Tax On Web 2022

Hier moet het niet te snel komen :unsure:

Wij zijn bezig met "MijnVerbouwLening", en van onze laatst beschikbare belastingsbrief hebben we een belastbaar inkomen dat een 9000€ onder de limiet ligt om er recht op te hebben.
Gisteren eens naar mijn aangifte gekeken, en nu zouden we een speling hebben van 1100€. Dus afhankelijk van de werkelijke berekening is er mss een minieme kans dat we juist uit de boot gaan vallen.
Laatst beschikbare belastingsbrief op het moment van de aanvraag telt. Maar we wachten nog op enkele offertes, het gaat spannend worden vrees ik
Don't be fooled...

We hadden hier een stuk grond van de gemeente op het oog. Max inkomen x in jaar 2017. Vonden we vreemd, maar hopla, ingediend en voorlopig goedgekeurd.

6mnd later, "gelieve de brief van 2021 in te dienen". Doei :woohoo:

Don't be fooled...

We hadden hier een stuk grond van de gemeente op het oog. Max inkomen x in jaar 2017. Vonden we vreemd, maar hopla, ingediend en voorlopig goedgekeurd.

6mnd later, "gelieve de brief van 2021 in te dienen". Doei :woohoo:

"Er wordt rekening gehouden met het inkomen dat vermeld staat op het laatst beschikbare aanslagbiljet personenbelasting op het ogenblik dat u Mijn VerbouwLening aanvraagt."

Dat staat zo in de voorwaarden, dus ga ik er normaal gezien van uit dat dit klopt

En eens ge alles verzameld hebt van offertes en facturen, is er nergens een optie om uw loonbrieven of aanslagbiljetten toe te voegen. Dus dan gaan ze daar zelf naar op zoek ofzo? :D

En eens ge alles verzameld hebt van offertes en facturen, is er nergens een optie om uw loonbrieven of aanslagbiljetten toe te voegen. Dus dan gaan ze daar zelf naar op zoek ofzo? :D

Gegevensuitwisseling tussen Vlaamse overheid en Federale overheid. Voor een studietoelage moet je ook al een tijdje niet meer een aanslagbiljet bij je aanvraag steken.

"Er wordt rekening gehouden met het inkomen dat vermeld staat op het laatst beschikbare aanslagbiljet personenbelasting op het ogenblik dat u Mijn VerbouwLening aanvraagt."

Dat staat zo in de voorwaarden, dus ga ik er normaal gezien van uit dat dit klopt
Wees dus maar gerust dat ze het aanslagbiljet van 2021 zullen gebruiken.
Het zou leuk zijn om het systeem op die manier te slim af te zijn, maar ze zijn ook niet van gisteren.

Wees dus maar gerust dat ze het aanslagbiljet van 2021 zullen gebruiken.
Het zou leuk zijn om het systeem op die manier te slim af te zijn, maar ze zijn ook niet van gisteren.
het was nochtans enkele jaren geleden zo. Versta ook niet waarom, maar bij ons werd ook (2015?) een oudere versie gebruikt van de belastingsaangifte, terwijl we net ervoor (=enkele weken eerder) de recentere versie hadden gekregen.

Ze zijn wel echt hun tijd aan het nemen.. heb begot 5 cijfertjes ingevuld
Again:
@Aprella
Het is hiervoor al gezegd....
Niet alles kan in een keer verwerkt worden omdat anders anders de dienstverlening overbelast wordt: vragen voor afbetalingsplannen, mensen die contact opnemen voor een rechtzetting of willen weten waarom ze minder terugkrijgen/meer moeten moeten betalen, etc...
En als uw aangifte gecontroleerd moet worden, kruipt daar ook nog eens tijd in.

En als je niet op je geld wilt wachten, vraag dan of er niet minder bedrijfsvoorheffing kan afgehouden worden.

Met wat pech ga je nog veel geduld moeten hebben:
  • Aangifte 2022 (inkomsten 2021): de verschuldigde belasting of de terugbetaling mag tot 30 juni 2023 worden gevestigd.

Het geld maakt me weinig uit, dat gaat over 200eur.
Ben vooral benieuwd naar mijn nieuw "gezamenlijk belastbaar inkomen". Met zicht op verbouwingen en premies is dat een heel belangrijk getal.

En daarnaast mag de overheid ook wat efficiënter zijn.

Het geld maakt me weinig uit, dat gaat over 200eur.
Ben vooral benieuwd naar mijn nieuw "gezamenlijk belastbaar inkomen". Met zicht op verbouwingen en premies is dat een heel belangrijk getal.

En daarnaast mag de overheid ook wat efficiënter zijn.
Daarvoor moet je toch niet wachten op uw aanslagbiljet? Dat bedrag zie je al op uw ingediende aangifte berekening.

