Tax on Web 2024

Hangt af maakt u gebruik van de nieuwe auteursrecht regeling? Dan zal het code X123 & X124 zijn die u zal moeten invullen. Maakt u gebruik van de overgangsregeling dan zal het X117 & X118 zijn.

X118 & X124 zijn de forfaitaire of werkelijke kosten die in mindering kunnen gebracht worden van de auteursrecht inkomsten. Afhankelijk van regeling, bedrag, werkelijke/forfaitaire kosten zal u dus een bedrag moeten invullen.

De roerende voorheffing die ingehouden werd bij beide regelingen is voor X119.


Auteursrecht is in principe vrijgesteld door betaling van de roerende voorheffing (Tenzij boven de drempel.) Enkel gemeentebelasting zal er nog moeten op betaald worden. Verschil zal hem zitten in de code X118 of X124 die niet ingevuld is(= kostencodes), die verminderen dus het inkomen waarop gemeentebelasting nog verschuldigd is.
Thx, die kostencodes ontbreken op de fiscale fiche, in tegenstelling tot voorbije jaren, dus ik veronderstel dat het gewoon kwestie is van forfaitaire kost zelf toe te voegen? Zijnde (50% indien minder dan € 18.720) in code x118?
 
Vraagje ivm een zomerkampje van vorig jaar, die moest betaald worden in december 2022. Natuurlijk hebben we het fiscaal attest daarvoor niet tijdig ontvangen om nog in de vorige belastingsaangifte te steken. Hebben het attest pas gekregen na afloop van het kamp (aug 23), op dat attest staat dus "jaar van de uitgaven: 2022". Heb dit nog aangehaald bij de organisatoren maar konden geen nieuw attest meer opmaken..

Zou ik proberen dit attest toch toe te voegen in de aangifte van dit jaar? Desnoods inscannen en het deel met het jaartal "vergeten" :wink: ? Of dat aantal aanpassen :smile:. Maw, is er daar veel controle op?
Wanneer is het betaald? Maakt niet uit wanneer het was, maakt uit wanneer het betaald is.

Creche idem. December gaat mee met het jaar erna
 
Wanneer is het betaald? Maakt niet uit wanneer het was, maakt uit wanneer het betaald is.

Creche idem. December gaat mee met het jaar erna
in december 22 hé

dat was de vraag hé, doen ze daar echt controle op als ze een attest binnenkrijgen van een ander jaar? Of een attest waar het bovenste deel (met het jaartal op) "vergeten" werd bij te voegen?
 
Het laatste jaar €3040/€3040 woonbonus. Van af volgend jaar €2280/€2280

Toch echt huilen met een lening van wel zeker 1,4% rente! /s :laugh:
Je woonbonus is dan gestart in 2014? Het laatste jaar dat het nog mogelijk was €3040/3040€ te verkrijgen?
 
Ik heb vorig jaar nog 3 maanden mijn huis verhuurd en dan zelf bewoond, verkocht, ander gekocht.
De hypotheek (origineel van 2014) is meegegaan naar de nieuwe woning.
Moet ik nu KI ingeven enzo ook voor het verhuur deel (a ratio van 3 maand?)

Dus...

Vak III:
1106 --> 442,41 (Ki betaald voor het huis dat ik verhuurde, pro-rate berekend op de tijd dat het in 2023 mijn bezit was)


vak IX:
vak 3370 --> 2280 (beperkte aftrek , want was niet altijd mijn enige woning, 5 maanden mijn enige eigen woning, dus lager dan 5/12de van de kapitaalsaflossing)
Vak 3372 --> Ja
Vak 3374 --> Ja (terug mijn enige woning op 31/12/2023)
Vak 3373 --> 1 kind op 1/1/2015

Vak 1146 --> 569,75 (3/12de van de intresten)
Vak 1358 --> 718,72 (3/12de van het berekende max bedrag dat ik mag inbrengen)

Mag dit? Heb in 2021 bij start verhuur ook iets gelijkaardigs gedaan als ik dat terugreken (en dat is zo geaccepteerd of niet gecontroleerd...)
 
Laatst bewerkt:
Na lange tijd nog eens wat posten hier...

