Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de berekening en aanslag vergeleken en code 1084 is bij beide hetzelfde ingevuld. Alleen zijn er een aantal codes die bij de berekening er wel opstaan maar bij de aanslag niet. En andersom hetzelfde.

Op de berekening bij gegevens aangifte staan deze codes ingevuld: 3374 (1), 4373 (1), 3372 (1), 4374 (1), 3373 (1) en 4372 (1). Deze staan dus niet op de aanslag. En bij de aanslag zijn deze codes ingevuld: 3380 (1) en 4380 (1). Bij de berekening dus niet.

Op de berekening bij administratieve gegevens staan deze codes ingevuld: 1041 (0) en 1042 (0), bij de aanslag niet. En bij de aanslag staat de code 2288 (12,9) ingevuld maar bij de berekening niet.

Bij de berekening staat bij code 2541 een 0 en bij de aanslag 120. En als laatste hadden ze bij de mutualiteit de code 1031 ingevuld terwijl dat niet nodig was en achteraf rechtgezet geweest na berichtgeving via Myminfin.

Uiteindelijk wel een verschil van ongeveer €2200.


Dus je hebt een brief gekregen voor verwerping code 1031. Een code die een stevige impact kan hebben.

Code 1031. Aantal kinderen ten laste aangegeven in code 1030 die fiscaal gezien een zware handicap hebben.

Het effect van die code is dat die ene kind als twee kinderen ten laste wordt aanzien.


Daarbovenop: verwerping van het supplement woonbonus voor enige woning voor de eerste 10 jaar omdat je die al 10 jaar hebt gekregen

3374 naar 3380 (oorspronkelijke lening dateert van vóór 1 januari 2013)

Volgens je dossierbehandelaar is je oorspronkelijke lening meer dan 10 jaar oud terwijl je minder dan 10 jaar oud hebt aangegeven. Waardoor je het supplement die je maar krijgt voor de eerste 10 jaar, niet meer hebt.
 
Nog niet echt op zoek gegaan naar patronen, maar na enkele jaren wat eerder te zijn (wat zelfs dan nog steeds idioot laat is), is het hier ook weer van dat. Het nieuwe jaar is begonnen, en zelfs nog geen boodschap gehad, dus terugbetaling is al ten vroegste voor einde Maart als dat geen April wordt. Zonder interest, uiteraard; performantie van de FOD financiën verwachten, het idee alleen al :biglaugh: .

Waarom zou de FOD interest geven als een aanslag tijdig is als deze ten laatste op 30 juni 2024 is gedaan (Als de aangifte op tijd was ingediend). Deze termijn is gemakkelijk te vinden op de website.

Toch meer als normaal dat niet alle aangiftes voor het einde van 2023 verwerkt raken. Er zijn er namelijk zoveel 😅.
 
Waarom zou de FOD interest geven als een aanslag tijdig is als deze ten laatste op 30 juni 2024 is gedaan (Als de aangifte op tijd was ingediend). Deze termijn is gemakkelijk te vinden op de website.

Toch meer als normaal dat niet alle aangiftes voor het einde van 2023 verwerkt raken. Er zijn er namelijk zoveel 😅.
Het punt is dat een performante dienst daar niet tot 30 juni voor zou nodig mogen hebben...
 
Het punt is dat een performante dienst daar niet tot 30 juni voor zou nodig mogen hebben...

Dus ze moeten meer mensen aannemen zodat ze het snel kunnen verwerken? Maar dan gaat er nog meer geklaagd worden dat we te veel ambtenaren hebben 🤔.

Of misschien moet de belastingdienst stoppen met dienstverlenende taken zodat jij snel je aanslag kan krijgen en moet iedereen met vragen en problemen maar bij een account gaan aankloppen. En accounts vragen daar natuurlijk geld voor en doen ook niet altijd alles correct.

Er is momenteel geen oplossing die voor iedereen past. Dus gewoon geduld. Als je denkt het beter te kunnen, kan je steeds solliciteren :)
 
Waarom zou de FOD interest geven als een aanslag tijdig is als deze ten laatste op 30 juni 2024 is gedaan (Als de aangifte op tijd was ingediend). Deze termijn is gemakkelijk te vinden op de website.

Toch meer als normaal dat niet alle aangiftes voor het einde van 2023 verwerkt raken. Er zijn er namelijk zoveel 😅.

Los van het gegeven dat die termijnen (voor inkomsten 2022) ridicuul zijn: het is volkomen logisch dat ik als burger vergoed wordt voor de lening/het kaskrediet die ik aan de staat geef gedurende een periode van gemiddeld 1,5 à 2 jaar. Iets dat binnen (meer) degelijk georganiseerde landen trouwens iets heel normaal is.

Dat slechte interne organisatie hun niet toelaat om sneller te gaan, is mijn probleem niet.
 
