Status
Niet open voor verdere reacties.
Op hun website staat dat contact opnemen geen zin heeft. Idd, hun eigen deadline is juni. Hier is het ook het eerste jaar dat het zo lang duurt...
 
Hier waren ze dit jaar ook weer belachelijk laat; maar bon, valentijnscadeauke dan maar... Nu nog wachten tot eind April en dat zonder interest...
 
Een vraagje: voor het jaar 2023 heb ik van BUX (Beleggersplatform - ABN Amro) 281,70€ rentevergoeding gekregen op mijn niet belegde contanten. Naar mijn weten is dit geen gereglementeerde rekening en dien ik dit aan te geven bij de aangifte van de personenbelasting daar hier nog roerende voorheffing op moet betaald worden? Bij welke code dien ik dit te vermelden én welk bedrag vul ik dan in?

Dankjewel!
 
Een vraagje: voor het jaar 2023 heb ik van BUX (Beleggersplatform - ABN Amro) 281,70€ rentevergoeding gekregen op mijn niet belegde contanten. Naar mijn weten is dit geen gereglementeerde rekening en dien ik dit aan te geven bij de aangifte van de personenbelasting daar hier nog roerende voorheffing op moet betaald worden? Bij welke code dien ik dit te vermelden én welk bedrag vul ik dan in?

Dankjewel!

Normaal gezien:

VAK VII - Code 1444:
b) Andere inkomsten zonder roerende voorheffing :
1) die belastbaar zijn tegen 30 %:
 
En daar dan het totaalbedrag van 281,7€? Dankjewel

Bux is gevestigd in welk land? (Ik denk niet dat ze een Belgische vestiging hebben waarschijnlijk.)

Moest Bux bijvoorbeeld in Frankrijk gevestigd zijn, dan zou Bux waarschijnlijk verplicht zijn om 10% in te houden op het bedrag voor de Franse fiscus (Roerende inkomsten betaald aan niet-Franse residenten is max 10% volgens het DBV tussen België en Frankrijk.)
En dan zou je 90% van het bedrag aangeven.

Ik vermoed dat BUX hoogstwaarschijnlijk gevestigd is in een land waar ze niets moeten inhouden uit het land van oorsprong dus dan moet je het volledig bedrag aangeven.
 
Ik zag op myminfin dat ik mijn fiscale fiches al heb ontvangen.
Hierover zit ik met een vraag/bedenking

Vorig jaar (2023) van job veranderd. Hele historie.. opgespaarde vakantiedagen konden wel mee overgenomen worden, vakantie dagen konden niet mee overgenomen worden, gedeeltelijk overgenomen worden..

Uiteindelijk beslist om een 20tal opgespaarde vakantiedagen dan maar te laten uitbetalen
Ik heb die uitbetaald gekregen op mijn loonfiche met de opmerking "Compenserende toelage"
Hier is ook een goei 47% bedrijfsvoorheffing op ingehouden

Nu heb ik dus mijn fiscale fiche ontvangen en zie ik dat dat bedrag gewoon is toegevoegd aan de code x250.
Is dit correct? Of moest dit onder een andere code?
 
Ik zag op myminfin dat ik mijn fiscale fiches al heb ontvangen.
Hierover zit ik met een vraag/bedenking

Vorig jaar (2023) van job veranderd. Hele historie.. opgespaarde vakantiedagen konden wel mee overgenomen worden, vakantie dagen konden niet mee overgenomen worden, gedeeltelijk overgenomen worden..

Uiteindelijk beslist om een 20tal opgespaarde vakantiedagen dan maar te laten uitbetalen
Ik heb die uitbetaald gekregen op mijn loonfiche met de opmerking "Compenserende toelage"
Hier is ook een goei 47% bedrijfsvoorheffing op ingehouden

Nu heb ik dus mijn fiscale fiche ontvangen en zie ik dat dat bedrag gewoon is toegevoegd aan de code x250.
Is dit correct? Of moest dit onder een andere code?


Je moet oppassen. Erbij zetten dat je ook ambtenaar was op je vorige job dus het is niet zoals de privésector. Het is geen vervroegd vakantiegeld, denk ik. (= De vakantiegeld dat je zou krijgen bij vertrek in plaats van volgend jaar. En ik denk niet dat dat bij jou het geval zou zijn want het is overheid naar overheid dus dat wijzigt niet.)
Daarmee dat ik denk dat x250 correct is.



