Tax On Web 2022

Ik stel voor dat ze minder uitdelen. We zijn nog altijd met 10%punt voorsprong op het Europees gemiddelde.

Dat is het triestige van de zaak. Hoogste belastingen, bedenkelijke uitkeringen en grootste put.
 
Ik kijk al uit naar nummer 3 binnenkort. >5000 euro extra belastingvrije soms brengt dat op. Meer dan die eerste 2 samen. Er zit weinig logica in die sommen lijkt me.
Het verbaast me dat ze op dit vlak nog niet pleiten voor een gelijkschakeling.
Kinderbijslag is in Vlaanderen voor elk kind hetzelfde geworden, maar hier blijven ze af.

Ik versta niet dat kind 4 bijna evenveel belastingvoordeel geeft als kind 1 tem 3 samen.
Zelfde met kind 3 dat meer belastingvoordeel geeft als kind 1 en 2 samen.
 
Het verbaast me dat ze op dit vlak nog niet pleiten voor een gelijkschakeling.
Kinderbijslag is in Vlaanderen voor elk kind hetzelfde geworden, maar hier blijven ze af.

Ik versta niet dat kind 4 bijna evenveel belastingvoordeel geeft als kind 1 tem 3 samen.
Zelfde met kind 3 dat meer belastingvoordeel geeft als kind 1 en 2 samen.

Federale overheid heeft meer partijen dus al sneller één die "tegen" is.

Als je zoiets invoert, heb je nog de vraag: Wat doe je met degene die al 3 kinderen ten laste hebben. Zet je iedereen over naar het nieuw systeem of verander je het enkel voor de "nieuwe" gezinnen?
En als je dat laatste doet, ga je dan ook een paralel systeem invoeren voor de bedrijfsvoorheffingschalen want dat speelt daarin mee?
Dus ben je verplicht om het eigenlijk op iedereen aan te passen als je niet voor een administratieve soep wil zorgen maar dan zit je een belastingverhoging toe te passen bij gezinnen met minimum drie kinderen en leg dat maar eens politiek uit :p.


Ik zou nog altijd veel liever hebben dat al die belastingvrije sommen voor personen ten laste volledig geschrapt worden en dat het opgespaarde geld gaat naar de regionale niveaus gaan gezien zij de bevoegdheden rond kinderen en gezin hebben.

In plaats van een duaal systeem te hebben van een belastingvrije som voor kinderen ten laste + kinderbijslag, zouden ze beter kiezen voor het één of het ander. Niet alle twee tegelijkertijd. Lijkt mij vrij inefficiënt.
 
In plaats van een duaal systeem te hebben van een belastingvrije som voor kinderen ten laste + kinderbijslag, zouden ze beter kiezen voor het één of het ander. Niet alle twee tegelijkertijd. Lijkt mij vrij inefficiënt.
Personen ten laste gast niet enkel over kinderen, maar soms ook over broers/zussen/ouders. Ook hier zou je dan moeten ingrijpen in zorgtoeslagen. Betekent dus op veel vlakken grote wijzigingen. Moeilijk om te realiseren dus.
 
In plaats van een duaal systeem te hebben van een belastingvrije som voor kinderen ten laste + kinderbijslag, zouden ze beter kiezen voor het één of het ander. Niet alle twee tegelijkertijd. Lijkt mij vrij inefficiënt.
Dat zou inderdaad een goeie denkpiste zijn!
Maar de slogan 'Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter!' is in de praktijk vaak andersom gebleken, daar heb ik geen goed oog in. :tongue:
 
Dat zou inderdaad een goeie denkpiste zijn!
Maar de slogan 'Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter!' is in de praktijk vaak andersom gebleken, daar heb ik geen goed oog in. :tongue:

Als je iemand de bevoegheid "kinderen" en "zorg" geeft, lijkt het mij logischer dat zij dan ook beslissen over de inzet van fiscale maatregelen rond kinderen. Of ze daarmee verantwoord omgaanof niet, dat moet maar tijdens de regionale verkiezingen afgerekend worden.


Personen ten laste gast niet enkel over kinderen, maar soms ook over broers/zussen/ouders. Ook hier zou je dan moeten ingrijpen in zorgtoeslagen. Betekent dus op veel vlakken grote wijzigingen. Moeilijk om te realiseren dus.

