Tax on Web 2024

1496 € terugkrijgen, toch zo'n 500 € minder dan vorig jaar terwijl er quasi niks aan onze situatie veranderd is.

Enigste significante verschil is mijn brutoloon die ongeveer 6000 € hoger ligt dan het jaar daarvoor (door de grote loonindex van januari 23)
 
Hmm, ik dacht dat de loophole retro-actief dichtgetimmerd was met de uitfasering van woonbonus. Dat het zowiezo de originele looptijd was van op het basisattest ? Nuja, maakt niet zoveel uit. Ze gaan die getallen toch nooit meer indexeren. Dus binnen een jaar of 10 12 15y is dat ook maar een relatieve drop in the ocean.

Hoe gaan ze dat anders kunnen dichttimmeren ? Hypotheek loopt nog tot 2047 (en de originele was tot 2034). Als ik een fiche heb/krijg van de bank en in taxonweb kan ik een getalletje blijven invullen bij 'originele hypotheek tussen 2005 en 2014'... Zolang ze dat vakje niet weg doen of niet tellen hoeveel keer daar al iets ingevuld is, kunnen ze die loophole technisch toch niet dicht doen ?

(blijkbaar was er vroeger nog een andere loophole... 1 partner heeft woonbonus in oude systeem. er komt partner bij die geen woonbonus heeft. herfinancier die hypotheek met 2. beide partners konden de 3040 claimen. Volgens de bank was dat niet langer aanvaardbaar - ik verschiet van niet veel, maar dat het ooit aanvaardbaar was :laugh:)
Had toen begrepen dat die niet retroactief was, maar geen idee wat het nu eigenlijk is.

Mijn looptijd was initieel 25 jaar, maar met nog 20jaar remaining deze terug naar 25jaar gezet. Aangezien hypotheek voor 30j was ingeschreven.

Met de inflatiecijfers van de laatste jaren is die lening sowieso al aan het smelten als sneeuw voor de zon.

Edit: ah zie tekst excite, daar versta ik toch uit dat het niet retroactief is.
 
Vraag over de aangifte van mijn vriendin.
Sinds September 2023 verhuurd ze haar appartement.
Op haar aangifte zie ik dat ze het KI moet ingeven voor het pand, maar moet dit pro rata sinds de start van verhuring of niet?
 
Vraag over de aangifte van mijn vriendin.
Sinds September 2023 verhuurd ze haar appartement.
Op haar aangifte zie ik dat ze het KI moet ingeven voor het pand, maar moet dit pro rata sinds de start van verhuring of niet?
er is hier al een soort gelijke vraag gesteld:

in 1106 moet het ki van alle onroerende goederen waarin je niet woont. Of deze al dan niet verhuurd worden, is niet van belang.
Dit moet per dag berekend worden. Woon je er 150 dagen niet in? ki x 150 /365 = 1106

De enige uitzondering is een onroerend goed verhuurd aan een vennootschap of iemand die dit voor zijn beroep gebruikt. Dit is dan code 1109.
 
  • Leuk
Waarderingen: KDS
Klopt, je krijgt dan een supplementair aanslagbiljet van aanslagjaar 2023 met de aanpassing.

Eenvoudigste manier tegenwoordig denk ik is via myminfin AJ 2023 => een fout melden => bezwaarschrift indienen => attest bijvoegen en verduidelijken welke code aangepast moet worden
Intussen al antwoord via Myminfin, zie hieronder. Maar klopt toch niet? Het attest dat ik bijvoegde was duidelijk voor "jaar van de uitgaven: 2022".
Enigste dat ik kan bedenken is dat de kamporganisatie achteraf toch aanpassingen gedaan heeft aan de attesten en nieuwe uitgeschreven heeft voor "uitgaven 2023" hoewel ik hen dat gevraagd had en dit niet mogelijk was? Misschien hebben ze dit dan toch gedaan en doorgestuurd naar de FOD en heb ik zogezegd nog een oude versie van het attest..

Beste,
Uw vraag om het attest kinderopvang in rekening te brengen gaat over inkomstenjaar 2023-aanslagjaar
2024.
U hebt dit attest nodig om de desbetreffende aangifte in te vullen die nog moet worden ingediend.
Gelieve daarvoor geen bezwaarschrift in te dienen voor het aanslagjaar 2023-inkomstenjaar 2022.
Om deze reden beschouwen wij uw verzoek als een niet geldig bezwaarschrift en wordt deze op onze dienst
afgesloten.
Met vriendelijke groeten,
 
Wij krijgen sinds dit jaar geen auteursrechten meer, dus 2023 was de laatste keer. Is dit dan de overgangsregeling? Ik heb in de wizard gelezen dat het kostenforfait 50% bedraagt tot €9360. Ik zit hier onder.

