Tax On Web 2021

Iemand een guide die de aangifte verklaard?
Maw dit een leek zoals mij die ook kan invullen?
Wat is het voordeel van tax on web ipv papieren versie ?

Mvg
Er is geen voordeel om het op papier in te vullen. Tax on web helpt je best wel bij het invullen omdat meeste vooraf ingevuld is en er gidsen bijzitten hoe je moet invullen.

Een gids: de officiele staat hier (nu nog voor 2021): https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/111-toelichting-deel-1-vg-2021.pdf of https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/aangifte/toelichting
 
Je moet dan ook wel snappen wat er juist staat.
Het is allemaal niet zo complex. Maar als je niet zo goed bent met cijfers en mee bent met de hoe het in elkaar zit dan is het toch een uitdaging.
Het is vooral gewoon ook véél. De meeste mensen hebben een 20-30 codes nodig, meer niet. Om dan de bomen door het bos te zien, is het toch wel niet zo eenvoudig.

Dit jaar zal ik er ook wel eens moeten op zoeken. Nieuwe zelfstandige activiteit, aankoop 2e woning met 3 hypothecaire leningen lopende (eentje van 2010, eentje van 2018/19 en eentje van 2021, dus 3 verschillende systemen). Combinatie van alles maakt dat ik wat puzzelwerk zal hebben.
 
Merci! Ik vind het plezant om dat op voorhand (zonder reeds ingevulde data) eens een keer te doen.
Je kan die van 2021 al gebruiken, er zijn weinig codes die anders zijn (tenzij je een van de extra corona-codes hebt). Later is het resultaat in principe alleen maar beter :)
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
waarom controleer je zelfs niks? Iedere burger kan Tax-on-Web en Myminfin raadplegen.
Uiteraard heb ik het zelf bekeken, ik heb ook een verschil op de boekhouder zijn resultaat gevonden tov. dat van de effectieve berekening maar daarmee ben ik (als leek) nog niet veel he.

Er staat een bedrag van € 4850 ingevuld bij afzonderlijk belastbare beroepsinkomsten, echter bij de boekhouder staat daar aan 0 % bij, in de andere aan 24.5 %.
 
Uiteraard heb ik het zelf bekeken, ik heb ook een verschil op de boekhouder zijn resultaat gevonden tov. dat van de effectieve berekening maar daarmee ben ik (als leek) nog niet veel he.

Er staat een bedrag van € 4850 ingevuld bij afzonderlijk belastbare beroepsinkomsten, echter bij de boekhouder staat daar aan 0 % bij, in de andere aan 24.5 %.
Was het de eerste keer dat je boekhouder een berekening maakte voor jou? Vermoedelijk heeft hij het gemiddelde belastingstarief van vorig jaar niet ingevuld of leeg gelaten waardoor het berekeningsprogramma "0%" voorsteld.

Zaken zoals opzeggingsvergoedingen (code 1308/2308), vervroegd vakantiegeld, inschakelingsvergoedingen, ... worden allemaal belast aan het gemiddeld belastingstarief van vorig jaar.
 
Je kan die van 2021 al gebruiken, er zijn weinig codes die anders zijn (tenzij je een van de extra corona-codes hebt). Later is het resultaat in principe alleen maar beter :)
Daar heb je gelijk in. Toch eens doen dan. Er zijn sinds vorige keer twee extra zaken bijgekomen (poetshulp en crèche) en wil toch een beeld hebben van welk effect dit heeft.
Merci!
 
Het is vooral gewoon ook véél. De meeste mensen hebben een 20-30 codes nodig, meer niet. Om dan de bomen door het bos te zien, is het toch wel niet zo eenvoudig.

Dit jaar zal ik er ook wel eens moeten op zoeken. Nieuwe zelfstandige activiteit, aankoop 2e woning met 3 hypothecaire leningen lopende (eentje van 2010, eentje van 2018/19 en eentje van 2021, dus 3 verschillende systemen). Combinatie van alles maakt dat ik wat puzzelwerk zal hebben.
Op papier had ik er nooit aan begonnen. Maar tax-on-web is voor mijn situatie quasi alles automatisch ingevuld. Een kwestie van de bedragen nakijken met de fiscale attesten die ik heb verzameld en dan zoeken naar de code voor het bedrag dat je niet kan terug vinden.
Maar natuurlijk is het niet in elke situatie zo simpel. Maar ik zie ik mijn omgeving dat veel mensen afgeschrikt zijn terwijl het in veel gevallen gewoon nakijken is ipv echt invullen.
 
Uiteraard heb ik het zelf bekeken, ik heb ook een verschil op de boekhouder zijn resultaat gevonden tov. dat van de effectieve berekening maar daarmee ben ik (als leek) nog niet veel he.

Er staat een bedrag van € 4850 ingevuld bij afzonderlijk belastbare beroepsinkomsten, echter bij de boekhouder staat daar aan 0 % bij, in de andere aan 24.5 %.

Hoe heeft die boekhouder de simulatie gemaakt? :p

Via TOW zou die rekening moeten houden met die belastingtarief (Is de code 1288/2288 die niet ingevuld wordt door jezelf maar automatisch toegevoegd door de administratie.)

Het is ook niet voor niets dat er een disclaimer staat bij de simulatie in TOW of bij andere simulatietools.