Waarom zou de FOD interest geven als een aanslag tijdig is als deze ten laatste op 30 juni 2024 is gedaan (Als de aangifte op tijd was ingediend). Deze termijn is gemakkelijk te vinden op de website.

Toch meer als normaal dat niet alle aangiftes voor het einde van 2023 verwerkt raken. Er zijn er namelijk zoveel 😅.
Dat ze dan eens aantal codes drastisch verminderen

En mensen die niets zelf invullen daar moet dat toch veel sneller bij gaan
 
Dus je hebt een brief gekregen voor verwerping code 1031. Een code die een stevige impact kan hebben.

Code 1031. Aantal kinderen ten laste aangegeven in code 1030 die fiscaal gezien een zware handicap hebben.

Het effect van die code is dat die ene kind als twee kinderen ten laste wordt aanzien.


Daarbovenop: verwerping van het supplement woonbonus voor enige woning voor de eerste 10 jaar omdat je die al 10 jaar hebt gekregen

3374 naar 3380 (oorspronkelijke lening dateert van vóór 1 januari 2013)

Volgens je dossierbehandelaar is je oorspronkelijke lening meer dan 10 jaar oud terwijl je minder dan 10 jaar oud hebt aangegeven. Waardoor je het supplement die je maar krijgt voor de eerste 10 jaar, niet meer hebt.

Oké da’s duidelijk waarom er zoveel verschil is tussen beide. Ik moet dan toch wel contact opnemen i.v.m. de woonbonus aangezien de 10 jaar tot en met 2022 liep.

Merci!
 
@Mienod
Wanneer is die lening gestart? Begindatum op uw fiscaal attest van lening telt hiervoor, niet de eerste aflossing.
Als de lening afgesloten is vanaf 01/01/2013 dan had je nog recht op een aftrek voor de eerste tien jaar, anders niet.
 
waarom mag de burger er niet voor opteren om de belastingen, gewoon zoals een zelfstandige, bij het AB te laten afrekenen?
Nu stort het sociaal secretariaat dat steeds automatisch door, elke maand.

Weet iemand die achtergrond hiervan? Ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen hebben.
 
waarom mag de burger er niet voor opteren om de belastingen, gewoon zoals een zelfstandige, bij het AB te laten afrekenen?
Nu stort het sociaal secretariaat dat steeds automatisch door, elke maand.

Weet iemand die achtergrond hiervan? Ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen hebben.

Een zelfstandige die geen/ te weinig voorafbetalingen doet, betaalt extra interesten. Dus zo voordelig is dat niet voor een zelfstandige.

Het is ook heel logisch waarom. Als niemand bedrijfsvoorheffing inhoudt en altijd pas op de eindfactuur betaalt, dan zal een deel dat nooit betalen. :p. Dat zou de maatschappij ongelooflijk veel geld kosten en zou zeker leiden naar hogere belastingen. Ieder westers land werkt met inhoudingen op het loon.


Ik had ergens gelezen dat in België 8% van de totale fiscale jaarlijkse "vorderingen" oninvorderbaar is. Dus in het huidige systeem, wordt er al 8% nooit betaald (faillissementen, mensen die verdwijnen naar het buitenland, activa verduisteren,....) Maak de bedrijfsvoorheffing optioneel en België verandert in drie jaar tijd naar Argentinië :p.
 
waarom mag de burger er niet voor opteren om de belastingen, gewoon zoals een zelfstandige, bij het AB te laten afrekenen?
Nu stort het sociaal secretariaat dat steeds automatisch door, elke maand.

Weet iemand die achtergrond hiervan? Ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen hebben.
Merendeel zijn voorheffingen, geen belastingen.
En het kan zijn dat uw werkgever dat helemaal niet doorstort (of slechts gedeeltelijk)
 
Dat ze dan eens aantal codes drastisch verminderen

En mensen die niets zelf invullen daar moet dat toch veel sneller bij gaan
Het verminderen van het aantal codes zou op héél veel tegenstand stuiten, want de meeste codes zijn voor het berekenen van een eventuele aftrekken/verminderingen van belastingen.

De termijnen zijn lang niet enkel door de overheid, maar ook door de werkgevers/boekhouders/banken die 2 maanden de tijd krijgen om hun sociale documenten in orde te maken (en daarna eigenlijk nog een "gedoogtijd" krijgen in de praktijk). In de praktijk kan je zeggen dat de info voor de belastingen van voldoende kwaliteit is ergens midden maart-eind maart. De fiscus heeft één maand extra nodig om de vereenvoudigde aangiftes op te maken en te versturen. Wat al bij al een redelijke termijn is voor zo'n hoeveelheid en gevoeligheid aan data.
waarom mag de burger er niet voor opteren om de belastingen, gewoon zoals een zelfstandige, bij het AB te laten afrekenen?
Nu stort het sociaal secretariaat dat steeds automatisch door, elke maand.

