Tax On Web 2022

Als jullie vinden dat het te lang duurt voor jullie te veel aan afgehouden belasting terugkrijgt... Waarom vraag je dan niet aan je werkgever om minder af te houden van je loon 😅.

Ik werk bij de belastingen en help ervoor zorgen dat mensen hun aanslag krijgen. En ja, de overheid kan efficiënter. En ja, wij hebben mensen die hun voeten er aanvegen. Maar wij hebben ook mensen die hard werken en zoveel mogelijk proberen te doen.
Het stereotype van de luie ambtenaar klopt maar voor een klein percentage van de werknemers op mijn dienst.

Ik begrijp jullie ongeduld maar jullie begrijpen niet wat voor werk er bij een aanslag bij kan komen (en nee, niet specifiek het vestigen) of jullie denken misschien dat wij met heel veel persooneel zijn of misschien wel dat wij super mensen en enorme bergen werk per dag verzetten 🤔.
 
s
Leg eens uit hoe het efficiënter kan ?

Nu van mij mochten ze iedereen zijn aanslagbiljet op dag 1 sturen en nadien aan de controles beginnen. Maar

- de drukkerij kan nooit zoveel op 1 dag/1 week afdrukken (Personenbelasting is niet de enige dienst bij FOD financiën moest je weten)
- de post kan dit nooit bezorgen
- de mensen zouden nogal wenen: eerst hun geld bezorgen en dan pas controleren + eventueel terugvragen.

Als er niks mis is aan je aangifte zal deze ook wel vrij vlot en automatisch verwerkt worden.
En er zullen niet veel "gemakkelijke" dossiers blijven liggen tot het laatste (30/06)

Maar de timing is wel anders
1. Je werkt van 01-01 tot 31-12.
2. Dan heeft het sociaal secretariaat tijd tot februari (of maart ben niet zeker) om je fiches te bezorgen, idem voor de vakbonden, ziekenfondsen, je bank en je kinderopvang of dienstencheques, het maakt toch niet uit wanneer jij het betaalde. Personenbelasting is over een heel kalenderjaar (enig idee welke massa aan data dat is?)
3. Je kan je aangifte doen van mei tot eind juni (tenzij mandataris)
4. Dan duurde het gemiddeld tot augustus voor al deze data was opgeladen en alle documenten correct gelinkt waren.
5. De fiscus heeft wettelijk 1jaar de tijd om de (tijdelijke) aangiftes te verwerken dus van 30/06 tot 30/06+1

Een cashback is een bonnetje opsturen en laten uitbetalen. Dat stuur je vandaag op en zit volgende week int systeem. Daar moet niets gelinkt worden of gegevens opgeladen worden en zeker niet meerdere miljoenen. + Nogmaals bij de personenbelasting moet je sowieso een jaar wachten, ongeacht of je nu je dienstencheques kocht in januari.

Kan de fod efficiënter ? Absoluut
Ben alleen benieuwd hoe jij het zou regelen ?

Ben allesinds blij dat ik er weg ben als ik weer zo'n vragen en opmerkingen hoor van mensen die het beter kunnen :)
How, how, rustig. Een hervorming van het systeem kan je niet op 1-2-3 uitvissen van op afstand en dan neer typen op een forum. Dat weet je zelf ook. Dat is een langdurig project met studies en vaststellingen.
Maar dat maakt nog altijd niet dat ik vanuit nature niet kan denken ‘kan dat niet optimaler?’.

Sowieso is het vergemakkelijken van de belastingen al een goede start. Het is geweten hoeveel dienstencheques iemand afneemt op jaarbasis. Waarom moet ik dit eerst betalen om daarna pas reductie te krijgen? Kan dit niet rechtstreeks geregeld worden waarbij ik mijn voordeel onmiddellijk zie? De eerste 500 (of wat is het?) aan verminderd tarief?
Of zoals met mijn kinderopvang: ik krijg een extra premie aan de hand van het aantal dagen dat mijn kind de vorige maand is geweest.
Dergelijke voordelen voor de burger zorgt dat de belastingen alleen maar complexer worden.

