Tax on Web 2026

(vorige jaren moest ik niets doen, indien alles ok was.
nu moet ik verplicht bevestigen, omdat ze gezien hebben dat ik een Litouwse revolut rekening had, en deze moet aangeven als buitenlandse rekening).
Sinds ik mijn Revolut rekening geopend heb moest ik ook jaarlijks dat invullen, de rest was altijd in orde.
Maar ondertussen is die Revolut rekening toch gewoon een Belgische rekening geworden, bij mij vorig jaar aangepast, dus waarschijnlijk dit jaar de laatste keer dat ik dat moet aangeven als buitenlandse rekening.

Sinds ik mijn Revolut rekening geopend heb moest ik ook jaarlijks dat invullen, de rest was altijd in orde.
Maar ondertussen is die Revolut rekening toch gewoon een Belgische rekening geworden, bij mij vorig jaar aangepast, dus waarschijnlijk dit jaar de laatste keer dat ik dat moet aangeven als buitenlandse rekening.
Mja, ik ben er geen klant meer, dus ik kan dat onmogelijk checken.
ze willen zelfs per mail niet meer bevestigen of die rekening nu eindelijk is opgezegd...

Dusja, ik heb hem gewoon in het CAP aangegeven, maar specifiek nu elk jaar op mijn belastingsbrief ga ik die niet meer vermelden als buitenlandse rekening, omdat ik er toch echt van uit ga ( heb genoeg mails) dat die zou geschrapt moeten zijn... (bovendien gaat taxonweb nu over 2025 en ik heb al in 2024 gevraagd om die te laten schrappen/stopzetten, dus is niet meer van toepassing voor inkomstenjaar 2025)
En als ze die omzetten naar belgische IBAN, des te beter natuurlijk. maar ik ga er vanuit dat ik geen meer heb daar.

Ik heb even een fiscale vraag rond de bedrijfswagen/VAA en de vrijstelling van €490. Al gevraagd aan SD, maar het duurt al 2 weken... :p
Mijn voorstel gekregen... 300 minder terug dan vorig jaar.

In 2025 ben ik van werkgever veranderd. Bij beide werkgevers had ik een bedrijfswagen, dus ik heb ook twee fiscale fiches 281.10 gekregen. Op beide fiches wordt blijkbaar telkens €490 van het VAA bedrijfswagen opgenomen in code 254. In mijn voorstel van vereenvoudigde aangifte komt dat samen op: code 1254: €980 en code 1255: €490 vrijstelling

Begrijp ik het dan juist dat je bij een jobwissel met twee bedrijfswagens in hetzelfde jaar eigenlijk fiscaal "slechter" uitkomt, omdat beide werkgevers elk €490 in code 254 zetten, maar je de vrijstelling maar één keer mag toepassen?

Zie ik iets over het hoofd, of is dit gewoon correct?

Ik heb even een fiscale vraag rond de bedrijfswagen/VAA en de vrijstelling van €490. Al gevraagd aan SD, maar het duurt al 2 weken... :p
Mijn voorstel gekregen... 300 minder terug dan vorig jaar.

In 2025 ben ik van werkgever veranderd. Bij beide werkgevers had ik een bedrijfswagen, dus ik heb ook twee fiscale fiches 281.10 gekregen. Op beide fiches wordt blijkbaar telkens €490 van het VAA bedrijfswagen opgenomen in code 254. In mijn voorstel van vereenvoudigde aangifte komt dat samen op: code 1254: €980 en code 1255: €490 vrijstelling

Begrijp ik het dan juist dat je bij een jobwissel met twee bedrijfswagens in hetzelfde jaar eigenlijk fiscaal "slechter" uitkomt, omdat beide werkgevers elk €490 in code 254 zetten, maar je de vrijstelling maar één keer mag toepassen?

Zie ik iets over het hoofd, of is dit gewoon correct?

Is correct, je kan de vrijstelling maar 1 keer krijgen per jaar, niet per auto.
Bij ons is dat maandelijks 1/12de van 490 euro op de loonbrief. Als je dan in het midden van het jaar verandert van werkgever kan die pro-rata het resterende deel van de 490 euro gebruiken.

Laatst bewerkt:
Is correct, je kan de vrijstelling maar 1 keer krijgen. Bij ons is dat maandelijks 1/12de van 490 euro op de loonbrief.
Thanks! Misschien een domme followup-vraag: Hoe kan dat logisch zijn als ik bij werkgever 1 maar vijf maanden werkte en bij werkgever 2 zeven maanden? Waarom wordt die €490 dan niet pro rata opgesplitst per werkgever/periode?

Is dit gewoon een gek effect van twee fiches in één jaar, of mis ik hier weeral iets?

Thanks! Misschien een domme followup-vraag: Hoe kan dat logisch zijn als ik bij werkgever 1 maar vijf maanden werkte en bij werkgever 2 zeven maanden? Waarom wordt die €490 dan niet pro rata opgesplitst per werkgever/periode?

Is dit gewoon een gek effect van twee fiches in één jaar, of mis ik hier weeral iets?

Mijn werkgever doet dat maandelijks pro-rata. Dit is eigenlijk inderdaad een stommiteit van de werkgevers. Uiteindelijk heeft dat geen impact, buiten dat je nu minder terugkrijgt/meer moet betalen in je PB.

Mijn werkgever doet dat maandelijks pro-rata. Dit is eigenlijk inderdaad een stommiteit van de werkgevers. Uiteindelijk heeft dat geen impact, buiten dat je nu minder terugkrijgt/meer moet betalen in je PB.
Aha, cva! Dan zal ik het zo laten I guess :D! Merci!

