organisatie moet werken.

We kunnen toch moeilijk gaan doen alsof de politiek de laatste legislaturen al veel verwezenlijkt heeft? Moeten we ze op de borst kloppen dat ze het goed doen?
Ik ben absoluut ook geen fan van Vivaldi, maar we kunnen het een regering nu niet bepaald kwalijk nemen dat na een coronacrisis en de oorlog in Oekraïne er niet veel ruimte over was voor echt vernieuwend beleid.
 
Zijn we zo ongeveer door het emmertje stront om te gooien jongens? Als ik oneliners vol vitriool en taalfouten wil lezen, ga ik wel commentaren op X of Facebook doornemen.

We zullen anders met bloemetjes gooien voor het prachtige werk van asiel&migratie, binnenlandse zaken, buitenlandse zaken én justitie. Die twee doden zijn maar een akkefietje, een accident en cours de route. :sarcastic:
 
Ik ben absoluut ook geen fan van Vivaldi, maar we kunnen het een regering nu niet bepaald kwalijk nemen dat na een coronacrisis en de oorlog in Oekraïne er niet veel ruimte over was voor echt vernieuwend beleid.
nochtans zijn daar wel pogingen toe ondernomen (bvb de fiscale hervorming) maar gezien men elkaar het licht in de ogen niet gunt blijven we maar wat ter plaatste trappelen. Het mag nu wel gedaan zijn met dat men elkaar tegenwerkt en liefst van al voor de bus gooit. Deze week was daar weer een prachtig voorbeeld van.
 
De weerstand tegen die online tool is waanzinnig. En niet omdat ze de praktische voordelen er niet van zien, nee. Men heeft schrik dat hun "manier van werken" (lees: taakbelasting per VTE) van bovenaf gaat kunnen gecontroleerd worden.

En ook omdat men dan kan loggen wie wanneer bestanden consulteert en ook eventueel stukken kan (laten) verwijderen uit dossiers.
 
En ook omdat men dan kan loggen wie wanneer bestanden consulteert en ook eventueel stukken kan (laten) verwijderen uit dossiers.
De tool staat volledig los van de effectieve personeelsdossiers, dus dat laatste is al compleet onmogelijk. Het gaat echt gewoon om een tool om mensen te koppelen aan takenpakketten, niet meer of minder. Gewoon al het feit dat een opdracht van 50% over entiteiten heen met een gelijkaardig takenpakket zal overeen komen is genoeg om die verandering compleet te blokkeren.
 
We kunnen toch moeilijk gaan doen alsof de politiek de laatste legislaturen al veel verwezenlijkt heeft? Moeten we ze op de borst kloppen dat ze het goed doen?
Er is wel degelijk heel wat werk verricht binnen Justitie de afgelopen legislaturen, ook op vlak van digitalisering. Je hoeft ze van mij niet met bloemetjes te overladen, maar beweren dat er niets verwezenlijk wordt lijkt mij eerder uit gebrekkige kennis te komen. Met Geens en Van Quickenborne zijn er effectief goede stappen in de juiste richting gezet. Maar het is niet voldoende en niet goed genoeg, dat hebben de gebeurtenissen van afgelopen week pijnlijk duidelijk gemaakt. Dat het een werk van lange adem is, en dat de achterstand bij Justitie echt wel héél erg groot was, zijn enigszins excuses, maar als je dan kijkt naar o.a. het financieel wanbeheer voelen dat soort excuses natuurlijk wrang aan. En wanneer er door dit wanbeheer zowat rechtstreeks doden vallen, dan moet je inderdaad niet meer met excuses afkomen maar gewoon ontslag nemen, want dan heb je gefaald.
Dat is natuurlijk niet alleen een probleem bij Justitie, dat zit zodanig ingebakken in al onze overheidsniveaus dat geen enkele regering daar op korte termijn potten in gaat kunnen breken. De weerstand binnen die diensten en systemen om te veranderen is zo groot, werkelijk waanzinnig.

Simpel voorbeeld: ik werk nu mee aan een project om onze personeelsinzet in een online tool te gooien. Ja, onze personeelsinzet wordt voorlopig, anno 2023, nog altijd geregeld met Excel-bestanden. De weerstand tegen die online tool is waanzinnig. En niet omdat ze de praktische voordelen er niet van zien, nee. Men heeft schrik dat hun "manier van werken" (lees: taakbelasting per VTE) van bovenaf gaat kunnen gecontroleerd worden. Dat er - laat het uit - uniformiteit zou zijn in hoeveel een VTE in verschillende diensten binnen de organisatie moet werken.
Ja, ik ken het hoor. Ik ben al een jaar of 4 bezig met een project waarbij de overheid betrokken is, en dat heel interessant voor hen is, en waar ze graag meer over willen weten en willen bekijken of ze het intern kunnen inkapselen. Ik denk dat ik daar intussen al een 6-tal keer bij dat departement over de vloer ben geweest, met telkens nieuwe mensen tegenover mij. Onlangs nog eens geweest bij o.a. een (alweer) nieuw afdelingshoofd, toen leek er eindelijk eens schot in de zaak te komen. Een week of 2 later krijg ik te horen dat die man het ook alweer afgebold is :laugh:. Het verloop, de stilstand, het niet willen committen en het continue naar elkaar kijken tussen verschillende diensten/afdelingen is ongelofelijk.

We zullen anders met bloemetjes gooien voor het prachtige werk van asiel&migratie, binnenlandse zaken, buitenlandse zaken én justitie. Die twee doden zijn maar een akkefietje, een accident en cours de route. :sarcastic:
Van mij mag je alle kritiek hebben die je wilt, maar beargumenteer ze in plaats van met oneliners te gooien. De insinuatie in je tweede zin is redelijk degoutant eigenlijk. Omdat ik vind dat posts hier wat meer gestoffeerd mogen zijn, wilt dat blijkbaar zeggen dat ik de slachtoffers van de aanslag maar een akkefietje vind? Echt, je moet het verdomme maar durven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan