Tax on Web 2025

Domme vraag misschien,

Maar als je destijds de staatsbon die uitzonderlijk aan 15% werd belast. Waar men toen direct die 15% van afgehouden heeft. onder welke nummer vul je die in.

Ik twijfel, maar ben helemaal niet zeker...
Code 2160 van uw aangifte
Deze code gaat over dividendbedragen terwijl de coupon van een staatsbon geen dividend is.
code 1160
Deze code, als die al gebruikt kan worden, gaat over 30 % roerende voorheffing, terwijl 1 specifieke staatsbon uit 2023 uitzonderlijk 15 % roerende voorheffing had.
Dan toch eerder 1162?

Weet iemand hier het juiste antwoord op aub?

Die moet je niet invullen volgens mij.

De verplichte velden zijn enkel voor zaken die niet bij bron ingehouden zijn.

Domme vraag misschien,

Maar als je destijds de staatsbon die uitzonderlijk aan 15% werd belast. Waar men toen direct die 15% van afgehouden heeft. onder welke nummer vul je die in.

Ik twijfel, maar ben helemaal niet zeker...
Code 2160 van uw aangifte
Deze code gaat over dividendbedragen terwijl de coupon van een staatsbon geen dividend is.
code 1160
Deze code, als die al gebruikt kan worden, gaat over 30 % roerende voorheffing, terwijl 1 specifieke staatsbon uit 2023 uitzonderlijk 15 % roerende voorheffing had.
Dan toch eerder 1162?

Weet iemand hier het juiste antwoord op aub?

Niet invullen. die 15% is bevrijdende roerende voorheffing.
Het "bevrijdt" jou van het moeten invullen op de aangifte.

De enige reden waarom je dat zou invullen (en waarom dat de optie bestaat om het in te vullen), is als je gezamenlijke belastbaar inkomen zo laag is dat de belasting aan marginaal tarief lager zou zijn dan 15% in dit geval waardoor je die 15% kan recuperen (of deels daarvan.)
Wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is bij jou.

Als je dat perse wilt invullen:
Nettobedrag (dus na aftrek RV) invullen in code 1162 (want het is aan 15%)

Laatst bewerkt:
Vraagje hier:

Ik zit in een groepsverzekering via m'n werkgever. Hiervoor betaal ik een eigen bijdrage. Ik begreep dat dit fiscaal aftrekbaar was, en dat ik dus kon inbrengen in mijn belastingsbrief. Ik doe persoonlijk al maximaal aan pensioensparen, dus dat vakje (code 1361) is gevuld met 1310.

Gooi ik die groepsverzekering er bij? Of moet dat elders?

Vraagje hier:

Ik zit in een groepsverzekering via m'n werkgever. Hiervoor betaal ik een eigen bijdrage. Ik begreep dat dit fiscaal aftrekbaar was, en dat ik dus kon inbrengen in mijn belastingsbrief. Ik doe persoonlijk al maximaal aan pensioensparen, dus dat vakje (code 1361) is gevuld met 1310.

Gooi ik die groepsverzekering er bij? Of moet dat elders?
Zo'n dingen staan normaal ingevuld in VAK IV op basis van de inkomstenfiche van je werkgever.

F. INHOUDINGEN VOOR AANVULLEND PENSIOEN
1. Gewone bijdragen en premies:
1285
2. Bijdragen en premies voor individuele voortzetting:
1283
3. Bijdragen en premies voor een vrij aanvullend pensioen voor werknemers:
1387

Zo'n dingen staan normaal ingevuld in VAK IV op basis van de inkomstenfiche van je werkgever.

F. INHOUDINGEN VOOR AANVULLEND PENSIOEN
1. Gewone bijdragen en premies:
1285
2. Bijdragen en premies voor individuele voortzetting:
1283
3. Bijdragen en premies voor een vrij aanvullend pensioen voor werknemers:
1387
Je hebt helemaal gelijk: staat in 1285. Heb dit gemist met er door te lopen.

Bedankt!

Je krijgt maar een percentage van dit bedrag in mindering. Ik geloof maximaal 40%.
Fout, code 3370 gaat over woonbonus 1 (hyp. lening afgesloten tussen 2005 en 31/12/2014). De belastingvermindering wordt berekend aan marginaal tarief met een minimum van 30%.

Ik zie bij mij ma. Code 3370 is ingevuld. Maar bij de berekening zie ik nergens dat bedrag terug?
Normaal gezien in de berekening in de lijnen waar vetgedrukt staat 3370 zie je het effect.

Maar:
Je moet wel belastingen betalen om een belastingvermindering te krijgen.
Als je al een gemiddeld tarief hebt van 0% , kan er niks verminderd meer worden. Het is een belastingvermindering, geen belastingkrediet.

Als je ma bijvoorbeeld heel het jaar 2024 een werkloosheidsuitkering of een ziekteuitkering heeft gehad met niks anders, dan zal zij hoogstwaarschijnlijk al nauwelijks of geen belastingen betalen.

