Aprella

Well-known member
Wanneer?

Vanaf 2 mei begint de aangifteperiode, waarschijnlijk zal, zoals gebruikelijk, de tax on web appliactie enkele dagen eerder open gaan. Aangiftes kunnen via Tax on Web of op papier worden ingediend.

Algemeen principe:

Papieren aangifte: 30 juni 2023
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Complexe aangifte

Papieren aangifte: 30 juni 2023
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 18 oktober 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Aanmoediging voor complexe aangiften: Als de aangifte ten laatste op 31 augustus 2023 ingediend wordt, genieten de belastingplichtigen van een snellere terugbetaling of kunnen zij later betalen.

Wat is nu een complexe aangifte? Een aangifte die een of meer van de volgende bevatten:
  • winsten en/of baten,
  • en/of bezoldigingen bedrijfsleiders,
  • en/of bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden),
  • en/of buitenlandse beroepsinkomsten

Antwoordtermijn voorstel vereenvoudigde aangifte (VVA):

Via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2023
Via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Als het voorstel van vereenvoudigde aangifte gewijzigd moet worden en daardoor een complexe aangifte wordt, moet de belastingplichtige of de mandataris ten laatste op 15 juli 2023 een verlenging van de wijzigingstermijn aanvragen.
De aangifte zal dan ten laatste op 18 oktober 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen) via MyMinfin (Tax-on-web) ingediend kunnen worden

Wat?

Belastingaangifte van 2023 op basis van de inkomsten van 2022.

Veranderingen

Niet zoveel, buiten de standaard aanpassing van bepaalde bedragen. De grootste verandering die waarschijnlijk voor vergissingen gaat zorgen, is dat de aangiftes nu genderneutraal zullen zijn. In gezamenlijke aangiftes van gehuwde of wettelijk samenwonende van verschillend geslacht, werd de man steeds links (codes startend met 1 of 3) geplaatst en de vrouw (codes startende met 2 en 4) links geplaatst. Vanaf dit jaar staan de oudste links en de jongste rechts. Hoe de administratie gaat omgaan met vergissingen is nog niet bekend.

Hulp

Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren)staat er redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.
Als dit niet genoeg is, helpt de FOD Financiën ook met het invullen van je aangifte tot en met 30 juni. Dit liefst telefonisch (je krijgt dan een bevestigingsdocument dat je moet controleren en ondertekenen) of aan de front office. Dit enkel op afspraak. Om een afspraak te maken bel je naar 02 575 56 66 (geen fiscale vragen). Op dit moment is het telefoonnummer nog niet actief. Ik veronderstel dat dit ten laatste op 2 mei actief wordt.
 
Complexe aangifte

Papieren aangifte: 30 juni 2023
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 18 oktober 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Aanmoediging voor complexe aangiften: Als de aangifte ten laatste op 31 augustus 2023 ingediend wordt, genieten de belastingplichtigen van een snellere terugbetaling of kunnen zij later betalen.

Wat is nu een complexe aangifte? Een aangifte die een of meer van de volgende bevatten:
  • winsten en/of baten,
  • en/of bezoldigingen bedrijfsleiders,
  • en/of bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden),
  • en/of buitenlandse beroepsinkomsten

was dat vroeger ook al zo, of is dat nieuw? Is er dan een concrete termijn op geplakt (bvb voor einde van het jaar)?
 
Ik ben curieus, geen crèche meer in te geven, dus geen idee wat ik kan verwachten van het uiteindelijke bedrag.
 
En is er ook een incentive om snel in te dienen bij niet-complexe aangiftes?
Want je creëert hiermee een voorkeursbehandeling voor snelle indieners van complexe aangiftes...
 
was dat vroeger ook al zo, of is dat nieuw? Is er dan een concrete termijn op geplakt (bvb voor einde van het jaar)?
Vorig jaar was dat ook al voor aangiftes ingediend door mandatarissen. Maar exact wanneer dat aanslagbiljet er dan gaat zijn, geen idee.
 
Want je creëert hiermee een voorkeursbehandeling voor snelle indieners van complexe aangiftes...
Vind ik op zich ook wel vreemd, zeker omdat je net zou verwachten dat niet-complexe gevallen gewoon door de computer gedraaid kunnen worden in >90% van de gevallen.

Ik ga er normaal gezien dan wel mijn voordeel mee doen :). Al handmatig mijn belastingen berekend en zou 10k terugkrijgen. Ik klaag niet :)
 
Al handmatig mijn belastingen berekend en zou 10k terugkrijgen. Ik klaag niet :)
Zonder rekenprogramma vind ik dat teveel werk. :tongue:
Vorig jaar was TOW open op 27/04, dus niet zo lang meer...

(Fiscale optimalisatie door afschrijving van jouw vakantiewoning loont precies. ;) )
 
Ik ben eens benieuwd.
1e jaar als wettelijk samenwonende achter de rug, volledig aanslag jaar.
Hopelijk trekken we nog terug natuurlijk , maar goed er is al compromis gemaakt dat we dit in een pot gaan steken en samen mee op reis gaan.
Het is teveel werk te gaan uitzoeken wie juist hoeveel terug krijgt, dus daar kap ik mee.
 
Ik ben eens benieuwd.
1e jaar als wettelijk samenwonende achter de rug, volledig aanslag jaar.
Hopelijk trekken we nog terug natuurlijk , maar goed er is al compromis gemaakt dat we dit in een pot gaan steken en samen mee op reis gaan.
Het is teveel werk te gaan uitzoeken wie juist hoeveel terug krijgt, dus daar kap ik mee.
Wij zijn net gaan samenwonen. Als je indient ga je beide kolommen moeten invullen...zouden ze dan niet ook de aanslag op die aparte kolommen berekenen?
Ik hoop van wel 😉
 
Vind ik op zich ook wel vreemd, zeker omdat je net zou verwachten dat niet-complexe gevallen gewoon door de computer gedraaid kunnen worden in >90% van de gevallen.
dat zou een beetje het principe van de aangifte teniet doen. (spontaan, uit eigen beweging, ...)
 
Wij zijn net gaan samenwonen. Als je indient ga je beide kolommen moeten invullen...zouden ze dan niet ook de aanslag op die aparte kolommen berekenen?
Ik hoop van wel 😉
Heb deze vraag hier vorig jaar gesteld, en de forummers zeiden van niet.... 1 gezamelijke cijfer ga je krijgen.Als je het uitgesplitst wil weten, moet je blijkbaar bellen naar de belastingsdienst van je regio. Zij gaan het dan wel kunnen geven blijkbaar.
 
Wij zijn net gaan samenwonen. Als je indient ga je beide kolommen moeten invullen...zouden ze dan niet ook de aanslag op die aparte kolommen berekenen?
Ik hoop van wel 😉
algemeen, als je het over wettelijk samenwonen hebt: :
De berekening is grotendeels per persoon apart, maar bepaalde voordelen worden toegekend aan de persoon met het hoogste belastbare inkomen.

Op het laatste wordt dan alles samengeteld en de bbsz geheven. Die kan je in principe gemakkelijk splitsen maar dan vergeet je natuurlijk die voordelen correct te verrekenen.

Je kan wel een aparte berekening aan de fiscus vragen.


Maar, wat bedoel je met samenwonen en met 'net'?

Indien feitelijk samenwonen: elk aparte aangifte.
Indien wettelijk:
- vanaf 2021 of vroeger: gezamenlijk
- vanaf 2022: laatste keer apart
- vanaf 2023: apart.
 
algemeen, als je het over wettelijk samenwonen hebt: :
De berekening is grotendeels per persoon apart, maar bepaalde voordelen worden toegekend aan de persoon met het hoogste belastbare inkomen.

Op het laatste wordt dan alles samengeteld en de bbsz geheven. Die kan je in principe gemakkelijk splitsen maar dan vergeet je natuurlijk die voordelen correct te verrekenen.

Je kan wel een aparte berekening aan de fiscus vragen.


Maar, wat bedoel je met samenwonen en met 'net'?

Indien feitelijk samenwonen: elk aparte aangifte.
Indien wettelijk:
- vanaf 2021 of vroeger: gezamenlijk
- vanaf 2022: laatste keer apart
- vanaf 2023: apart.
Sinds 7 april wonen we wettelijk samen :)

edit: en bedankt voor de info
 
Indien wettelijk:
- vanaf 2021 of vroeger: gezamenlijk
- vanaf 2022: laatste keer apart
- vanaf 2023: apart.
Hier ook "wettelijk gaan samenwonen" in de loop van 2022. Was het daarnet ook eens even aan het opzoeken, maar vind de verwoording niet super duidelijk:


Voor het jaar van de verklaring van wettelijk samenwonen beschouwt de administratie wettelijk samenwonenden fiscaal als alleenstaanden.

Dat betekent dat ze elk een afzonderlijke belastingaangifte moeten indienen. De administratie vestigt twee afzonderlijke aanslagen.

Voor de jaren die volgen op het jaar van de verklaring van wettelijk samenwonen moet een gezamenlijke belastingaangifte worden ingediend.
Begrijp ik het nu goed dat we voor aanslagjaar 2022 (en dus aangiftejaar 2023) nog een gescheiden aangifte moeten doen en dan aanslagjaar 2023 (aangiftejaar 2024) gezamelijk?
 
Hier ook "wettelijk gaan samenwonen" in de loop van 2022. Was het daarnet ook eens even aan het opzoeken, maar vind de verwoording niet super duidelijk:



Begrijp ik het nu goed dat we voor aanslagjaar 2022 (en dus aangiftejaar 2023) nog een gescheiden aangifte moeten doen en dan aanslagjaar 2023 (aangiftejaar 2024) gezamelijk?
Ja
 
was dat vroeger ook al zo, of is dat nieuw? Is er dan een concrete termijn op geplakt (bvb voor einde van het jaar)?
Dit is een nieuwigheid waarbij indieners meer tijd krijgen als het gaat om buitenlandse beroepskomsten en inkomsten uit zelfstandige activiteit. De gewone gepensioneerde en de gewone werknemer heeft geen baat meer bij een mandataris na 15 juli 2023.