Maar in welke mate is een fiscaal voordeel geven via de personenbelasting daar de juiste manier voor? Niet ieder inwonende ouder zonder of met laag inkomen is daadwerkelijk afhankelijk van zijn zoon/dochter. Schrap al die zever en geef het uitgespaard geld aan de regio's die het dan kan besteden aan degene die daadwerkelijk "zorgbehoevend" zijn.

Ik haat het idee dat twee verschillende niveaus tegelijkertijd "sinterklaas" aan het spelen zijn terwijl de bevoegdheid duidelijk aan één niveau behoort. Aan de regio's.



Ik zou eigenlijk verwachten dat je dat zou toejuichen want verhoging van belastingvrije som maakt vaak niets uit in lage inkomensklassen.
Iemand die een volledig jaar aan de dop zit of op langdurig ziekteverlof is, heeft vaak niets aan een verhoging van de belastingvrije som voor personen ten laste. Vervang dat door een verhoging van een kinderbijslag of een verhoging van bestaansmiddelen voor mensen met een handicap, dat zou men dan wel voelen.
 
Ik haat het idee dat twee verschillende niveaus tegelijkertijd "sinterklaas" aan het spelen zijn terwijl de bevoegdheid duidelijk aan één niveau behoort. Aan de regio's.
ik zie niet in waarom dat per se bij de regio's moet zijn. Zorg is regionaal, maar gezondheiszorg grotendeels federaal. Fiscaliteit is dan weer ook grotendeels federaal. Uitkeringen zijn grote deels federaal,...
Ik zou eigenlijk verwachten dat je dat zou toejuichen want verhoging van belastingvrije som maakt vaak niets uit in lage inkomensklassen.
ik zeg niet dat het vervangen van die aftrek niet positief zou kunnen zijn, alleen is het niet realistisch.
 
Personen ten laste gast niet enkel over kinderen, maar soms ook over broers/zussen/ouders. Ook hier zou je dan moeten ingrijpen in zorgtoeslagen. Betekent dus op veel vlakken grote wijzigingen. Moeilijk om te realiseren dus.
Waarom zou iets afschaffen of sterk hervormen moeilijk te realiseren vallen?
Je stelt nieuwe regels op, rolt deze uit en klaar is kees toch?
Het probleem is dat ze vaak met overgangsmaatregelen werken en uitzonderingen. Ja zo maak je het inderdaad complex.
 
Het is toch doodnormaal dat gezinnen met meerdere kinderen belastingsvoordelen ontvangen.
Dit vanwege de staat die dit ook bekijkt als een investering en stimilus aanbiedt.
Die kinderen worden groter, gaan werken en betalen op hun loon 50 procent terug aan de staat.
Uiteindelijk zorgen die weer voor ons pensioen als we nietmeer in de workforce zitten.

De cirkel is rond. 🎶 Aaiiai abatsjitsjinanow 🎶 ( Elton John - The Lion King )😀
 
Het is toch doodnormaal dat gezinnen met meerdere kinderen belastingsvoordelen ontvangen.
Dit vanwege de staat die dit ook bekijkt als een investering en stimilus aanbiedt.
Die kinderen worden groter, gaan werken en betalen op hun loon 50 procent terug aan de staat.
Uiteindelijk zorgen die weer voor ons pensioen als we nietmeer in de workforce zitten.

De cirkel is rond. Aaiiai abatsjitsjinanow ( Elton John -Lion King )😀
Of ze leven heel hun leven op kost van de staat.
 
Misschien niet echt de juiste plek, maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen.

Er is veel commentaar in de media over die niet indexatie van de belastingsschalen.

Iemand die bij de overheid werkt heeft al enkel indexeringen gehad. De overheid houdt normaal voldoende bedrijfsvoorheffing in. in januari zouden de schijven omhoog moeten gaan. Wilt dat zeggen dat de ambtenaren in januari netto (of het jaar erna met de belastingsbrief) meer overhouden?
 
Misschien niet echt de juiste plek, maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen.

Er is veel commentaar in de media over die niet indexatie van de belastingsschalen.

Iemand die bij de overheid werkt heeft al enkel indexeringen gehad. De overheid houdt normaal voldoende bedrijfsvoorheffing in. in januari zouden de schijven omhoog moeten gaan. Wilt dat zeggen dat de ambtenaren in januari netto (of het jaar erna met de belastingsbrief) meer overhouden?
Ja maar niet alleen dat van de ambtenaren.

En ik snap ergens wel waarom belastingsschalen door het jaar indexeren niet gedaan wordt.
 
Terug
Bovenaan