Tax on Web 2024

Ik lees vaak dat pensioensparen voordelig is voor je belastingaangifte, gisteren heb ik mijn aangifte nagekeken en de simulatie gedaan met en zonder pensioensparen.
Dat is in mijn geval een verschil van een kleine 5 euro.
 
Ik lees vaak dat pensioensparen voordelig is voor je belastingaangifte, gisteren heb ik mijn aangifte nagekeken en de simulatie gedaan met en zonder pensioensparen.
Dat is in mijn geval een verschil van een kleine 5 euro.

Op de site van de fod staat dit goed uitgelegd: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/pensioensparen#q2

Hoeveel vermindering je daadwerkelijk krijgt, hangt natuurlijk ook af van hoeveel belastingen je moet betalen en hoeveel andere verminderingen die je hebt.
 
In mijn vereenvoudigde aangifte staat:
1030 Aantal kinderen die fiscaal volledig ten laste zijn van u: 1
1038 Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2024 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt: 1

Wij hebben sinds augustus 2022 een dochter.
Wij zijn feitelijk samenwonend en hebben ervoor gekozen om de dochter ten laste van de moeder te zetten.
Zij heeft dit vorig jaar ook ingevuld in haar personenbelasting.
Dan is die 1 bij mij niet correct? Toch?

Vorig jaar was dat vak leeg en heb ik dat ook leeg gelaten.


Nog een vraag:
Bij 1107 werd er 7,00 ingevuld.
Nochtans heb ik enkel een woning (100% mijn eigendom) en geen andere eigendommen meer. Alles werd verkocht in 2022 en daarvoor.
Woning is nieuwbouw, we wonen hier sinds 10/2022.
Is dit iets voor alle eigenaars of is dit een foutje in de vereenvoudigde aangifte?
 
Op de site van de fod staat dit goed uitgelegd: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/pensioensparen#q2

Hoeveel vermindering je daadwerkelijk krijgt, hangt natuurlijk ook af van hoeveel belastingen je moet betalen en hoeveel andere verminderingen die je hebt.
Ja, dat had ik al ergens anders gelezen.
Ik had alleen gedacht dat het verschil voor mij groter zou zijn.

Ik ben al blij dat ik blijkbaar zoveel terug krijg (een dikke 570 euro), ik had dat niet verwacht. Met mijn progressieve tewerkstelling na mij operatie was mijn totaal van loon en uitkering van de ziekenkas nogal hoog, dus verwachte ik dat ik ging moeten betalen ipv terug krijgen.


Een collega van op het werk zal trouwens totaal onverwacht net wel heel wat moeten betalen ten opzichte van vorig jaar, dat terwijl volgens hem alles volledig hetzelfde gebleven is.
 
1075 aanvinken want je hebt een buitenlandse rekening :p.

En melden aan het CAP.

Ik lees vaak dat pensioensparen voordelig is voor je belastingaangifte, gisteren heb ik mijn aangifte nagekeken en de simulatie gedaan met en zonder pensioensparen.
Dat is in mijn geval een verschil van een kleine 5 euro.

Pensioensparen is een belastingvermindering als er (bijna) niets is om te verminderen zal het effect mogelijks klein of niets zijn.

In mijn vereenvoudigde aangifte staat:
1030 Aantal kinderen die fiscaal volledig ten laste zijn van u: 1
1038 Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2024 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt: 1

Wij hebben sinds augustus 2022 een dochter.
Wij zijn feitelijk samenwonend en hebben ervoor gekozen om de dochter ten laste van de moeder te zetten.
Zij heeft dit vorig jaar ook ingevuld in haar personenbelasting.
Dan is die 1 bij mij niet correct? Toch?

Vorig jaar was dat vak leeg en heb ik dat ook leeg gelaten.


Nog een vraag:
Bij 1107 werd er 7,00 ingevuld.
Nochtans heb ik enkel een woning (100% mijn eigendom) en geen andere eigendommen meer. Alles werd verkocht in 2022 en daarvoor.
Woning is nieuwbouw, we wonen hier sinds 10/2022.
Is dit iets voor alle eigenaars of is dit een foutje in de vereenvoudigde aangifte?

Dochter kan maar bij één iemand ten laste staan dus inderdaad. U gaat moeten kiezen, niet neemt u ze ten laste of uw vriendin. Het ten laste zetten van een kind bij feitelijk samenwonenden is niet echt een keuze... U kijkt bij wie uw dochter het meest fiscaal voordeel opbrengt en bij die persoon gaat u ze ten laste zetten. Al de rest is fiscaal nadelig en voor het voordeel van de staat.

Code 1107 zal het KI van de bouwgrond geweest zijn voor de nieuwbouwwoning klaar was. Kan u nakijken in TaxOnWeb vak III en dan de wizard openen daar ziet u alle onroerende goederen. Als daar alleen uw eigen woning vermeld staat moet u niets in de aangifte vermelden. (Tenzij er deel voor beroepsgebruik aangewend werd of verhuurd...) En zal de code 1107 dus waarschijnlijk moeten verwijderd worden in uw aangifte.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Vraagje voor volgend jaar al ;-).

Ik heb er sinds enkele weken een kindje bij, maar ik vroeg me af of ik best wacht tot 1 jan 2025 om dit aan te geven bij HR? Als ik het nu aangeef ga ik netto meer overhouden, maar dat moet ik volgend jaar dan toch gewoon terug betalen aan de belastingen vermoed ik? Omdat enkel de kinderen die er waren op 1 jan 2024 meetellen in de berekening van de personenbelasting? Of sla ik de bal compleet mis?
 
Vraagje voor volgend jaar al ;-).

Ik heb er sinds enkele weken een kindje bij, maar ik vroeg me af of ik best wacht tot 1 jan 2025 om dit aan te geven bij HR? Als ik het nu aangeef ga ik netto meer overhouden, maar dat moet ik volgend jaar dan toch gewoon terug betalen aan de belastingen vermoed ik? Omdat enkel de kinderen die er waren op 1 jan 2024 meetellen in de berekening van de personenbelasting? Of sla ik de bal compleet mis?

Voor de gezinssituatie wordt er gekeken naar 1 januari van het aanslagjaar. Dus voor aanslagjaar 2025 / inkomsten 2024 wordt er gekeken naar 1 januari 2025.

Als je op 1/1/205 een kind ten laste hebt, wordt dit dus ook in de belasting opgenomen.
 
Nog een vraag:
Bij 1107 werd er 7,00 ingevuld.
Nochtans heb ik enkel een woning (100% mijn eigendom) en geen andere eigendommen meer. Alles werd verkocht in 2022 en daarvoor.
Woning is nieuwbouw, we wonen hier sinds 10/2022.
Is dit iets voor alle eigenaars of is dit een foutje in de vereenvoudigde aangifte?
Kan ook stukje aangrenzend tuin/onbebouwd stukje grond zijn aangrenzend aan uw woning.
Als dat tuin is dan moogt ge dat weg doen en als deel van uw woning rekenen, dus vrijgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Voor de gezinssituatie wordt er gekeken naar 1 januari van het aanslagjaar. Dus voor aanslagjaar 2025 / inkomsten 2024 wordt er gekeken naar 1 januari 2025.

Als je op 1/1/205 een kind ten laste hebt, wordt dit dus ook in de belasting opgenomen.
Oh, totaal fout gelezen.. Domme vraag dus.. merci voor de verduidelijking toch!
 
.... Deel van het bericht

Klopt het dat haar nettoloon per maand hoger ligt, omdat de 2 kindjes bij haar staan? Ik meen begrepen te hebben dat dit een soort "voorschot" is wat er in de belastingbrief berekend gaat worden.

Mocht dit het geval zijn, hoe kunnen we dit eerlijk verdelen? Is het mogelijk om ieder 1 kind ten laste te nemen zonder nadelen (we hebben beide een gewoon loon, van mijn vrouw dus wat hoger). Indien dit niet kan, wat is een propere oplossing om dit correct te verdelen in bv geld?

---
Met een kleine vertraging toch nog reageren

Merci @Primauteit-Art24lid3WIB92 @DogFacedGod @Aprella voor de input

Naar aanleiding van mijn vraag over 2 kinderen ten laste fiscaal en bij de werknemer op de loonbrief.

Is het toegelaten om bijvoorbeeld bij mijn werkgever te vragen om ook 2 kinderen ten laste in te vullen? (de kinderen staan op de loonbrief ook al bij mijn vrouw). Op die manier genieten we (tijdelijk) beiden van het voordeel en nemen we een voorschot hierop. Uiteraard zal het bedrag dat we dan terugtrekken minder zijn, maar dat maakt niet uit. Het nettoloon ligt dan voor beiden hoger en er moet geen verdere opsplitsen gebeuren.

Als bovenstaande niet mag: Is het dan een optie om beiden geen kinderen op de loonbrief aan te geven en dit te regelen op de belastingbrief? Zo is de verdeling ook gelijk.

Mijn voorkeur zou wel uitgaan om de staat bank voor ons te laten spelen. Geen idee of dit kan/mag?
 
Met een kleine vertraging toch nog reageren

Merci @Primauteit-Art24lid3WIB92 @DogFacedGod @Aprella voor de input

Naar aanleiding van mijn vraag over 2 kinderen ten laste fiscaal en bij de werknemer op de loonbrief.

Is het toegelaten om bijvoorbeeld bij mijn werkgever te vragen om ook 2 kinderen ten laste in te vullen? (de kinderen staan op de loonbrief ook al bij mijn vrouw). Op die manier genieten we (tijdelijk) beiden van het voordeel en nemen we een voorschot hierop. Uiteraard zal het bedrag dat we dan terugtrekken minder zijn, maar dat maakt niet uit. Het nettoloon ligt dan voor beiden hoger en er moet geen verdere opsplitsen gebeuren.

Als bovenstaande niet mag: Is het dan een optie om beiden geen kinderen op de loonbrief aan te geven en dit te regelen op de belastingbrief? Zo is de verdeling ook gelijk.

Mijn voorkeur zou wel uitgaan om de staat bank voor ons te laten spelen. Geen idee of dit kan/mag?
Beide de kinderen ten laste doorgeven aan de werkgever voor berekening bedrijfsvoorheffing mag niet.
Beide niet doorgeven mag wel.
 
Beide de kinderen ten laste doorgeven aan de werkgever voor berekening bedrijfsvoorheffing mag niet.
Beide niet doorgeven mag wel.

Waarom niet? Dan betaal je toch gewoon extra bij de pb of krijg je minder terug?
Heb dat een tijdje gehad bij mijn vrouw, door een fout van haar werkgever.
We lopen beide nog vrij rond :).
 
Waarom niet? Dan betaal je toch gewoon extra bij de pb of krijg je minder terug?
Heb dat een tijdje gehad bij mijn vrouw, door een fout van haar werkgever.
We lopen beide nog vrij rond :).

Omdat je verklaard dat de kinderen ten laste zijn terwijl dat niet zo is ? Dus fraude met andere woorden. Als het door een foutje is, is het geen fraude natuurlijk.

Bedrijfsvoorheffing is verplicht voor werknemers, het is niet zoals bij een zelfstandige waar je zelf optioneel te weinig kunt voorafbetalen (al betaal je daar wel een paar % boete)
 
Met een kleine vertraging toch nog reageren

Merci @Primauteit-Art24lid3WIB92 @DogFacedGod @Aprella voor de input

Naar aanleiding van mijn vraag over 2 kinderen ten laste fiscaal en bij de werknemer op de loonbrief.

Is het toegelaten om bijvoorbeeld bij mijn werkgever te vragen om ook 2 kinderen ten laste in te vullen? (de kinderen staan op de loonbrief ook al bij mijn vrouw). Op die manier genieten we (tijdelijk) beiden van het voordeel en nemen we een voorschot hierop. Uiteraard zal het bedrag dat we dan terugtrekken minder zijn, maar dat maakt niet uit. Het nettoloon ligt dan voor beiden hoger en er moet geen verdere opsplitsen gebeuren.

