Tax on Web 2024

Vriendin heeft een appartement (enige eigen woning) die ze sinds feb 2023 in de verhuur heeft steken.
Een appartement dat je verhuurt, en dus niet in woont, is fiscaal gezien niet de eigen woning.

Ik vermoed dat ik dan in 1106 KI * 334 (dagen) moet ingeven?
Ja. Ki X aantaldagen / 365

Dit kan nog steeds in combinatie met de verhuur, moet dit ook pro-rata met de verhuur van haar appartement of is er nog een andere mogelijkheid om dit in te geven

Prorata. Aangezien de geïntegreerde woonbonus voor de eigen woning is. De rest kan voor federaal lange termijn sparen en federale interest aftrek.

Dus interest en kapitaal aflossingen beperken voor de dagen dat er er nog in woonde en dat mag geïnteresseerd woonbonus, de rest mag in het federale gedeelte.

Zulke zaken zijn al enkele keren besproken geweest in dit topic 🤔 tzou toch handig zijn als mensen eens de moeite zouden nemen om eens terug te lezen 😅.

Iemand die weet hoe de huwelijkscoefficient berekend wordt ? De cut off is 12500 per jaar. Is dat belastbaar inkomen (dus rsz afgetrokken)? En telt zwangerschapsuitkering en tijdskrediet mee?

De madam is in oktober vorig jaar bevallen en zit tot september dit jaar thuis met tijdskrediet wegens gesloten creche.... Ze zou in oktober nov dec alles samen ~ 13000 verdienen. Zou dus beter een maand extra thuisblijven ipv een maand extra te werken en de zak geld te zien passeren...

Iemand die weet hoe de huwelijkscoefficient berekend wordt ? De cut off is 12500 per jaar. Is dat belastbaar inkomen (dus rsz afgetrokken)? En telt zwangerschapsuitkering en tijdskrediet mee?

De madam is in oktober vorig jaar bevallen en zit tot september dit jaar thuis met tijdskrediet wegens gesloten creche.... Ze zou in oktober nov dec alles samen ~ 13000 verdienen. Zou dus beter een maand extra thuisblijven ipv een maand extra te werken en de zak geld te zien passeren...

Dat is op basis van het totaal belastbaar beroepsinkomen.
Vervangingsinkomsten (zwangerschapverlof, tijdskrediet) zijn een vorm van "beroepsinkomsten" dus dat telt mee voor de "cutoff"

Als je zelf wil simuleren: uitkering wegens zwangerschapsverlof is in principe code x266, uitkering omwille tijdskrediet is naar mijn weten x271.

Een appartement dat je verhuurt, en dus niet in woont, is fiscaal gezien niet de eigen woning.

Ja. Ki X aantaldagen / 365

Prorata. Aangezien de geïntegreerde woonbonus voor de eigen woning is. De rest kan voor federaal lange termijn sparen en federale interest aftrek.

Dus interest en kapitaal aflossingen beperken voor de dagen dat er er nog in woonde en dat mag geïnteresseerd woonbonus, de rest mag in het federale gedeelte.

Zulke zaken zijn al enkele keren besproken geweest in dit topic 🤔 tzou toch handig zijn als mensen eens de moeite zouden nemen om eens terug te lezen 😅.
Sommigen zullen wat trager van begrip zijn vermoed ik?
Maw, vakken 1146 en 1358 invullen voor intrest/kapitaal die ik prorata zal berekenen. Als dat niet het juiste antwoord is heb ik er nog altijd niks van begrepen :)

Het kan idd niet de eigen woning zijn, wel de enige woning zijn, als je ergens anders inwoont en/of huurt.

Sommigen zullen wat trager van begrip zijn vermoed ik?
Maw, vakken 1146 en 1358 invullen voor intrest/kapitaal die ik prorata zal berekenen. Als dat niet het juiste antwoord is heb ik er nog altijd niks van begrepen :)

VAK 1106 --> Prorata KI
VAK 1146 --> Prorata intresten
VAK 1358 --> Prorata kapitaalaflossing

Als je er een stuk zelf in gewoond hebt kan je mogelijks ook van de woonbonus genieten.
In mijn geval (hypotheek 2014) dus vak 3370 en bijhorende vakken. Wel max 2280 euro ivm verhuurt geweest, anders was het nog 1x 3040 euro geweest.

Als je er een stuk zelf in gewoond hebt kan je mogelijks ook van de woonbonus genieten.
In mijn geval (hypotheek 2014) dus vak 3370 en bijhorende vakken. Wel max 2280 euro ivm verhuurt geweest, anders was het nog 1x 3040 euro geweest.

Enkel als je aan 2280 euro komt :) anders is het minder. Aangezien het desbetreffende appartement sinds februari wordt verhuurd tellen alleen de interesten en kapitaalaflossingen die je betaald hebt in de maanden wanneer het nog wel de eigen woning was (dus prorata ook)

Enkel als je aan 2280 euro komt :) anders is het minder. Aangezien het desbetreffende appartement sinds februari wordt verhuurd tellen alleen de interesten en kapitaalaflossingen die je betaald hebt in de maanden wanneer het nog wel de eigen woning was (dus prorata ook)

Ja, er staat dan ook in mijn geval...
Ik heb 3 maand verhuurd, 3 maand in mijn oud huis gewoond (enige eigendom), 1,5 maand 2 huizen gehad en 4,5 maand in het nieuwe huis gewoond terwijl het oude verkocht was.
Ik heb dus 7.5/12 genomen van het betaalde kapitaal (wat helaas de 2280 wel overschrijdt) aangezien er een pandwissel is geweest.
Bovenstaande heb ik wel op dagbasis berekend adhv aktedatums en domiciliewijzigingen gedaan in 2023.

het is niet zo als je plots onder de 13000 euro (exact bedrag vergeet ik nu even) zit, dat je direct een groot bedrag krijgt, hé. Het stuk onder de 13k bij haar zal gewoon aangevuld worden met jouw loon. Dat zal een voordeel geven, maar niet extreem.

