Tax on Web 2026

Bedankt! Ik ga het zo doen, ook al schiet er dan maar weinig meer over van mijn buitenlands loon. :cry2:

Ik heb nog een tweede twijfelgeval, heb je daar een idee over? Uiteraard geen probleem indien niet.

1. Ik heb buitenlandse dividenden met buitenlandse bronheffing (EU‑land). (€481 dividend, €61 bronheffing)
  2. Ik heb daarnaast ook buitenlandse dividenden zonder roerende voorheffing. (1.315,95 €)
Volgens de fiscale fiche mag ik punt 2 splitsen over mij en mijn vrouw: elk €657,98 en blijven we hiermee onder de vrijstelling van €833 p.p.
Gevoelsmatig zou ik zeggen, ik tel het dividend van punt 1 (€481) hierbij op, splits ook en doe dus (481 + 1315,95)/2 = €898,78 p.p, vul dit in in codes
- 1444 en 2444: €898,78
- 1437 en 2437: €249,9 (want maximum bereikt)

Copilot is het hier echter niet mee eens en zegt dat ik moet:
  1. dividend met buitenlandse bronheffing: niet aangeven bij mijn partner, volledig aangeven bij mij: code 2444: €481 en code 2437: €61
  2. dividend zonder RV: onder vrijstelling van 833 en dus helemaal niet aangeven
Ik twijfel aan:
- Waarom mag ik punt 1 niet splitsen met mijn vrouw, zijn RSU's, inkomsten van mij en dus onder wettelijk stelsel van het huwelijk?
- Na aftrek €833 - €657,98 schiet er nog €175,05 vrijstelling over, waarom mag ik die niet meer gebruiken om €481-€175,05 te doen in code 2444?

Ik heb nu Copilot zijn suggestie gevolgd, maar ben niet overtuigd. Wat is wijsheid?
De eerste schijf van 833 euro (aj. 2025-2030) per jaar en per belastingplichtige van dividenden is belastingvrij, of ze nu van Belgische of buitenlandse oorsprong zijn.
Als die dividenden al aan Belgische roerende voorheffing (30%) onderworpen zijn, kan je die ingehouden roerende voorheffing verrekenen via code 1437/2437 (maximaal 249,90 euro terug).

Concreet voor jouw geval volgens mij:
* Geen codes 1437/2437 want geen Belgische heffing.
* Vrijstelling pakken op die eerste €833 per partner door €481 + €1315,95 = €1.796,95 - (€833 + €833) = €130,95 overschot. Die €130,95 geef je dan in bij één partner of je verdeelt ze over beide afhankelijk van wat het voordeligste is. Dat is dan code 1244/2444.

Die bronheffing ga je niets mee kunnen doen. Denk dat daar enkel voor Franse dividenden een soort EU-akkoord is.

De eerste schijf van 833 euro (aj. 2025-2030) per jaar en per belastingplichtige van dividenden is belastingvrij, of ze nu van Belgische of buitenlandse oorsprong zijn.
Als die dividenden al aan Belgische roerende voorheffing (30%) onderworpen zijn, kan je die ingehouden roerende voorheffing verrekenen via code 1437/2437 (maximaal 249,90 euro terug).

Concreet voor jouw geval volgens mij:
* Geen codes 1437/2437 want geen Belgische heffing.
* Vrijstelling pakken op die eerste €833 per partner door €481 + €1315,95 = €1.796,95 - (€833 + €833) = €130,95 overschot. Die €130,95 geef je dan in bij één partner of je verdeelt ze over beide afhankelijk van wat het voordeligste is. Dat is dan code 1244/2444.

Die bronheffing ga je niets mee kunnen doen. Denk dat daar enkel voor Franse dividenden een soort EU-akkoord is.

Nog één aandachtspunt, ze mogen de buitenlandse bronheffing (€61) in mindering nemen bij het verplicht aan te geven bedrag.

Dus €130,95 - €61 = €69,95 verplicht aan te geven in codes x444, en zoals je zegt vrij te verdelen.

Zou ik da nie kunnen testen door 0.01 euro over te schrijven op die rekening?

Als dat geaccepteerd wordt dan is ze nog actief.

Ik zou dus moeten een foutmelding krijgen dat die rekening niet meer bestaat, of hoe zit dat juist?

Edit: verdomme ze lijkt wel nog te bestaan.
Als ik overschrijving wil doen geeft hij geen error.
Als ik 1 cijfer verander in de LT iban zegt pc banking dat rekeningnummer niet klopt.

Ondertussen wel al laten weten aan CAP dat ze is afgesloten natuurlijk. Zie je.... je kan die mensen dus onmogelijk vertrouwen he revolut.
Dat je een error krijgt klopt de bankrekening inderdaad niet, daar zit namelijk een checksum op. Tenzij je die checksum zelf berekent heb zal die allicht mis zijn en vandaar de error. Een bank kan onmogelijk ALLE rekeningnummers van ALLE banken kennen, die doen dus initieel geen check behalve de checkdigit.

Ik trek +4000€ terug fck yeh :)

Nee, je hebt vorig jaar een gratis lening gegeven van 4000 euro. Of je moet eenmalig veel aftrekposten hebben natuurlijk.

Laatst bewerkt:
In fiscaal attesten van CERA (zowel voor mij als voor de kinderen) lijkt me een fout te staan. Toch beperkt tot 833 euro (249.9 RV) nee?

Je kunt de ingehouden roerende voorheffing op de dividenden die je ontving in 2025, recupereren via de aangifte inde personenbelasting (aanslagjaar 2026) tot een maximaal bedrag aan dividenden van 859,00 EUR perbelastingplichtige.
Met coöperatieve groeten,
BERT CRAPSDIRECTEUR - LID VAN HET MANAGEMENTCOMITÉ

In fiscaal attesten van CERA (zowel voor mij als voor de kinderen) lijkt me een fout te staan. Toch beperkt tot 833 euro (249.9 RV) nee?

Je kunt de ingehouden roerende voorheffing op de dividenden die je ontving in 2025, recupereren via de aangifte inde personenbelasting (aanslagjaar 2026) tot een maximaal bedrag aan dividenden van 859,00 EUR perbelastingplichtige.

Inderdaad, is €833, waarbij je €249,90 RV kan terugvorderen. De indexering van het vrijgestelde bedrag aan dividenden wordt "tijdelijk" bevroren voor aanslagjaren 2026 t.e.m. 2030 (op niveau aanslagjaar 2025 = €833).

Dat is inderdaad fout. Lijkt alsof ze update over het bevriezen van het bedrag over het hoofd hebben gezien en een indexatie hebben toegepast.

Welke code is dit? Het ki van de woning waarin je zelf woont moet je niet aangeven?

Je mag maximum 2.280 euro ingegeven. Als jij 6.000 euro hebt afbetaald, mag je nog maar steeds 2.280 euro ingegeven. Dit omvat de kaptiaalaflossingen, interesten (3370) en uw schuld saldo (3371)

Stel je hebt in totaal maar 2.000 euro af betaald, dan mag je maar 2.000 euro aangeven
Okidoki

Nog 1 vraag mag ik de kolommen rechts dus van mijn vrouw gewoon leeg laten of moet ik overal gwn 0 invullen naast inkomsten? Want ze heeft niets van inkomsten gehad in 2025?
Het formulier zelf op tax on web geeft in ieder geval geen fouten meer aan nadat ik de nodige verbetering heb gedaan.

Okidoki

Nog 1 vraag mag ik de kolommen rechts dus van mijn vrouw gewoon leeg laten of moet ik overal gwn 0 invullen naast inkomsten? Want ze heeft niets van inkomsten gehad in 2025?
Het formulier zelf op tax on web geeft in ieder geval geen fouten meer aan nadat ik de nodige verbetering heb gedaan.

Leeg laten :)

Ik worstel toch ook met het aangeven van dividenten.

Mijn situatie:
- ~30€ dividend van Belgische aandelen → 30% RV (~9€) werd automatisch ingehouden door mijn broker (Bolero)
- 2.077,89€ dividend van Franse aandelen → geen bronheffing ingehouden, noch in Frankrijk noch in België
(aandelen van de werkgever die vast staan)

Ik heb momenteel het volgende ingevuld:
- Code 1437: 249,90€ (maximum terugvorderbare RV) ← twijfel of dit correct is
- Code 1444: 2.077,89€ (Franse dividenden zonder RV, belastbaar aan 30%?)
- Landvermelding onderaan: Frankrijk / code 1444 / 2.077,89€ / Dividenden

Mijn vragen:
1. Code 1437: moet ik hier het werkelijk ingehouden bedrag invullen (~9€) in plaats van het wettelijk maximum van 249,90€?
2. Code 1444: klopt het dat ik hier het volledige brutobedrag invul en dat de software automatisch de vrijstelling van 833€ toepast?
3. Heeft iemand ervaring met Franse dividenden zonder bronheffing, zijn er nog andere codes die ik moet invullen?