Art. 22.Er wordt een compenserende toelage toegekend aanhet personeelslid dat:
1° hetzij wegens dienstnoodwendigheden zijnjaarlijks vakantieverlof niet geheel of gedeeltelijkheeft kunnen opnemen voor zijn definitieveambtsneerlegging;
2° hetzij zonder vooropzeg de hoedanigheid vanpersoneelslid verliest en ten gevolge van dit vertrekmet onmiddellijke ingang zijn jaarlijksvakantieverlof niet geheel of gedeeltelijk heeftkunnen opnemen
Het bedrag is gelijk aan de laatste activiteitsbezoldigingvan het personeelslid die overeenkomt met het aantalniet-opgenomen dagen jaarlijks vakantieverlof.
 
Je moet oppassen. Erbij zetten dat je ook ambtenaar was op je vorige job dus het is niet zoals de privésector. Het is geen vervroegd vakantiegeld, denk ik. (= De vakantiegeld dat je zou krijgen bij vertrek in plaats van volgend jaar. En ik denk niet dat dat bij jou het geval zou zijn want het is overheid naar overheid dus dat wijzigt niet.)
Daarmee dat ik denk dat x250 correct is.



Art. 22.Er wordt een compenserende toelage toegekend aanhet personeelslid dat:
1° hetzij wegens dienstnoodwendigheden zijnjaarlijks vakantieverlof niet geheel of gedeeltelijkheeft kunnen opnemen voor zijn definitieveambtsneerlegging;
2° hetzij zonder vooropzeg de hoedanigheid vanpersoneelslid verliest en ten gevolge van dit vertrekmet onmiddellijke ingang zijn jaarlijksvakantieverlof niet geheel of gedeeltelijk heeftkunnen opnemen
Het bedrag is gelijk aan de laatste activiteitsbezoldigingvan het personeelslid die overeenkomt met het aantalniet-opgenomen dagen jaarlijks vakantieverlof.
Vervroegd vakantiegeld heb ik ook gehad, staat op de juiste code.
Stukje eindejaarspremie ook al gehad.

Idd van ambtenaar naar ambtenaar
Op zich gewoon bij mijn pietje gepakt dus 😊
 
Vervroegd vakantiegeld heb ik ook gehad, staat op de juiste code.
Stukje eindejaarspremie ook al gehad.

Idd van ambtenaar naar ambtenaar
Op zich gewoon bij mijn pietje gepakt dus 😊

Er zijn voordelen en nadelen om als een nummer behandeld te worden. Dat is werken voor de overheid :p.

Je kan het ook zo bezien. Je gespaard verlof van jaar x wordt uitbetaald aan het loon van jaar x + n.
 
Iemand die zijn 'fiscale attest' lijstje wil delen met mij. Kwestie van zeker te zijn dat mijn dropbox properly populated is voor de tax festiviteiten binnenkort

- Kinderopvang, check
- School middag toezicht, op weg
- Sportkamp, check
- dienstencheques, check
- via de sector van de madam nog eens 5 euro per opvang dag vangen, check (sportkamp is zo -7 euro per dag :laugh:)

Klein vraagje. Onze nr3 is eind vorig jaar geboren maar niet naar de creche gegaan in 2023. Kunnen we daarvoor nog het forfait (690) vragen of niet ?
a) Is het de situatie op 1 jan 2023 of 31 dec 2023 die telt
b) Kun je voor kind 1 en 2 de aftrek zelf invullen en voor nummer 3 het forfait ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Iemand die zijn 'fiscale attest' lijstje wil delen met mij. Kwestie van zeker te zijn dat mijn dropbox properly populated is voor de tax festiviteiten binnenkort

- Kinderopvang, check
- School middag toezicht, op weg
- Sportkamp, check
- dienstencheques, check
- via de sector van de madam nog eens 5 euro per opvang dag vangen, check (sportkamp is zo -7 euro per dag :laugh:)

Klein vraagje. Onze nr3 is eind vorig jaar geboren maar niet naar de creche gegaan in 2023. Kunnen we daarvoor nog het forfait (690) vragen of niet ?
a) Is het de situatie op 1 jan 2023 of 31 dec 2023 die telt
b) Kun je voor kind 1 en 2 de aftrek zelf invullen en voor nummer 3 het forfait ?
- attesten roerende voorheffing?
a: Voor elk kind dat de belastingplichtige fiscaal ten laste heeft, en dat op 1 januari van het aanslagjaar (01/01/2024) de leeftijd van drie jaar niet heeft bereikt.
b) combineren kan per kind
 