Zelf nog bezig met mijn belastingsbrief, gezien bijberoep (met investeringaftrek, ...) en 2 leningen (met elk apart systeem van woonbonus) is het nu wel al een ingewikkeldere klus om te klaren.

Bovendien dan nog eens dividenden vanop Degiro, iemand meer ervaring hoe die aan te geven (héél beperkt bedrag, maar niet gekapisaliseerd). Gezien het ruim minder dan 800 euro is, veronderstel ik dat ik die nog altijd niet moet aangeven (gaat over mix Belgische/buitenlandse ETF's).

Resultaat zou voorlopig iets meer dan 3200 euro terugkrijgen zijn. Laagste bedrag sinds 2011 :(.

Bovendien dan nog eens dividenden vanop Degiro, iemand meer ervaring hoe die aan te geven (héél beperkt bedrag, maar niet gekapisaliseerd). Gezien het ruim minder dan 800 euro is, veronderstel ik dat ik die nog altijd niet moet aangeven (gaat over mix Belgische/buitenlandse ETF's).

Degiro is een buitenlands product en doet niets voor de persoonsbelasting in BE, volgens mij moet je elke cent divident die je daarvan krijgt dus aangeven.

Degiro is een buitenlands product en doet niets voor de persoonsbelasting in BE, volgens mij moet je elke cent divident die je daarvan krijgt dus aangeven.
Nu niet volledig waar.

Degiro houdt wel correct de Belgische RV in op Belgische aandelen/ETF's
(En de TOB wordt ook ingehouden - wat nu wel geen personenbelastingmaterie is.)

het is niet zo als je plots onder de 13000 euro (exact bedrag vergeet ik nu even) zit, dat je direct een groot bedrag krijgt, hé. Het stuk onder de 13k bij haar zal gewoon aangevuld worden met jouw loon. Dat zal een voordeel geven, maar niet extreem.

Zelf nog bezig met mijn belastingsbrief, gezien bijberoep (met investeringaftrek, ...) en 2 leningen (met elk apart systeem van woonbonus) is het nu wel al een ingewikkeldere klus om te klaren.

Resultaat zou voorlopig iets meer dan 3200 euro terugkrijgen zijn. Laagste bedrag sinds 2011 :(.

Als je onder de vrijstelling van 800 euro zit

Dividenden van Belgische ETF's zal de Belgische RV van 30% correct ingehouden zijn dus niet meer aan te geven (buiten als je denkt dat je marginaal tarief lager is dan 30%)
Dividenden van Belgische aandelen: In principe Belgische RV is correct ingehouden. Te recuperen via die bewuste code voor RV terug te krijgen omdat je onder de grens van 800euro zit

Dividenden van niet-Belgische ETF's: aan te geven (x444)
Dividenden van niet Belgische aandelen: omdat je onder het grens bedrag zit, hoeven die niet aan te geven te worden. Moest je erboven zitten, ook x444) *

Ook rekening houden dat je gehuwd bent dus te verdelen 50/50 tussen jou en je partner indien wettelijk stelsel (geen huwelijkscontract dus)

* behalve in het geval als je Franse dividenden hebt ontvangen waar je FBB kunt op toepassen (waardoor je een soort belastingkrediet krijgt via je Belgische aangifte.) Circulaire 2021/C/49 voor de liefhebbers.

Laatst bewerkt:
Net gemiddelde aanslagvoet gevonden (37,8%:censored:)
Voor de vrouw 22,1% (wegens ziektekas/tijdskrediet)

In totaal 3350 terugtrekken

Ik zie hier iedereen bedragen posten, maar gaat dit dan om een persoonlijke of gezamelijke aangifte? En is het terug te trekken bedrag dan voor beiden samen indien het 2de geval?

Hier sinds 2 jaar wettenlijk samenwonend (vorig jaar het eerste volledige jaar), dus vanaf nu gezamelijke aangifte. Dus ook geen vooraf ingevulde zaken dit jaar, alles van scratch zelf te doen.

Ik denk dat we in het verleden doorgaans samengeteld rond de 4000-5000 terugtrokken. Benieuwd hoe het nu gaat uitdraaien.

Merci, gaat over Luxemburgse, dus moet het aangeven.

Voor wie zoals ik eerst het document met het overzicht niet vond, hier:

Zoeken naar Jaaropgaaf

De jaaropgaaf maakt wel geen onderscheid tussen fondsen en aandelen als ik mij goed herinner. Dus er is nog wat "zelf" te rekenen als je met een mengelmoes ETF's/aandelen zit uit één land.

Email vandaag: "Uw belastingaangifte is beschikbaar in MyMinfin". (Geen indicaties van phishing-attempt.)
Hartelijk dank voor die herinnering.... maar ik heb die al ingediend op dag 1 (3 weken geleden) . . .

Terug
Bovenaan