Tax on Web 2024

Thanks, dan klopt mijn redenering. De RV bedraagt inderdaad 15% van de helft van de Bruto-inkomsten in 5/A/1.

Een andere vraag: ik kan opties die ik zelf bijbetaald heb voor mijn bedrijfswagen aftrekken van mijn VAA. Nu bedraagt mijn VAA ongeveer €145 per maand. Op mijn fiscale fiche bedraagt de VAA voor 2023 echter maar €1230. Hoe kan het dat dit niet €145*12 is? Trekken ze hiervan de vrijstelling woon-werkverkeer (€39,2) nog van af op de fiscale fiche? Want nu kan ik minder aftrekken van mijn VAA dan initieel gedacht.

I.v.m betaalde opties klopt. Als er privé gebruik & woon-werkverkeer is met de bedrijfswagen staat het voordeel alle aard van de wagen opgesplitst onder code X250 & X254. U moet het voordeel alle aard van de wagen zelf verminderen met uw eigen bijdrage. U mag hier niet in min mee gaan en er is geen overdracht naar volgend jaar. (Concreto: Uw VAA is € 2.000 u hebt opties betaald ten belope van € 3.000, u zal slechts € 2.000 in mindering kunnen brengen en € 1.000 is fiscaal verloren.)

Hou zeker ook factuur & betalingsbewijs bij voor een eventuele vraag om inlichting die zou kunnen volgen.
Goeie avond, vraagje mbt kinderopvang.
Code 1038 is leeg en bij 1384 staat het af te trekken bedrag volgens de berekeningstool.
Toch krijgen wij onderstaand bericht:

"? Volgens onze informatie betaalde u in 2023 opvangkosten voor uw kind jonger dan 3 jaar. U moet een keuze maken:• ofwel code 1038 (vak II) in om het belastingvoordeel voor kinderen jonger dan 3 jaar aan te vragen, • ofwel vult u code 1384 (vak X) in om het belastingvoordeel voor kinderopvangkosten aan te vragen.Het is niet mogelijk om beide belastingvoordelen aan te vragen voor hetzelfde kind.Wilt u weten wat voor u het voordeligst is? Test beide opties door te klikken op ‘Berekenen van de belastingen’ hierboven."

Heeft iemand enig idee wat we hiermee kunnen doen?

Ja, berekenen wat het fiscaal voordeligste is voor u. Is het inbrengen van de kinderopvangkosten dit, of de verhoogde belastingvrije som van kind < 3j ten laste. En dan de fiscaal voordeligste keuze maken in code 1038 of 1384.
 
I.v.m betaalde opties klopt. Als er privé gebruik & woon-werkverkeer is met de bedrijfswagen staat het voordeel alle aard van de wagen opgesplitst onder code X250 & X254. U moet het voordeel alle aard van de wagen zelf verminderen met uw eigen bijdrage. U mag hier niet in min mee gaan en er is geen overdracht naar volgend jaar. (Concreto: Uw VAA is € 2.000 u hebt opties betaald ten belope van € 3.000, u zal slechts € 2.000 in mindering kunnen brengen en € 1.000 is fiscaal verloren.)

Hou zeker ook factuur & betalingsbewijs bij voor een eventuele vraag om inlichting die zou kunnen volgen.


Ja, berekenen wat het fiscaal voordeligste is voor u. Is het inbrengen van de kinderopvangkosten dit, of de verhoogde belastingvrije som van kind < 3j ten laste. En dan de fiscaal voordeligste keuze maken in code 1038 of 1384.
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden! Ik wist niet dat je code 254 ook mocht meetellen als VAA. Dan mag ik dus mijn betaalde optie aftrekken van het totaal van 250 en 254, wat een meevaller is. Ik steek sowieso de factuur als bijlage in taxonweb. Heb dat 4 jaar geleden ook gedaan en werd goedgekeurd.
 
