Tax On Web 2021

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Wanneer?
Ergens vanaf eind april/begin mei zal je de belastingsaangifte kunnen invullen. Dit tot ergens eind juni op papier, midden juli via www.Taxonweb.be (of het portaal www.myminfin.be). Exacte data worden op het laatste moment bekend gemaakt, nu is dit nog niet bekend.

Wat?
Belastingsaangifte 2021, op basis van inkomsten 2020.
Er is weinig veranderd, de meeste zaken die ik hier niet vermeld komen door corona, maar weten de mensen die er mee te maken hebben.

Veranderingen
Belangrijkste veranderingen (voor dit doelpubliek):
- Vanaf nu is 13 euro ipv 11,20 euro per dag aftrekbaar voor kinderopvang, tot de leeftijd van 14 jaar. Bedrag was al jarenlang niet-geïndexeerd.
- giften zijn voor 60% aftrekbaar
- mantelzorgers die iemand inwonend nemen krijgen een extra hogere belastingsvrije som (wordt automatisch geregeld)

De rest allemaal hier: https://www.tijd.be/netto/dossiers/...r-uw-belastingaangifte-van-2021/10270762.html

Hoe?
Op papier (voor de mensen die het graag nog ouderwets doen) via de voorbereidende aangifte: https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/111-voorbereiding-deel-1-vg-2021.pdf
De "lotto-formulieren" (de echte aangifte) kan je nog niet terugvinden, die worden later online gezet.

Véél documenten (pensioen, dienstencheques, ...) worden niet meer op papier verstuurd. Deze zijn allemaal te vinden op http://myminfin.be

Vragen? stel ze, er zijn hier redelijk wat users die ze kunnen beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Ah it's that time again!

Btw, kleine typo. 14 euro moet 14 jaar zijn. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik kijk er weer naar uit om te weten te komen hoeveel duizenden euro’s er integraal in het zakje van vadertje staat zal vloeien :p

Dat ik weer zeer creatief zal zijn met de codes dat staat nu al vast.
 
Ik krijg deze maand dikke 7K terug.
Nadeel van het feit dat de boekhouder het nu doet is dat het veel later komt dan normaal.
 
Ik ben benieuwd want ik heb de indruk dat wij elk jaar steeds minder en minder terugtrekken, terwijl er quasi niks is gewijzigd aan onze situatie... :)
 
Als je vorig jaar in mei begint met wettelijk samenwonen. Mag je dan al dit zo aangeven dat je iemand ten laste had die niet werkte?
Sommigen zeggen dat je toestand van 1 januari 2020 moet nemen?
Of kijken ze daar niet veel achter?
 
Als je vorig jaar in mei begint met wettelijk samenwonen. Mag je dan al dit zo aangeven dat je iemand ten laste had die niet werkte?
Sommigen zeggen dat je toestand van 1 januari 2020 moet nemen?
Of kijken ze daar niet veel achter?
Je kan je partner niet 'ten laste' nemen, je kan wel voordeel doen door het huwelijksquotiënt als deze niet werkt. Toestand op 01/01/2021 is van tel. Jullie moeten voor aanslagjaar 2021 dus nog een aparte aangifte indienen. Men kijkt daar wel degelijk naar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik ben benieuwd want ik heb de indruk dat wij elk jaar steeds minder en minder terugtrekken, terwijl er quasi niks is gewijzigd aan onze situatie... :)
Goed nieuws toch? Want dat wil zeggen dat je het jaar voordien minder belastingen teveel hebt betaald.
 
Goed nieuws toch? Want dat wil zeggen dat je het jaar voordien minder belastingen teveel hebt betaald.
Ik krijg nog altijd liever geld dan dat ik de boodschap krijg dat ik minder belastingen teveel heb betaald.

Het is niet omdat je minder belastingen teveel hebt betaald, dat je ook meer geld krijgt. Ik krijg dit jaar bvb minder belastingsaftrek, omdat de eerste 10 jaar van mijn lening verlopen zijn. Daardoor heb ik NIET meer inkomen of werd er minder van mijn loon afgehouden.

Het verhaaltje dat minder terugtrekken eigenlijk goed nieuws is, klopt niet. Net zoals meer terugtrekken ook niet noodzakelijk goed nieuws is.

(voor alle duidelijkheid: geen enkel probleem met de vermindering van de aftrek)
 
Als je vorig jaar in mei begint met wettelijk samenwonen. Mag je dan al dit zo aangeven dat je iemand ten laste had die niet werkte?
Sommigen zeggen dat je toestand van 1 januari 2020 moet nemen?
Of kijken ze daar niet veel achter?
Pas vanaf 1 volledig jaar samenwonen, dus neen.
 
Je kan je partner niet 'ten laste' nemen, je kan wel voordeel doen door het huwelijksquotiënt als deze niet werkt. Toestand op 01/01/2021 is van tel. Jullie moeten voor aanslagjaar 2021 dus nog een aparte aangifte indienen. Men kijkt daar wel degelijk naar.
oké ik doe dan mijn aangifte apart.

maar zij, moet zij ook 1 doen? want zij heeft pas in januari dit jaar haar belgische F kaart ontvangen (voorlopige ID voor 5 jaar), dus van vorig jaar stond die nog ingeschreven in het vreemdelingenregister...
 
