Tax On Web 2022

ze mogen nu toch stilletjesaan wel ons aanslagbiljet beginnen versturen. Ik verwacht 5.000 euro terug maar als ik eerstdaags geen melding krijg zal het ten vroegste eind maart zijn eer ik mijn centen zie.

(Bon, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de aangifte maar gebeurde eind september (eerste maal via boekhouder) dus dat heeft er misschien ook wel iets mee te maken. )
 
ze mogen nu toch stilletjesaan wel ons aanslagbiljet beginnen versturen. Ik verwacht 5.000 euro terug maar als ik eerstdaags geen melding krijg zal het ten vroegste eind maart zijn eer ik mijn centen zie.

(Bon, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de aangifte maar gebeurde eind september (eerste maal via boekhouder) dus dat heeft er misschien ook wel iets mee te maken. )
Dat heeft er veel mee te maken dit jaar. :p

Indieningstermijn voor de aangifte via Tax-on-web voor mandatarissen: 28 oktober 2022
Als u de aangifte van uw cliënt echter vóór 30 augustus 2022 indient, geniet uw cliënt een voordeel:

  • hij zal zijn terugbetaling sneller ontvangen
  • of hij zal later moeten betalen.
 
Hoeveel belastingen betaal je in totaal op je belastingsbrief als je een woning verhuurt.

Bijv : ik betaal 1000 euro aan ki
Belastingsbrief: 1000 + 40: 1400 euro
1000 + 1400: 2400 euro. Klopt dit?
(K ben aan het berekenen hoeveel netto je overhoudt voor te bekijken hoeveel ik kan lenen)
 
Hoeveel belastingen betaal je in totaal op je belastingsbrief als je een woning verhuurt.

Bijv : ik betaal 1000 euro aan ki
Belastingsbrief: 1000 + 40: 1400 euro
1000 + 1400: 2400 euro. Klopt dit?
(K ben aan het berekenen hoeveel netto je overhoudt voor te bekijken hoeveel ik kan lenen)

(Ki x index) + 40% is de formule :)

Het KI dat je in geeft op je aangifte is NIET geïndexeerd. Vandaar dat je dat er nog moet bij rekenen.

De indexatiecoëfficiënt voor het KI zal je even moet opzoeken.
 
Hoeveel belastingen betaal je in totaal op je belastingsbrief als je een woning verhuurt.

Bijv : ik betaal 1000 euro aan ki
Belastingsbrief: 1000 + 40: 1400 euro
1000 + 1400: 2400 euro. Klopt dit?
(K ben aan het berekenen hoeveel netto je overhoudt voor te bekijken hoeveel ik kan lenen)
Je betaalt geen KI (kadastraal inkomen)
Je betaalt onroerende voorheffing jaarlijks. Hetgeen je betaalt, is niet je KI maar wordt berekend op basis van het KI.

Als je een woning verhuurt aan een natuurlijk persoon die het niet gebruikt voor beroepsredenen* ( ik bespaar al de specificiteiten.), dan word je op een fictief inkomen belast in de personenbelasting.

Die is op basis van hetgeen je invult in code 1106. En dat wordt berekend zoals Aprella zegt met 1 belangrijke element nog toe te voegen. Betaalde interesten worden afgetrokken van dat te belasten bedrag

Geindexeerd KI * 1,4
MIN betaalde interesten vermeld in code 1146/2146
= te belasten onroerend inkomen



Dus een woning met een KI van 500 euro,
Je hebt 1.200 euro aan interesten betaald voor de lening van die woning. Het is je niet-eigen woning gedurende heel 2023. (Verhuurd aan een gezin die het niet beroepsmatig gebruikt, appartementje aan de kust,...)

500 * index (2,0915 voor 2023) = 1.045,75

Verhoogd met 40% = 1.464,05

MIN 1.200 interesten
= 262,05 euro te belasten aan progressief tarief
 
Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer 'vraag om inlichtingen' gekregen en bij het opmaken van mijn antwoord heb ik gemerkt dat ik een fout gemaakt heb in de berekening van de beroepskosten (aantal werkdagen verschilt) AJ2021.
Hopelijk tillen ze er niet te zwaar aan, maar denk dat het sowieso een boete van 10% wordt. Balen wel.
 
Voor de eerste keer 'vraag om inlichtingen' gekregen en bij het opmaken van mijn antwoord heb ik gemerkt dat ik een fout gemaakt heb in de berekening van de beroepskosten (aantal werkdagen verschilt) AJ2021.
Hopelijk tillen ze er niet te zwaar aan, maar denk dat het sowieso een boete van 10% wordt. Balen wel.
De belastingverhoging heeft pas uitwerking als het verschil in belastbare basis meer bedraagt dan 2500 euro, in jouw geval dus 2500 euro in werkelijke beroepskosten. Als het aantal werkdagen het enige is dan ga je waarschijnlijk geen werkelijke verhoging krijgen.

Je kan in je antwoord altijd vermelden dat je nu de vergissing hebt opgemerkt en vragen om geen belastingverhoging toe te passen. Als jij soepel en meegaand bent is de controleambtenaar dat misschien ook.
 
Voor de eerste keer 'vraag om inlichtingen' gekregen en bij het opmaken van mijn antwoord heb ik gemerkt dat ik een fout gemaakt heb in de berekening van de beroepskosten (aantal werkdagen verschilt) AJ2021.
Hopelijk tillen ze er niet te zwaar aan, maar denk dat het sowieso een boete van 10% wordt. Balen wel.
Bij een vraag om inlichtingen ga je nog geen boete krijgen hoor.

Heb je op je aangifte of op je antwoord een fout gemaakt?
Want je kan via myminfin gewoon opnieuw antwoorden met de antwoordcode die op je vraag staat.
 
aangezien wij vorig jaar dus een volledig kalender jaar hebben samen gewoond, (wettelijk samenwonend)
gaan wij standaard een gemeenschappelijke belastingsaangifte krijgen , toch?


kan je dit alsnog aanvragen, dat we een aparte belastings aangifte krijgen?
zoja : hoe?

in is dit voordeliger, of nadeliger, of speelt dit geen rol?

Ik zou het gewoon liever gescheiden hebben,
1) dat is makkelijker te overlopen op correctheid
2) dan weet je precies hoeveel elk terug krijgt, als het allemaal op 1 aangifte staat, niet.
 
aangezien wij vorig jaar dus een volledig kalender jaar hebben samen gewoond, (wettelijk samenwonend)
gaan wij standaard een gemeenschappelijke belastingsaangifte krijgen , toch?


kan je dit alsnog aanvragen, dat we een aparte belastings aangifte krijgen?
zoja : hoe?

in is dit voordeliger, of nadeliger, of speelt dit geen rol?

Ik zou het gewoon liever gescheiden hebben,
1) dat is makkelijker te overlopen op correctheid
2) dan weet je precies hoeveel elk terug krijgt, als het allemaal op 1 aangifte staat, niet.
Neen, ge kunt niet kiezen.
Ge zijt afhankelijk van de wetgeving

Wanneer hebt ge uw verklaring van wettelijke samenwoning op de gemeente gaan afleggen?
2021 of 2022?
 
Hoe kan ik dan weten hoeveel voot haar en voor mij is?
In principe is dit geld van de gemeenschap hè dus van "ons" en niet "ik" en "jij"

Je zou kunnen bellen naar de fod of ze een splitsing opmaken, maar geen idee of ze dat doen en al zeker niet of ze dat dan zouden opsturen.

Allè dat is één van de gevolgen van wettelijk samenwonen hè, één aangifte en één aanslagbiljet.
 
Hoe kan ik dan weten hoeveel voot haar en voor mij is?

Contact opnemen met jouw belastingdienst en ze kunnen je dat wel zeggen/ bezorgen.
Het wordt wel eens gevraagd door mensen die feitelijk gescheiden zijn maar nog een gezamelijke aangifte moeten indienen.

Je kan dit wel enkel vragen als er een aanslagbiljet is , en niet vroeger.

Ik begrijp wel niet waarom mensen gaan wettelijk samenwonen als kleine dingen zoals de aanslag verdeeld moeten worden 😅
 
Terug
Bovenaan