Iemand die zijn 'fiscale attest' lijstje wil delen met mij. Kwestie van zeker te zijn dat mijn dropbox properly populated is voor de tax festiviteiten binnenkort

- Kinderopvang, check
- School middag toezicht, op weg
- Sportkamp, check
- dienstencheques, check
- via de sector van de madam nog eens 5 euro per opvang dag vangen, check (sportkamp is zo -7 euro per dag :laugh:)

Klein vraagje. Onze nr3 is eind vorig jaar geboren maar niet naar de creche gegaan in 2023. Kunnen we daarvoor nog het forfait (690) vragen of niet ?
a) Is het de situatie op 1 jan 2023 of 31 dec 2023 die telt
b) Kun je voor kind 1 en 2 de aftrek zelf invullen en voor nummer 3 het forfait ?

- vrijstelling Roerende voorheffing van aandelen
- FBB als je dividenden hebt uit Frankrijk
- giften
- pensioensparen
- in aanmerking komende aankopen van startersondernemingen
- laadpaal?


a) b) Voor aanslagjaar 2024, is het 1 januari 2024 die telt dus bij jou wordt dat zoiets waarschijnlijk.

1030 = 3
1038 = 1

1384 = kinderopvangattesten van de twee kinderen die je niet vermeld hebt in 1038
 
- vrijstelling Roerende voorheffing van aandelen

Daar zitten we kilometer over, dus daar kan ik gewoone exportje doen uit Bolero indien nodig

- FBB als je dividenden hebt uit Frankrijk

Net gedubbel gecheckt. Bolero houdt tegenwoordig maar 15% in in frankrijk. Waarschijnlijk wat geld op tafel laten liggen in het verleden, it be so.

- pensioensparen

Die heb ik nog niet gekregen inderdaad, maar via KBC komt dat automagically in taxonweb normaal gezien

- in aanmerking komende aankopen van startersondernemingen

Heb ik niet. Wel nog een win-winner lening ergens <3


Heb ik niet

a) b) Voor aanslagjaar 2024, is het 1 januari 2024 die telt dus bij jou wordt dat zoiets waarschijnlijk.

1030 = 3
1038 = 1

1384 = kinderopvangattesten van de twee kinderen die je niet vermeld hebt in 1038

Thanks !
 
Mag je een fiscaal attest speelpleinwerking van je ex inbrengen in je PB?
Het is betaald met een rekening op haar naam.

Kind staat bij mij gedomicilieerd en heb hem fiscaal ten laste. Heb de helft van speelpleinwerking betaald in 2023.
 
Mag je een fiscaal attest speelpleinwerking van je ex inbrengen in je PB?
Het is betaald met een rekening op haar naam.

Kind staat bij mij gedomicilieerd en heb hem fiscaal ten laste. Heb de helft van speelpleinwerking betaald in 2023.

Is er fiscaal co-ouderschap?

Indien uw ex er absoluut geen voordeel uit kan halen, wordt dat normaal geaccepteerd.
 
Mijn moeder heeft deze week 2 gewijzigde aanslagbiljetten ontvangen over het jaar 2019 en 2020. Deze wijzigingen werden niet door haar aangevraagd. Nu heb ik deze aanslagbiljetten vergeleken met de originele versies. Blijkt dat het verschil zit in 'ascendenten ouder als 65 met een zware handicap.' Hier staan nu 2 bedragen ingevuld in de kolom van mijn moeder. Het is wel zo dat mijn vader zijn gehandicapte tweelingszus gedomicilieerd staat/stond bij mijn ouders. Als ik het goed begrijp kon mijn vader zijn zus ten laste nemen maar waarom staan de bedragen niet in zijn kolom? Klopt dit allemaal wel? Ik vind het raar dat mijn moeder uit het niets wijzigingen ontvangt? In 2022 is mijn vader overleden dus dan kan zijn zus niet meer ten laste vallen van mijn moeder voor 2023 en volgende?

Het is fijn dat zij extra terugkrijgt van de FOD maar we willen toch zeker zijn dat hier geen fout gebeurd is en dat ze achteraf dit terug moet betalen.

Weet iemand raad? Alvast bedankt 🙏
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan