Status
Niet open voor verdere reacties.
De aanslagen worden verspreid om de druk op de dienstverlening van het belastingkantoor ook wat te spreiden. Veel mensen nemen contact op nadat ze hun aanslag hebben ontvangen omdat deze anders is dan verwacht en willen weten waarom (of willen gewoon klagen). Als iedereen dat in dezelfde periode zou doen, zijn er enorme wachttijden EN kan er ook niets anders meer gedaan worden dan dienstverlening door het belastingkantoor.
Hoogstwaarschijnlijk zou dit ook nog eens voor problemen zorgen bij de drukker ook.


Dit mag inderdaad niet zomaar. Ben je zeker dat je geen post hebt gemist?
Je kan steeds in bezwaar gaan en als argument gebruiken dat de procedure niet gevolgd werd.
De laatste vraag kan enkel Mienod antwoorden, niet ik.
 
De aanslagen worden verspreid om de druk op de dienstverlening van het belastingkantoor ook wat te spreiden. Veel mensen nemen contact op nadat ze hun aanslag hebben ontvangen omdat deze anders is dan verwacht en willen weten waarom (of willen gewoon klagen). Als iedereen dat in dezelfde periode zou doen, zijn er enorme wachttijden EN kan er ook niets anders meer gedaan worden dan dienstverlening door het belastingkantoor.
Hoogstwaarschijnlijk zou dit ook nog eens voor problemen zorgen bij de drukker ook.
Hoe kan die nu anders zijn dan verwacht, die is toch letterlijk hetzelfde?
 
De termijnen zijn lang niet enkel door de overheid, maar ook door de werkgevers/boekhouders/banken die 2 maanden de tijd krijgen om hun sociale documenten in orde te maken (en daarna eigenlijk nog een "gedoogtijd" krijgen in de praktijk). In de praktijk kan je zeggen dat de info voor de belastingen van voldoende kwaliteit is ergens midden maart-eind maart. De fiscus heeft één maand extra nodig om de vereenvoudigde aangiftes op te maken en te versturen. Wat al bij al een redelijke termijn is voor zo'n hoeveelheid en gevoeligheid aan data.

Ettelijke jaren geleden ben ik een tijdje belastbaar geweest in Nederland. Aanleveren data aan de overheid gebeurde daar ergens grootteorde Maart, definitieve aanslag in Mei, geld terug inclusief interest in Juni. De exacte maanden kunnen verschillen, maar in essentie was alles daar afgerond binnen het halve jaar na aflopen boekjaar.
Als we het over redelijke termijnen hebben: dàt zijn redelijke termijnen. Wat de FOD financiën in BE "presteert", is dat duidelijk niet.
 
Hoe kan die nu anders zijn dan verwacht, die is toch letterlijk hetzelfde?

Mensen krijgen hun aanslag en vragen dan waarom ze minder terug krijgen/meer moeten betalen. Of ze merken ineens op dat er een fout in zit.
Veel mensen kijken niet eens naar het voorstel. Bovendien worden niet alle voorstellen van vereenvoudigde aangifte automatisch verwerkt.
 
Mensen krijgen hun aanslag en vragen dan waarom ze minder terug krijgen/meer moeten betalen. Of ze merken ineens op dat er een fout in zit.
Veel mensen kijken niet eens naar het voorstel. Bovendien worden niet alle voorstellen van vereenvoudigde aangifte automatisch verwerkt.
Ze hebben de kans gehad om het te valideren (eigenlijk hun plicht) dus moeten ze achteraf niet afkomen (of dan moet die kost maar eens aangerekend worden)
 
Ze hebben de kans gehad om het te valideren (eigenlijk hun plicht) dus moeten ze achteraf niet afkomen (of dan moet die kost maar eens aangerekend worden)

Zo werkt het niet :) iedereen heeft een jaar om een rechtzetting te vragen. Het zou nogal oneerlijk zijn dat enkel zij die echt een aangifte moeten invullen die kunnen.
Bovendien mag de overheid waar mogelijk toch ook een beetje dienstbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo werkt het niet :) iedereen heeft een jaar om een rechtzetting te vragen. Het zou nogal oneerlijk zijn dat enkel zij die echt een aangifte moeten invullen die kunnen.
Bovendien mag de overheid waar mogelijk toch ook een beetje dienstbaar zijn.
Als uw voorstel niet klopt dan moet je zelf invullen he
Maar nu zijn ze dus te lui om dat na te kijken en komen ze achteraf klagen.
Dus omdat ze zelf geen moeite hebben gedaan moet er nu meer werk door de overheid verricht worden waarvoor iedereen mee betaalt.

