Tax on Web 2024

En als je fiscaal een aanknopingspunt met België blijft hebben (woning, inkomsten,...) zal je mogelijk nog steeds een aangifte moeten indienen.

Ik bedoelde met “laatste ooit” de timing van het verkrijgen. Meestal was het aug/sep.
Heb je het voorlopige aanslagbiljet bevestigd via tax on web? Dat helpt normaal. Maar verder is er geen verschil of je nu een vereenvoudigde aangifte kreeg of niet.

Hier ook gekregen.

Valt wel op duidelijk :).
Bewust verschoven naar 2025?

Ik begrijp niet waarom mensen er zoveel achter zoeken? De fiscus heeft tijd om een aanslag voor aanslagjaar 2024 te vestigen tot juni 2025. Er zijn altijd mensen die het vroeg krijgen en mensen die het later krijgen. De fiscus houdt zich echt niet bezig met een aanslag bewust later te vestigen dan wat je gewoon bent 😅.

Ik begrijp niet waarom mensen er zoveel achter zoeken? De fiscus heeft tijd om een aanslag voor aanslagjaar 2024 te vestigen tot juni 2025. Er zijn altijd mensen die het vroeg krijgen en mensen die het later krijgen. De fiscus houdt zich echt niet bezig met een aanslag bewust later te vestigen dan wat je gewoon bent 😅.
Ik vind dat toch wel al een behoorlijke marge voor terugbetalingen, dat is geld dat al meer dan 1 jaar op hun rekening staat he.

Ik vind dat toch wel al een behoorlijke marge voor terugbetalingen, dat is geld dat al meer dan 1 jaar op hun rekening staat he.

Dat komt omdat het afleveren van aanslagbiljetten met extra werk komt: mensen met vragen, mensen die een afbetalingsplan wensen, waarschijnlijk ook mensen die merken dat er iets niet klopt en een rechtzetting wensen... Er moet dus genoeg personeel beschikbaar zijn om naast de gewone werking van de dienst deze zaken op te vangen.

Er komt meer bij kijken dan gewoon een brief versturen en een bedrag te storten.

Maar dat is ook een misconceptie in het overgrote merendeel van de gevallen, zoals al genoeg aangekaart is in dit topic.

Bij zo goed als alle mensen die terugtrekken, komt dit door aftrekposten. Dit zijn subsidies. Het deel mensen dat teveel vooraf betaald heeft aan voorheffing is miniem, je krijgt gewoon een hoop subsidies erbij. Dus het is niet jouw geld dat op hun rekening stond en dat ze nu pas terugbetalen, het zijn subsidies die ze pas later berekenen en uitbetalen. Maar om het makkelijk te maken, doen ze dit via de personenbelastingen, zo moet er maar 1 ding per jaar door 1 FOD gedaan worden.

Als ze al die subsidies apart zouden doen en later uitbetalen, los van de personenbelasting, zou geen haan er naar kraaien.

Maar dat is ook een misconceptie in het overgrote merendeel van de gevallen, zoals al genoeg aangekaart is in dit topic.

Bij zo goed als alle mensen die terugtrekken, komt dit door aftrekposten. Dit zijn subsidies. Het deel mensen dat teveel vooraf betaald heeft aan voorheffing is miniem, je krijgt gewoon een hoop subsidies erbij. Dus het is niet jouw geld dat op hun rekening stond en dat ze nu pas terugbetalen, het zijn subsidies die ze pas later berekenen en uitbetalen. Maar om het makkelijk te maken, doen ze dit via de personenbelastingen, zo moet er maar 1 ding per jaar door 1 FOD gedaan worden.

Als ze al die subsidies apart zouden doen en later uitbetalen, los van de personenbelasting, zou geen haan er naar kraaien.

Gegeven dat je werkgever of het sociaal secretariaat haar werk naar behoren doet klopt dat.

Daarom ook "overgrote merendeel" en "zo goed als alle mensen" ;)

Ik had bvb niet zoveel terug (2,3k), maar dat is hypotheekaftrek, teveel belastingen betaald bij verkoop warrants, aftrek rechtsbijstandsverzekering, kinderopvang etc. Dus overgrote deel gesubsidieerde zaken dus, behalve de warrants, maar die regels zijn ook duidelijk bepaald vooraf,

Hier ook verwerkt, volledig volgens verwachting van aangifte.
Aanslagvoet nog wat gestegen naar 35,5%, te betalen tegen 24/3 zodanig ze de anderen kunnen terugbetalen vanaf 31/3 😅

Hier ook verwerkt, volledig volgens verwachting van aangifte.
Aanslagvoet nog wat gestegen naar 35,5%, te betalen tegen 24/3 zodanig ze de anderen kunnen terugbetalen vanaf 31/3 😅

Ik ben content dat ik tegenwoordig mijn afrekeningen krijg in okt/nov/dec. Hele tijd geweest dat ik mijn aanslagbiljet van vb inkomsten 2019 in lente 2021 pas kreg. En dan ben je al bezig met alles voor 2020 samen te harken. Dat is wel heel verwarrend als het allemaal begint te overlappen.

Vroeger was er een website, die schoon het teruggekregen bedrag verdeelde tussen de 2 personen (wettelijk samenwonend).
Maar die zit nu jammer genoeg achter een paywall.

Is er een punt op de belastingsbrief (met misschien een kleine rekensom) waar je het ongeveer kunt zien (het komt nu niet op 100 euro).

Het verschil in teruggekregen bedrag tussen ons voor we wettelijk samenwonend waren was vrij groot in haar voordeel.
Daarom de vraag.

Vroeger was er een website, die schoon het teruggekregen bedrag verdeelde tussen de 2 personen (wettelijk samenwonend).
Maar die zit nu jammer genoeg achter een paywall.

Is er een punt op de belastingsbrief (met misschien een kleine rekensom) waar je het ongeveer kunt zien (het komt nu niet op 100 euro).

Het verschil in teruggekregen bedrag tussen ons voor we wettelijk samenwonend waren was vrij groot in haar voordeel.
Daarom de vraag.

There is no I in We.

Waarom woon je wettelijk samen als je geld van jezelf moet blijven? Woon dan feitelijk samen, dan heb je aparte brieven...

Terug
Bovenaan