Wanneer?

Vanaf 2 mei begint de aangifteperiode, waarschijnlijk zal, zoals gebruikelijk, de tax on web appliactie enkele dagen eerder open gaan. Aangiftes kunnen via Tax on Web of op papier worden ingediend.

Algemeen principe:

Papieren aangifte: 30 juni 2023
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Complexe aangifte

Papieren aangifte: 30 juni 2023
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 18 oktober 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Aanmoediging voor complexe aangiften: Als de aangifte ten laatste op 31 augustus 2023 ingediend wordt, genieten de belastingplichtigen van een snellere terugbetaling of kunnen zij later betalen.

Wat is nu een complexe aangifte? Een aangifte die een of meer van de volgende bevatten:
  • winsten en/of baten,
  • en/of bezoldigingen bedrijfsleiders,
  • en/of bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden),
  • en/of buitenlandse beroepsinkomsten

Antwoordtermijn voorstel vereenvoudigde aangifte (VVA):

Via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2023
Via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Als het voorstel van vereenvoudigde aangifte gewijzigd moet worden en daardoor een complexe aangifte wordt, moet de belastingplichtige of de mandataris ten laatste op 15 juli 2023 een verlenging van de wijzigingstermijn aanvragen.
De aangifte zal dan ten laatste op 18 oktober 2023 (voor zowel burgers als mandatarissen) via MyMinfin (Tax-on-web) ingediend kunnen worden

Wat?

Belastingaangifte van 2023 op basis van de inkomsten van 2022.

Veranderingen

Niet zoveel, buiten de standaard aanpassing van bepaalde bedragen. De grootste verandering die waarschijnlijk voor vergissingen gaat zorgen, is dat de aangiftes nu genderneutraal zullen zijn. In gezamenlijke aangiftes van gehuwde of wettelijk samenwonende van verschillend geslacht, werd de man steeds links (codes startend met 1 of 3) geplaatst en de vrouw (codes startende met 2 en 4) links geplaatst. Vanaf dit jaar staan de oudste links en de jongste rechts. Hoe de administratie gaat omgaan met vergissingen is nog niet bekend.

Hulp

Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren)staat er redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.
Als dit niet genoeg is, helpt de FOD Financiën ook met het invullen van je aangifte tot en met 30 juni. Dit liefst telefonisch (je krijgt dan een bevestigingsdocument dat je moet controleren en ondertekenen) of aan de front office. Dit enkel op afspraak. Om een afspraak te maken bel je naar 02 575 56 66 (geen fiscale vragen). Op dit moment is het telefoonnummer nog niet actief. Ik veronderstel dat dit ten laatste op 2 mei actief wordt.
Hopelijk lukt de deadline van 30 juni 2023 in de praktijk. Vorig jaar waren er problemen met de drukker. Er scheelt daar altijd iets.

Negatieve rechtspraak voor de Belgische fiscus zou welgekomen zijn. Ze draaien zot door met Europese wetsovertredingen en de Belgische grondwet. Mooie voorbeelden zijn de toepassing van het buitenlands KI op onroerende eigendommen, de aanvullende Nederlandse pensioenen, de rode kaarten in het voetbal en de werkwijze van de belastingverhogingen. Het is hoogste tijd dat deze waanzin eens ophoudt.
 
Hier ook "wettelijk gaan samenwonen" in de loop van 2022. Was het daarnet ook eens even aan het opzoeken, maar vind de verwoording niet super duidelijk:



Begrijp ik het nu goed dat we voor aanslagjaar 2022 (en dus aangiftejaar 2023) nog een gescheiden aangifte moeten doen en dan aanslagjaar 2023 (aangiftejaar 2024) gezamelijk?
aanslagjaar = aangiftejaar :p

je vult dit jaar aanslagjaar 2023 voor inkomsten van 2022, volgend jaar vul je aanslagjaar 2024 in voor inkomsten van 2023.
 
Negatieve rechtspraak voor de Belgische fiscus zou welgekomen zijn. Ze draaien zot door met Europese wetsovertredingen en de Belgische grondwet. Mooie voorbeelden zijn de toepassing van het buitenlands KI op onroerende eigendommen, de aanvullende Nederlandse pensioenen, de rode kaarten in het voetbal en de werkwijze van de belastingverhogingen. Het is hoogste tijd dat deze waanzin eens ophoudt.

Het KI op buitenlandse goederen wordt bijna altijd vrijgesteld met progressie voorbehouden.
Het Europese Hof van Justitie heeft juist op de vingers van de fod getikt omdat we de buitenlandse onroerende goederen niet op dezelfde manier behandelen als de Belgische.

Wie Nederlande pensioenen, of buitenlandse inkomsten in het algemeen, mag belasten wordt vast gelegd in een dubbelbelastingenverdrag tussen woonstaat en staat vanwaar het inkomen komt.

En wat is jou probleem met de belastingen verhogingen? Je moet minstens 2.500 euro niet aangegeven inkomsten hebben voordat er een verhoging kan zijn.
 
Terug
Bovenaan