Bij ons mag de klant daar extra voor betalen
Bij de overheid mag een ander (mee) opdraaien voor de kost
 
beetje vreemd deze uitleg te lezen. Daarmee bedoel ik enkel over de communicatie tussen fiscus en belastingplichtige wetende dat een ambtenaar niet zomaar de aangifte mag wijzigen zonder de te volgen procedure. Bepaalde burgers gebruiken nog onvoldoende E-box en myminfin.

Als die persoon het document gekregen heeft via MMF, dan heeft die persoon ook dat document per aangetekende zending gekregen.
Dat kan natuurlijk zijn dat die persoon de aangetekende zending nooit heeft opgehaald.

Staat op het MMF document. Er zal daar opstaan "AANGETEKEND."

Moet ook de posts lezen en ertussen lezen. :p
Eerste post was "Er is een verschil tussen mijn aangifte en aanslagbiljet. ik snap niet waarom".
Tweede post blijkt dat die wel communicatie heeft gekregen waarom. Waarom dat die niet onmiddelijk zegt, ik heb geen idee.
Derde post gaat worden "Ahja, ik heb een aangetekende brief gekregen maar ik heb die nooit opgehaald" :p
 
Laatst bewerkt:
Ettelijke jaren geleden ben ik een tijdje belastbaar geweest in Nederland. Aanleveren data aan de overheid gebeurde daar ergens grootteorde Maart, definitieve aanslag in Mei, geld terug inclusief interest in Juni. De exacte maanden kunnen verschillen, maar in essentie was alles daar afgerond binnen het halve jaar na aflopen boekjaar.
Als we het over redelijke termijnen hebben: dàt zijn redelijke termijnen. Wat de FOD financiën in BE "presteert", is dat duidelijk niet.
Opnieuw: als je ziet wat je maar nodig hebt om een belastingsaangifte in Nederland correct in te vullen, is dat wel héél beperkt. Geen wonder dat het zo vlug gaat.


Dus zitten we opnieuw met het beperken van de aftrekken.
 
Opnieuw: als je ziet wat je maar nodig hebt om een belastingsaangifte in Nederland correct in te vullen, is dat wel héél beperkt. Geen wonder dat het zo vlug gaat.


Dus zitten we opnieuw met het beperken van de aftrekken.

Los van het feit dat wat je daar linkt geen aangifteformulier is, maar een formulier dat dat specifieke kantoor gebruikt om de effectieve aangifte te doen, en dat alle benodigde infostukken in de velden staat waar je niets kan/moet invullen... Opnieuw: dat de overheid/FOD financiën zich niet efficiënt en effectief kan organiseren, dat is noch mijn probleem, noch het probleem van de bevolking. Aftrekposten zijn in deze letterlijk niets meer dan het zoveelste excuusgedrag; elk van die (nieuwe) posten is op voorhand gekend, aan de FOD om een vlotte verwerking ervan te organiseren.
 
Los van het feit dat wat je daar linkt geen aangifteformulier is, maar een formulier dat dat specifieke kantoor gebruikt om de effectieve aangifte te doen, en dat alle benodigde infostukken in de velden staat waar je niets kan/moet invullen...
don't worry, ik ken het aangfiteformulier, heb in Brugge nog een aantal grensarbeiders gehad die beide belastingsaangiftes moesten doen. Maar dat staat niet online, dus kan ik er moeilijk naar linken. Het was duidelijk dat ik bedoelde wat gevraagd wordt om mee te brengen om een aangifte in te vullen. In België heb je een gigantische lijst daarvoor.
Ares zei:
Opnieuw: dat de overheid/FOD financiën zich niet efficiënt en effectief kan organiseren, dat is noch mijn probleem, noch het probleem van de bevolking. Aftrekposten zijn in deze letterlijk niets meer dan het zoveelste excuusgedrag; elk van die (nieuwe) posten is op voorhand gekend, aan de FOD om een vlotte verwerking ervan te organiseren.
En mocht de FOD financiën het beleid bepalen, dan zouden ze de aangiftes wel héél veel gemakkelijker maken en sneller berekenen. Dat dit niet zo is, zorgt dat het proces ingewikkeld is.

Of is het toeval dat de ondernemingen tijd hebben tot in oktober om de aangiftes te doen, net omdat het zo complex is en ze dat niet in enkele maanden kunnen doen? Wat je de overheid/FOD verwijt, verwijt je nochtans de ondernemingen niet dat ze het zelf niet rapper kunnen aangeven.
 
don't worry, ik ken het aangfiteformulier, heb in Brugge nog een aantal grensarbeiders gehad die beide belastingsaangiftes moesten doen. Maar dat staat niet online, dus kan ik er moeilijk naar linken. Het was duidelijk dat ik bedoelde wat gevraagd wordt om mee te brengen om een aangifte in te vullen. In België heb je een gigantische lijst daarvoor.