Ik geef mijn belastingen in op tax-on-web. De helft van alle aanvragen worden al zeker via tax-in-web gedaan. Ik neem aan dat het leeuwendeel ook gewoon opnieuw digitaal de uiteindelijke brief wil ontvangen. Dus de drukkerij wordt al gespaard op dat vlak.

@Aprella : zoals ik al eerder aangaf. Het gaat me niet om de mensen die effectief hun werk doen. Dat geloof ik best In elk bedrijf heb je ijverige en luie mensen. En dat zal ook niet anders zijn bij de overheid.

Frappant dat zowel jij als @Silence aangeven dat het inderdaad efficiënter kan. Maar als iemand dat dan zelf aangeeft jullie reageren als een gebeten hond. Laat ons gewoon concluderen dat een belastingsaangifte een Bermuda driehoek is voor de gemiddelde mens. Je stuurt het op en krijgt het random terug. Soms vroeg, soms laat. Soms is het een moeilijke aangifte, soms een makkelijke. Er is voor mij als burger geen lijn in te trekken op basis van welke prioriteit mijn aangifte wordt behandeld. First in, first out? Nope. Eerst de makkelijke? Nope. Eerst de moeilijke? Nope. Eerst de digitale? Nope.

En opnieuw, ik ga geen wijzigingen aan bedrijfsvoorheffing doen omwille van het proces bij derden.. :)
 
s

How, how, rustig. Een hervorming van het systeem kan je niet op 1-2-3 uitvissen van op afstand en dan neer typen op een forum. Dat weet je zelf ook. Dat is een langdurig project met studies en vaststellingen.
Maar dat maakt nog altijd niet dat ik vanuit nature niet kan denken ‘kan dat niet optimaler?’.

Sowieso is het vergemakkelijken van de belastingen al een goede start. Het is geweten hoeveel dienstencheques iemand afneemt op jaarbasis. Waarom moet ik dit eerst betalen om daarna pas reductie te krijgen? Kan dit niet rechtstreeks geregeld worden waarbij ik mijn voordeel onmiddellijk zie? De eerste 500 (of wat is het?) aan verminderd tarief?
Of zoals met mijn kinderopvang: ik krijg een extra premie aan de hand van het aantal dagen dat mijn kind de vorige maand is geweest.
Dergelijke voordelen voor de burger zorgt dat de belastingen alleen maar complexer worden.

Ik geef mijn belastingen in op tax-on-web. De helft van alle aanvragen worden al zeker via tax-in-web gedaan. Ik neem aan dat het leeuwendeel ook gewoon opnieuw digitaal de uiteindelijke brief wil ontvangen. Dus de drukkerij wordt al gespaard op dat vlak.

@Aprella : zoals ik al eerder aangaf. Het gaat me niet om de mensen die effectief hun werk doen. Dat geloof ik best In elk bedrijf heb je ijverige en luie mensen. En dat zal ook niet anders zijn bij de overheid.

Frappant dat zowel jij als @Silence aangeven dat het inderdaad efficiënter kan. Maar als iemand dat dan zelf aangeeft jullie reageren als een gebeten hond. Laat ons gewoon concluderen dat een belastingsaangifte een Bermuda driehoek is voor de gemiddelde mens. Je stuurt het op en krijgt het random terug. Soms vroeg, soms laat. Soms is het een moeilijke aangifte, soms een makkelijke. Er is voor mij als burger geen lijn in te trekken op basis van welke prioriteit mijn aangifte wordt behandeld. First in, first out? Nope. Eerst de makkelijke? Nope. Eerst de moeilijke? Nope. Eerst de digitale? Nope.

En opnieuw, ik ga geen wijzigingen aan bedrijfsvoorheffing doen omwille van het proces bij derden.. :)
Bepaalde aftrekposten kunnen een belastingvermindering zijn ipv een belastingkrediet. Redenering is: Jij doet een gift aan een goed doel, maar je verschuldigde belasting is 0, dan zal je ook niets krijgen. Dat weet men pas als het jaar om is.

