Ik vind het wel straf dat je al die info zomaar hebt liggen maar soit. 45 kleuter bij elkaar steken zou ik erger vinden dan minder Nederlandstaligen.
Het zijn 2 klassen 1e kleuter waar ze beginnen met 10-15 en dan doorheen het jaar instappers toevoegen tot ze er elk 20+ hebben. De klassen zijn naast elkaar en delen een zorgruimte (een klein badkamer/wc met 2 deuren - 1 naar elke klas). Bij de introductie rondleiding zei de zorgjuf zelf 'ja, we hebben hier nog een paar kindjes met pampers' *wijst naar mandjes met pampers en zo* (hangen namen op). Dat waren 4 buitenlandse namen en er zijn er maar 4 of zo van de 40+ die niet wit zijn... 1 en 1 is 2.
Ik vind hier het warm water niet uit, he. Doe een rondvraag bij 1e kleuterjuffen en vraag waar de zindelijkheid het beste is...
Kennis van het Nederlands lijkt me nu precies niet zo'n struikelblok in de instapklas of 1ste kleuterklas, op die leeftijd is er dan nog geen man overboord. Dat is ook de reden dat de algemene raad is je kinderen naar school te sturen vanaf het kan, en dat verplicht te maken vanaf 3de kleuterklas (wat zeker vroeger mag).
Je haalt niemand in door trager te lopen. Wat is de kans dat je als anderstalige up to par bent als je met een achterstand begint ? 0,0.
Het lijkt me evident dat wie in instap of 1e kleuter geen Nederlands spreekt, nooit beter Nederlands kan spreken in 3e kleuter dan wie vanaf het begin Nederlands spreekt.
Er zijn nu wel redelijk wat kinderen niet zindelijk op 2.5 jaar lijkt me, dat is ook de reden dat er daar ook kinderverzorgers rondlopen. Of toch bij ons. Logisch ook als je kinderen vroeger en vroeger naar school stuurt zeker.
Ja, dat snap ik. De onze zijn ook zindelijk gedrild 2 weken voor ze naar het school moesten. Moesten we daar geen actieve inspanning voor gedaan hebben, gingen die ook in pampers naar school. Dat is een week gebleit en zo geweest en 10 wasmachines per dag. Maar op 1-2 weken waren die zindelijk.
Dat er accidenten gebeuren, lijkt me evident. Onze 5 jarige heeft paar weken geleden nog een pis accident gehad in de refter en vorige week diarree in de zetel thuis.
Maar dat is een verschil vs gewoon fullblown met pampers naar school komen en 0,0 trainingseffort gedaan hebben en er op vertrouwen dat de school de zindelijkheid kweekt.
Als je maar leerplicht hebt vanaf de 3de kleuterklas ga je natuurlijk altijd kinderen hebben die dan pas voor de eerste keer Nederlands horen. Ik bedoel, we kunnen ook de realiteit niet ontkennen: het wordt afgeraden je kind in een andere taal op te voeden dan je moedertaal, en je wil/kan ook niet als iemand die Nederlands spreekt op niveau A of B een kind opvoeden in die taal hé. We hebben hopen mensen in die situatie. Je kan dan zoals Rousseau alle kinderen in de kinderopvang willen duwen, maar daar ben ik geen fan van.
Waarom is dat een evidentie en moeten we dat aanvaarden ? Het kan allemaal wel zijn dat een kind opvoeden in een andere taal dan de moedertaal niet ideaal is, maar 'sounds like a you problem, not a me problem'. Zorg er dan voor dat het kind Nederlands kan. Stuur het naar de turnles, stuur het naar een taal bad, voed het 2-talig op. Whatever. Maar smijt ze niet in een klas binnen en verwacht dat de klas het oplost.
In onze klas zitten er 2 of 3 Spaans-sprekenden en paar Frans sprekenden. Die kinderen zijn allemaal parfaitement bilingue. Die spreken Spaans met de pa/ma, Vlomsch met de andere kinderen. Daar zit geen accent op. Bij die ouders is dat soms Vlomsch met heel veel haar, soms wat beter, soms ook bilingue. Er is geen excuus.
Je moet aanvaarden dat de deuren op den duur sluiten. Het is aan de ouders om de deuren open te houden, niet aan de school of algemene niveau van de klas om achterblijvers mee te sleuren. Ik kan ook niet in het 3e jaar geneeskunde binnenstappen en hopen dat ze even temporiseren om me mee te krijgen.
Waar ik niets van weet is hoe het zit bij oudere kinderen. Via via kende ik een Colombiaanse die met een tienerzoon naar hier is gekomen via Spanje, en die zoon is begonnen in een speciale klas waar men intensief Nederlands krijgt. Infeite zou dat voor ieder kind moeten dat geen Nederlands spreekt vanaf het eerste leerjaar, maar ik vermoed dat dit praktisch en budgettair niet mogelijk is.
Ik heb een beter en goedkoper idee. Stuur je kinderen naar de kleuterklas en voed ze op in de taal van het land waar ze wonen. Doe je dat niet, dan heb je, verrassend, een achterstand die je moeilijk nog inhaalt. Ja, als je hier komt op je 10y, zijn er geen alternatieven. Maar als je hier geboren bent, zijn die er wel.
Ik versta niet goed wat je probeert aan te tonen of wie te overtuigen. Elke studie toont keer op keer op keer op keer aan dat de #1 determinant van schoolachterstand is "Deftig Nederlands spreken in het 1e leerjaar" en "Naar de kleuterschool gaan in het Nederlands". Steek je kinderen dan in school, he. Ipv nadien budgetaire onmogelijke oplossingen te willen aanbieden.
We kunnen ook - theoretisch - kinderen tot 10y laten chips fretten en cola drinken en in de zetel laten liggen en dan proberen om in 2y er verstand in te pompen, karakter en structuur in te krijgen en ze klaar te maken voor het middelbaar. Theoretisch. Praktischer zou zijn - als je wil meedraaien in de maatschappij - om mee te spelen vanaf kleuter + lager.
Plichten en rechten, voor iedereen.
Het moet toch gedaan zijn met het onderwijs niveau naar beneden te trekken voor 20 kinderen omdat er paar ouders interessant willen doen of geen inspanning voor hun kind doen. Ik word al lastig als ik de verhalen hoor van de klas van onze tweeling. Daar zit er nu 1 die zijn 3e kleuter dubbelt en nog altijd pampers draagt overdag. Dat is een kind van 25 kg en 1m30 en die heeft kakaccidenten dat de kak uit zijn broekspijpen loopt/valt. En dan zijn er dagen dat er in de agenda staat 'we hebben dit of dat niet kunnen doen wegens een incident' en dan vraag je aan de kinderen wat er was 'jaja, XXX had weer een kaka accident en was boos en de juf is een half uur ermee bezig geweest'. 'wij mochten ondertussen een half uur karrewiet kijken'. Die sjarel zit daar niet op zijn plek, he. Hoeveel ga je er zo in je klas toelaten ?