Wat in die lijst gevraagd wordt om aan te leveren, is evenveel (meer zelfs, al is het maar voor box 3) als in BE. Again, je linkt naar een base-form van een kantoor boekhouders, logisch dat die mannen de info niet vragen in een archaisch formulier vol codes. Mijn boekhouder hier gebruikt een heel gelijkaardig formulier voor de aangifte van BE, niet geheel ontoevallig...

Maar de essentie blijft: je gebruikt een vermeende extra complexiteit als excuus voor de langere doorlooptijd, maar het is niet meer dan dat: een excuus.

En mocht de FOD financiën het beleid bepalen, dan zouden ze de aangiftes wel héél veel gemakkelijker maken en sneller berekenen. Dat dit niet zo is, zorgt dat het proces ingewikkeld is.

En ook dat is een flauw excuus. Het maakt niet uit dat ze het beleid niet zelf bepalen, ze weten wat het beleid is, aan hen om zich daar naar te organiseren. Dat is net wat ze niet doen, tenminste niet met een apparaat dat efficiënt en effectief werkt. Dat mag niet verbazen, het blijft per slot van rekening de FOD financiën, maar ook dat is geen excuus.

Of is het toeval dat de ondernemingen tijd hebben tot in oktober om de aangiftes te doen, net omdat het zo complex is en ze dat niet in enkele maanden kunnen doen? Wat je de overheid/FOD verwijt, verwijt je nochtans de ondernemingen niet dat ze het zelf niet rapper kunnen aangeven.

Ondernemingen kunnen sneller dan dat aangeven :). Een doorsnee onderneming wiens fiscaal jaar samenvalt met een kalenderjaar, sluit, licht door en controleert in Januari/Februari, met in sommige gevallen uitlopers tot Maart (en dat zijn al eerder uitzonderingen dan regel). En dat op wereldschaal, in zover dat relevant is.
Ook hier insinueer je dus een oorzakelijk verband die er geen is, ter verdediging van iets dat niet te verdedigen valt.
 
.Ondernemingen kunnen sneller dan dat aangeven :).
Niet als het over personenbelastingen gaat, dan klagen de zelfstandigen voor hun personenbelasting altijd dat hun boekhouder meer tijd nodig heeft, want hun inkomsten uit zelfstandige activiteit zijn toch zo complex dat ze een boekhouder nodig hebben. Blijkbaar kan de privé het dan toch ook niet zo efficiënt.

Of zou het zijn omdat de boekhouder er een massa moet invullen? Tiens, net zoals de overheid er ook een massa moet verwerken?
 
Ettelijke jaren geleden ben ik een tijdje belastbaar geweest in Nederland. Aanleveren data aan de overheid gebeurde daar ergens grootteorde Maart, definitieve aanslag in Mei, geld terug inclusief interest in Juni. De exacte maanden kunnen verschillen, maar in essentie was alles daar afgerond binnen het halve jaar na aflopen boekjaar.
Als we het over redelijke termijnen hebben: dàt zijn redelijke termijnen. Wat de FOD financiën in BE "presteert", is dat duidelijk niet.

- Deel van de data kan zelfs pas in juni aangeleverd worden. (Bepaalde fiches hebben een limiet tot 30.06 om in te dienen.) Dat kan gereduceerd worden maar dat vereist onderhandelingen met de betrokkenen (beroepsverenigingen, lobbygroepen,...)

- Keuzes die gemaakt worden waar men liever in de ene richting uitgaat dan de andere richting uitgaat. Voor jou de prioriteit is het snellere doorlooptijd maar dat is niet de prioriteit die de personen aangesteld door de bevolking (politiek dus). Huidige prioriteiten is eerder meer automatisatie en self-service ("Besparen" is eigenlijk de prioriteit :p)

Bijvoorbeeld: Als je je aangifte indient via TOW, kan je nog één keer een corrigerende versie indienen totdat de limietdatum is verstreken. Dat impliceert dat je dus nog geen aanslagbiljet kan versturen totdat die limietdatum is verstreken. Dus moet je de limietdatum vervroegen maar dan moet je ook alle binnenkomende data van de externe partijen vervroegen :p. Maar dat vereist dus onderhandelingen met die externe partijen.