Op 13 mei ingediend. We zijn een week verder...

Volgende stap: indienen van de aangifte door uw partner
De FOD Financiën heeft uw aangifte nog niet ontvangen. Uw partner moet zich aanmelden in MyMinfin en de aangifte onderschrijven.

Al 2x gevraagd aan de wederhelft, maar da's alle jaren hetzelfde. Scrollen op de social media lukt, maar met diezelfde smartphone efkes 10 seconden naar my minfin gaan en bevestigen via itsme, dat lukt niet :(

Op 13 mei ingediend. We zijn een week verder...

Volgende stap: indienen van de aangifte door uw partner
De FOD Financiën heeft uw aangifte nog niet ontvangen. Uw partner moet zich aanmelden in MyMinfin en de aangifte onderschrijven.

Al 2x gevraagd aan de wederhelft, maar da's alle jaren hetzelfde. Scrollen op de social media lukt, maar met diezelfde smartphone efkes 10 seconden naar my minfin gaan en bevestigen via itsme, dat lukt niet :(
Heft in eigen handen nemen. Is hier hetzelfde dus dan zwier ik zelf haar profiel op pc klaar om in te loggen en dan pik ik effe hare gsm.

Heft in eigen handen nemen. Is hier hetzelfde dus dan zwier ik zelf haar profiel op pc klaar om in te loggen en dan pik ik effe hare gsm.
LOL ook al jaren hetzelfde probleem, doe zoals Penguin, alles klaarzetten en dan effe korte verplichte ontwenning socials voor 5 minuten en kunnen weer een jaar verder!!!
:cool:

De wijziging van Itsme dat het enkel met QR-code scannen en niet meer op gsm-nummer is, heeft mijn flow daarvoor serieus verstoord.

Vroeger: nummer wederhelft ingeven, zeggen dat ze de melding om in te loggen en goed te keuren moet bevestigen en klaar.
Nu heb ik inderdaad fysiek haar gsm nodig om de qrcode te scannen.

De wijziging van Itsme dat het enkel met QR-code scannen en niet meer op gsm-nummer is, heeft mijn flow daarvoor serieus verstoord.
Klopt, heel vervelend voor ons op kantoor. Werd regelmatig zo gedaan met klanten, maar bon... er gebeurt ook regelmatig phishing op die manier.

Eerste keer ingeschreven voor de belastingmarathon van HLN (als 'expert', niet om mijn aangifte in te vullen:) ). Benieuwd wat het gaat geven!

Vroeger: nummer wederhelft ingeven, zeggen dat ze de melding om in te loggen en goed te keuren moet bevestigen en klaar.
Nu heb ik inderdaad fysiek haar gsm nodig om de qrcode te scannen.

Is ook een beetje stom, mijn vrouw weet toch niet goed wat ik daar allemaal invul en die keurt dat blind goed. Enfin, ik dus, vroeger met haar eID, nu met haar GSM. Ale, ik ga mezelf toch niet int zak zetten ook niet, dus de uitkomst is altijd de meest gunstige.
Het is niet dat ge een gezamelijke persoonlijke lening van 20k aangaat ofzo.

Inderdaad, je mag het bedrag van de eigen bijdrage in mindering brengen van je VAA in code x250. (art. 36, §2, laatste lid WIB 1992)

Aangezien het een eenmalige betaling is, mag je deze niet spreiden en moet je het nu in jaar van betaling in mindering brengen.

Ik heb contact gehad met de FOD (via WIN WIN callcenter) en daar zeggen ze dat dit niet mag.
Dit zou moeten via de loonfiche aangegeven worden blijkbaar, negatief VAA en dan zo ik de belastingsaangifte worden opgenomen, ze zeggen ook dit nog retroactief kan worden gedaan... m'n werkgever gaat hier niet voor staan te springen denk ik...

Je moet hoe het werkelijk bedrag invullen, dus 9 euro. Anders ga je geld terugvragen dat nooit is ingehouden.

Nee, de software doet dit niet automatisch. Bovendien heb jij geen recht meer op 833 aangezien je hiervan al 30 euro hebt gebruikt door in 1437 RV terug te vragen.

Je mag hier dus 2.077, 89 - (833-30 ) in aangeven.

Of eenvoudiger: je vordert niets terug via code 1437 en gebruikt de volledige vrijstelling op uw buitenlandse dividenden. Dan vul je bruto - 833 in.

Je krijgt maar 1 keer een vrijstelling. Dit is niet per land! Door 1437 in te vullen geef je aan dat je (een deel van) je vrijstelling wil gebruiken op dividenden waar al RV zijn op ingehouden. Dus dat je een deel van (of de gehele) pot hier wenst te gebruiken.

Ok bedankt, dus bij VAK V II:
rubriek 2 c - code 1444 vul ik 2077,89 - 833 => 1244,89 in?
en alsook onderaan bij rubriek F vul ik 2077,89 - 833 => 1244,89 in?
+1437 laat ik leeg dan.

(om koppijn van te krijgen)

Ik heb contact gehad met de FOD (via WIN WIN callcenter) en daar zeggen ze dat dit niet mag.
Dit zou moeten via de loonfiche aangegeven worden blijkbaar, negatief VAA en dan zo ik de belastingsaangifte worden opgenomen, ze zeggen ook dit nog retroactief kan worden gedaan... m'n werkgever gaat hier niet voor staan te springen denk ik...

Ben je zeker dat het niet is opgenomen in je fiche 281.10 onder code 250? Best even controleren. Je werkgever (sociaal secretariaat) kan de fiche in principe nog verbeteren via Belcotax.

Terug
Bovenaan