Tax on Web 2025

Attest gekregen van kamp van de kinderen die plaatsvond in 2025 maar betaald werd in 2024. Wel wat amateuristisch:
- in principe rechtzetting aanvragen van AJ25?
- op het attest staat weliswaar foutief "jaar van de uitgaven 2025"
- er is geen volgnummer ingevuld en gegevens kind nog zelf in te vullen
Dus kans op controle lijkt reëel?
Ja, rechtzetting vragen van AJ2025.

Want het attest mag pas opgemaakt worden nadat het activiteit heeft plaatsgevonden. . Had wel een fiche "jaar van de uitgaven 2024" moeten zijn in dit geval. Kinderopvang/organisator kamp heeft dat wel verkeerd gedaan

WAT ALS DE BETALING EN DE OPVANG NIET IN HETZELFDE JAAR
GEBEUREN?
Het attest stelt u op voor het jaar van betaling maar pas als het kind effectief aan de opvang heeft
deelgenomen.
Als opvanginstantie kunt u de attesten dus pas opstellen nadat de opvangactiviteit heeft
plaatsgevonden.
Voorbeeld 1
Een opvang vindt plaats in 2022 en wordt betaald in 2023.
Deze uitgave vermeldt u op het attest van het jaar 2023, het jaar van betaling.
Voorbeeld 2
Een opvang wordt vooruitbetaald in december 2022 en vindt plaats in januari 2023.
De uitgave vermeldt u op het attest van het jaar 2022.
Opgelet, u mag het attest pas opstellen als de opvang daadwerkelijk heeft
plaatsgevonden, dus ten vroegste in januari 2023.

Ja, rechtzetting vragen van AJ2025.

Want het attest mag pas opgemaakt worden nadat het activiteit heeft plaatsgevonden. . Had wel een fiche "jaar van de uitgaven 2024" moeten zijn in dit geval. Kinderopvang/organisator kamp heeft dat wel verkeerd gedaan

WAT ALS DE BETALING EN DE OPVANG NIET IN HETZELFDE JAAR
GEBEUREN?
Het attest stelt u op voor het jaar van betaling maar pas als het kind effectief aan de opvang heeft
deelgenomen.
Als opvanginstantie kunt u de attesten dus pas opstellen nadat de opvangactiviteit heeft
plaatsgevonden.
Voorbeeld 1
Een opvang vindt plaats in 2022 en wordt betaald in 2023.
Deze uitgave vermeldt u op het attest van het jaar 2023, het jaar van betaling.
Voorbeeld 2
Een opvang wordt vooruitbetaald in december 2022 en vindt plaats in januari 2023.
De uitgave vermeldt u op het attest van het jaar 2022.
Opgelet, u mag het attest pas opstellen als de opvang daadwerkelijk heeft
plaatsgevonden, dus ten vroegste in januari 2023.
Ik zal een aanpassing vragen. Moet dat volgnummer niet door de organisator ingevuld worden of laat ik dat zoals het is - leeg? Is de fiscus daar streng in?

Ik zal een aanpassing vragen. Moet dat volgnummer niet door de organisator ingevuld worden of laat ik dat zoals het is - leeg? Is de fiscus daar streng in?
De organisatior moet dat indienen via Belcotax-on-web zodat het ook in jouw MyMinfin zou steken. En ik dacht dat daar een volgnummer "vereist" is. Dus misschien op je digitale versie dat er een volgnummer opstaat.

Moet wel opletten dat als men de verkeerde jaar heeft gebruikt dat je die dan wel moet aanpassen in je aangifte personenbelasting 2026 (want die telt eigenlijk voor je aangifte aanslagjaar 2025, niet die van 2026.)

De organisatior moet dat indienen via Belcotax-on-web zodat het ook in jouw MyMinfin zou steken. En ik dacht dat daar een volgnummer "vereist" is. Dus misschien op je digitale versie dat er een volgnummer opstaat.

Moet wel opletten dat als men de verkeerde jaar heeft gebruikt dat je die dan wel moet aanpassen in je aangifte personenbelasting 2026 (want die telt eigenlijk voor je aangifte aanslagjaar 2025, niet die van 2026.)
Ik vrees wat dat de organisator (kleine lokale vzw) dat niet indient aangezien die bv. ook geen rijksregisternummer van het kind heeft opgevraagd om die correct in te vullen. Toch nog niets in myminfin i.t.t. van de andere organisaties.

Edit: voor organisaties "zonder geschikte middelen" is het indienen op belcotax noch het invullen van rijksregisternummers blijkbaar verplicht.
:sop:

Laatst bewerkt:
Ik heb hier net mijn brief ontvangen - vermoedelijk als één van de laatste van de bevolking, oorzaak lag vermoedelijk wel bij mezelf (of maakt dat niet uit?) - typo met een nulletje te veel waardoor ik 900 € minder zal terugkrijgen.

Boer had ook ooit zo een foutje, die kunnen dode dieren inbrengen als kost en dat gaat per kg - zijn boekhouder had 11000 kg ipv 1100 kg ingevuld.

@Aprella Beide kinderen staan nu bij mij, maar het zou dit jaar nog interessanter uitkomen moest er 1 bij mij staan en 1 bij mijn vriendin (laatste keer aparte aangifte). Mag ik dan gewoon 1 verwijderen bij mij en 1 toevoegen bij haar of werkt dat niet zo?

@Aprella Beide kinderen staan nu bij mij, maar het zou dit jaar nog interessanter uitkomen moest er 1 bij mij staan en 1 bij mijn vriendin (laatste keer aparte aangifte). Mag ik dan gewoon 1 verwijderen bij mij en 1 toevoegen bij haar of werkt dat niet zo?

Dit mag niet.
Er kan meer 1 gezinshoofd zijn, ook in een feitelijke gezin (feitelijk samenwonenden) en de kinderen kunnen enkel ten laste zijn van het gezinshoofd dus je moet kiezen.

Dit is trouwens ook het verkeerde topic :P

Waarom zou je dat doen? 1+1 is geen 2 bij kinderen ten laste qua belastingen..

Zou wel een vrij uitzonderlijke situatie zijn moest dat beter uitkomen.

Bedragen van de verhoging van de belastingvrije som
Aantal kinderen ten lasteVerhoging van uw belastingvrije som
Inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026)
Verhoging van uw belastingvrije som
Inkomstenjaar 2026 (aanslagjaar 2027)
1 kind ten laste1.980 euro2.030 euro
2 kinderen ten laste5.110 euro5.230 euro

Ah, profiteren van de "verhoging van alleenstaande", nu snap ik het :p.

Dat is nu de eerste keer dat mijn hypotheek niet is ingevuld. Vreemd.
Bij mij hetzelfde. Gelukkig heb ik het nog gezien. Is een groot verschil. Ik vind het zo amateuristisch dat ik zelfs aan kwaad opzet zou durven denken. In mijn geval is dat al 7 jaar automatisch ingevuld (bank levert hier ook jaarlijks een attest voor af) en nu was het plots verdwenen?

Dat is nu de eerste keer dat mijn hypotheek niet is ingevuld. Vreemd.
Bij mij hetzelfde. Gelukkig heb ik het nog gezien. Is een groot verschil. Ik vind het zo amateuristisch dat ik zelfs aan kwaad opzet zou durven denken. In mijn geval is dat al 7 jaar automatisch ingevuld (bank levert hier ook jaarlijks een attest voor af) en nu was het plots verdwenen?
Ik ben vorig jaar gescheiden (waren niet getrouwd, wel wetelijk samenwonend). Dit jaar zal onze aangifte dus nog gezamelijk zijn als ik goed op de hoogte ben. Zijn daar zaken waar ik extra op moet letten? Ze heeft alle fiches die ze ontvangen heeft wel al gewoon bezorgd (hebben nog normaal contact voor onze kinderen).

==> Dit is de juiste thread

Terug
Bovenaan