Weet iemand die achtergrond hiervan? Ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen hebben.
De voorspelbaarheid van belastingen bij een werknemer is relatief groot, vandaar dat de bedrijfsvoorheffing (niet belastingen, zoals SomeDude terecht opmerkt) een handige manier is om verrassingen te vermijden. Bij een zelfstandige is die laag. Ik had bvb op 28 december 4000 euro (fiscale) winst met onze zaak. 2 dagen later was dat (totaal onverwachts) 5600 euro.

Je zou de bedrijfsvoorheffing kunnen aanpassen aan de verschillende aftrekken die bestaan indien de werkgevers maandelijks de lonen doorsturen aan de fiscus én als return een individuele bedrijfsvoorheffing terug zouden krijgen, maar daar zijn vooral de werkgevers niet voor aangepast (en zou betekenen dat de fiscus ook "in real life" véél info zou moeten krijgen over zaken die ze nu al soms met veel moeite en en slechts héél beperkt qua info 1x per jaar krijgen)
 
Het verminderen van het aantal codes zou op héél veel tegenstand stuiten, want de meeste codes zijn voor het berekenen van een eventuele aftrekken/verminderingen van belastingen.
Idd daar moet grote kuis in gehouden worden
De termijnen zijn lang niet enkel door de overheid, maar ook door de werkgevers/boekhouders/banken die 2 maanden de tijd krijgen om hun sociale documenten in orde te maken (en daarna eigenlijk nog een "gedoogtijd" krijgen in de praktijk). In de praktijk kan je zeggen dat de info voor de belastingen van voldoende kwaliteit is ergens midden maart-eind maart. De fiscus heeft één maand extra nodig om de vereenvoudigde aangiftes op te maken en te versturen. Wat al bij al een redelijke termijn is voor zo'n hoeveelheid en gevoeligheid aan data.
Maar dan nog moet het verwerken na 15 juli toch sneller kunnen voor die vereenvoudigd indienen lijkt me
 
Dus je hebt een brief gekregen voor verwerping code 1031. Een code die een stevige impact kan hebben.

Code 1031. Aantal kinderen ten laste aangegeven in code 1030 die fiscaal gezien een zware handicap hebben.

Het effect van die code is dat die ene kind als twee kinderen ten laste wordt aanzien.


Daarbovenop: verwerping van het supplement woonbonus voor enige woning voor de eerste 10 jaar omdat je die al 10 jaar hebt gekregen

3374 naar 3380 (oorspronkelijke lening dateert van vóór 1 januari 2013)

Volgens je dossierbehandelaar is je oorspronkelijke lening meer dan 10 jaar oud terwijl je minder dan 10 jaar oud hebt aangegeven. Waardoor je het supplement die je maar krijgt voor de eerste 10 jaar, niet meer hebt.
beetje vreemd deze uitleg te lezen. Daarmee bedoel ik enkel over de communicatie tussen fiscus en belastingplichtige wetende dat een ambtenaar niet zomaar de aangifte mag wijzigen zonder de te volgen procedure. Bepaalde burgers gebruiken nog onvoldoende E-box en myminfin.
 
waarom mag de burger er niet voor opteren om de belastingen, gewoon zoals een zelfstandige, bij het AB te laten afrekenen?
Nu stort het sociaal secretariaat dat steeds automatisch door, elke maand.

Weet iemand die achtergrond hiervan? Ik zie niet in waarom ik die keuze niet zou mogen hebben.
De bedrijfsvoorheffing is een verplichting die verankerd zit in het fiscaal wetboek. Het enige wat raar is over de Belgische bedrijfsvoorheffing is de extra aangifteplicht terwijl er in buurlanden zoals Nederland en Duitsland de loonbelasting wordt toegepast. Met de loonbelasting volgt er geen aangifteplicht behoudens vergissing. De aangifte inkomstenbelasting wordt ingediend om de aftrekposten te claimen die redelijk complex zijn.
 
Maar dan nog moet het verwerken na 15 juli toch sneller kunnen voor die vereenvoudigd indienen lijkt me

De aanslagen worden verspreid om de druk op de dienstverlening van het belastingkantoor ook wat te spreiden. Veel mensen nemen contact op nadat ze hun aanslag hebben ontvangen omdat deze anders is dan verwacht en willen weten waarom (of willen gewoon klagen). Als iedereen dat in dezelfde periode zou doen, zijn er enorme wachttijden EN kan er ook niets anders meer gedaan worden dan dienstverlening door het belastingkantoor.
Hoogstwaarschijnlijk zou dit ook nog eens voor problemen zorgen bij de drukker ook.
beetje vreemd deze uitleg te lezen. Daarmee bedoel ik enkel over de communicatie tussen fiscus en belastingplichtige wetende dat een ambtenaar niet zomaar de aangifte mag wijzigen zonder de te volgen procedure.

Dit mag inderdaad niet zomaar. Ben je zeker dat je geen post hebt gemist?
Je kan steeds in bezwaar gaan en als argument gebruiken dat de procedure niet gevolgd werd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan