Tax on Web 2024

Onze aangifte valt 1.000 EUR 'duurder' uit dan vorig jaar.

Enige dat ik op het eerste zicht kan ontleden is dat het beroepsinkomen van mijn vriendin hoger is (vorig jaar was ze maanden thuis door bevalling, dus toen lagen de uitkeringen hoger en het inkomen lager) maar de bedrijfsvoorheffing lijkt toch evenredig gestegen.

Het verschil zit vooral in de gewestelijke belasting, waar zij nu 1.000 EUR hoger uitkomt dan vorig jaar. Alle aftrekposten lijken me correct. Iemand een idee waar ik het nog kan zoeken?

Onze aangifte valt 1.000 EUR 'duurder' uit dan vorig jaar.

Enige dat ik op het eerste zicht kan ontleden is dat het beroepsinkomen van mijn vriendin hoger is (vorig jaar was ze maanden thuis door bevalling, dus toen lagen de uitkeringen hoger en het inkomen lager) maar de bedrijfsvoorheffing lijkt toch evenredig gestegen.

Het verschil zit vooral in de gewestelijke belasting, waar zij nu 1.000 EUR hoger uitkomt dan vorig jaar. Alle aftrekposten lijken me correct. Iemand een idee waar ik het nog kan zoeken?

vorig jaar was ze maanden thuis door bevalling
...
bedrijfsvoorheffing lijkt toch evenredig gestegen.

Dat is niet hoe progressieve belastingen werken.
Als je van bijvoorbeeld van 40.000 naar 50.000 belastbaar inkomen gaat (+25%),
dan gaat je belastingen stijgen met meer dan 25% omdat het gedeelte boven 46k aan 50% belast wordt.

Combineer dat met dat er weinig bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden op de uitkering van moederschapsverlof (10,13%) en ik moet niet ver zoeken naar de oorzaak :p.

De hogere gewestbelasting kan ook liggen aan een supplement woonbonus die wegvalt gezien dat fiscaal voordeel gewestelijk is.

Hangt af of er bevrijdende roerende voorheffing is op ingehouden en wat de oorsprong is van die dividenden.

Elke normale broker houdt toch deftig in ? Tip van het huis. Betaal 7 ipv 5 euro per 10000 order en je moet je niet bezig houden met de RV te regelen...

Elke normale broker houdt toch deftig in ? Tip van het huis. Betaal 7 ipv 5 euro per 10000 order en je moet je niet bezig houden met de RV te regelen...

Hoeveel Belgen zitten er nu ondertussen niet bij een buitenlandse broker... Het is niet meer "abnormaal".

Lynx is een buitenlandse broker (rekening) maar als ik het goed heb doen die er automatisch de RV af....

Lynx is een buitenlandse broker (rekening) maar als ik het goed heb doen die er automatisch de RV af....
Enkel bronheffing.
Dus voor Belgische aandelen wordt de Belgische RV ingehouden (want dat is zelfde als de bronheffing).
Voor niet-Belgische aandelen wordt enkel de bronheffing automatisch gedaan. De 30% Belgische RV op de rest is verplicht aan te geven.

Enkel bronheffing.
Dus voor Belgische aandelen wordt de Belgische RV ingehouden (want dat is zelfde als de bronheffing).
Voor niet-Belgische aandelen wordt enkel de bronheffing automatisch gedaan. De 30% Belgische RV op de rest is verplicht aan te geven.
Nog nooit aangegeven. Doet bolero dit automatisch? Zal toch is moeten overstappen van lynx naar bolero....

Nog nooit aangegeven. Doet bolero dit automatisch? Zal toch is moeten overstappen van lynx naar bolero....

Ja, Bolero doet alles automatisch.

Je hebt ongetwijfeld je buitenlandse rekening aangegeven bij de Nationale bank ?

Ik heb mijn corporate stock account vergeten aan te geven in het begin. Ik had paar maand later een brief van Brussel... Ging om 150 euro buitenlandse dividenden... 1x zijn ze sympathiek...

Ja, Bolero doet alles automatisch.

Je hebt ongetwijfeld je buitenlandse rekening aangegeven bij de Nationale bank ?

Ik heb mijn corporate stock account vergeten aan te geven in het begin. Ik had paar maand later een brief van Brussel... Ging om 150 euro buitenlandse dividenden... 1x zijn ze sympathiek...
Aangegeven bij cap en op de belastingbrief. Ben geen dividend belegger maar oxy heeft divy systematisch zitten verhogen dus dan zit je wel snel boven 800 euro...tja...

Misschien bij bolero account openen in de toekomst, kan ik dan gewoon geld van lynx overschrijven direct naar bolero account?

Aangegeven bij cap en op de belastingbrief. Ben geen dividend belegger maar oxy heeft divy systematisch zitten verhogen dus dan zit je wel snel boven 800 euro...tja...
Lynx zet dat in 1 mooi jaarlijks overzichtje wat je moet aangeven, zelfs met de belastingbrief codes erbij.

2 cijfertjes in de belastingbrief, 1x per jaar.
Serieuze moeite dat, voor 100(0)den(?) euro verschil aan transactiekosten, betere spreads, en deftige interest op uw dollar/euro cash.

Lynx zet dat in 1 mooi jaarlijks overzichtje wat je moet aangeven, zelfs met de belastingbrief codes erbij.

Serieuze moeite dat, voor 100(0)den(?) euro verschil aan transactiekosten, betere spreads, en deftige interest op uw dollar/euro cash.
Zal dat overzichtje eens zoeken.

Ik heb hier een oude keytrade beleggingsrekening met beperkte dividend van paar 100 euro dus minder dan 800, hier is de RV afgegaan- zijn Belgische aandelen.
Ik heb op lynx dividenden buitenland voor meer dan 800 euro.

Dus die keytrade dividenden kan ik terugtrekken via de belastingcode.
Wat met die lynx dividenden? Waar geef ik die aan? En aangezien ik met keytrade onder de 800 euro zit kan ik die dan aanvullen tot 800 euro met die niet betaalde RV van dividenden lynx (die ik dan ergens op mijn belastingbrief aangeef)?

Dus die keytrade dividenden kan ik terugtrekken via de belastingcode.

Je kan ook gewoon de volle 800 euro op uw dividenden gebruiken waar geen bevrijdende RV is op ingehouden in plaats van RV terug te vorderen 🤔

Pak je hebt 100 euro dividenden met RV (dus 30 euro) en 1000 euro zonder RV.

Toch veel gemakkelijker om dan gewoon 200 euro aan dividenden aan te geven onder 1444 in plaats van.

30 RV terug te vorderen via 1437 (dus al 100 euro van uw vrijstelling gebruikt) en dan heb je nog 700 vrijgesteld dus moet je in 1444 300 euro aan te geven?

Of is dit ingewikkelder 😬

Dit dus, Lynx geeft de pap in de mond, minuutje ‘werk’ hierdoor.

Terug
Bovenaan