Als bovenstaande niet mag: Is het dan een optie om beiden geen kinderen op de loonbrief aan te geven en dit te regelen op de belastingbrief? Zo is de verdeling ook gelijk.

Mijn voorkeur zou wel uitgaan om de staat bank voor ons te laten spelen. Geen idee of dit kan/mag?
Neen, mag niet.
In principe moet de bedrijfsvoorheffing berekent worden naar de situatie zoals ze in de realiteit is.
Door de kinderen foutief bij beiden aan te geven bij de werkgevers zou je bedrijfsvoorheffing "ontduiken".

Ik zou aanraden niet met die dingen te proberen foefelen.
 
In mijn vereenvoudigde aangifte staat:
1030 Aantal kinderen die fiscaal volledig ten laste zijn van u: 1
1038 Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2024 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt: 1

Wij hebben sinds augustus 2022 een dochter.
Wij zijn feitelijk samenwonend en hebben ervoor gekozen om de dochter ten laste van de moeder te zetten.
Zij heeft dit vorig jaar ook ingevuld in haar personenbelasting.
Dan is die 1 bij mij niet correct? Toch?

Vorig jaar was dat vak leeg en heb ik dat ook leeg gelaten.


Nog een vraag:
Bij 1107 werd er 7,00 ingevuld.
Nochtans heb ik enkel een woning (100% mijn eigendom) en geen andere eigendommen meer. Alles werd verkocht in 2022 en daarvoor.
Woning is nieuwbouw, we wonen hier sinds 10/2022.
Is dit iets voor alle eigenaars of is dit een foutje in de vereenvoudigde aangifte?
Stond bij mij ook automatisch ingevuld en dus best mee opletten indien je kind toch naar de creche gaat. Het attest van de creche stond zelfs al in bijlage bij de berekening en toch nemen ze bij die code 1038 1 waardoor je de code voor oppas niet kan invullen. Heb zelf ook liggen klooien ermee want het systeem geeft ook een fout als je die 1 verandert naar 0 en de andere code invult. Je moet effectief de code leegmaken en dan neemt het systeem dit wel..

Valt ook wel op hoeveel verschil zwangerschapsverlof maakt op je belastingen. Zelfs met de maximale teruggave op de creche zouden we volgens de berekening 100 euro minder terugkrijgen dan vorige jaren (neem aan omdat de vrouw zwangerschapsverlof had en ikzelf gedeeltelijk ouderschapsverlof heb ingezet).
 
Het beroepsinkomen van mijn vrouw is de laatste jaren sterk gestegen, waardoor ze nu ook een pak meer belasting betaalt (hogere schijven). Mijn inkomen is nog steeds het hoogst, en ik heb de kinderen ten laste.

Nu spelen wij met het idee om na afloop van huidige 4/5 ouderschapsverlof, haar blijvend deeltijds te laten werken (4/5 of 1/2, nog te bekijken). Om meer tijd te hebben uiteraard, maar ook om de fiscale druk wat te verlagen.

Dit zal natuurlijk een impact hebben op haar pensioen. En ik begrijp niet goed hoe pensioenen belast worden. Als 'mypension' een bedrag geeft van bv. 2.000 EUR, is dat dan het geraamde maandelijks netto pensioen? Of is dit bruto?

Waar ik toe wil komen is, zal een iets lager pensioen deels gecompenseerd worden door hierop minder belastingen te moeten betalen?
 
Één kort vraagje in verband met het vermelden van mijn buitenlandse rekening :

Ik beleg bij BUX en Degiro. Voor deze eerste vermeld ik dat ik een rekening heb in Nederland. Voor de tweede heb ik een rekening in Nederland en Duitsland.
Is het voldoende dat ik twee lijnen gebruik ( een voor Duitsland en een voor Nederland) of dien ik er drie te gebruiken (NL-Du-NL) ? Ik dien enkel mijn naam in te voeren dus staan er eigenlijk identieke lijnen. Alle rekeningen zijn aangegeven bij de NBB.

Met vriendelijke groeten
Joachim
 
Terug
Bovenaan