Ieder kan maar zijn eigen woonbonus en/of lange termijnsparen invullen aangezien die hypotheken maar op 1 naam staan. De nieuwe zal wss geen woonbonus meer hebben en moet je niet vermelden.

Ik heb met mijn vrouw samen een huis gekocht, maar enkel ik kan de woonbonus van de meegenomen hypotheek invullen.
Ja, maar ik heb dus deels een enige en eigen woning gehad maar sinds november dus niet meer. Dus geen idee of en wat ik moet invullen in vak 2106, 4334, 2146 en 2358.
 
Ja, maar ik heb dus deels een enige en eigen woning gehad maar sinds november dus niet meer. Dus geen idee of en wat ik moet invullen in vak 2106, 4334, 2146 en 2358.

Ik ook niet helemaal, denk dat je alles pro-rata per dag moet berekenen.

Ik heb 1 huis 220 dagen in bezit gehad, waarvan deels verhuurd, zelf bewoond en leegstaand. Hiervoor kan ik lange termijnsparen inbrengen (voor 130 dagen verhuurd+leegstand). Volgens mij ook de hypotheek voor de 3 maand dat ik er zelf in gewoond heb (tot de dag van de pandwissel).

Dan heb ik het 2de huis 190 dagen gehad (waar ik nu woon), waarvan 15 dagen leegstand. Hiervoor kan ik de hypotheek inbrengen door de pandwissel.

Dan moet ik pro-rata KI ingeven voor pand 1 (verhuurd+leegstaand deel) en pro-rata KI voor pand 2 (15 dagen leegstand).
Makkelijk is dat niet, laat staan voor degene die het moet controleren.
 
Laatst bewerkt:
Goeie avond, vraagje mbt kinderopvang.
Code 1038 is leeg en bij 1384 staat het af te trekken bedrag volgens de berekeningstool.
Toch krijgen wij onderstaand bericht:

"? Volgens onze informatie betaalde u in 2023 opvangkosten voor uw kind jonger dan 3 jaar. U moet een keuze maken:• ofwel code 1038 (vak II) in om het belastingvoordeel voor kinderen jonger dan 3 jaar aan te vragen, • ofwel vult u code 1384 (vak X) in om het belastingvoordeel voor kinderopvangkosten aan te vragen.Het is niet mogelijk om beide belastingvoordelen aan te vragen voor hetzelfde kind.Wilt u weten wat voor u het voordeligst is? Test beide opties door te klikken op ‘Berekenen van de belastingen’ hierboven."

Heeft iemand enig idee wat we hiermee kunnen doen?
Ik heb dat vorig jaar ook gehad denk ik. Kan zijn dat dit opgelost geraakte door bij code 1038 een 0 in te vullen ipv leeg te laten. (ben er dit jaar nog niet aan begonnen)
 
Onderstaande codes zijn vooringevuld. Hier hangt een document aan van onze poetsvrouw, maar dat zijn toch geen inkomsten?

Diverse inkomsten​

Andere diverse inkomsten: winst of baten uit diensten verleend in het kader van de deeleconomie: brutobedrag2460.
Mijn fiscale fiche
Andere diverse inkomsten: winst of baten uit diensten verleend in het kader van de deeleconomie: bedrijfsvoorheffing2461.
Mijn fiscale fiche
 
Onderstaande codes zijn vooringevuld. Hier hangt een document aan van onze poetsvrouw, maar dat zijn toch geen inkomsten?

Diverse inkomsten​

Andere diverse inkomsten: winst of baten uit diensten verleend in het kader van de deeleconomie: brutobedrag2460.
Mijn fiscale fiche
Andere diverse inkomsten: winst of baten uit diensten verleend in het kader van de deeleconomie: bedrijfsvoorheffing2461.
Mijn fiscale fiche

Dat is normaal bestemd voor de genieter bestemd. Kijk eens in het veld 8 op de fiche wiens gegevens daar instaan.