Daarvoor moet je toch niet wachten op uw aanslagbiljet? Dat bedrag zie je al op uw ingediende aangifte berekening.
Ah true, zo ver had ik nog niet geklikt.
Zit nog wel wat verwijderd van de hoogte schalen om uit de premieboot te vallen.
Die van energie is 62k, daar staat toch een deftig brutoloon tegenover.

Het bedrag voor samenwonende zou 120k bedragen.
Dat is dus heel veel mensen die er aanspraak op maken. Voelt toch dubbel aan.

Wordt dan echt elke aangifte handmatig verwerkt? Die is bij mij al jaren hetzelfde, op wat indexaties en loonsopslagen na. Telkens dien ik mijn aangifte in de eerste week in. Ik hoef zelfs nooit iets in te vullen of te wijzigen want ze weten alles al. En toch duurt het gemakkelijk een half jaar voor er bericht komt wanneer ik mijn geld terug krijg.

Ik zie nog mogelijkheden om te besparen bij de overheid...

Wordt dan echt elke aangifte handmatig verwerkt? Die is bij mij al jaren hetzelfde, op wat indexaties en loonsopslagen na. Telkens dien ik mijn aangifte in de eerste week in. Ik hoef zelfs nooit iets in te vullen of te wijzigen want ze weten alles al. En toch duurt het gemakkelijk een half jaar voor er bericht komt wanneer ik mijn geld terug krijg.

Ik zie nog mogelijkheden om te besparen bij de overheid...
Ik zie nog wat mogelijkheden om gewoon de berichten op de laatste pagina te lezen :unsure:
Again:
@Aprella
Niet alles kan in een keer verwerkt worden omdat anders anders de dienstverlening overbelast wordt: vragen voor afbetalingsplannen, mensen die contact opnemen voor een rechtzetting of willen weten waarom ze minder terugkrijgen/meer moeten moeten betalen, etc...

En als je niet op je geld wilt wachten, vraag dan of er niet minder bedrijfsvoorheffing kan afgehouden worden.

• Aangifte 2022 (inkomsten 2021): de verschuldigde belasting of de terugbetaling mag tot 30 juni 2023 worden gevestigd.

Ik zie nog wat mogelijkheden om gewoon de berichten op de laatste pagina te lezen :unsure:
Bedankt voor het advies, maar ik kan wel degelijk lezen. Ik vind het gewoon hallucinant hoe weinig automatisatie er blijkbaar is anno 2022.

Of ga je mij wijs maken dat het niet mogelijk is om automatisch aangiftes goed te keuren als die al jaren hetzelfde zijn, terwijl ze notabene alle gegevens zelf al ingevuld hebben. Ik hoef enkel op "Indienen" te klikken.

Again:
@Aprella

Akkoord. Akkoord. Dat is de reden waarom het zo lang kan duren. Maar dan mogen we toch stellen dat het vrij inefficiënt is?

Het gaat hier over inkomsten en uitgaven van het jaar 2021. Als uw belastingen worden uitbetaald in juni 2023 dan kan dit gaan over uitgaven die meer dan 2 jaar terug zijn gebeurd (bv kinderopvang, dienstencheques).
Stel dat jij geld tegoed hebt van één of andere fabrikant n.a.v. een cashback en ze zeggen: “ja meneer/mevrouw dat kan tot 2 jaar duren want we kunnen al die vragen niet tegelijkertijd aan”. Dan ga je toch zeggen dat jij niet de dupe moet worden van de inefficiëntie van het bedrijf? En cashbacks gaan dan maar over 100-200 euro. In dit geval gaat het soms over duizenden euro’s. De stelling om de bedrijfsvoorheffing te laten verlagen klopt ook niet. Wederom ga ik acties doen om de ‘gebreken’ bij een ander op te lossen.

Dat is niet persoonlijk op ‘T is eender wie die werkt bij de overheid. Ik geloof best dat iedereen daar zijn uiterste best doet. Maar we mogen toch openlijk suggereren dat het systeem beter kan?

(En het laat mij spontaan denken aan het VTM nieuws van dik 8 jaar terug waarbij er een reportage werd gedraaid bij de FOD Financiën en er werd gezegd: door tax-on-web is het druk en kunnen we niet volgen. Om dan een shot te hebben van de afdeling waar één van de medewerkers het spelletje bubble-pop aan het spelen was op zijn computer :rofl: )

Nog steeds in behandeling. Tot zover de hoop om dat nog in december gestort te krijgen, samen met de dertiende maand en eindelijk zonder meteen daarna het kadastraal inkomen te moeten betalen.

Akkoord. Akkoord. Dat is de reden waarom het zo lang kan duren. Maar dan mogen we toch stellen dat het vrij inefficiënt is?

Het gaat hier over inkomsten en uitgaven van het jaar 2021. Als uw belastingen worden uitbetaald in juni 2023 dan kan dit gaan over uitgaven die meer dan 2 jaar terug zijn gebeurd (bv kinderopvang, dienstencheques).
Stel dat jij geld tegoed hebt van één of andere fabrikant n.a.v. een cashback en ze zeggen: “ja meneer/mevrouw dat kan tot 2 jaar duren want we kunnen al die vragen niet tegelijkertijd aan”. Dan ga je toch zeggen dat jij niet de dupe moet worden van de inefficiëntie van het bedrijf? En cashbacks gaan dan maar over 100-200 euro. In dit geval gaat het soms over duizenden euro’s. De stelling om de bedrijfsvoorheffing te laten verlagen klopt ook niet. Wederom ga ik acties doen om de ‘gebreken’ bij een ander op te lossen.

Dat is niet persoonlijk op ‘T is eender wie die werkt bij de overheid. Ik geloof best dat iedereen daar zijn uiterste best doet. Maar we mogen toch openlijk suggereren dat het systeem beter kan?

(En het laat mij spontaan denken aan het VTM nieuws van dik 8 jaar terug waarbij er een reportage werd gedraaid bij de FOD Financiën en er werd gezegd: door tax-on-web is het druk en kunnen we niet volgen. Om dan een shot te hebben van de afdeling waar één van de medewerkers het spelletje bubble-pop aan het spelen was op zijn computer :rofl: )
Leg eens uit hoe het efficiënter kan ?

Nu van mij mochten ze iedereen zijn aanslagbiljet op dag 1 sturen en nadien aan de controles beginnen. Maar

- de drukkerij kan nooit zoveel op 1 dag/1 week afdrukken (Personenbelasting is niet de enige dienst bij FOD financiën moest je weten)
- de post kan dit nooit bezorgen
- de mensen zouden nogal wenen: eerst hun geld bezorgen en dan pas controleren + eventueel terugvragen.

Als er niks mis is aan je aangifte zal deze ook wel vrij vlot en automatisch verwerkt worden.
En er zullen niet veel "gemakkelijke" dossiers blijven liggen tot het laatste (30/06)

Maar de timing is wel anders
1. Je werkt van 01-01 tot 31-12.
2. Dan heeft het sociaal secretariaat tijd tot februari (of maart ben niet zeker) om je fiches te bezorgen, idem voor de vakbonden, ziekenfondsen, je bank en je kinderopvang of dienstencheques, het maakt toch niet uit wanneer jij het betaalde. Personenbelasting is over een heel kalenderjaar (enig idee welke massa aan data dat is?)
3. Je kan je aangifte doen van mei tot eind juni (tenzij mandataris)
4. Dan duurde het gemiddeld tot augustus voor al deze data was opgeladen en alle documenten correct gelinkt waren.
5. De fiscus heeft wettelijk 1jaar de tijd om de (tijdelijke) aangiftes te verwerken dus van 30/06 tot 30/06+1

Een cashback is een bonnetje opsturen en laten uitbetalen. Dat stuur je vandaag op en zit volgende week int systeem. Daar moet niets gelinkt worden of gegevens opgeladen worden en zeker niet meerdere miljoenen. + Nogmaals bij de personenbelasting moet je sowieso een jaar wachten, ongeacht of je nu je dienstencheques kocht in januari.

Kan de fod efficiënter ? Absoluut
Ben alleen benieuwd hoe jij het zou regelen ?

Ben allesinds blij dat ik er weg ben als ik weer zo'n vragen en opmerkingen hoor van mensen die het beter kunnen :)

Als jullie vinden dat het te lang duurt voor jullie te veel aan afgehouden belasting terugkrijgt... Waarom vraag je dan niet aan je werkgever om minder af te houden van je loon 😅.

Ik werk bij de belastingen en help ervoor zorgen dat mensen hun aanslag krijgen. En ja, de overheid kan efficiënter. En ja, wij hebben mensen die hun voeten er aanvegen. Maar wij hebben ook mensen die hard werken en zoveel mogelijk proberen te doen.
Het stereotype van de luie ambtenaar klopt maar voor een klein percentage van de werknemers op mijn dienst.

Ik begrijp jullie ongeduld maar jullie begrijpen niet wat voor werk er bij een aanslag bij kan komen (en nee, niet specifiek het vestigen) of jullie denken misschien dat wij met heel veel persooneel zijn of misschien wel dat wij super mensen en enorme bergen werk per dag verzetten 🤔.

Terug
Bovenaan