Tax on Web 2024

TNTim

Crew Member
Wanneer?

De aangifteperiode komt er binnenkort aan. Aangiftes kunnen via Tax on Web of op papier worden ingediend.

Algemeen principe:

Papieren aangifte: 30 juni 2024
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Complexe aangifte

Papieren aangifte: 30 juni 2024
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 16 oktober 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Wat is nu een complexe aangifte? Een aangifte die een of meer van de volgende bevatten:
  • winsten en/of baten,
  • en/of bezoldigingen bedrijfsleiders,
  • en/of bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden),
  • en/of buitenlandse beroepsinkomsten

Antwoordtermijn voorstel vereenvoudigde aangifte (VVA):

Via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2024
Via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Als het voorstel van vereenvoudigde aangifte gewijzigd moet worden en daardoor een complexe aangifte wordt, moet de belastingplichtige of de mandataris ten laatste op 15 juli 2024 een verlenging van de wijzigingstermijn aanvragen.
De aangifte zal dan ten laatste op 16 oktober 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen) via MyMinfin (Tax-on-web) ingediend kunnen worden

Wat?

Belastingaangifte van 2024 op basis van de inkomsten van 2023.

Veranderingen

Aanpassingen op vlak van auteursrechten: zie volgende post.
Aanpassingen voor huurders die een deel van hun huur als beroepskost ingeven: zie volgende post.

Hulp

Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren)staat er redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.
Als dit niet genoeg is, helpt de FOD Financiën ook met het invullen van je aangifte. Dit liefst telefonisch (je krijgt dan een bevestigingsdocument dat je moet controleren en ondertekenen) of aan de front office. Dit enkel op afspraak. Om een afspraak te maken bel je naar 02 575 56 66 (geen fiscale vragen). Op dit moment is het telefoonnummer nog niet actief, dit is pas vanaf 24/04.
 
Laatst bewerkt:
Invulperiode begint dit jaar al op 25/04 (persconferentie op 24/04 als ik mij niet vergis).

Voelt iemand zich geroepen om een nieuw topic te starten? Ik heb niet echt tijd om dit te doen.
Done! :)

@Aprella en @iedereen
Mochten jullie extra info hebben ivm nieuwigheden, laat gerust weten dan pas ik de beginpost aan. (Tag me dan wel aub. ;) )
 
Laatst bewerkt:
Dus vanaf 24/04 is het grabbelseizoen geopend ? Ik kijk er al naar uit !

Berg fiscale fiches ligt op de bureau al klaar.
 
Er was de uitdoving van de auteursrechten dinges, en de grensbedragen waren voor dat jaar verlaagd in de overgangsregeling voor zij die het in 2022 ook al kregen. Ik lees hier bijvoorbeeld dat de grens een 35.110 euro bedraagt:

Nu, dat is eigenlijk al een stevig bedrag waar de gemiddelde werknemer niet snel aan zal zitten. Misschien belangrijker voor de semi-zelfstandig en onder ons.
 
Best ook de belasting niet-inwoners erbij vermelden. Het is typisch dat België altijd te laat begint met hun aangiften vergeleken met de andere omringende landen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tits
Best ook de belasting niet-inwoners erbij vermelden. Het is typisch dat België altijd te laat begint met hun aangiften vergeleken met de andere omringende landen.

In de vorige topics werd BNI ook niet vermeld. Uiteindelijk gaat dit maar over een heel kleine minderheid op dit forum (denk ik dan toch). Bovendien is er op heden ook nog niets bekend over de aangifte periode.
 
Done! :)

@Aprella en @iedereen
Mochten jullie extra info hebben ivm nieuwigheden, laat gerust weten dan pas ik de beginpost aan. (Tag me dan wel aub. ;) )


Er is vanaf dit jaar een meldplicht als je huur inbrengt als een beroepskost. Dit wil zeggen dat je een bijlage (formulier 270 MLH of een factuur) moet toevoegen aan de aangifte als je huur inbrengt als beroepskost. Hier moeten de gegevens van de verhuurder in gezet worden zodra de verhuurder correct belast kan worden.