Samengevat: stel dat mijn bruto-inkomsten uit auteursrechten €6000 bedraagt, dan vul ik het volgende in?
1117: €6000
1118: €3000
1119: RV die op de fiche staat

Dan zal dat waarschijnlijk inderdaad de overgangsregeling zijn zonder uw situatie specifiek te kennen. Kan het ook omgekeerd controleren hoeveel is de RV?

In uw voorbeeld zou bij code 1119 dan € 450,00 staan als de normale 15 % RV werd ingehouden. Als op fiche 281.45 code 5/A/2 is ingevuld is het 30 % RV die werd ingehouden.

Thx, die kostencodes ontbreken op de fiscale fiche, in tegenstelling tot voorbije jaren, dus ik veronderstel dat het gewoon kwestie is van forfaitaire kost zelf toe te voegen? Zijnde (50% indien minder dan € 18.720) in code x118?
idem hierboven.
 
Dan zal dat waarschijnlijk inderdaad de overgangsregeling zijn zonder uw situatie specifiek te kennen. Kan het ook omgekeerd controleren hoeveel is de RV?

In uw voorbeeld zou bij code 1119 dan € 450,00 staan als de normale 15 % RV werd ingehouden. Als op fiche 281.45 code 5/A/2 is ingevuld is het 30 % RV die werd ingehouden.


idem hierboven.
Thanks, dan klopt mijn redenering. De RV bedraagt inderdaad 15% van de helft van de Bruto-inkomsten in 5/A/1.

Een andere vraag: ik kan opties die ik zelf bijbetaald heb voor mijn bedrijfswagen aftrekken van mijn VAA. Nu bedraagt mijn VAA ongeveer €145 per maand. Op mijn fiscale fiche bedraagt de VAA voor 2023 echter maar €1230. Hoe kan het dat dit niet €145*12 is? Trekken ze hiervan de vrijstelling woon-werkverkeer (€39,2) nog van af op de fiscale fiche? Want nu kan ik minder aftrekken van mijn VAA dan initieel gedacht.
 
Hier wordt het een lastige aangifte. Denk dat we hulp gaan nodig hebben van Financiën zelf.

Hier ook met dat ik 3 maanden nog verhuurd heb, dan 2 woningen in bezit en dan 1 enige en eigen woning.
Maar als ik alles invul is het verschil 400 euro in mijn voordeel (1350 vs 1750). Misschien eens een mailtje richting de FOD doen nu het nog 'kalm' is.
 
Hier ook met dat ik 3 maanden nog verhuurd heb, dan 2 woningen in bezit en dan 1 enige en eigen woning.
Maar als ik alles invul is het verschil 400 euro in mijn voordeel (1350 vs 1750). Misschien eens een mailtje richting de FOD doen nu het nog 'kalm' is.
Hier heb ik een appartement waar alleen ik eigenaar van ben sinds 2019 en waar we tot oktober gewoond hebben. Sinds dit jaar verhuur ik het.
Mijn vriend heeft twee jaar geleden zijn appartement verkocht en zijn lening hergebruikt naar onze nieuwbouw die vorig jaar opgeleverd is en we sinds november wonen (ook nog woonbonus 2016-2019). Samen hebben we ook nog een nieuwe lening afgesloten voor die nieuwbouw. Dus geen idee wie wat waar moet invullen.
 
Goeie avond, vraagje mbt kinderopvang.
Code 1038 is leeg en bij 1384 staat het af te trekken bedrag volgens de berekeningstool.
Toch krijgen wij onderstaand bericht:

"? Volgens onze informatie betaalde u in 2023 opvangkosten voor uw kind jonger dan 3 jaar. U moet een keuze maken:• ofwel code 1038 (vak II) in om het belastingvoordeel voor kinderen jonger dan 3 jaar aan te vragen, • ofwel vult u code 1384 (vak X) in om het belastingvoordeel voor kinderopvangkosten aan te vragen.Het is niet mogelijk om beide belastingvoordelen aan te vragen voor hetzelfde kind.Wilt u weten wat voor u het voordeligst is? Test beide opties door te klikken op ‘Berekenen van de belastingen’ hierboven."

Heeft iemand enig idee wat we hiermee kunnen doen?
 
Hier heb ik een appartement waar alleen ik eigenaar van ben sinds 2019 en waar we tot oktober gewoond hebben. Sinds dit jaar verhuur ik het.
Mijn vriend heeft twee jaar geleden zijn appartement verkocht en zijn lening hergebruikt naar onze nieuwbouw die vorig jaar opgeleverd is en we sinds november wonen (ook nog woonbonus 2016-2019). Samen hebben we ook nog een nieuwe lening afgesloten voor die nieuwbouw. Dus geen idee wie wat waar moet invullen.

Ieder kan maar zijn eigen woonbonus en/of lange termijnsparen invullen aangezien die hypotheken maar op 1 naam staan. De nieuwe zal wss geen woonbonus meer hebben en moet je niet vermelden.

Ik heb met mijn vrouw samen een huis gekocht, maar enkel ik kan de woonbonus van de meegenomen hypotheek invullen.
 
Terug
Bovenaan