In het Brussels gewest is de vermindering maar 15% ipv 30% van dienstencheques, dus men moet afwachten in welk gewest jij woont op 01/01

Nu er zijn inderdaad wel meerdere zaken dat je je afvraagt "moet dat via de belastingen", zoals bijvoorbeeld de BBSZ (maar die zouden ze afschaffen).

Het is niet omdat je je aangifte indient via Tax on web dat je ook je aanslagbiljet enkel digitaal wilt (bv aangifte ingevuld door een ambtenaar, bank, vakbond) of zoon of dochter die de aangifte invult voor de ouders.
één van de problemen is/was dat er nog veel te veel mensen zich niet digitaal kunnen behelpen. (Kijk eens wat een problemen de e-box oplevert. Bij vele is die geactiveerd door hun covid uitnodiging, maar enorm veel mensen missen zo belangrijke facturen van bv. de vlaamse overheid)
Volgens mij is men ook verplicht om het op papier te verzenden omwille van de wettelijke bezwaartermijn, maar daar ben ik niet zeker van.
@Aprella of @Taxman ?

Een beter systeem zou inderdaad zijn:
Eerst de vereenvoudigde voorstellen, dan tax on web burger + ambtenaar, nadien de papieren aangiftes en daarna die via mandataris.
Maar dan kan je er ook geen lijn in trekken, want iemand met een voorstel kan een buitenlands inkomen hebben waar onze fiscus pas veel later van op de hoogte is. Dus die mensen moeten dan eerst terug krijgen om nadien een stuk terug te betalen ? je zou nogal iets horen.

Geen enkele aangifte zal prioriteit krijgen hoor, geen idee waarom je dat denkt. Iedereen die terug krijgt wil het snel krijgen. De meeste die moeten betalen liever laat dus beter random dan qua "eerlijkheid".

Die reactie van gebeten komt eerder door jou niets bijdragende opmerking van bubble-pop spelende ambtenaren :)
 
Als jullie vinden dat het te lang duurt voor jullie te veel aan afgehouden belasting terugkrijgt... Waarom vraag je dan niet aan je werkgever om minder af te houden van je loon 😅.
Ik had toch begrepen dat dit niet ging?

Ze volgen de schalen voor bedrijfsvoorheffing.
Bij ons doen ze dat in ieder geval niet. Ik kan niet vragen om bv minder bedrijfsvoorheffing af te houden van mijn premies. Want hier betaal ik tenslotte teveel op. Heb nog nooit officeel aanvraag gedaan ofzo, maar is al wel ter spraken geweest.
Net zoals de arbeiders bij ons ook vragen om meer bedrijfsvoorheffing van hun vakantiegeld af te houden, maar ook niet lukt. Is nu niet ons personeelsdienst maar een fonds.
 
Als jullie vinden dat het te lang duurt voor jullie te veel aan afgehouden belasting terugkrijgt... Waarom vraag je dan niet aan je werkgever om minder af te houden van je loon 😅.

Ik werk bij de belastingen en help ervoor zorgen dat mensen hun aanslag krijgen.

Omdat dat niet zomaar mag hé :p

Schalen van bedrijfsvoorheffing dienen gevolgd te worden.
Je zou moeten weten dat te weinig bedrijfsvoorheffing inhouden dan het wettelijke vereiste een belastbaar voordeel is :p.

 
Leg eens uit hoe het efficiënter kan ?
Begin al eens met het automatisch verwerken van de vereenvoudigde belastingaangiftes. Als alle info al bekend en correct ingevuld is, en gelijklopend is met de voorgaande jaren hoeft daar toch geen manuele actie meer tussen te zitten?

Oja, een keuzevakje om het aanslagbiljet digitaal te ontvangen. Minder werk voor de overbelaste drukkerij en minder kans dat de brief opgegeten wordt door slakken.
 
Begin al eens met het automatisch verwerken van de vereenvoudigde belastingaangiftes. Als alle info al bekend en correct ingevuld is, en gelijklopend is met de voorgaande jaren hoeft daar toch geen manuele actie meer tussen te zitten?
Die zullen ook wel grotendeels automatisch verwerkt worden.