8. Nationaal nr. of FIN of geboortedatum en –plaats: ……………………………………………………………………………………………………..

Kan natuurlijk zijn dat de "afzender" van die fiche het spoor is kwijtgeraakt en de gegevens van de klant erop heeft gezet :p
 
Dat is normaal bestemd voor de genieter bestemd. Kijk eens in het veld 8 op de fiche wiens gegevens daar instaan.

8. Nationaal nr. of FIN of geboortedatum en –plaats: ……………………………………………………………………………………………………..

Kan natuurlijk zijn dat de "afzender" van die fiche het spoor is kwijtgeraakt en de gegevens van de klant erop heeft gezet :p
Blijkbaar een constructie voor PVB/PAB-budget, iets dat mijn vader heeft geregeld voor mij broer.
 
Mijn vrouw is op 1 november 23 9/10 gaan werken met 1/10 ouderschapsverlof om de medische behandeling van een van de zoontjes op te vangen. Nu heel die aanvraag is door de dringende aard nogal buiten de normale termijn van 2/3 maanden op voorhand aanvragen gebeurd en op de koop toe had haar werk foute gegevens ingevuld dus heel die aanvraag is later goedgekeurd geweest en daardoor is haar 1e keer uitkering pas gestort geweest op 4 januari 24 met terugwerkende kracht voor november en december.

Nu zit ik daar verveeld: zijn dat inkomsten 23 of 24? We hebben geen attest gekregen van de RVA, zit ook niets in taxonweb zelf. Gaat dat over naar dit jaar of moet ik daar toch nog eens pushen bij de RVA zelf om een attest te verkrijgen? Van December lijkt mij dat logisch dat dat in de belastingaangifte van volgend jaar zal zitten, maar van die maand november twijfel ik wel.
 
Laatst bewerkt:
daardoor is haar 1e keer uitkering pas gestort geweest op 4 januari 24 met terugwerkende kracht voor november en december.

Dit zijn inkomsten verkregen in 2024, dus aanslagjaar 2025. Ze zullen normaal als achterstallig op de aangifte van volgend jaar staan.
 
Eerste keer een vereenvoudigde aangifte...ik moet dus niks doen, ook niks bevestigen of indienen als alles juist is?
Beetje bevreemdend :)
Hier heb ik nog geen reactie op zien passeren maar ben wel eens benieuwd, want ik heb idd alles kunnen overlopen en aanvullen, maar zie nergens een mogelijkheid om te tekenen/in te dienen. Vorig jaar was mijn bevestiging op 27/04/2023. Iemand die kan bevestigen dat ik niets moet doen?
 
Hier heb ik nog geen reactie op zien passeren maar ben wel eens benieuwd, want ik heb idd alles kunnen overlopen en aanvullen, maar zie nergens een mogelijkheid om te tekenen/in te dienen. Vorig jaar was mijn bevestiging op 27/04/2023. Iemand die kan bevestigen dat ik niets moet doen?
Als jouw vereenvoudigde aangifte al volledig juist was, hoef je niets te doen. Er moet niets meer bevestigd of ingediend worden.
Als je zaken aangevuld hebt dan moet je de aangepaste versie wel nog bevestigen/indienen.
 
Hoe vul je je vakbondsbijdragen in om terug te trekken? De website van het ACV is niet helemaal duidelijk @JPV

Indien werkloosheidsuitkeringen: van het bedrag vermeld in 1260/2260.

Indien loon: Niet als je je werkelijke beroepskosten niet bewijst.
Vakbondsbijdragen is een aftrekbare beroepskost maar als loontrekkende val je onder het systeem van de forfaitaire beroepskosten. Moest je voor één of ander reden toch in het systeem zitten van aftrekbare beroepskost zitten omdat je hoge werkelijke beroepskosten hebt, dan mag je niet vergeten om die te verrekenen met de syndicale premie die je ontvangt van je werkgever.
 
