Tax On Web 2022

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Wanneer?
Vanaf 27 april 2022 (rond de middag) zal je de belastingsaangifte kunnen invullen. Dit tot ergens eind juni op papier, midden juli via www.taxonweb.be (of het portaal www.myminfin.be).

Wat?
Belastingsaangifte 2022, op basis van inkomsten 2021.

Veranderingen
Geen idee, op het eerste zicht niet, maar als er andere mensen zijn die iets hebben gezien/gevonden, mag dat zeker gedeeld worden.

Véél documenten (pensioen, dienstencheques, loonfiches, ...) worden niet meer op papier verstuurd. Deze zijn allemaal te vinden op http://myminfin.be

Vragen? stel ze, er zijn hier redelijk wat users die ze kunnen beantwoorden.
 
Zo snel mogelijk invullen dit jaar. Eind deze maand krijg ik aanslagjaar 2020 pas terugbetaald. Hopelijk kan ik zo 2 keer kort op elkaar innen.
 
Ik kijk er eigenlijk wel naar uit om die deze keer in te vullen.
Na de onaangename verassing van vorig jaar heb ik fiscaal voluntariaat opgezet waardoor ik €400 per maand extra belastingen betaal.

Deze keer zou ik geld moeten terugkrijgen in plaats van duizenden extra te betalen. :biglaugh:
Niet dat ik er een euro armer of rijker van word maar ik word liever aangenaam verrast.
 
Voor al die het aanbelangt: indien je een storting hebt gedaan naar Make-A-Wish dan zal er op jouw attest 2022 staan ipv 2021.
Ze zijn er van op de hoogte, net zoals de belastingen zo blijkt. Dit attest mag ook gewoon ingevoerd worden volgens de dame die ik daarnet sprak…
 
Ik wil graag een vraag stellen, zonder geen nieuw topic te moeten openen.


Ik en mijn vrouw zijn half vorig jaar samen gaan wonen (wettelijk samenwonend).
Dus dit jaar krijgen wij elk nog een aparte aanslagbiljet (want gaat over 2021 inkomsten).


Maar, voor volgend jaar dan ( 2023). Hoe gaat dit in zijn werk? (inkomsten 2022)
Dan zal ze wel al een heel jaar (2022) bij mij hebben gewoond.
Moet ik dit aangeven, of weten ze daar standaard van? is bij de gemeente geregeld.

1) gaan wij opnieuw een afzonderlijke belastingsbrief moeten indienen? of gemeenschappelijk?

2) en wat is eigenlijk het financieel meest voordelig voor ik en haar? elk afzonderlijk?
wij zijn geen grootverdieners (elk 2500 bruto), en ik heb een huis als hypotheek.
 
Ik wil graag een vraag stellen, zonder geen nieuw topic te moeten openen.


Ik en mijn vrouw zijn half vorig jaar samen gaan wonen (wettelijk samenwonend).
Dus dit jaar krijgen wij elk nog een aparte aanslagbiljet (want gaat over 2021 inkomsten).


Maar, voor volgend jaar dan ( 2023). Hoe gaat dit in zijn werk? (inkomsten 2022)
Dan zal ze wel al een heel jaar (2022) bij mij hebben gewoond.
Moet ik dit aangeven, of weten ze daar standaard van? is bij de gemeente geregeld.

1) gaan wij opnieuw een afzonderlijke belastingsbrief moeten indienen? of gemeenschappelijk?

2) en wat is eigenlijk het financieel meest voordelig voor ik en haar? elk afzonderlijk?
wij zijn geen grootverdieners (elk 2500 bruto), en ik heb een huis als hypotheek.

Het is het moment wanneer je je wettelijke samenwoning hebt afgesloten dat telt. Niet zozeer wanneer je bent gaan samenwonen.

1)
Normaal gezien krijg je volgend jaar (aanslagjaar 2023) automatisch een gezamenlijke aangifte. Je hoeft daarvoor niets speciaal te doen. Dat gebeurt automatisch.

2) In jullie geval geen voordeel/geen nadeel. Er is geen huwelijksquotiënt gezien jullie beiden een inkomen hebben in 2022
 
Wanneer?
Vanaf 27 april 2022 (rond de middag) zal je de belastingsaangifte kunnen invullen. Dit tot ergens eind juni op papier, midden juli via www.taxonweb.be (of het portaal www.myminfin.be).

Wat?
Belastingsaangifte 2022, op basis van inkomsten 2021.

Veranderingen
Geen idee, op het eerste zicht niet, maar als er andere mensen zijn die iets hebben gezien/gevonden, mag dat zeker gedeeld worden.

Véél documenten (pensioen, dienstencheques, loonfiches, ...) worden niet meer op papier verstuurd. Deze zijn allemaal te vinden op http://myminfin.be

Vragen? stel ze, er zijn hier redelijk wat users die ze kunnen beantwoorden.
Er zijn dacht ik nog enkele coronamaatregelen die dit jaar nog van toepassing zijn (Veel op fiche wel volgens mij)

Pensioenfiche kan wel op papier verzonden worden indien er graag naar is, maar niet automatisch
 
De voornaamste verandering is dat belastingplichtigen die een onroerend goed bezitten in het buitenland een KI moeten aangeven. De nieuwe regelgeving is nog altijd in strijd met de Europese regels omdat het niet-geïndexeerd KI 2-3 keer hoger ligt dan het Belgisch KI.
 