Alvast bedankt!

1. Code 1437: moet ik hier het werkelijk ingehouden bedrag invullen (~9€) in plaats van het wettelijk maximum van 249,90€?

Je moet hoe het werkelijk bedrag invullen, dus 9 euro. Anders ga je geld terugvragen dat nooit is ingehouden.

2. Code 1444: klopt het dat ik hier het volledige brutobedrag invul en dat de software automatisch de vrijstelling van 833€ toepast?

Nee, de software doet dit niet automatisch. Bovendien heb jij geen recht meer op 833 aangezien je hiervan al 30 euro hebt gebruikt door in 1437 RV terug te vragen.

Je mag hier dus 2.077, 89 - (833-30 ) in aangeven.

Of eenvoudiger: je vordert niets terug via code 1437 en gebruikt de volledige vrijstelling op uw buitenlandse dividenden. Dan vul je bruto - 833 in.

Je krijgt maar 1 keer een vrijstelling. Dit is niet per land! Door 1437 in te vullen geef je aan dat je (een deel van) je vrijstelling wil gebruiken op dividenden waar al RV zijn op ingehouden. Dus dat je een deel van (of de gehele) pot hier wenst te gebruiken.

Voor de code 1394 giften:
Klopt het dat die allemaal samengegooid worden in 1 vak en er niet gekeken wordt wie van de partners wat geschonken heeft? Ik heb gezocht om ze correct volgens persoon op te splitsen maar niet direct gevonden.

Voor de code 1394 giften:
Klopt het dat die allemaal samengegooid worden in 1 vak en er niet gekeken wordt wie van de partners wat geschonken heeft? Ik heb gezocht om ze correct volgens persoon op te splitsen maar niet direct gevonden.
Dat klopt :) er is maar 1 code dus alles in 1394.

Vraagje rond een bedrijfswagen en de aftrekbaarheid van een zelf betaalde optie:

Ik heb dus een lease wagen van m'n werkgever die volledig door de WG wordt betaald en mij VAA 'kost'.
Maar zelf heb ik een optie betaald (in 2025), rechtstreeks aan de leasingmaatschappij (trekhaak), deze werd dus niet achteraf geplaatst.
M'n vraag is nu of ik die kan aftrekken van mijn VAA voor 2025.

Ik vond er dit oud artikel over in de Standaard:
Artikel

Mijn VAA voor de wagen is: 1775,07
Factuur betaalde trekhaak: 1293,49 (incl BTW)

Kan ik dan in vak IV code 250 dat volledige bedrag aftrekken? (daar staat dus m'n loon en VAA samen op).

Vraagje rond een bedrijfswagen en de aftrekbaarheid van een zelf betaalde optie:

Ik heb dus een lease wagen van m'n werkgever die volledig door de WG wordt betaald en mij VAA 'kost'.
Maar zelf heb ik een optie betaald (in 2025), rechtstreeks aan de leasingmaatschappij (trekhaak), deze werd dus niet achteraf geplaatst.
M'n vraag is nu of ik die kan aftrekken van mijn VAA voor 2025.

Ik vond er dit oud artikel over in de Standaard:
Artikel

Mijn VAA voor de wagen is: 1775,07
Factuur betaalde trekhaak: 1293,49 (incl BTW)

Kan ik dan in vak IV code 250 dat volledige bedrag aftrekken? (daar staat dus m'n loon en VAA samen op).

Inderdaad, je mag het bedrag van de eigen bijdrage in mindering brengen van je VAA in code x250. (art. 36, §2, laatste lid WIB 1992)

Aangezien het een eenmalige betaling is, mag je deze niet spreiden en moet je het nu in jaar van betaling in mindering brengen.

Hier voor de eerste keer woonbonus, kinderopvang,... correct ingevuld. Enkel de terug te trekken onroerende voorheffing op dividenden niet. € 3800 terug met ons twee, we kunnen er ons reis mee plannen :p
Roerende voorheffing zal je bedoelen. Onroerende voorheffing betaal je op onroerende goederen zoals vastgoed (en die wordt berekend op basis van het kadastrale inkomen) ;).

Terug
Bovenaan