Maar bv. Belastingplichtige merkt toch dat er iets ontbreekt, dan moet het antwoord worden nagekeken
Of het sociaal secretariaat had een fout gemaakt en een foutieve inkomstenfiche opgemaakt dan kloppen die gegevens ook niet meer.

Maar het meeste zal wel automatisch gaan
 
Die zullen ook wel grotendeels automatisch verwerkt worden.

Maar bv. Belastingplichtige merkt toch dat er iets ontbreekt, dan moet het antwoord worden nagekeken
Of het sociaal secretariaat had een fout gemaakt en een foutieve inkomstenfiche opgemaakt dan kloppen die gegevens ook niet meer.

Maar het meeste zal wel automatisch gaan
Lijkt mij sterk aangezien ik op dag 1 de aangifte ingediend heb en nog steeds geen aanslagbiljet ontvangen heb.
Er kan niets ontbreken, want alle info was er al: loon en lening, meer valt er bij mij niet in te vullen.

Niet dat het overigens veel uitmaakt, maar als IT-er probeer ik te begrijpen waarom zo'n dingen niet sneller kunnen gebeuren.
 
Lijkt mij sterk aangezien ik op dag 1 de aangifte ingediend heb en nog steeds geen aanslagbiljet ontvangen heb.
Er kan niets ontbreken, want alle info was er al: loon en lening, meer valt er bij mij niet in te vullen.

Niet dat het overigens veel uitmaakt, maar als IT-er probeer ik te begrijpen waarom zo'n dingen niet sneller kunnen gebeuren.
Heb je nu je aangifte ingediend of een voorstel vereenvoudigde aangifte ontvangen ?
 
Het is niet omdat je je aangifte indient via Tax on web dat je ook je aanslagbiljet enkel digitaa inl wilt (bv aangifte ingevuld door een ambtenaar, bank, vakbond) of zoon of dochter die de aangifte invult voor de ouders.
één van de problemen is/was dat er nog veel te veel mensen zich niet digitaal kunnen behelpen. (Kijk eens wat een problemen de e-box oplevert. Bij vele is die geactiveerd door hun covid uitnodiging, maar enorm veel mensen missen zo belangrijke facturen van bv. de vlaamse overheid)
Volgens mij is men ook verplicht om het op papier te verzenden omwille van de wettelijke bezwaartermijn, maar daar ben ik niet zeker van.
@Aprella of @Taxman ?

Hier ben ik niet zeker van om eerlijk te zijn. Ik vind er ook niet echt direct iets over terug. Dus volgens mij is dit niet verplicht.

Over de bedrijfsvoorheffing: en toch komt het regelmatig voor dat er veel te weinig afgehouden wordt, of dat er echt heel veel afgehouden wordt. Ik weet ook niet exact hoe dat allemaal in zijn werking gaat.
 
Heb je nu je aangifte ingediend of een voorstel vereenvoudigde aangifte ontvangen ?
Beide heb ik gedaan. Voor mijn grootvader was het een vereenvoudigde aangifte. Voor mij is zoals altijd alles al aangevuld in de aangifte en hoef ik enkel op "indienen" te klikken.
In de praktijk maakt dat geen verschil uit in snelheid tot verwerking. In beide gevallen is alle informatie dus al aanwezig, maar gebeurt de verwerking blijkbaar niet automatisch.
 
Niet dat het overigens veel uitmaakt, maar als IT-er probeer ik te begrijpen waarom zo'n dingen niet sneller kunnen gebeuren.

Omdat er ongelooflijk veel parameters en constraints zijn :p

Beide heb ik gedaan. Voor mijn grootvader was het een vereenvoudigde aangifte. Voor mij is zoals altijd alles al aangevuld in de aangifte en hoef ik enkel op "indienen" te klikken.
In de praktijk maakt dat geen verschil uit in snelheid tot verwerking. In beide gevallen is alle informatie dus al aanwezig, maar gebeurt de verwerking blijkbaar niet automatisch.

