Tax On Web 2022

klopt (grotendeels) niet.

De aftrekposten die ik heb kan je opsplitsen in:
- "echte" extra uitgaven, waarvan ik een deel recupereer: dienstencheques, giften, eventueel zelfs kinderopvang (al vind ik dat eerder een noodzakelijke kost, zou ze anders sowieso ook doen). Voorschieten aan de overheid in jouw optiek, lijkt me.
- teveel betaalde belastingen: ingehouden BBSZ van mezelf en vriendin samen is groter dan het maximum voor een koppel. Dit is "voorschieten" aan de overheid, ja.
- niet-ontvangen enkel en dubbel vakantiegeld: door technisch veranderen van job, had ik in 2020 al vakantiegeld gekregen ipv 2021. Dit reduceerde mijn belastbaar loon in 2022, met een licht voordelig effect voor de belastingen.
- verlies die ik maak: opstart van bijberoep, ik recupereer in de praktijk ruwweg 50% van de aankopen die ik doe
- woonbonus + bonus 2e woning: ja, is een grote aflossing die ik betaal, maar ik krijg meer terug dan de intrest en da's eigenlijk mijn enige kost (de rest is terugbetalen van geld die ik eerder kreeg)

De laatste 2 maken het overgrote deel van de aftrekposten uit. En die uitgaven doe ik graag, want het brengt me veel meer op :). Zeker die laatste.
Allemaal zeer leuk natuurlijk.
Maar ergens in de keten werden er dus te veel belastingen betaald.
Ik heb nog recht tot 2043 op de woonbonus. Men mag van mij gerust mijn belastingen die ik betaal verlagen met 1520€ hoor. Ik hoef echt geen teruggave te hebben. Ik kan dat geld wel nuttiger besteden dan het te parkeren bij de overheid.

Het punt was dan ook niet hoe je aan die terugbetaling komt. Maar eerder of het effectief wel zo gewenst is.
 
Potverdikke. Gisteren gezien dat de crèche niet ingevuld werd in onze aangifte. Hopelijk kan onze boekhouder dit nog rechtzetten. Maar ik vrees er wat voor zeker…
 
Van een kennis gehoord (en zijn aanslagbiljet gezien) dat die 4500 terugkrijgt.

Dat is iemand die in 2021 slechts een 3 tal maanden gewerkt heeft, daarna ontslagen geweest. Is dat normaal?
 
Van een kennis gehoord (en zijn aanslagbiljet gezien) dat die 4500 terugkrijgt.

Dat is iemand die in 2021 slechts een 3 tal maanden gewerkt heeft, daarna ontslagen geweest. Is dat normaal?

Klinkt heel normaal.
Als hij maar 3 maanden gewerkt heeft en geen andere inkomsten had dat jaar, krijgt hij al veel bedrijfsvoorheffing terug.
Veel starters beginnen in september dus hebben maar 4 maanden inkomsten dat jaar en die krijgen dan ook dus een relatief groot bedrag terug met betrekking tot dat inkomstenjaar.
 
Klinkt heel normaal.
Als hij maar 3 maanden gewerkt heeft en geen andere inkomsten had dat jaar, krijgt hij al veel bedrijfsvoorheffing terug.
Veel starters beginnen in september dus hebben maar 4 maanden inkomsten dat jaar en die krijgen dan ook dus een relatief groot bedrag terug met betrekking tot dat inkomstenjaar.
Klopt niet helemaal, bij ons kan je bv een werknemer aanduiden als 'jonge werknemer' waardoor bij de loonsberekening daar mee rekening gehouden wordt
 
Potverdikke. Gisteren gezien dat de crèche niet ingevuld werd in onze aangifte. Hopelijk kan onze boekhouder dit nog rechtzetten. Maar ik vrees er wat voor zeker…

Gewoon de attesten naar je belastingkantoor mailen met de vraag of ze dit willen toevoegen. Of je boekhouder dit laten doen.
 
Potverdikke. Gisteren gezien dat de crèche niet ingevuld werd in onze aangifte. Hopelijk kan onze boekhouder dit nog rechtzetten. Maar ik vrees er wat voor zeker…
rechtzetting is altijd mogelijk. Heb je het attest bezorgd voor de indiening? Volgende keer attenter op zijn eh.
 
rechtzetting is altijd mogelijk. Heb je het attest bezorgd voor de indiening? Volgende keer attenter op zijn eh.
Ik was ervan overtuigd op billtobox gezet te hebben. Maar ik kan er niets van terugvinden. Ligt dus aan mij waarschijnlijk..
Zoiets kom je ook maar 1 keer tegen
 
Ik was ervan overtuigd op billtobox gezet te hebben. Maar ik kan er niets van terugvinden. Ligt dus aan mij waarschijnlijk..
Zoiets kom je ook maar 1 keer tegen
Was het de eerste keer dat je een attest kinderoppas kreeg? Hopelijk gebeurt de volgende keer rechtstreekse registratie via fiche 281.86. Maar betwijfel of dit al lukt volgend aanslagjaar.
 
Was het de eerste keer dat je een attest kinderoppas kreeg? Hopelijk gebeurt de volgende keer rechtstreekse registratie via fiche 281.86. Maar betwijfel of dit al lukt volgend aanslagjaar.
Ja de eerste keer… ik vind het ook wat sneu dat een boekhouder ziet dat er een kind te laste is, en in januari moederschapsuitkering krijgt, maar er dan geen belletje rinkelt bij een creche.
Hopelijk gaat dit snel automatisch. :)
 
Ja de eerste keer… ik vind het ook wat sneu dat een boekhouder ziet dat er een kind te laste is, en in januari moederschapsuitkering krijgt, maar er dan geen belletje rinkelt bij een creche.
Hopelijk gaat dit snel automatisch. :)
Ik had als accountant er wel naar gevraagd omdat ik zou weten dat dit gekoppeld is aan kind ten laste, afhankelijk van timing van de geboorte
 
Potverdikke. Gisteren gezien dat de crèche niet ingevuld werd in onze aangifte. Hopelijk kan onze boekhouder dit nog rechtzetten. Maar ik vrees er wat voor zeker…
Voor ons was het het eerste jaar voordeliger om de crèche niet in te brengen.
Als je kindje minder dan x aantal dagen geweest is op een jaar kan het voordeliger zijn om voor de forfaitaire vergoeding te gaan, misschien is het in jullie geval ook zo?
 
Deze nacht het aanslagbiljet in mijn e-box ontvangen.
1803 euro terug te krijgen voor 31/01/2023, net hetzelfde als mijn berekening.
 
Gewoon om het te begrijpen, zeker niet om een discussie op gang te brengen.

Mijn eindejaarspremie is net dezelfde als vorig jaar. Hij is wel bruto wel 200 euro hoger, maar er wordt 200 euro bedrijfsvoorheffing meer afgehouden. Het steekt niet het juiste bedrag, maar wilt dit zeggen dat ik ongeveer 200 euro meer terug krijg via de belastingen?

Of wordt eindejaarspremie anders berekend?
 
De afgelopen 8 jaar dat we hier wonen steeds de onroerende voorheffing gekregen op of rond 23 september. Dit jaar nog niks ontvangen.. zit ook niks in de e-box. Da's normaal of moet ik zelf gaan horen? :unsure:
 
Terug
Bovenaan