Uitleg over die extra administratieve codes:

1061Het percentage van de gemeentebelasting, volgens de gemeente waar u op 1 januari van het desbetreffende aanslagjaar uw woning had.
1084Deze code geeft aan of u al dan niet onderworpen bent aan de sociale bijdrage. ‘1’ betekent dat de bijdrage werd ingehouden, ‘2’ betekent dat deze niet werd ingehouden.
1090Het Gewest waarin u woont (1 = het Vlaams Gewest, 2 = het Waals Gewest, 3 = het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
1288De gemiddelde aanslagvoet van het vorige aanslagjaar toegepast op de alleenstaande of op de man of oudste van twee partners van hetzelfde geslacht bij een gehuwd of wettelijk samenwonend koppel.
1619Forfaitaire grondslag van aanslag
2288De gemiddelde aanslagvoet van het vorige aanslagjaar toegepast op de vrouw of jongste van twee partners van hetzelfde geslacht bij een gehuwd of wettelijk samenwonend koppe

 
Het is vooral gewoon ook véél. De meeste mensen hebben een 20-30 codes nodig, meer niet. Om dan de bomen door het bos te zien, is het toch wel niet zo eenvoudig.

Dit jaar zal ik er ook wel eens moeten op zoeken. Nieuwe zelfstandige activiteit, aankoop 2e woning met 3 hypothecaire leningen lopende (eentje van 2010, eentje van 2018/19 en eentje van 2021, dus 3 verschillende systemen). Combinatie van alles maakt dat ik wat puzzelwerk zal hebben.

Probleem is dat velen niet weten of ze onder "meeste mensen" of "niet" vallen.

Bijvoorbeeld: Simpele burger die een beursrekening heeft op Degiro.nl en die dividenden krijgt op die beursrekening. Is wel niet zo evident om dat correct in te vullen als je dit nooit hebt bekeken.
Ik acht de kans klein dat iemand dit één keer leest, erin zal slagen om dividenden van een fonds, dividenden van een Amerikaans aandeel, dividenden van een Frans aandeel en dividenden van een Belgisch aandeel correct in te vullen :p.
 
Hoe heeft die boekhouder de simulatie gemaakt? :p

Via TOW zou die rekening moeten houden met die belastingtarief (Is de code 1288/2288 die niet ingevuld wordt door jezelf maar automatisch toegevoegd door de administratie.)

Het is ook niet voor niets dat er een disclaimer staat bij de simulatie in TOW of bij andere simulatietools.



Uitleg over die extra administratieve codes:

1061Het percentage van de gemeentebelasting, volgens de gemeente waar u op 1 januari van het desbetreffende aanslagjaar uw woning had.
1084Deze code geeft aan of u al dan niet onderworpen bent aan de sociale bijdrage. ‘1’ betekent dat de bijdrage werd ingehouden, ‘2’ betekent dat deze niet werd ingehouden.
1090Het Gewest waarin u woont (1 = het Vlaams Gewest, 2 = het Waals Gewest, 3 = het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
1288De gemiddelde aanslagvoet van het vorige aanslagjaar toegepast op de alleenstaande of op de man of oudste van twee partners van hetzelfde geslacht bij een gehuwd of wettelijk samenwonend koppel.
1619Forfaitaire grondslag van aanslag
2288De gemiddelde aanslagvoet van het vorige aanslagjaar toegepast op de vrouw of jongste van twee partners van hetzelfde geslacht bij een gehuwd of wettelijk samenwonend koppe


Was het de eerste keer dat je boekhouder een berekening maakte voor jou? Vermoedelijk heeft hij het gemiddelde belastingstarief van vorig jaar niet ingevuld of leeg gelaten waardoor het berekeningsprogramma "0%" voorsteld.

Zaken zoals opzeggingsvergoedingen (code 1308/2308), vervroegd vakantiegeld, inschakelingsvergoedingen, ... worden allemaal belast aan het gemiddeld belastingstarief van vorig jaar.
Voor mij wel ja, was het eerste jaar dat we een gemeenschappelijke aangifte indienden. We zijn eind 19 getrouwd, lening aangegaan etc... Diezelfde boekhouder heeft het jaar voordien wel de belastingsaangifte van mijn vrouw gedaan en dat was in orde. Nu goed, ik heb hem gisteren om verduidelijking gevraagd, we zien wel.
 
Voor de mensen die niet zeker zijn hoe ze hun aangifte moeten invullen... Je kan naar je belastingskantoor bellen en vragen voor een telefonische afspraak. Kost niets buiten een beetje tijd.
 
Probleem is dat velen niet weten of ze onder "meeste mensen" of "niet" vallen.

Bijvoorbeeld: Simpele burger die een beursrekening heeft op Degiro.nl en die dividenden krijgt op die beursrekening.
simpele burgers hebben geen beursrekening en zeker niet in het buitenland :)
 
Werknemers van Coca-Cola bv. krijgen soms aandelen van Coca-cola, dan zijn dat toch Amerikaanse aandelen :)
maar bvb bolero legt héél goed uit hoe je het moet aangeven :


Op een Degiro.nl account is dat waarschijnlijk al inet het geval
 
Op aanraden van bepaalde leden opt forum heb ik gisteren de belastingen gecontacteerd en heb een afspraak geboekt voor midden mei via telefonisch contact mijn personenbelastingen in te vullen.

Ik heb nu zelf de ingave van vorig jaar bekeken en op zich heb ik niet veel codes nodig.

Ik ben eens benieuwd...
 
Fiscaal attest kinderopvang gaat slechts tot 19 november...

Hebben ze nu ook dat verkloot of is er een logische uitleg te verzinnen ? In December zijn ze 12 dagen nar de creche geweest....
 
Terug
Bovenaan