Je maakt al de foute veronderstelling dat "automatische verwerking" gelijk staat aan onmiddelijk je aanslagbiljet krijgen. Je zou beter moeten weten als IT'er :p. Geen veronderstellingen maken als IT'er of het loopt verkeerd af :p.
 
Hier ben ik niet zeker van om eerlijk te zijn. Ik vind er ook niet echt direct iets over terug. Dus volgens mij is dit niet verplicht.

Over de bedrijfsvoorheffing: en toch komt het regelmatig voor dat er veel te weinig afgehouden wordt, of dat er echt heel veel afgehouden wordt. Ik weet ook niet exact hoe dat allemaal in zijn werking gaat.
Ik vind dit terug

U kunt een bezwaarschrift indienen binnen de 6 maanden na het versturen van het aanslagbiljet (te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending)
 
Ik vind dit terug

U kunt een bezwaarschrift indienen binnen de 6 maanden na het versturen van het aanslagbiljet (te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending)

Aja das de datum dat op het aanslagbiljet staat :) maakt niet uit hoe het verzonden is.
 
Ik vind dit terug

U kunt een bezwaarschrift indienen binnen de 6 maanden na het versturen van het aanslagbiljet (te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending)

Link

"Als de digitale verzending van een document juridisch geregeld is, heeft het document dat getoond wordt in MyMinfin bewijskracht over de inhoud van een document. Het bericht in de eBox heeft bewijskracht over de verzending ervan. Bij het ‘aanslagbiljet in de personenbelasting’ bijvoorbeeld geldt de datum op het aanslagbiljet om de wettelijke betalingstermijn te bepalen en niet de datum van ontvangst in de eBox.

Als burgers of als onderneming wordt u geacht uw eBox te raadplegen. Dat staat in de voorwaarden die u moet aanvaarden wanneer u uw eBox activeert. In geval van betwisting kunnen de details van de verzending achterhaald worden via een audit trail."
 
Als jullie vinden dat het te lang duurt voor jullie te veel aan afgehouden belasting terugkrijgt... Waarom vraag je dan niet aan je werkgever om minder af te houden van je loon 😅.

Ik werk bij de belastingen en help ervoor zorgen dat mensen hun aanslag krijgen. En ja, de overheid kan efficiënter. En ja, wij hebben mensen die hun voeten er aanvegen. Maar wij hebben ook mensen die hard werken en zoveel mogelijk proberen te doen.
Het stereotype van de luie ambtenaar klopt maar voor een klein percentage van de werknemers op mijn dienst.

Ik begrijp jullie ongeduld maar jullie begrijpen niet wat voor werk er bij een aanslag bij kan komen (en nee, niet specifiek het vestigen) of jullie denken misschien dat wij met heel veel persooneel zijn of misschien wel dat wij super mensen en enorme bergen werk per dag verzetten 🤔.
Meeste werkgevers werken met sociaal secretariaat die de lonen berekend en daar kan je (meestal) niet zeggen 'hou wat minder af'

Nu in verleden werd er standaard teveel afgehouden maar dat verschil zijn ze aan het wegwerken (tabellen waarmee gewerkt wordt komen beter overeen)
Maar als uw loon nogal varieert is het lastig natuurlijk omdat je eigenlijk pas de allerlaatste berekening alle informatie van het jaar hebt
 
Overdreven? Dit is overdreven

En dat is met woonbonus, 2 kinderen, kinderopvang aftrek en nog wat snabbels. En geen extra legale voordelen zoals IP rechten of nettovergoedingen...

Gemiddelde aanslagvoet (%)42,1
En dat van uw vrouw?

Aanslagbrief ontvangen en 3k terug :hurrr:

Mogen gerust minder afhouden maar dat kan niet zomaar?
Als je aftrekposten hebt niet
Anders: hangt er vanaf hoe uw maandlonen er uit zien want variatie daarop kan grote impact hebben (net als bonussen)
Om correct te berekenen heb je uw jaarbedrag nodig maar dat is dus in de meeste maanden een gok
 
Terug
Bovenaan