Pas vanaf 1 volledig jaar samenwonen, dus neen.
klopt ook niet volledig. toestand is op 1 januari van tel.

dus als je vrouw pas in december is komen bij je wettelijk samenwonen is, mag je die al in rekening brengen, aangezien toestand op 1 januari van tel is.
 
Ik krijg nog altijd liever geld dan dat ik de boodschap krijg dat ik minder belastingen teveel heb betaald.

Het is niet omdat je minder belastingen teveel hebt betaald, dat je ook meer geld krijgt. Ik krijg dit jaar bvb minder belastingsaftrek, omdat de eerste 10 jaar van mijn lening verlopen zijn. Daardoor heb ik NIET meer inkomen of werd er minder van mijn loon afgehouden.

Het verhaaltje dat minder terugtrekken eigenlijk goed nieuws is, klopt niet. Net zoals meer terugtrekken ook niet noodzakelijk goed nieuws is.

(voor alle duidelijkheid: geen enkel probleem met de vermindering van de aftrek)
OK, dan heb je het over vaste aftrekposten, dat is inderdaad een ander verhaal als die op een bepaald moment stoppen (maar dan is vaak de verbonden kost ook weggevallen)

Doelde meer op zaken zoals voorheffing.
 
klopt ook niet volledig. toestand is op 1 januari van tel.

dus als je vrouw pas in december is komen bij je wettelijk samenwonen is, mag je die al in rekening brengen, aangezien toestand op 1 januari van tel is.
Als je, bij wijze van voorbeeld, vanaf december 2019 wettelijk samenwoont dan is dat pas van tel voor de aangifte voor aanslagjaar 2021, inkomstenjaar 2020.

Dus in jouw geval, wettelijk samenwonend vanaf mei 2020, is pas van belang voor de aangifte voor aanslagjaar 2022, inkomstenjaar 2021. Dus normaalgezien zal je vanaf volgend jaar een gezamenlijke aangifte moeten doen.

En op de Site FOD Financiën staat er nog een voorbeeld en meer info.
 
oké ik doe dan mijn aangifte apart.

maar zij, moet zij ook 1 doen? want zij heeft pas in januari dit jaar haar belgische F kaart ontvangen (voorlopige ID voor 5 jaar), dus van vorig jaar stond die nog ingeschreven in het vreemdelingenregister...
Ja, als zij een duurzaam verblijf heeft/had in België toen,

Behalve als ze op een wachtregister stond/staat (zijn de asielzoekers).
 
Ja, als zij een duurzaam verblijf heeft/had in België toen,

Behalve als ze op een wachtregister stond/staat (zijn de asielzoekers).
uiteraard duurzaam verblijf.
asielzoekers, met zo'n vrouw gaat trump geen relatie aan hé :p
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Goed nieuws toch? Want dat wil zeggen dat je het jaar voordien minder belastingen teveel hebt betaald.
Ik bekijk het van een ander standpunt.
Er is niets gewijzigd aan onze situatie; dus wanneer we minder terugtrekken dan wil dit, naar mijn mening, zeggen dat er meer belastingen worden afgehouden :)
 
Ben benieuwd...

Paar maanden Corona werkloos geweest (zowel mezelf als de echtgenote) en daar werd maar 15% voorheffing ingehouden, dus zal nu wel stevig mogen bijlammeren!

Mijn normale aanslagvoet ligt eerder rond de 40%, gaat wel wat lager komen door het inkomstenverlies, maar niet zoveel!

Ik denk dat er héél veel Belgen gaan schrikken, wanneer je destijds al de berichten zag dat ze meer "verdienden" tijdens de werkloosheid dan wanneer ze werkten, die hadden echt geen gedacht over hoe het werkt...
 
Ben benieuwd...

Paar maanden Corona werkloos geweest (zowel mezelf als de echtgenote) en daar werd maar 15% voorheffing ingehouden, dus zal nu wel stevig mogen bijlammeren!

Mijn normale aanslagvoet ligt eerder rond de 40%, gaat wel wat lager komen door het inkomstenverlies, maar niet zoveel!

Ik denk dat er héél veel Belgen gaan schrikken, wanneer je destijds al de berichten zag dat ze meer "verdienden" tijdens de werkloosheid dan wanneer ze werkten, die hadden echt geen gedacht over hoe het werkt...
Ik vrees er ook een beetje voor dit jaar. Al dacht ik dat ze bij ons een verhoogde voorheffing hebben genomen.

Ik heb al zo'n situatie meegemaakt in 2009 door de economische crisis. Er waren maanden bij toen waar ik maar enkele dagen moest gaan werken en ik had meer dan ik zou gaan werken. De belastingsbrief het jaar erna was er dan ook naar...een dikke 5000€ mogen betalen.
 
Zal hier een stuk minder worden, vermoed ik.
Veel minder kinderopvang om deels terug te krijgen (kleinste sinds vorig jaar Paasvakantie naar school) + toeslag op woonbonus weg.
 
Terug
Bovenaan