Tax on Web 2024

Dat is automatisch (en staat los van je aangifte personenbelasting). Wanneer juist je 5 jaar van korting ingaan, hangt wat af van wanneer je EPB aangifte bij de dienst van de onroerende voorheffingsaanslagen komt.
Je krijgt sowieso 5 jaar korting, maar door timing issues kan het dus zijn dat je een eerste jaar toch volle pot betaalt.
Moet je er dan eigenlijk 5 jaar zelf blijven wonen om van die korting te genieten?
 
Pfioew, 2400 euro dit jaar vs 4000 euro vorig jaar terug.
Aanzienlijk verschil. Enkel de 8 maanden crèche uit 2022 is weggevallen.
Vraag me af waar het verschil zit. Ik zie een verschil van ±600 euro bij kinderopvang, maar de rest kan ik niet ontwarren.
Indexering loon?
 
Pfioew, 2400 euro dit jaar vs 4000 euro vorig jaar terug.
Aanzienlijk verschil. Enkel de 8 maanden crèche uit 2022 is weggevallen.
Vraag me af waar het verschil zit. Ik zie een verschil van ±600 euro bij kinderopvang, maar de rest kan ik niet ontwarren.
Indexering loon?

Als je deftige uitleg wilt, keertje bellen naar de belastingen.

Maar vaak:
- vervangingsinkomsten gekregen in 2023 tov jaar 2022 (En vervangingsinkomsten wordt er weinig BV ingehouden) (Mijn ervaring zegt dat dit vaak de schuldige is.)
- woonbonus supplement is weg?
- extra activiteit dat je vergeten bent
- werken bij meerdere werkgevers
- wijziging kinderen ten laste
- je hebt in jaar 2022 vergeten te zeggen bij je werkgever dat je een kleine ten laste had en hebt dat pas in 2023 gezegd
- 1030/1038 eens checken of die juist is.
- dienstencheques niet meer gedaan?
- giften niet meer gedaan?
- kinderopvangattest nog te ontvangen? Sommige geven die te laat door (ook aan de fiscus dus die staan mogelijks niet eens tussen.)
- ...
 
Als je deftige uitleg wilt, keertje bellen naar de belastingen.

Maar vaak:
- vervangingsinkomsten gekregen in 2023 tov jaar 2022 (En vervangingsinkomsten wordt er weinig BV ingehouden) (Mijn ervaring zegt dat dit vaak de schuldige is.)
- woonbonus supplement is weg?
- extra activiteit dat je vergeten bent
- werken bij meerdere werkgevers
- wijziging kinderen ten laste
- je hebt in jaar 2022 vergeten te zeggen bij je werkgever dat je een kleine ten laste had en hebt dat pas in 2023 gezegd
- 1030/1038 eens checken of die juist is.
- dienstencheques niet meer gedaan?
- giften niet meer gedaan?
- kinderopvangattest nog te ontvangen? Sommige geven die te laat door (ook aan de fiscus dus die staan mogelijks niet eens tussen.)
- ...
Al je punten gecheckt.
*niets veranderd in onze werksituatie.
*even veel kinderen als in 2022. Enige verschil is nu dat de jongste 4 is.
*meer dienstencheques zelfs dan 2022 (eindelijk een poetsvrouw die ook elke keer komt)

ga m'n aanslagbiljet van 2022 eens afprinten en vergelijken met de simulatie 2023.
 
Even een korte vraag, heb een vereenvoudigde aangifte gekregen, bekeken alles ziet er goed uit.
Ik ben vorig jaar beginnen beleggen via Re=Bel (is via Belfius app dat je aandelen kan kopen) maar dit is toch aangegeven dacht ik.
1ste dividend dat ik heb gekregen is pas dit jaar gebeurd dus dat is voor volgend jaar. in 2023 heb ik niets van dividenden gekregen. Maar zelfs was dat zo dan is dat automatisch aangegeven via Belfius of niet?
 
Even een korte vraag, heb een vereenvoudigde aangifte gekregen, bekeken alles ziet er goed uit.
Ik ben vorig jaar beginnen beleggen via Re=Bel (is via Belfius app dat je aandelen kan kopen) maar dit is toch aangegeven dacht ik.
1ste dividend dat ik heb gekregen is pas dit jaar gebeurd dus dat is voor volgend jaar. in 2023 heb ik niets van dividenden gekregen. Maar zelfs was dat zo dan is dat automatisch aangegeven via Belfius of niet?

Dividenden moeten enkel aangegeven worden als er geen roerende voorheffing is op ingehouden. Als je dat via een Belgische tussenpersoon doet, zoals een bank, is die onroerende voorheffing er normaal op ingehouden en moet je niets aangeven.

De eerste 800 is vrijgesteld. Als je daar toch roerende voorheffing op hebt betaald, kan je terug vorderen via uw aangifte.
 
Pfioew, 2400 euro dit jaar vs 4000 euro vorig jaar terug.
Aanzienlijk verschil. Enkel de 8 maanden crèche uit 2022 is weggevallen.
Vraag me af waar het verschil zit. Ik zie een verschil van ±600 euro bij kinderopvang, maar de rest kan ik niet ontwarren.
Indexering loon?
Hier ook 1500 ipv 2000, enigste significante verschil zit in het brutoloon (door de grote indexering van januari 23)
 
Dit jaar is voor het eerst vak 3334 niet ingevuld. Volgens mij heb ik hier nog steeds recht op, gezien ik nog een actieve hypothecaire lening heb toen de woonbonus nog bestond. Mijn domicile staat daar wel niet meer, deze is veranderd naar de 2e woning die ik samen met mijn vriendin heb gekocht en waar we wettelijk samenwonen. De lening van deze 2e woning, staat ook niet ingevuld, en geef ik in onder vak 1146 & 1358.

Vorig jaar stond er 1520 ingevuld in vak 3334. Ik heb geen idee hoe ze aan dit bedrag kwamen? Vul ik gewoon hetzelfde in voor dit jaar? Of kan iemand mij helpen hoe dit bedrag te berekenen? Alvast bedankt!

Op het fiscaal attest van mijn bank voor de woonbonus hypothecaire lening:
10) Bedragen betaald in 2023 met betrekking
tot het onder 7, a, vermelde aanvangsbedrag van de lening:
a- andere dan de onder b vermelde kapitaalaflossingen 6 876,99
b- vervroegde integrale terugbetaling van de lening
c- interest 1 236,48
11) Werkelijk kapitaalsaldo van het onder 7,a, vermelde aanvangsbedrag 75 673,60
 
Dit jaar is voor het eerst vak 3334 niet ingevuld. Volgens mij heb ik hier nog steeds recht op, gezien ik nog een actieve hypothecaire lening heb toen de woonbonus nog bestond. Mijn domicile staat daar wel niet meer, deze is veranderd naar de 2e woning die ik samen met mijn vriendin heb gekocht en waar we wettelijk samenwonen. De lening van deze 2e woning, staat ook niet ingevuld, en geef ik in onder vak 1146 & 1358.

Vorig jaar stond er 1520 ingevuld in vak 3334. Ik heb geen idee hoe ze aan dit bedrag kwamen? Vul ik gewoon hetzelfde in voor dit jaar? Of kan iemand mij helpen hoe dit bedrag te berekenen? Alvast bedankt!

Op het fiscaal attest van mijn bank voor de woonbonus hypothecaire lening:
10) Bedragen betaald in 2023 met betrekking
tot het onder 7, a, vermelde aanvangsbedrag van de lening:
a- andere dan de onder b vermelde kapitaalaflossingen 6 876,99
b- vervroegde integrale terugbetaling van de lening
c- interest 1 236,48
11) Werkelijk kapitaalsaldo van het onder 7,a, vermelde aanvangsbedrag 75 673,60
Wellicht voldoet je eerste woning niet meer aan de definitie van 'eigen woning' en verlies je de belastingaftrek.

Uit de toelichting van vak IX:

In rubriek I mag u alleen uitgaven vermelden die slaan op de woning die op het tijdstip van de betaling uw ‘eigen woning’ was. Als zij aan de voorwaarden voldoen, kunnen zij in aanmerking komen voor een gewestelijke belastingvermindering.

Onder ‘eigen woning’ moet worden verstaan: de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker zelf betrekt of niet zelf betrekt om één van de volgende redenen:
- beroepsredenen
- redenen van sociale aard
- wettelijke of contractuele belemmeringen waardoor u de woning onmogelijk zelf kan betrekken
- de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden waardoor u de woning niet zelf kan betrekken.

Als u meer dan één woning zelf betrekt, wordt de woning waar uw fiscale woonplaats is gevestigd als uw ‘eigen woning’ beschouwd.
Als u zowel een woning bezit die u zelf betrekt als één of meer woningen die u niet zelf betrekt om de hierboven opgesomde redenen, wordt de woning die u zelf betrekt als uw ‘eigen woning’ beschouwd.
 
Dit jaar is voor het eerst vak 3334 niet ingevuld. Volgens mij heb ik hier nog steeds recht op, gezien ik nog een actieve hypothecaire lening heb toen de woonbonus nog bestond. Mijn domicile staat daar wel niet meer, deze is veranderd naar de 2e woning die ik samen met mijn vriendin heb gekocht en waar we wettelijk samenwonen. De lening van deze 2e woning, staat ook niet ingevuld, en geef ik in onder vak 1146 & 1358.

Geen woonbonus meer :) woonbonus is enkel voor de eigen woning , wat fiscaal gezien de woning is waarin je woont.
De lening voor deze woning kan je inbrengen als lange termijn sparen. Kapitaalaflossingen in 1358 (wel beperken!) en interest in 1146.

Met de lening van de nieuwe woning waarin je woont krijg je vanaf 2020 geen enkel voordeel meer.

Kort gezegd: je hebt geen recht meer om de woonbonus.
 
Geen woonbonus meer :) woonbonus is enkel voor de eigen woning , wat fiscaal gezien de woning is waarin je woont.
De lening voor deze woning kan je inbrengen als lange termijn sparen. Kapitaalaflossingen in 1358 (wel beperken!) en interest in 1146.

Met de lening van de nieuwe woning waarin je woont krijg je vanaf 2020 geen enkel voordeel meer.

Kort gezegd: je hebt geen recht meer om de woonbonus.
K*t, ik had beter mijn domicile op mijn 1e appartement laten staan. Je doet mij nu wel twijfelen. Vorig jaar kon ik beide leningen inbrengen: lening 1 onder woonbonus, en lening 2 onder federaal lange termijnsparen. Nu mijn domicile verzet is, kan ik alleen mijn 1e lening nog inbrengen onder lange termijnsparen?
 
K*t, ik had beter mijn domicile op mijn 1e appartement laten staan. Je doet mij nu wel twijfelen. Vorig jaar kon ik beide leningen inbrengen: lening 1 onder woonbonus, en lening 2 onder federaal lange termijnsparen. Nu mijn domicile verzet is, kan ik alleen mijn 1e lening nog inbrengen onder lange termijnsparen?

Federaal voordeel: niet eigen woning - de woning waarin je niet woont

Gewestelijk voordeel (woonbonus): eigen woning -> de woning waar je in woont

En ja, als je de woonbonus hebt op de woning waar je in woont, en je bent koopt een tweede woning waarin je niet woont en je hebt hiervoor ook een lening, dan kan je zowel gewestelijk voordeel als een federaal voordeel bekomen.
 
Terug
Bovenaan