Maakt het eigenlijk uit of we het vroeg of laat invullen (binnen de vastgelegde termijnen)? Ik bedoel, zal onze aangifte en uitbetaling (indien positieve saldo) prioriteit krijgen omdat we onze aangifte vroeg zouden invullen? Als je het vergelijkt met iemand die het een paar weken voor de deadline invult.
 
Maakt het eigenlijk uit of we het vroeg of laat invullen (binnen de vastgelegde termijnen)? Ik bedoel, zal onze aangifte en uitbetaling (indien positieve saldo) prioriteit krijgen omdat we onze aangifte vroeg zouden invullen? Als je het vergelijkt met iemand die het een paar weken voor de deadline invult.

Nee het maakt niet uit. Als je aangifte op tijd is ingediend, krijg je je aanslagbiljet ten laatste eind juni volgend jaar.
 
Ik moet enkele zaken aanpassen (kinderopvang en goede doelen staan er niet bij). Moet ik dan gewoon klikken op 'Uw gegevens zijn onjuist en onvolledig'? Als ik daar op klik krijg ik een lijst met wijzigingen die ik kan doorgeven, maar die zijn enorm specifiek. Als ik verder klik op 'Uw gegevens wijzigen/aanvullen' krijg ik dan gewoon het volledig in te vullen systeem zoals andere jaren?
 
Ik heb een aantal jaar geleden een revolut rekening gebruikt, toen ik wat reizen in het buitenland heb gemaakt. Ik zag nu in myminfin een mededeling, dat deze nog niet was aangegeven. Ik heb dit net inorde gebracht, en de rekening gemeld aan het CAP.

Hoe/wat moet ik nu doen om deze aan te geven in mijn belastingsaangifte? Er staat al jaren geen saldo meer op (en komen ook geen inkomsten meer op), maar ik bezit ze wel nog altijd.
 
Ik heb een aantal jaar geleden een revolut rekening gebruikt, toen ik wat reizen in het buitenland heb gemaakt. Ik zag nu in myminfin een mededeling, dat deze nog niet was aangegeven. Ik heb dit net inorde gebracht, en de rekening gemeld aan het CAP.

Hoe/wat moet ik nu doen om deze aan te geven in mijn belastingsaangifte? Er staat al jaren geen saldo meer op (en komen ook geen inkomsten meer op), maar ik bezit ze wel nog altijd.
Helemaal op het einde moet je aanvinken dat je een buitenlandse rekening bezit, in welk land en het rekeningnummer.
Ze zijn niet geïnteresseerd in het saldo, ze moeten gewoon weten dat je deze hebt. (Het saldo kunnen ze eigenlijk zelf opvragen)
 
vraag 1)

Krijgt mijn vrouw ook een belastings aangifte?
Zij is in mei vorig jaar in BE komen wonen, als Thai.
Of is het pas vanaf 1/1/22 dat ze beginnen tellen (volledig jaar), en krijgt ze pas volgend jaar ene?

vraag 2)

maakt het een verschil uit dat in tabel 3370 (betaalde kapitaal aflossingen en intresten eigen woning),
het bedrag 3040 ingevuld staat?
ik heb 4080 euro afbetaald, maar ik vermoed dat 3040 euro het maximaal aftrekbare bedrag is, right?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste keer de opvangkosten voor mijn dochter moeten ingeven. Beetje uitvissen waaraan en waaraf, maar ik denk het correct te hebben aangegeven. Ik moet de rest nog eens met mijn vrouw nakijken, maar voorlopig trekken we 3K terug ... en wellicht volgt vrij snel daarop het kadastraal inkomen. :unsure:
 
250€ betalen. Toch maar eens een afspraak maken bij een boekhouder ofzo.
Ik zie mijn pensioensparen staat erop maar wordt precies niet afgehouden.
 
250€ betalen. Toch maar eens een afspraak maken bij een boekhouder ofzo.
Ik zie mijn pensioensparen staat erop maar wordt precies niet afgehouden.
is ook ongeveer maar 1/3 hé die wordt afgehouden, van je jaarlijks gespaard bedrag.
 
Eerste keer de opvangkosten voor mijn dochter moeten ingeven. Beetje uitvissen waaraan en waaraf, maar ik denk het correct te hebben aangegeven. Ik moet de rest nog eens met mijn vrouw nakijken, maar voorlopig trekken we 3K terug ... en wellicht volgt vrij snel daarop het kadastraal inkomen. :unsure:
Idem hier... en dan nog brand/familiale verzekering. Q4 is echt schuiven met grote sommen om hopelijk een kleinigheid over te houden :sarcastic:
 
Terug
Bovenaan