Tax On Web 2022

Ook zonet ontvangen.
2693,74 terugkrijgen op 30/12 😁


Had eens gemaild ivm timing en kreeg dit als antwoord deze week:

Beste,

De opmaak en de verzending van de aanslagbiljetten verloopt via een gesloten geautomatiseerd circuit waarop mijn dienst geen enkel zicht of impact heeft.

De administratie heeft tijd tot 30/06/2023 om de aanslagen voor aanslagjaar 2023, inkomsten van 2021 te vestigen. Het is voor onze dienst echter niet mogelijk om een exacte datum voor de opmaak van de aanslagbiljetten te bepalen of te wijzigen.



Meer informatie vindt u op https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/aanslagbiljet#q2



De uiterste (terug)betalingsdatum valt op het einde van de tweede maand die volgt op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Vriendelijke groeten
 
1 van de 2 in de bus. Mijn vriendin 302 euro betalen.
Op die van mij is het wachten, maar als ik goed ingevuld heb is het 18xx euro terugtrekken.
 
Ik doe toch iets verkeerd
Als ik de laatste pagina's bekijk...
Laten jullie veel afhouden? Veel aftrekposten (zoja, welke :p )
Dienstencheques
Crèche
Woonbonus (pre 2015)
Goede doelen
Pensioensparen

Heel veel van het geld dat men terugtrekt heeft men ook in veelvoud al uitgegeven.
 
Tax-on-Web zou vroeger moeten opengaan zodat de terugbetalingen van particulieren het snelst gebeuren.
En hoe is het dan nu volgens jou?

De mensen die aangiftes van particulieren behandelen zijn niet dezelfde als diegene die vennootschappen doen
 
Ik heb het enkel over particulieren die loontrekkend en gepensioneerd zijn zonder grensoverschrijdende gevallen.
Waar komen jouw fiches als werknemer vandaan? Anja de sociaal secretariaten!
En vergeet niet dat er een hele resem mensen zijn die hun belastingen laten invullen door een boekhouder ...

Ik snap niet wat een vervroeging zou opbrengen. Zolang het niet langer dan maximum een jaar aansleept kan dit mij echt allemaal niet zoveel boeien eerlijk gezegd.
 
Waar komen jouw fiches als werknemer vandaan? Anja de sociaal secretariaten!
En vergeet niet dat er een hele resem mensen zijn die hun belastingen laten invullen door een boekhouder ...

Ik snap niet wat een vervroeging zou opbrengen. Zolang het niet langer dan maximum een jaar aansleept kan dit mij echt allemaal niet zoveel boeien eerlijk gezegd.
Dat zou eigenlijk snel geregeld moeten zijn als de IT van de FOD Financiën eens deftig werkt. In Nederland en Duitsland is alles sneller voorhanden. Een mandataris of accountant is eerder bedoeld voor een specifieke expertise. Denk maar aan zelfstandigen, loontrekkenden en gepensioneerden in grensoverschrijdende gevallen. Het is niet zoals Duitsland waar het wel complex is met de diverse uitgaven.
 
Dat zou eigenlijk snel geregeld moeten zijn als de IT van de FOD Financiën eens deftig werkt. In Nederland en Duitsland is alles sneller voorhanden.
Dat heeft nu eens niks met IT te maken, wel met de snelheid van werken van sociale secretariaten. En dat hangt dan weer af van de complexiteit van loonsadministratie, o.a. door de vele extralegale voordelen en complexe sociale wetgeving (CAO's, ...).
 
Dat zou eigenlijk snel geregeld moeten zijn als de IT van de FOD Financiën eens deftig werkt. In Nederland en Duitsland is alles sneller voorhanden. Een mandataris of accountant is eerder bedoeld voor een specifieke expertise. Denk maar aan zelfstandigen, loontrekkenden en gepensioneerden in grensoverschrijdende gevallen. Het is niet zoals Duitsland waar het wel complex is met de diverse uitgaven.

Fiscale fiches moeten pas ingediend worden eind februari. (En sommige pas eind juni :p).
Tax-on-web opent eind april typisch.
Dus de "IT" heeft 7 weken de tijd.

In Nederland moet er maandelijks een fiche ingediend worden, lijkt het dus het laatste document moet binnen zijn eind januari. Logisch dus dat zij ook eerder aan kunnen beginnen.

Het is een hele ketting met veel verschillende actoren.
Goed voorbeemd: Ik wil al eens zien hoeveel organisaties op tijd gaan zijn met digitale.fiscale fiches voor kinderopvang in te dienen :p. Moet voor 28 februari 2023. Vroeger stuurden ze een papiertje aan de ouders in de maand mei:p
 
Ik denk dat technisch het op zich geen drama zou zijn om eerder te beginnen, het probleem zou eerder liggen in:
- het praktische: je zou een belastingsaangifte kunnen doen vooraleer je van je werkgever alle documenten kreeg. Teveel kans op miserie.
- het administratieve: het opstellen van de aangiftedocumenten (die men electronisch "vertaalt") is meestal maar in maart gedaan. Ervoor kan dus niet, tenzij ze administratief een stuk versnellen.
 
Belastingen worden terugbetaald op 30/12 en worden desondanks een gemeenschappelijke belastingsaangifte apart uitbetaald naar aanleiding van de feitelijke scheiding begin dit jaar. Netjes.
 
Ik doe toch iets verkeerd
Als ik de laatste pagina's bekijk...
Laten jullie veel afhouden? Veel aftrekposten (zoja, welke :p )
Niks om jaloers op te zijn.
Diegene die 6k terugkrijgen hebben ook gewoon veel te veel afgedragen en dus renteloos geleend aan de staat. Met de huidige inflatie is dat echt fameus wat je met dat bedrag kan doen.
En ja aftrekposten liggen aan de basis daarvan, maar nog altijd niks om jaloers op te zijn.
Want aftrekposten komen uit gedane uitgaven die vele malen hoger liggen dan het geld dat je terugkrijgt.
 
Niks om jaloers op te zijn.
Diegene die 6k terugkrijgen hebben ook gewoon veel te veel afgedragen en dus renteloos geleend aan de staat. Met de huidige inflatie is dat echt fameus wat je met dat bedrag kan doen.
En ja aftrekposten liggen aan de basis daarvan, maar nog altijd niks om jaloers op te zijn.
Want aftrekposten komen uit gedane uitgaven die vele malen hoger liggen dan het geld dat je terugkrijgt.
klopt (grotendeels) niet.

De aftrekposten die ik heb kan je opsplitsen in:
- "echte" extra uitgaven, waarvan ik een deel recupereer: dienstencheques, giften, eventueel zelfs kinderopvang (al vind ik dat eerder een noodzakelijke kost, zou ze anders sowieso ook doen). Voorschieten aan de overheid in jouw optiek, lijkt me.
- teveel betaalde belastingen: ingehouden BBSZ van mezelf en vriendin samen is groter dan het maximum voor een koppel. Dit is "voorschieten" aan de overheid, ja.
- niet-ontvangen enkel en dubbel vakantiegeld: door technisch veranderen van job, had ik in 2020 al vakantiegeld gekregen ipv 2021. Dit reduceerde mijn belastbaar loon in 2022, met een licht voordelig effect voor de belastingen.
- verlies die ik maak: opstart van bijberoep, ik recupereer in de praktijk ruwweg 50% van de aankopen die ik doe
- woonbonus + bonus 2e woning: ja, is een grote aflossing die ik betaal, maar ik krijg meer terug dan de intrest en da's eigenlijk mijn enige kost (de rest is terugbetalen van geld die ik eerder kreeg)

De laatste 2 maken het overgrote deel van de aftrekposten uit. En die uitgaven doe ik graag, want het brengt me veel meer op :). Zeker die laatste.
 
Terug
Bovenaan