De verhuurder is hier wel beschermd. Bij een kosteloze registratie (aka verhuur aan een privé persoon) kan huur niet ingebracht worden als kost.

Indien de huurder dit wel wil doen (bv kantoorruimte in woning voor thuiswerken) moet het huurcontract aangepast worden .

Hier staat wat meer info: https://www.practicali.be/blog/meldplicht-huur-vergoedingen-onroerend-goed-modelformulier-nr-270-mlh
 
Ik kan in mijn aangifte.
Voorgestelde aangifte zorgt voor terugbetaling van EUR 2900.
Vanavond eens wat in detal bekijken.
 
Ik kan in mijn aangifte.
Voorgestelde aangifte zorgt voor terugbetaling van EUR 2900.
Vanavond eens wat in detal bekijken.

Klik klik 4665 terug - lovely !


Wel nice dat de kinderopvang voorberekend is nu, dat is nieuw lijkt me ? Uiteraard ontbreken er fiches :laugh: Hopelijk niet heel de wizard moeten doorlopen maar enkel de missing dingen toe te voegen.
 
Wel nice dat de kinderopvang voorberekend is nu, dat is nieuw lijkt me ?
Niet gemerkt dat alle kinderopvanginitiatieven rijksregisternummers hebben opgevraagd?
De ontbrekende fiches aanvullen wordt inderdaad een leuk werkje.
 
Niet gemerkt dat alle kinderopvanginitiatieven rijksregisternummers hebben opgevraagd?
De ontbrekende fiches aanvullen wordt inderdaad een leuk werkje.

Jawel. Maar er zijn 2 fiches die ik op papier gekregen heb die ook niet in myminfin zitten. Volgens mij zitten die niet in taxonweb aangifte. Vanavond nog eens dubbel checken.
 
Hier is het de eerste keer dat ik de kinderopvang kan aftrekken. Ik heb de berekening gemaakt om in te vullen in vak X, code 1384, maar krijg nu heel de tijd foutmelding bij vak 2 B over de gezinssamenstelling. Iemand die me kan uitleggen wat ik moet doen (1 kind, vorig jaar fulltime naar de crèche gegaan en dat wil ik nu invullen).

thx!
 
is mega bugged hier. Wordt hele tijd terug naar begin gecatapulteerd en interne fouten etc.

Ik wil aan het rad van fortuin draaien gvd :angry:
 
@horste II B, 1038 leeg laten indien je X 1384 invult. Ik krijg daarbij ook een irritante wizard pop-up, maar die kan je gewoon wegklikken.
Tenzij je nog andere kinderen hebt waarvoor je X 1384 niet invult, dan moet je wel II B 1038 invullen.

De kinderopvang fiches waren hier aanwezig in myminfin maar het bedrag was niet vooraf ingevuld.
Snel eens aangevuld. 6195 terugtrekken. :woohoo: (Woonbonus, kinderopvang, pensioensparen, dividenden, ...).
Nog dividend attesten tekort voor 2023 dividenden dus nog even wachten daarop.
 
@horste II B, 1038 leeg laten indien je X 1384 invult. Ik krijg daarbij ook een irritante wizard pop-up, maar die kan je gewoon wegklikken.
Tenzij je nog andere kinderen hebt waarvoor je X 1384 niet invult, dan moet je wel II B 1038 invullen.

De kinderopvang fiches waren hier aanwezig in myminfin maar het bedrag was niet vooraf ingevuld.
Snel eens aangevuld. 6195 terugtrekken. :woohoo: (Woonbonus, kinderopvang, pensioensparen, dividenden, ...).
Nog dividend attesten tekort voor 2023 dividenden dus nog even wachten daarop.
Gelukt, merci!
 
Hier van hetzelfde, kinderopvang niet juist ingevuld. Onbegrijpelijk.

Aangepast samen met andere zaken als roerende voorheffing en meer dan 5000 te ontvangen.

Enerzijds een mooi bedrag, anderzijds zuur dat je pas gemiddeld 1,5 jaar na verdienen het geld krijgt.
 
Terug
Bovenaan