Ze zijn daar aan het trollen bij HLN? :p https://www.hln.be/mijn-geld/belast...000-euro-terug-dankzij-onze-experts~a6bc6654/

“Vorig jaar moest ik plots 200 euro bijbetalen. Ik kwam toen naar hier en de adviseur raadde me aan om eens te kijken naar mijn bedrijfsvoorheffing op mijn loonbrief. Ik moest vragen aan mijn werkgever om die meer af te houden, zodat ik minder betaal op mijn belastingbrief. En dat had effect. Dit jaar krijg ik ongeveer 100 euro terug.”

Ik ken ook een truc dat je minder moet betalen op je eindfactuur van de elektriciteit.
Meer voorschot betalen :p.

Als ik het goed begrijp mag ik de 30% roerende voorheffing op de interesten van een termijnrekening ook ingeven bij code 1437? (Gelezen op HLN)

Kan iemand met kennis van zaken dit bevestigen? Da's mooi meegenomen als het effectief zo is.

Ze zijn daar aan het trollen bij HLN? :p https://www.hln.be/mijn-geld/belast...000-euro-terug-dankzij-onze-experts~a6bc6654/

“Vorig jaar moest ik plots 200 euro bijbetalen. Ik kwam toen naar hier en de adviseur raadde me aan om eens te kijken naar mijn bedrijfsvoorheffing op mijn loonbrief. Ik moest vragen aan mijn werkgever om die meer af te houden, zodat ik minder betaal op mijn belastingbrief. En dat had effect. Dit jaar krijg ik ongeveer 100 euro terug.”

Ik ken ook een truc dat je minder moet betalen op je eindfactuur van de elektriciteit.
Ik heb vlug eens door die wall of text gescrolled. Bijna allemaal dingen die gewoon niet ingevuld waren in VVA. Dat zijn geen fouten zoals ze het voorstellen, dat zijn dingen die gewoon nog niet ingevuld zijn...

er wordt genoeg getrold op andere thema's

Even een vraag ivm dividenden. Ik heb de ingehouden RV opgeteld en kom uit op een bedrag groter dan dan 600 €. Bijgevolg mag ik voor mijn vrouw en ik elks 249,9 invullen bij 1437 en 2437.
Daarnaast nog dividend ontvangen op een buitenlandse broker website waarvan de RV niet is afgehouden. Dit bedrag (minus de afgehouden belasting in het buitenland) geef ik in in code 1444?

Even een vraag ivm dividenden. Ik heb de ingehouden RV opgeteld en kom uit op een bedrag groter dan dan 600 €. Bijgevolg mag ik voor mijn vrouw en ik elks 249,9 invullen bij 1437 en 2437.
Daarnaast nog dividend ontvangen op een buitenlandse broker website waarvan de RV niet is afgehouden. Dit bedrag (minus de afgehouden belasting in het buitenland) geef ik in in code 1444?

Dit klopt. Je kan ook gewoon de vrijstelling toepassen op het buitenlands dividend :)

Let wel op, op het buitenlands dividend moet je de vrijstelling bereken op het bruto bedrag. Dus bv, je krijgt duizend euro dividend:

1000-833 vrijstelling = X
X - bronheffing percentage = aangegeven in 1444

Thx, het gaat weliswaar over een beperkt bedrag van 116 $. Via de tool van het werk kwam dit neer op 102€ - 16€ (reeds betaald aan de US overheid via US broker) dus ik wilde dan 86€ invullen op lijn 1444. Of klopt mijn redenering niet?

Thx, het gaat weliswaar over een beperkt bedrag van 116 $. Via de tool van het werk kwam dit neer op 102€ - 16€ (reeds betaald aan de US overheid via US broker) dus ik wilde dan 86€ invullen op lijn 1444. Of klopt mijn redenering niet?

Zal waarschijnlijk wel kloppen :)

let wel op met de kwalificatie van het type dividend. Fondsen, trackers en ETF komen niet in aanmerking voor de vrijstelling van 833 € bruto. Ander aandachtspunt is het dubbelbelastingverdrag dat zegt dat de bronstaat niet meer dan 15 % op brutobedrag mag inhouden. Bepaalde gaan er eenmaal over waardoor de belastingplichtige uiteindelijk nadeel ondervindt

Er staat daar inderdaad geen IBAN bij.
Nog nooit een CAP melding moeten doen. Weet iemand of je daar ook effectief een rekening nummer moet ingeven?
Ook hier de melding, blijkbaar had ik bij myminfin al 2 mails gekregen van de rekening in Litouwen, ik bekijk dat nooit niet.
Nu in 2024 heb ik wel niks gehad, enkel in 2022 en 2023.
Morgen zal ik dit maar aangeven aangezien de berichten in deze topic, maar wat moet je juist doen in je belastingaangifte?
Er heeft altijd 0,00 euro opgestaan in beide brieven dat ik ontvangen heb

Alvast bedankt voor de hulp

Terug
Bovenaan