Gisteren mijn aangifte proberen doen.
Waar ik alle jaren +- 1.200 terugtrek zou ik nu 700 euro moeten bijbetalen.

Enige verschillen:
- loon wat gestegen (maar werkgever houdt altijd goed af)
- vorig jaar had ik nog 240 euro roerende voorheffing dividend die ik kon invullen, dit jaar niet meer
- VAK III, 1106 heb ik nu 1.936,66 ingevuld staan, waar dit vorig jaar 1.089,04 euro was
(ergens in juni 22 ben ik 1/3de eigenaar van een appartement aan zee geworden, dit verhuren we niet, is 2de verblijf)
(ergens in dec 21 ben ik eigenaar geworden van een appartement waar ik dan in mei 22 naartoe verhuisd ben, op dat zelfde tijdstip ben ik dan wat leeg kwam beginnen verhuren)

Is dat normaal dat 1106 nu dan zoveel stijgt? (Waarom was dat dan in inkomsten jaar 22 niet al het geval?)

Maar zelfs als ik 1106 nu invul zoals vorig jaar (1.089,04) dan zou ik nu 600 euro terugkrijgen ipv 1.200. Samen met die 240 van de dividenden moet er toch nog ergens een verschil zitten?

Na edit: mijn afbetaalde interesten die ik ergens kon ingeven zijn ook wel gezakt (omdat ik op een moment een lening in 1x afgelost heb).
Alles opgeteld zal het dan wel kloppen zeker....
 
in december 22 hé

dat was de vraag hé, doen ze daar echt controle op als ze een attest binnenkrijgen van een ander jaar? Of een attest waar het bovenste deel (met het jaartal op) "vergeten" werd bij te voegen?
De bezwaartermijn van aanslagjaar 2023 is nog niet verstreken. Bezorg dat attest gewoon aan de belastingdienst en dan kunnen zij de aanpassing doen in het correcte jaar, er is geen enkele reden om creatief te zijn.
 
Voorlopig 5300 terugtrekken :cool:
Wel laatste jaar met hoogste woonbonus en creche... zal dus volgend jaar pak minder zijn
 
De bezwaartermijn van aanslagjaar 2023 is nog niet verstreken. Bezorg dat attest gewoon aan de belastingdienst en dan kunnen zij de aanpassing doen in het correcte jaar, er is geen enkele reden om creatief te zijn.
Ook al hebben we de centen van AJ2023 al teruggekregen? De teruggave van dat bedrag zal dan apart overgeschreven worden?

Gaat om een som van 135 €, kwestie van te weten als het sop de kolen waard is :)
 
Ook al hebben we de centen van AJ2023 al teruggekregen? De teruggave van dat bedrag zal dan apart overgeschreven worden?

Gaat om een som van 135 €, kwestie van te weten als het sop de kolen waard is
Klopt, je krijgt dan een supplementair aanslagbiljet van aanslagjaar 2023 met de aanpassing.

Eenvoudigste manier tegenwoordig denk ik is via myminfin AJ 2023 => een fout melden => bezwaarschrift indienen => attest bijvoegen en verduidelijken welke code aangepast moet worden
 
Klopt, je krijgt dan een supplementair aanslagbiljet van aanslagjaar 2023 met de aanpassing.

Eenvoudigste manier tegenwoordig denk ik is via myminfin AJ 2023 => een fout melden => bezwaarschrift indienen => attest bijvoegen en verduidelijken welke code aangepast moet worden
top, merci!
 
in december 22 hé

dat was de vraag hé, doen ze daar echt controle op als ze een attest binnenkrijgen van een ander jaar? Of een attest waar het bovenste deel (met het jaartal op) "vergeten" werd bij te voegen?

Dan aanpassen, zie hierboven.

Be careful what you wish for though. Zit er niks anders in 2022 dat mogelijks discutabel is ? Moest er iemand voor 135 euro een aanpassing vragen, zou ik de hele aangifte eens dubbel checken :laugh:

Je woonbonus is dan gestart in 2014? Het laatste jaar dat het nog mogelijk was €3040/3040€ te verkrijgen?