- Is dit zelfs een echte issue? Ik zie nooit iemand in de media klagen "Mijn terugbetaling is later dan anders". Paar posts van de regulieren hier ieder jaar maar voor de rest? Jouw verlangen is niet zozeer het maatschappelijk verlangen.

- Ook: aanslagbiljetten sneller en in hogere hoeveelheden sturen is een hogere kost niet enkel voor de overheid maar ook voor de beroepsverenigingen. Als de klanten van de boekhouders bijvoorbeeld al hun aanslagbiljetten op hetzelfde moment krijgen bijvoorbeeld, creëert dat ook een piek. Een bepaald percentage gaat altijd vragen stellen, bellen, mailen,... Alles in één keer versturen creëert pieken en je verhoogt de kostprijs van je organisatie maar ook andere organisaties.

- Als het echt te doen was voor een "gratis lening" te krijgen, dan zou de overheid alle te betalen aanslagbiljetten eerst versturen. Maar dat gebeurt niet. Wederom, je creëert pieken => hogere kosten.




=> Betekent dit dat het niet veranderd kan worden? Natuurlijk niet. Maar niet op één dag en er moet belang aan gegeven worden. Belt eens een paar kamervertegenwoordigers of journalisten op zodat men kan pushen om prioriteit hier aan te geven en ooit wordt dat veranderd. Het vereist onderhandelingen met veel externe partners die ook moeten meegaan in het verhaal want zij moeten hun organisatie ook aanpassen.

Nederland staat veel verder qua overheidsmanagement. Dat is een feit maar je kan dat niet inhalen in één-twee-drie en de politieke wil is er ook niet echt helaas hier om die achterstand in te halen. Dat is nu éénmaal geen verkiezingsthema hier.

Bricoleren zit helaas diep ingebakken in de Belgische cultuur.
 
Nederland staat veel verder qua overheidsmanagement. Dat is een feit maar je kan dat niet inhalen in één-twee-drie en de politieke wil is er ook niet echt helaas hier om die achterstand in te halen.

In essentie kan je je beperken tot dit stuk hoor; de rest is weinig meer dan een langgerekt hoopje excuses. Die essentie is inderdaad dat België als een bananenrepubliek functioneert, geen kaas gegeten heeft van welk type management dan ook, en dat er volledige politieke onwil is om wat dan ook te doen.

Je zou bijna gaan hopen op EU ingrijpen 😎
 
Niet als het over personenbelastingen gaat, dan klagen de zelfstandigen voor hun personenbelasting altijd dat hun boekhouder meer tijd nodig heeft, want hun inkomsten uit zelfstandige activiteit zijn toch zo complex dat ze een boekhouder nodig hebben. Blijkbaar kan de privé het dan toch ook niet zo efficiënt.

Of zou het zijn omdat de boekhouder er een massa moet invullen? Tiens, net zoals de overheid er ook een massa moet verwerken?

Ook (zeker) als het over personenbelastingen gaat :) (en al zeker als er een boekhouder aan te pas komt)
 
Ik krijg normaal rond oktober mijn brief met hoeveel ik terugkrijg, om dan in januari te trekken. Nu zijn we al half februari en mijn aangifte staat nog steeds als "in behandeling" als ik inlog. Ik zou een 2700 terug moeten krijgen, maar dus nog steeds nul komma nul van gezien. Andere jaren dus al veel eerder in orde. Aangifte is gewoon zoals andere jaren, dus ik zie het probleem niet. Is dit iets om mij zorgen over te maken (want dat doe ik dus al)?
Vriendin heeft al zoals altijd haar brief in augustus gekregen en geld in oktober. Ik loop hier precies serieus achter.
 
Ik krijg normaal rond oktober mijn brief met hoeveel ik terugkrijg, om dan in januari te trekken. Nu zijn we al half februari en mijn aangifte staat nog steeds als "in behandeling" als ik inlog. Ik zou een 2700 terug moeten krijgen, maar dus nog steeds nul komma nul van gezien. Andere jaren dus al veel eerder in orde. Aangifte is gewoon zoals andere jaren, dus ik zie het probleem niet. Is dit iets om mij zorgen over te maken (want dat doe ik dus al)?
Vriendin heeft al zoals altijd haar brief in augustus gekregen en geld in oktober. Ik loop hier precies serieus achter.

Nee. Niets om je zorgen over te maken. Je krijgt ten laatste eind juni dit jaar de aanslag. Indien de fiscus informatie nodig heeft, of er een fout in uw aangifte zou zitten, ga je daar communicatie (brief en normaal via Myminfin) van krijgen.

Je kan ook altijd even bellen om te informeren naar de stand van zaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan