Tax On Web 2022

Ik heb nu zelf een vraag:

Stel
niet-eigen woning verworven in 2016 - geen lening - verhuurd
eigen woning verworven in 2020 - lening en dus geen fiscaal voordeel meer

Kunnen de interesten van de lening van 2020 nog gebruikt worden als interestaftrek om het kadastraal inkomen te verlagen van de verhuurde woning van 2016?


Ik dacht het niet maar ben al een tijdje niet meer mee met woonfiscaliteit.
 
Nee, dat kan niet. De gezinswoning valt onder de gewestelijke bevoegdheid, niet de federale .
 
Ik begrijp wel niet waarom mensen gaan wettelijk samenwonen als kleine dingen zoals de aanslag verdeeld moeten worden 😅
Anders krijgt ze geen verblijfsvergunning.

En is toch maar normaal dat als zij geen pensioensparen en hypotheek heeft, dat ik meer terug krijg.
Moet zij weten he dat ze daar nie aan mee wil doen, maar dan ook geen voordelen.

Thx voor je reply. Ik neem contact op met hen als de aanslag is berekend.
 
Ik begrijp wel niet waarom mensen gaan wettelijk samenwonen als kleine dingen zoals de aanslag verdeeld moeten worden 😅
Dat zijn niet altijd kleine dingen hé...
Gaat soms om duizenden euro's terwijl een koppel tegenwoordig vaak aparte rekeningen heeft.

In de praktijk al volgende situatie meegemaakt: man vraagt om zo weinig mogelijk af te houden, vrouw vraagt om zoveel mogelijk af te houden.
Man maakt zijn vrouw wijs dat hij ook vroeg aan zijn werkgever om zoveel mogelijk af te houden. Situatie was al jaren zo toen het uit kwam.
-> Man had per maand een paar honderd euro meer op zijn rekening vanwege lagere afhouding op zijn loon.
-> Vrouw mocht telkens de helft betalen van haar geld om het aanslagbiljet te betalen dat jaarlijks een paar duizend euro was.

Ik heb nu zelf een vraag:

Stel
niet-eigen woning verworven in 2016 - geen lening - verhuurd
eigen woning verworven in 2020 - lening en dus geen fiscaal voordeel meer

Kunnen de interesten van de lening van 2020 nog gebruikt worden als interestaftrek om het kadastraal inkomen te verlagen van de verhuurde woning van 2016?


Ik dacht het niet maar ben al een tijdje niet meer mee met woonfiscaliteit.
Nee, zolang de woning verworven in 2020 de eigen woning (fiscaal gezien) blijft, mag die rente niet onder 1146/2146.

Wat @JPV zegt is correct.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan