Tax on Web 2024

Nee. Je moet bevestigen. Je aangifte is dan nog niet verzonden! Enkel nadat je je aangifte hebt verzonden, kan je nog 1 keer iets aanpassen.
Je kan toch klikken op "Berekenen van de belastingen" zonder dat je moet bevestigen?

Vorig jaar was het loon uit auteursrechten automatisch ingevuld in mijn aangifte, dit jaar niet meer. Ik weet niet waar ik wat moet invullen aangezien de fiscale fiche van dit jaar iets verschilt van de vorige.

Bij de X staat er telkens een getal, waar moet ik dit invullen? Code 1117 en 1119 zoals vorig jaar? Maar vorig jaar stond er bij code 1118 ook iets ingevuld, al stond dat getal nergens in mijn fiscale fiche, dus geen idee vanwaar ze dat halen?

Screenshot-1.png
 
Amai van 2k+ elk jaar naar 800 terug dit jaar. Vorig jaar zelfstandige in bijberoep zonder inkomsten, vraag me af of dat er iets mee te maken. Dit jaar zelfstandige in hoofdberoep maar veronderstel dat nog geen impact kan hebben.

Wel nog niets gecontroleerd, kinderopvang zal er nog wel in moeten en hopelijk zijn ze nog wat vergeten 😅.
 
Plots kom ik op 2900€ betalen, altijd al terugbetaling gehad, is er ergens waar je daarmee naar toe kan die dat verstaanbaar kan uitleggen? Ik snap het niet.
 
Plots kom ik op 2900€ betalen, altijd al terugbetaling gehad, is er ergens waar je daarmee naar toe kan die dat verstaanbaar kan uitleggen? Ik snap het niet.
beide jaren analyseren en vergelijken. Misschien zijn er codes niet ingevuld waardoor je belastingvoordelen ontloopt. Welke zijn weggevallen? Loonsverhoging? Te weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden, enz.
 
Eerste keer een vereenvoudigde aangifte...ik moet dus niks doen, ook niks bevestigen of indienen als alles juist is?
Beetje bevreemdend :)
 
Ik kan in mijn aangifte.
Voorgestelde aangifte zorgt voor terugbetaling van EUR 2900.
Vanavond eens wat in detal bekijken.
Hier voorgestelde aangifte = +-800€ maar dat is zonder de woonbonus. Die moet ik nog zelf invullen.
Dan kom ik op 2328€ dat ik terug krijg.
 
Laatst bewerkt:
Eerste jaar ooit dat ik geen vereenvoudigde krijg. Wat zou daar de aanleiding voor kunnen zijn? Gewoon nog steeds in loondienst bij 1 werkgever, geen veranderingen in gezinssituatie of dergelijke?

Nu, zonder kinderopvang en woonbonus sta ik nu al op 2789 terug, dus valt goed mee. :unsure:
 
Alles stond netjes ingevuld (en correct!). Alleen de recuperatie van mijn onroerende voorheffing (dividend) moest ik nog aanvullen.

Enfin, de bingo levert ons 4568€ op :)
 
Je kan toch klikken op "Berekenen van de belastingen" zonder dat je moet bevestigen?

Vorig jaar was het loon uit auteursrechten automatisch ingevuld in mijn aangifte, dit jaar niet meer. Ik weet niet waar ik wat moet invullen aangezien de fiscale fiche van dit jaar iets verschilt van de vorige.

Bij de X staat er telkens een getal, waar moet ik dit invullen? Code 1117 en 1119 zoals vorig jaar? Maar vorig jaar stond er bij code 1118 ook iets ingevuld, al stond dat getal nergens in mijn fiscale fiche, dus geen idee vanwaar ze dat halen?

Screenshot-1.png
Same issue here.
Ik vermoed zelfde codes, maar het nu toevoegen scheelt wel redelijk wat ten opzichte van vorig jaar.
 
Hier ook een vereenvoudigde aangifte, waarbij ik enkel nog mijn vakbondsbijdrage moest aftrekken van mijn werkloosheidsuitkeringen.
€1300 in mijn voordeel.
 
Eerste jaar ooit dat ik geen vereenvoudigde krijg. Wat zou daar de aanleiding voor kunnen zijn? Gewoon nog steeds in loondienst bij 1 werkgever, geen veranderingen in gezinssituatie of dergelijke?

Idem hier, ook totaal geen idee.
 
Je kan toch klikken op "Berekenen van de belastingen" zonder dat je moet bevestigen?

Vorig jaar was het loon uit auteursrechten automatisch ingevuld in mijn aangifte, dit jaar niet meer. Ik weet niet waar ik wat moet invullen aangezien de fiscale fiche van dit jaar iets verschilt van de vorige.

Bij de X staat er telkens een getal, waar moet ik dit invullen? Code 1117 en 1119 zoals vorig jaar? Maar vorig jaar stond er bij code 1118 ook iets ingevuld, al stond dat getal nergens in mijn fiscale fiche, dus geen idee vanwaar ze dat halen?

Screenshot-1.png

Hangt af maakt u gebruik van de nieuwe auteursrecht regeling? Dan zal het code X123 & X124 zijn die u zal moeten invullen. Maakt u gebruik van de overgangsregeling dan zal het X117 & X118 zijn.

X118 & X124 zijn de forfaitaire of werkelijke kosten die in mindering kunnen gebracht worden van de auteursrecht inkomsten. Afhankelijk van regeling, bedrag, werkelijke/forfaitaire kosten zal u dus een bedrag moeten invullen.

De roerende voorheffing die ingehouden werd bij beide regelingen is voor X119.

Same issue here.
Ik vermoed zelfde codes, maar het nu toevoegen scheelt wel redelijk wat ten opzichte van vorig jaar.
Auteursrecht is in principe vrijgesteld door betaling van de roerende voorheffing (Tenzij boven de drempel.) Enkel gemeentebelasting zal er nog moeten op betaald worden. Verschil zal hem zitten in de code X118 of X124 die niet ingevuld is(= kostencodes), die verminderen dus het inkomen waarop gemeentebelasting nog verschuldigd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dbcc
Hangt af maakt u gebruik van de nieuwe auteursrecht regeling? Dan zal het code X123 & X124 zijn die u zal moeten invullen. Maakt u gebruik van de overgangsregeling dan zal het X117 & X118 zijn.

X118 & X124 zijn de forfaitaire of werkelijke kosten die in mindering kunnen gebracht worden van de auteursrecht inkomsten. Afhankelijk van regeling, bedrag, werkelijke/forfaitaire kosten zal u dus een bedrag moeten invullen.

De roerende voorheffing die ingehouden werd bij beide regelingen is voor X119.


Auteursrecht is in principe vrijgesteld door betaling van de roerende voorheffing (Tenzij boven de drempel.) Enkel gemeentebelasting zal er nog moeten op betaald worden. Verschil zal hem zitten in de code X118 of X124 die niet ingevuld is(= kostencodes), die verminderen dus het inkomen waarop gemeentebelasting nog verschuldigd is.
Wij krijgen sinds dit jaar geen auteursrechten meer, dus 2023 was de laatste keer. Is dit dan de overgangsregeling? Ik heb in de wizard gelezen dat het kostenforfait 50% bedraagt tot €9360. Ik zit hier onder.

Samengevat: stel dat mijn bruto-inkomsten uit auteursrechten €6000 bedraagt, dan vul ik het volgende in?
1117: €6000
1118: €3000
1119: RV die op de fiche staat
 
Het laatste jaar €3040/€3040 woonbonus. Van af volgend jaar €2280/€2280

Toch echt huilen met een lening van wel zeker 1,4% rente! /s :laugh:
 
Vraagje ivm een zomerkampje van vorig jaar, die moest betaald worden in december 2022. Natuurlijk hebben we het fiscaal attest daarvoor niet tijdig ontvangen om nog in de vorige belastingsaangifte te steken. Hebben het attest pas gekregen na afloop van het kamp (aug 23), op dat attest staat dus "jaar van de uitgaven: 2022". Heb dit nog aangehaald bij de organisatoren maar konden geen nieuw attest meer opmaken..

Zou ik proberen dit attest toch toe te voegen in de aangifte van dit jaar? Desnoods inscannen en het deel met het jaartal "vergeten" :wink: ? Of dat aantal aanpassen :smile:. Maw, is er daar veel controle op?
 
Terug
Bovenaan