Hier heb ik nog geen reactie op zien passeren maar ben wel eens benieuwd, want ik heb idd alles kunnen overlopen en aanvullen, maar zie nergens een mogelijkheid om te tekenen/in te dienen. Vorig jaar was mijn bevestiging op 27/04/2023. Iemand die kan bevestigen dat ik niets moet doen?
Je moet hier, naar mijn ervaring, nooit iets voor doen (tenzij je niet akkoord ben of course).

Weet iemand of de kortingen op je onroerende voorheffing n.a.v. energiezuinige nieuwbouw automatisch toegekend worden?
 
Indien werkloosheidsuitkeringen: van het bedrag vermeld in 1260/2260.

Indien loon: Niet als je je werkelijke beroepskosten niet bewijst.
Vakbondsbijdragen is een aftrekbare beroepskost maar als loontrekkende val je onder het systeem van de forfaitaire beroepskosten. Moest je voor één of ander reden toch in het systeem zitten van aftrekbare beroepskost zitten omdat je hoge werkelijke beroepskosten hebt, dan mag je niet vergeten om die te verrekenen met de syndicale premie die je ontvangt van je werkgever.
Bedankt!
 
Ik ook niet helemaal, denk dat je alles pro-rata per dag moet berekenen.

Ik heb 1 huis 220 dagen in bezit gehad, waarvan deels verhuurd, zelf bewoond en leegstaand. Hiervoor kan ik lange termijnsparen inbrengen (voor 130 dagen verhuurd+leegstand). Volgens mij ook de hypotheek voor de 3 maand dat ik er zelf in gewoond heb (tot de dag van de pandwissel).

Dan heb ik het 2de huis 190 dagen gehad (waar ik nu woon), waarvan 15 dagen leegstand. Hiervoor kan ik de hypotheek inbrengen door de pandwissel.

Dan moet ik pro-rata KI ingeven voor pand 1 (verhuurd+leegstaand deel) en pro-rata KI voor pand 2 (15 dagen leegstand).
Makkelijk is dat niet, laat staan voor degene die het moet controleren.
Zelfde situatie hier. Heel veel rekenwerk feitelijk om dan uiteindelijk toch op 0 uit te komen voor de 2de woning. Hier ook een 100tal dagen in 2023 2 woningen gehad. Door LT sparen gaat dat stukje van het KI dan weliswaar naar 0.

Volgend jaar wordt het lastiger. Want woonden sinds eind 23 in onze nieuwe woning en appartement is pas in maart 24 verkocht. Feitelijk absurd dat je extra belastingen betaald op een 2de woning waar je niet in woont en niet verhuurt. Zeker indien het over een tijdelijke situatie gaat door aankoop/verkoop... Dan kan ik geen LT sparen meer gebruiken vermoed ik.
 
Hier ook het laatste jaar de volledige woonbonus (2x 3040€).
Moet ik dan volgend jaar bij code 3370 en 4370 gewoon 2280€ invullen?
 
Weet iemand of de kortingen op je onroerende voorheffing n.a.v. energiezuinige nieuwbouw automatisch toegekend worden?
Dat is automatisch (en staat los van je aangifte personenbelasting). Wanneer juist je 5 jaar van korting ingaan, hangt wat af van wanneer je EPB aangifte bij de dienst van de onroerende voorheffingsaanslagen komt.
Je krijgt sowieso 5 jaar korting, maar door timing issues kan het dus zijn dat je een eerste jaar toch volle pot betaalt.
 
Dat is automatisch (en staat los van je aangifte personenbelasting). Wanneer juist je 5 jaar van korting ingaan, hangt wat af van wanneer je EPB aangifte bij de dienst van de onroerende voorheffingsaanslagen komt.
Je krijgt sowieso 5 jaar korting, maar door timing issues kan het dus zijn dat je een eerste jaar toch volle pot betaalt.
Ik heb inderdaad eerste jaar alles betaald, maar normaal zou ik vanaf dit jaar 100% korting moeten krijgen. Thanks! :cheer:
 
Terug
Bovenaan