Hier de madam ook een 2014 woonbonus die zijn laatste maal 3040 is (en aan marginaal tarief !). Eigenlijk echt nuts als je ziet hoeveel dat opbrengt. Wie ooit het idee had dat jaarlijks ~3000 euro netto naar huiseigenaars koppels overhevelen een goed idee was, zouden ze tegen de muur moeten zetten. Dat is gewoon circle jerk voor de inner circle en de toegang tot de huismarkt moeilijker maken voor de minder behoeden (uiteraard onder het mom van het omgekeerde te doen).

Bij ons nog absurder want dat is een hypotheekje van 70k dat gepandwisseld is en geherfinancierd is op 25y aan 1.1% toen we ons nieuw huis kochten paar jaar geleden. We hadden al nieuwe lening aan ~95% quotiteit en ik heb geprobeerd bij de bank en ze waren akkoord om die pandwissel er gewoon bij te smijten bovenop, we hadden we eigenlijk niet nodig.

Free cash (wel, geld opbrengen zelfs) dat belegd is. De woonbonus is hier beleidsmatig zeer effectief :laugh:


JaarInterestWoonbonus netto
Jaar 1 € 822,381520
Jaar 2 € 793,081520
Jaar 3 € 763,451140
Jaar 4 € 733,491140
Jaar 5 € 703,191140
Jaar 6 € 672,561140
Jaar 7 € 641,581140
Jaar 8 € 610,251140
Jaar 9 € 578,571140
Jaar 10 € 546,541140
Jaar 11 € 514,151140
Jaar 12 € 481,391140

Misschien dat we die na die 12y gewoon vervroegd af betalen want dan valt de woonbonus weg wegens 20y na de initiele hypotheek (gelukkig zijn ze zo snugger geweest om die loophole nog dicht te fietsen). De schuldsaldo is proportioneel wel een pak hoger voor dat klein hypotheekje (iets van 130/y) (banken weten nog altijd hoe je in de zak te zetten), dus als de woonbonus weg valt, moet ik mijn Excelleke nog eens aan het werk zetten.
 
Dan aanpassen, zie hierboven.

Be careful what you wish for though. Zit er niks anders in 2022 dat mogelijks discutabel is ? Moest er iemand voor 135 euro een aanpassing vragen, zou ik de hele aangifte eens dubbel checken :laugh:
Nope, redelijk simpele aangiftes hier telkens.

Lening, pensioensparen, dividenden, opvang en dat zal het zowat zijn :).
 
Voorlopig 2,5k terugtrekken (i.t.t. 5k vorig jaar). In 2023 wel zwangerschapsverlof en de madam dat 4/5e is gaan werken, zal er wel mee te maken hebben.

Wel bizar: de fiches van kinderopvang zijn opgenomen, maar als ik het bereken klopt het bedrag niet... Zou die berekening niet automatisch gebeuren? Lijkt me toch: dagbedrag (indien lager dan 15.7) * 0.45 of dagbedrag (indien hoger dan 15.7 begrenzen tot 15.7) * 0.45?
 
Dan aanpassen, zie hierboven.

Be careful what you wish for though. Zit er niks anders in 2022 dat mogelijks discutabel is ? Moest er iemand voor 135 euro een aanpassing vragen, zou ik de hele aangifte eens dubbel checken :laugh:



Hier de madam ook een 2014 woonbonus die zijn laatste maal 3040 is (en aan marginaal tarief !). Eigenlijk echt nuts als je ziet hoeveel dat opbrengt. Wie ooit het idee had dat jaarlijks ~3000 euro netto naar huiseigenaars koppels overhevelen een goed idee was, zouden ze tegen de muur moeten zetten. Dat is gewoon circle jerk voor de inner circle en de toegang tot de huismarkt moeilijker maken voor de minder behoeden (uiteraard onder het mom van het omgekeerde te doen).

Bij ons nog absurder want dat is een hypotheekje van 70k dat gepandwisseld is en geherfinancierd is op 25y aan 1.1% toen we ons nieuw huis kochten paar jaar geleden. We hadden al nieuwe lening aan ~95% quotiteit en ik heb geprobeerd bij de bank en ze waren akkoord om die pandwissel er gewoon bij te smijten bovenop, we hadden we eigenlijk niet nodig.

Free cash (wel, geld opbrengen zelfs) dat belegd is. De woonbonus is hier beleidsmatig zeer effectief :laugh:


JaarInterestWoonbonus netto
Jaar 1€ 822,381520
Jaar 2€ 793,081520
Jaar 3€ 763,451140
Jaar 4€ 733,491140
Jaar 5€ 703,191140
Jaar 6€ 672,561140
Jaar 7€ 641,581140
Jaar 8€ 610,251140
Jaar 9€ 578,571140
Jaar 10€ 546,541140
Jaar 11€ 514,151140
Jaar 12€ 481,391140

Misschien dat we die na die 12y gewoon vervroegd af betalen want dan valt de woonbonus weg wegens 20y na de initiele hypotheek (gelukkig zijn ze zo snugger geweest om die loophole nog dicht te fietsen). De schuldsaldo is proportioneel wel een pak hoger voor dat klein hypotheekje (iets van 130/y) (banken weten nog altijd hoe je in de zak te zetten), dus als de woonbonus weg valt, moet ik mijn Excelleke nog eens aan het werk zetten.
Die loophole heb ik het laatste jaar dat het mogelijk was ook nog eens gretig gebruik van gemaakt. Terug verlengd naar 25j (hypotheek wordt standaard voor 30j ingeschreven blijkbaar) mét lagere rentevoet + verlenging woonbonus.

Ik was bijna beschaamd maar ik ben nu ook geen Robin hood.
 
Die loophole heb ik het laatste jaar dat het mogelijk was ook nog eens gretig gebruik van gemaakt. Terug verlengd naar 25j (hypotheek wordt standaard voor 30j ingeschreven blijkbaar) mét lagere rentevoet + verlenging woonbonus.

Ik was bijna beschaamd maar ik ben nu ook geen Robin hood.
Aha, blijkbaar telt dat voor onze lening ook nog, herzien in 2018 en toen ook verlengd.
Looptijdwijzigingen vanaf 1 januari 2020 worden geneutraliseerd om te vermijden dat de looptijd van hypothecaire leningen vanuit louter fiscale overwegingen wordt verlengd. De resterende looptijd van de hypothecaire lening zoals die geldt op 31 december 2019 wordt als het ware bevroren.

Betalingen buiten de looptijd zoals die geldt op 31 december 2019 komen niet meer in aanmerking voor de Vlaamse woonbonus, behoudens wat betreft COVID-19-betalingsuitstellen.

Bron: Belastingvermindering voor de enige en eigen woning (woonbonus) | Vlaanderen.be
 
Die loophole heb ik het laatste jaar dat het mogelijk was ook nog eens gretig gebruik van gemaakt. Terug verlengd naar 25j (hypotheek wordt standaard voor 30j ingeschreven blijkbaar) mét lagere rentevoet + verlenging woonbonus.

Ik was bijna beschaamd maar ik ben nu ook geen Robin hood.

Hmm, ik dacht dat de loophole retro-actief dichtgetimmerd was met de uitfasering van woonbonus. Dat het zowiezo de originele looptijd was van op het basisattest ? Nuja, maakt niet zoveel uit. Ze gaan die getallen toch nooit meer indexeren. Dus binnen een jaar of 10 12 15y is dat ook maar een relatieve drop in the ocean.

Hoe gaan ze dat anders kunnen dichttimmeren ? Hypotheek loopt nog tot 2047 (en de originele was tot 2034). Als ik een fiche heb/krijg van de bank en in taxonweb kan ik een getalletje blijven invullen bij 'originele hypotheek tussen 2005 en 2014'... Zolang ze dat vakje niet weg doen of niet tellen hoeveel keer daar al iets ingevuld is, kunnen ze die loophole technisch toch niet dicht doen ?

(blijkbaar was er vroeger nog een andere loophole... 1 partner heeft woonbonus in oude systeem. er komt partner bij die geen woonbonus heeft. herfinancier die hypotheek met 2. beide partners konden de 3040 claimen. Volgens de bank was dat niet langer aanvaardbaar - ik verschiet van niet veel, maar dat het ooit aanvaardbaar was :laugh:)
 
Terug
Bovenaan